#57 - Suspiria (1977)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Daria Argenta už jsme tu jed­nou měli, tak teď se s ním v našem seri­á­lu setká­vá­me podru­hé. Osobně jsem si ho oblí­bil, a tak je pro mě „Suspiria“ dal­ším skvě­lým kous­kem.

Suspiria

Suspiria

Itálie, 1977, 98 minut

Režie: Dario Argento

Scénář: Dario Argento a Daria Nicolodi

Hrají:

Jessica Harper (Suzy Bannion)

Stefania Casini (Sara)

Flavio Bucci (Daniel)

Miguel Bosé (Mark)

Podruhé tu máme Daria Argenta v roli reži­sé­ra a scé­náris­ty. Za scé­náris­tic­kým stol­kem spo­lu s ním used­la Daria Nicolodi, jeho budou­cí man­žel­ka a mimo­cho­dem hlav­ní žen­ská posta­va z fil­mu „Tmavě čer­ve­ná“. Tito dva stvo­ři­li pří­běh, ale také počá­tek tri­lo­gie, vel­mi vol­né tri­lo­gie, kte­rá pokra­čo­va­la fil­my Inferno (1980) a „La ter­za mad­re“ (2007). Jak je patr­né, nato­če­ní celé tri­lo­gie trva­lo poměr­ně dlou­ho. Ale hned prv­ním dílem se Argento opět zapsal do his­to­rie a uká­zal, že je jed­ním z nej­lep­ších ital­ských fil­mo­vých tvůr­ců – svěd­čí o tom i sku­teč­nost, že se podí­lel na scé­ná­ři k fil­mu „Tenkrát na Západě“.

Film „Suspiria“ je pro mě osob­ně tro­chu slab­ší než „Tmavě čer­ve­ná“, a to mož­ná pro­to, že se zde setká­vá­me s nad­při­ro­ze­nem, kte­ré v rám­ci „Tmavě čer­ve­né“ nee­xis­to­va­lo. Na „Tmavě čer­ve­né“ se mi líbi­la prá­vě rea­lis­tič­nost a logič­nost, se kte­rou se sna­ží hlav­ní hrdi­na, sám na vlast­ní pěst, zjis­tit prav­du o jed­nom jedi­ném zábles­ku, kte­rý mu utkvěl v pamě­ti.

Tím roz­hod­ně nechci tvr­dit, že „Suspiria“ je špat­ný film, to roz­hod­ně ne. Je, abych tak řekl, vel­mi barev­ný. Ano, na bar­vu se tady hod­ně hra­je, a to pře­de­vším pro­to, že motiv sním­ku je v pod­sta­tě pohád­ko­vý. A tak mi v tomhle pří­pa­dě ani tak neva­dí Argentova svět­le čer­ve­ná krev, kte­rá je děsi­vě nere­a­lis­tic­ká. Efekty ve fil­mu také tro­chu malin­ko váz­nou, i když se je reži­sér sna­ží dokres­lit nápa­di­tos­tí, kte­rá mu vskut­ku nechy­bí.

Úvod fil­mu je dech berou­cí, hlav­ně pro­to, že již v prv­ních minu­tách sle­du­je­me vraž­du, a to opět vraž­du násil­nou, jak je Argentovým zvy­kem. I v tom­to fil­mu se setká­me se scé­na­mi, kte­ré jsou typic­ké pro o hod­ně mlad­ší sérii „Saw“. Útok neto­pý­ra, zaple­te­ní dív­ky do drá­tu, kdy její trá­pe­ní ukon­čí břitva, pes, kte­rý pro­ku­su­je hrdlo své­mu sle­pé­mu páno­vi (asi nejmé­ně pove­de­ný trik), ale hlav­ně nůž, kte­rý se zabo­dá­vá do tlu­kou­cí­ho obna­že­né­ho srd­ce. Vynalézavost nechy­bí a kaž­dá smrt je zde jiná. V tomhle je Dario Argento pros­tě mis­tr.

S „Tmavě čer­ve­nou“ má film spo­leč­né­ho ješ­tě mno­hé. I zde je urči­tá úvod­ní scé­na, kte­rá utkví hlav­ní hrdin­ce v pamě­ti a kte­rá nako­nec vede k rozuz­le­ní a pocho­pe­ní toho, co se ve ško­le tan­ce vlast­ně děje. V „Suspirii“ je také hrdin­ka, kte­rá se pros­tě nemů­že – nebo spíš nechce? – na niko­ho spo­leh­nout a prav­du musí najít sama. Ale hlav­ně, jako zvu­ko­vý dopro­vod je zde opět hud­ba sku­pi­ny The Goblins (někdy uvá­dě­né jako Goblin), kte­rá je pros­tě geni­ál­ní a k Argentovým fil­mům neod­mys­li­tel­ně pat­ří. Setkáme se s ní ješ­tě u dal­ší­ho význam­né­ho fil­mu.

„Suspiria“ je dal­ším geni­ál­ním poči­nem v ital­ské režii a musím říci, že Argento je pro mě sku­teč­ně umě­lec, kte­rý doká­zal nato­čit fil­my jedi­neč­né, sil­né, stra­ši­del­né a uni­kát­ní. Vypracoval si vlast­ní oso­bi­tý styl, kte­rý je roz­po­zna­tel­ný, ale hlav­ně stal se úspěš­ným i mimo svou zemi.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Film dis­po­nu­je nápa­di­tý­mi scé­na­mi, kte­ré jsou pro Argenta typic­ké a kte­ré se vry­jí do pamě­ti. Kromě již výše jme­no­va­ných je to i jed­na z posled­ních scén, kdy mrt­vá kama­rád­ka hlav­ní hrdin­ky vstá­vá, celá poře­za­ná a od krve, lač­ná vraž­dit. Nesmím opo­me­nout skvě­lý hudeb­ní dopro­vod.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Film má své sla­bi­ny pře­de­vším z hle­dis­ka efek­tů, kte­ré jsou zde pou­ži­ty. Někdy jsou sku­teč­ně cha­bé. A stej­ně tak nemu­sí kaž­dé­mu sedět barev­nost, kte­rou nám Argento pre­zen­tu­je. Ale ladě­ní fil­mu do „pohád­ko­vé­ho“ hávu je na dru­hou stra­nu zají­ma­vé a oso­bi­té.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 13.4.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Suspiria na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře