#33 - Ptáci (1963)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Alfred Hitchcock je reži­sé­rem, kte­rý se zaslou­žil o jed­ny z nej­lep­ších sním­ků, jaké kdy byly nato­če­ny. „Ptáci“ roz­hod­ně pat­ří k jed­něm z těch, na kte­ré se bude stá­le vzpo­mí­nat a kte­ré se budou nadá­le obje­vo­vat na tele­viz­ních obra­zov­kách a v DVD/Blu-ray pro­dej­nách.

Ptáci

The Birds

USA, 1963, 119 minut

Režie: Alfred Hitchcock

Scénář: Evan Hunter pod­le pří­bě­hu Daphne du Maurier

Hrají:

Tippi Hedren (Melanie Daniels)

Rod Taylor (Mitch Brenner)

Jessica Tandy (Lydia Brenner)

Suzanne Pleshette (Annie Hayworth)

A máme tu barev­né­ho Hitchcocka a asi jeden z jeho nej­zná­měj­ších fil­mů, hned po „Psychu“. I když nut­no říci, že roz­hod­ně neří­kám, že je fil­mem nej­lep­ším. Jsou zde, ale­spoň pod­le mého míně­ní, lep­ší, kte­ré pros­tě neby­ly auto­ry „101 horo­rů, kte­ré musí­te vidět, než umře­te“ vybrá­ny. I přes­to „Ptáci“ roz­hod­ně mezi 101 nej­lep­ších horo­rů pat­ří, a to pře­de­vším pro­to, že se jed­ná o prv­ní sku­teč­ně úspěš­ný film, kde hlav­ním nepří­te­lem člo­vě­ka je zví­ře. Postupem let násle­do­va­ly samo­zřej­mě fil­my dal­ší, jako Spielbergovi „Čelisti“, ale i mno­hem méně pove­de­né sním­ky, s nimiž se roz­tr­hl pytel. Vždyť kolik žra­lo­ků, dra­vých ryb, kro­ko­dý­lů, pavou­ků a dal­ší havě­ti jsme vidě­li zabí­jet? Fascinace pří­ro­dou a tím, že je moc­něj­ší než člo­věk, je odvě­ká a pro­je­vo­va­la se i v jiných fil­mech. Do stej­né­ho ran­ku tak může­me zařa­dit „King Konga“ nebo „Island of Lost Souls“ – tyto fil­my uvá­dím pro­to, že byly na strán­kách Necronomiconu již recen­zo­vá­ny.

Ale „Ptáci“ jsou jiní. „Ptáci“ nám uka­zu­jí, co se sku­teč­ně sta­ne, když pad­ne ona „nepo­pi­ra­tel­ná“ prav­da, že člo­věk je nej­in­te­li­gent­něj­ším zví­ře­cím dru­hem, kte­rý je pánem nad vše­mi ostat­ní­mi. A v tom­to ohle­du jsou „Ptáci“ fil­mem, kte­rý se spí­še podo­bá zom­bie fil­mům, jako je Noc oživlých mrt­vol a dal­ší díla George A. Romera. „Ptáci“ zde totiž nejsou zmu­to­va­nou hroz­bou, nejsou něčím, co je zapří­či­ně­no lid­skou chy­bou. A pokud ano. Nedozvídáme se sku­teč­nou prav­du. Ocitáme se ve svě­tě, kde se něco děje, něco špat­né­ho se při­ho­di­lo člo­vě­ku a on to nedo­ká­že pocho­pit, nedo­ká­že si to vysvět­lit. A Hitchcock ani žád­né vysvět­le­ní ve fil­mu nepo­dá­vá. Není to jako Psycho, kde je posled­ních pět minut věno­vá­no psy­cho­lo­gic­ké ana­lý­ze Normana Batese. „Ptáci“ jako­by ani nekon­či­li, není zde ani „The End“ či podob­né pro Hitchcocka typic­ké zakon­če­ní. Film je uza­vřen nesku­teč­ně ote­vře­ně a hroz­ba vůbec není zažeh­ná­na, ale dále kolem nás pole­tu­je.

Právě v tom­to ohle­du shle­dá­vám podob­nost s „Nocí oživlých mrt­vol“. Lidstvo – ane­bo urči­tá sku­pi­na oby­va­tel – je vysta­ve­no hroz­bě, kte­rá má nezná­mou pří­či­nou, již není mož­né odha­lit. Jednotlivci jsou vysta­ve­ni děsu, stra­chu a nejis­to­tě, což je stme­lu­je do sku­pin. Uvědomují si, jak je důle­ži­té žít spo­leč­ně, stej­ně jako si uvě­do­mu­jí, jak mali­cher­né jsou někte­ré jejich sta­ros­ti a pro­blémy. Nechci tvr­dit, že „Ptáci“ jsou vizi­o­nář­ským fil­mem, stej­ně jako jím není – nemu­sí být – Noc oživlých mrt­vol, ale jed­ná se o film, kte­rý nutí k zamyš­le­ní a kte­rý nám nepre­zen­tu­je pou­ze strach, nemá nás jen děsit, ale má nám také uká­zat, jaké je naše mís­to ve spo­leč­nos­ti a ve svě­tě vůbec.

Hitchcock měl vždy sla­bost pro krás­né ženy a cha­risma­tic­ké muže, což doká­zal i výbě­rem her­ců pro hlav­ní role toho­to fil­mu. Tippi Hedren je krás­ná a skvě­lá záro­veň, Rod Taylor je cha­risma­tic­kým a pře­de­vším sil­ným muž­ským hrdi­nou, o kte­ré­ho se Melanie může opřít a do kte­ré­ho se může zami­lo­vat. Romantický pří­běh je zde podá­ván pří­jem­ně sko­ro až s krás­nou nai­vi­tou, ale postup­ně se dostá­vá do tako­vých obrá­tek, kdy jaká­ko­li roman­ti­ka mizí, ze zami­lo­va­nos­ti se stá­vá pou­to, kte­ré je nezbyt­né pro pře­ži­tí.

„Ptáci“ jsou ukáz­kou toho, že Hitchcock doká­zal vzbu­dit strach v pod­sta­tě jakým­ko­li způ­so­bem, může k tomu vyu­žít pří­ro­du, stej­ně jako šíle­nou mysl. A nut­no při­znat, že někte­ré scé­ny z „Ptáků“ jsou stej­ně neza­po­me­nu­tel­né jako scé­ny z „Psycha“.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Skvělé herec­ké obsa­ze­ní, skvě­lý pří­běh a pře­de­vším sil­né horo­ro­vé cítě­ní, kte­ré reži­sér vždy měl. Scéna, kdy Melanie sedí na lavič­ce a za ní se na pro­lé­zač­kách hou­fu­jí hej­na, je sku­teč­ně pří­zrač­ná, stej­ně jako závěr celé­ho fil­mu. „Ptáci“ niko­ho nene­cha­jí klid­ným a je ukáz­kou mis­trov­ství pomen­ší­ho obtloust­lé­ho muže.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

„Ptáci“ v dneš­ní době půso­bí nere­ál­ně, v někte­rých scé­nách je patr­né, že tam byli při­dá­vá­ni doda­teč­ně. Vypadá to podob­ně, jako když se udě­la­jí špat­né digi­tál­ní tri­ky. Přesto má ten­to způ­sob své krás­né kouz­lo, kte­ré nikdy nevy­mi­zí, a já jsem vlast­ně rád, že Hitchcock něco tako­vé­ho doká­zal nato­čit.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 28.10.2019


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Ptáci na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře