#68 - Oblečen na zabíjení (1980)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Brian De Palma, to není jen „Carrie“, ale i dal­ší fil­my, kte­ré roz­hod­ně sto­jí za to. „Oblečen na zabí­je­ní“ je jed­ním z těch, díky kte­rým si De Palma zajis­til při­rov­ná­ní k Hitchcockovi.

Oblečen na zabí­je­ní

Dressed to Kill

USA, 1980, 105 minut

Režie: Brian De Palma

Scénář: Brian De Palma

Hrají:

Michael Caine (Doktor Robert Elliott)

Angie Dickinson (Kate Miller)

Nancy Allen (Liz Blake)

Keith Gordon (Peter Miller)

Brian De Palma už uká­zal, že umí natá­čet horo­ry a stej­ně tak pou­ká­zal na to, že mu nejsou cizí fil­my, kte­ré jsou v pod­sta­tě odka­zem Alfreda Hitchcocka. Na ČSFD jsem četl poměr­ně zají­ma­vý názor, kte­rý říkal, že „Oblečen na zabí­je­ní“ je hit­chcocko­věj­ší než sám Hitchcock. A v něčem je to urči­tě prav­da. Závěr, kde všech­no vysvět­lu­je psy­chi­atr a poli­cis­ta mi, při­po­mně­ly závěr fil­mu Psycho, kde se v pod­sta­tě ode­hrá­vá stej­ná scé­na. Ale tam, kde „Psycho“ kon­čí, tam „Oblečen na zabí­je­ní“ ješ­tě pokra­ču­je. Ale ješ­tě jed­na věc mi při­šla vel­mi hit­chcockov­ská. De Palmův smy­sl pro humor. Projevuje se pře­de­vším ve scé­ně, kde se mezi sebou baví Liz a Peter v restau­ra­ci. To, co musí vyslech­nout nebo­há sta­řen­ka, je pří­liš pro její nevin­nou mysl.

Ale film není sil­ný díky své­mu humo­ru, film je sil­ný díky své­mu pří­bě­hu, poje­tí, jakým je nato­če­ný, ale i díky tomu, že se nebo­jí zachá­zet do tako­vých podrob­nos­tí, kte­ré divák mnoh­dy těž­ko sná­ší, a to jak v pří­pa­dě expli­cit­ní­ho nási­lí, tak pře­de­vším v pří­pa­dě sexu­ál­ních a ero­tic­kých scén, kte­ré jsou zde vyob­ra­ze­ny sku­teč­ně suges­tiv­ně, což byl i důvod k tomu, že ame­ric­ké pub­li­kum muse­lo dostat naser­ví­ro­va­nou jem­něj­ší ver­zi s méně vul­gár­ním jazy­kem a s men­ším počtem zábě­rů na nahé žen­ské tělo. Ale my si může­me vychut­nat celou ver­zi, nesestří­ha­nou a v plné pará­dě.

De Palma budu­je napě­tí pře­de­vším dlou­hý­mi scé­na­mi a poma­lý­mi zábě­ry, kdy sku­teč­ně někdy máme pocit, že už to pře­ce nemů­že dál pro­ta­ho­vat, ale on jako by chtěl zajít ješ­tě dál a ješ­tě dál, zpo­ma­lu­je dění a my si musí­me počkat na to, co se koneč­ně sta­ne, i když dob­ře víme, že je to nevy­hnu­tel­né. Děs není navo­zen leka­cí­mi scé­na­mi, ale prá­vě oním oče­ká­vá­ním, nejis­to­tou toho, kdy při­jde to, o čem víme, že při­jde, a hlav­ně v jaké míře to má při­jít.

Film nemá geni­ál­ní poin­tu, kte­rou jsme u Hitchcocka moh­li v mno­ha fil­mech obdi­vo­vat. V pod­sta­tě poměr­ně brzy zjis­tí­me, kdo asi bude tím vra­hem, což do jis­té míry ubí­rá na finál­ním pře­kva­pe­ní, ale pokud se nechá­te pří­bě­hem unést, mož­ná pro vás odha­le­ní vra­ha nebu­de tak jed­no­znač­né. Pokud se pak týká úpl­né­ho závě­ru a finál­ní scé­ny, Brian De Palma jako kdy­by vykra­dl sám sebe a svou Carrie, pro­to­že finá­le je v pod­sta­tě plně totož­né, kdy si uvě­do­mu­je­me, že sice je vše zažeh­ná­no, ale zlo napácha­lo tako­vé ško­dy, z nichž není mož­né se jen tak vzpa­ma­to­vat.

Ozdobou fil­mu jsou herec­ké výko­ny, kdy na prv­ním mís­tě pros­tě musím vyzdvih­nout Michaela Caina, kte­rý svým brit­ským pří­zvu­kem při­ná­ší do New Yorku něco tro­chu odliš­né­ho, což samo o sobě svěd­čí o tom, že všech­no není úpl­ně v pořád­ku. Michael Caine je jeden z mých vel­mi oblí­be­ných her­ců, a tak na něj pros­tě nemo­hu dát dopus­tit.

Uznání si ale také zaslou­ží Nancy Allen, kte­rá svou roli zahrá­la obstoj­ně a ona je nako­nec tou, kdo roz­lousk­ne celý pří­pad, i když jí při­tom jde o život. Ale její póza pro­sti­tut­ky je uvě­ři­tel­ná a ve chví­li, kdy svá­dí dok­to­ra Elliotta, dává to jed­no­znač­ně naje­vo. Vhodné je také zmí­nit před­sta­vi­tel­ku prv­ní mrt­vé, Angie Dickinsovou, kte­rá měla v pod­sta­tě shod­nou úlo­hu jako Janet Leigh, v již zmi­ňo­va­ném Psychu. Divák má pocit, že prá­vě ona je hlav­ní posta­vou, ale zhru­ba v polo­vi­ně fil­mu si uvě­do­mu­je­me, že to nebu­de o ní a o nemo­ci, kte­rou se prá­vě prav­dě­po­dob­ně naka­zi­la. Film je v pod­sta­tě úpl­ně o něčem jiném, do dění nám vstu­pu­jí nové posta­vy a napě­tí.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Velmi dob­ré budo­vá­ní napě­tí, zají­ma­vé scé­ny, kdy je divák vta­ho­ván do děje a s oče­ká­vá­ním se při­pra­vu­je na to, co má při­jít, i když přes­ně neví, co to bude. Film jako celek fun­gu­je, ale má někte­ré své mou­chy.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Nechci tvr­dit, že film je špat­ný, jako odkaz a osla­va mis­tra horo­ru Hitchcocka roz­hod­ně fun­gu­je. Ukazuje se, že jsou zde dal­ší fil­ma­ři, kte­ří jsou schop­ni jít v jeho sto­pách, ale pře­ce jim jen něco chy­bí. Mě osob­ně tro­chu zkla­ma­lo finá­le fil­mu, kte­ré mi při­šlo zby­teč­né.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 29.6.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Oblečen na zabí­je­ní na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře