Asi s podobnou bolestí v srdci jako já, musí i fanoušci Olivera Stona sledovat jeho stále krkolomější pád. Stonův nejnovější snímek Alexander Veliký je toho jen dalším důkazem. Proč ta změna? To asi neví ani dědeček hříbeček.
Snad i ten, kdo prospal všechny hodiny dějepisu, někdy slyšel o Alexanderu Velikém, jednom z největších vojevůdců, co kdy země nosila. Muž, jenž si podrobil většinu nám známého světa, aby pak ve 33 letech za záhadných okolností zemřel (323 př. n. l.). Jeho příběh, ač by vydal na desítky knih, se zdá ve Stonově tříhodinové verzi jako ucouraný vlak bez konce. Plný efektních potyček, Colina Farrella v blonďaté paruce a slavných herců ve vedlejších rolích. Jindy vynikající Farrell buď pobíhá dokola v minisukni anebo se ohání mečem. Navíc ho kameraman Rodrigo Prieto v některých (právě oněch válečných) scénách doslova ignoruje (zaběry z dálky nebo vůbec).
Kontorverzní sexuální život hlavního hrdiny je stejně tak vyřešen velice podivným způsobem. Je však jednou z věcí, na které se režisér soustředil nejvíce. Tou druhou je, že se Alexanderovi podařilo pod sebe sdružit armády několika národů (je naivní si myslet, že stačilo pronést pár plamenných řečiček a všichni najednou za vás chtějí položit život.). Stejně, jako je ale mlžně popsána tato Alexanderova schopnost, je tomu u jeho bisexuality. Film jako by se styděl zajít hloub... Nikdo nečekal nějaké divoké orgie, ale když už dloubete do pomyslného vosího hnízda, dělejte to něčím větším než špendlíkem. Alexander je ve Stonově scénáři (jež se občas pustí do svérázných okliček kolem psané historie) trápen z jedné strany jeho matkou (Angelina Jolie) a z druhé nenávistí a alkoholem naplněným otcem (Val Kilmer), jenž mu už od mládí vštěpuje do hlavy, že ženy jsou horší než muži. Není proto divu, že Alexander se o svatební noci pokusí svou novomanželku znásilnit (a skončí s nožem na krku), aby o pár chvil pozdějí sdílel stan s Hephaistonem a jakýmsi nahým kastrátem (to není uražka... jen tak mimochodem).
Stone velmi špatně vyvážil vyznění celé věci. Jeho sexuální scény mezi Alexanderem a jeho ženou Roxanou (kterou si dle historiků vzal Alexander vzal zcela jasně z politických než jiných důvodů) jsou, ač přes její odmítavost, nabité erotickou jiskrou. Divák si užije dostatek nahoty, plno vzdechů a má pocit, že ti dva měli nakonec skvělý sex. Naproti tomu Alexander a jeho partner Hepaiston jsou jako dva šašci. Stone se ani nepokusil udělat z něj alespoň trošku atraktivního muže. Jeho nalíčené obočí je velkým kontrastem v porovnání s krásnou Roxanou, pokud to mohu posoudit z pohledu 23 letého heterosexuála. Je tak popírána logika celého příběhu i vzájemných vztahů (když už jsme u té logiky, zajímalo by mě, jestli si Alexander po sedm let svých tažení s sebou opravdu bral všechny své partnery a partnerky...).
Velmi špatně (aby toho špatně nebylo v téhle recenzi málo) jsou vybráni i herci pro hlavní role. Pominu-li Farrella, jenž se alespoň snaží, Angelina Jolie je jako pěst opilého námořníka na oko střízlivé učitelky sexuální výchovy. Ve scénách s Farrellem se musí i ten nejmírumilovnější a nejshovívavější (a alespoň kapku uvažující člověk) držet, aby nepropukl v usedavý pláč. Vždyť Colin Farrell je o JEDEN rok starší než Jolie! A její akcent...
Pro to už by snad neměly být ani slova, ale rovnou vězení. Navíc se mi k mému úděsu zdálo, že Stone zařadil jeden flashback ke konci filmu jen proto, protože se tam Angelina už hodinku neobjevila... Ale to už asi opravdu dloubu klackem do mrtvoly.
A tak nebohému divákovi nezbude nic jiného, než se tešit na scény, kde teče krev. K světu vypadají jen asi dvě (jediné, jež mi alespoň na chvilku uvízly v paměti) a to souboj s Peršany a pak samozřejmě obrněněné slůňata a plno Indů :). Ještě kdyby se střihač nesnažil plnit pětiletku na 600% a bylo by to v pořádku. Pokud pak chcete zavzpomínat na Oliverovy stará léta, řekněte sousedovi v kině, ať vás probudí na lesní scénu, plnou psychadelických barev (něco jako záblesk Takových normálních zabijáků). A že to probuzení budete nejspíše potřebovat. Velká část tříhodinového opusu se totiž točí okolo žvatlajícího Anthony Hopkinse (jako Alexanderova učitele a rádce Ptolemája) nebo Farrella až zbytečně dopodrobna probírajícího válečnou taktiku se svými generály.
Oliver Stone je stále velkým režisérem a jeho předchozí díla mu už nikdo nikdy neodpáře. Pustit se do materiálu jako je Alexander Veliký chtělo odvahu a štěstí... Bohužel, jednoho bylo dosti a druhého málo...
Nejnovější komentáře