Bod obnovy – Recenze – 60 %

Photo © BioscopPhoto © Bioscop
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Česká sci-fi Bod obno­vy se ode­hrá­vá ve svě­tě roku 2041, kdy je mož­né obe­jít náh­lou smrt díky pokro­ko­vé tech­no­lo­gii, kte­rá lidem umož­ňu­je zálo­ho­vat své vědo­mí na exter­ní úlo­žiš­tě. V pří­pa­dě nepři­ro­ze­né­ho úmr­tí je pak mož­né tělo zno­vu oži­vit a vědo­mí zesnu­lé­ho z toho­to zdro­je obno­vit. Zálohu si ale všich­ni musí nej­vý­še kaž­dých 48 hodin aktu­a­li­zo­vat, jeli­kož ze star­ších dat už obno­vu pro­vést nelze – tepr­ve v tu chví­li dojde k defi­ni­tiv­ní smr­ti. Obnovu pro­vá­dí spe­ci­a­li­zo­va­ný insti­tut, jenž síd­lí v blí­že neu­r­če­ném stře­do­ev­rop­ském vel­ko­měs­tě. Obnova pat­ří k základ­ním prá­vům kaž­dé­ho obča­na, záro­veň ale exis­tu­jí lidé, kte­ří ji odmí­ta­jí a radě­ji žijí „posta­ru“ ve ven­kov­ských komu­ni­tách, stra­nou od tech­no­lo­gic­kých vymo­že­nos­tí.

Bod obnovy – Recenze
Photo © Bioscop

 

Hlavní hrdin­kou je poli­cist­ka Emma (Andrea Mohylová), jenž je na sto­pě tero­ris­tic­ké orga­ni­za­ci, kte­rá zabí­jí lidi se zálo­ha­mi star­ší­mi než dva dny. Kromě pro­fes­ní moti­va­ce k tomu má také osob­ní důvo­dy – jed­nou z obě­tí této orga­ni­za­ce byl totiž před časem i její man­žel. Když pak ruka­ma tero­ris­tů zemře též před­ní vědec z Institutu obno­vy David (Matěj Hádek), vlo­ží se do vyšet­řo­vá­ní agen­ti Interpolu v čele s detek­ti­vem Mansfeldem (Václav Neužil ml.), jenž pří­pad pře­vez­me. Emma se nicmé­ně pouš­tí do pát­rá­ní po vra­zích a po pro­hni­lých tajem­stvích Institutu obno­vy na vlast­ní pěst. Společnost jí při­tom taj­ně dělá sám David, expe­ri­men­tál­ně obno­ve­ný z půl roku sta­ré zálo­hy, kte­rý ale kvů­li tomu trpí roz­sáh­lou ztrá­tou pamě­ti a výraz­ně pod­lo­me­ným zdra­vím.

Bod obno­vy je fil­mem reži­sé­ra a sce­náris­ty Roberta Hloze a pro­du­cen­ta Jana Kallisty, pro něž je sní­mek jejich spo­leč­ným celo­ve­čer­ním debu­tem. Úspěšně s ním pro­lo­mi­li dlou­ho utkvě­lou před­sta­vu, že dnes u nás pro nedo­sta­tek finan­cí a řeme­sl­ných zku­še­nos­tí nelze nato­čit seri­óz­ní a dosta­teč­ně kva­lit­ní žán­ro­vý film, jenž by sne­sl srov­ná­ní se zahra­nič­ní kon­ku­ren­cí. Bod obno­vy měl roz­po­čet oko­lo 45 mili­o­nů korun, při­tom vypa­dá svě­to­vě, a i kdy­by ta část­ka byla dvoj­ná­sob­ná, neby­lo by se čemu divit. Vlastně je dost pře­kva­pu­jí­cí, že se jim poda­ři­lo nato­čit výprav­ný sci-fi film za tak málo.

Bod obnovy – Recenze
Photo © Bioscop

Porovnávání Bodu obno­vy se žánro­vě spří­z­ně­ný­mi vel­ko­fil­my, jako je Blade Runner nebo Minority Report, kte­ré z někte­rých ohla­sů zazní­vá, však není na mís­tě. Tvůrci nikdy nemě­li v úmys­lu se sna­žit vyrov­nat veli­ká­nům žán­ru a inspi­ra­cí jim byly mno­hem skrom­něj­ší poči­ny. V Bodu obno­vy si výraz­ně vypo­má­ha­li prak­tic­ký­mi tri­ky, repa­so­va­li pou­ží­va­nou elek­tro­ni­ku a digi­tál­ní efek­ty pou­ží­va­li jen tam, kde to bylo nezbyt­né, tře­ba k dokres­lo­vá­ní monu­men­tál­ních a futu­ris­tic­ky vyhlí­že­jí­cích mra­kodra­pů inspi­ro­va­ných bru­ta­list­ní archi­tek­tu­rou do exis­tu­jí­cí zástav­by růz­ných evrop­ských met­ro­po­lí. Sem tam se ve scé­ně obje­ví něčí holo­gram, tuhle se někdo hýbe na foto­gra­fii a tamhle si někdo čte novi­ny, v nichž se češ­ti­na stří­da­vě mění v ang­lič­ti­nu a nao­pak. Spousta zábě­rů v Bodu obno­vy je vizu­ál­ně znač­ně půso­bi­vá. Těžko bys­te mezi čes­ký­mi fil­my hle­da­li tri­ko­vý sní­mek, jenž by vypa­dal lépe a uvě­ři­tel­ně­ji.

Všechen ten nablýska­ný efekt­ní povrch nicmé­ně slou­ží „jen“ poměr­ně oby­čej­né­mu pří­bě­hu o vyšet­řo­vá­ní vraž­dy, kte­rý se pohy­bu­je na úrov­ni epi­zo­dy něja­ké­ho kri­mi­nál­ní­ho seri­á­lu. Na jed­nu stra­nu jde o důsle­dek toho, že ome­ze­ný roz­po­čet tvůr­cům neu­mož­nil pouš­tět se do čeho­ko­li vypra­věč­sky epič­těj­ší­ho nebo tře­ba do vel­ko­le­pěj­ších akč­ních scén. Film se tak tro­chu ke ško­dě věci nepouš­tí do hlub­ší­ho pro­zkou­má­vá­ní toho, jak celá spo­leč­nost vyu­ží­va­jí­cí tech­no­lo­gii obno­vy fun­gu­je, pod­le jakých záko­ni­tos­tí k obno­vě dochá­zí a co ten­to objev udě­lal se zbyt­kem svě­ta a kupří­kla­du i s nábo­žen­stvím. Všelijakým expo­zi­cím a neu­stá­lé­mu vysvět­lo­vá­ní pra­vi­del fikč­ní­ho svě­ta je při­tom věno­vá­no dost vel­ké množ­ství času, ale na řeše­ní růz­ných exis­ten­ci­ál­ních nebo duchov­ních pře­sa­hů už žád­ný nezbyl. Na stra­nu dru­hou sní­mek ale­spoň drží vypra­věč­sky pohro­ma­dě mimo jiné prá­vě díky tomu, že se úče­lo­vě zamě­řu­je na jedi­nou věc, tedy na pří­běh se šab­lo­no­vi­tou struk­tu­rou kri­mi­nál­ní­ho thrille­ru, mís­to toho, aby nedů­sled­ně roz­pty­lo­val svou pozor­nost do růz­ných smě­rů. Na pokry­tí všech otá­zek a nejas­nos­tí je plo­cha ani ne dvou­ho­di­no­vé­ho fil­mu zkrát­ka pří­liš malá.

Bod obnovy – Recenze
Photo © Bioscop

Na pohled banál­ní záplet­ka je násled­ně zeslo­ži­ťo­vá­na neu­stá­lým pří­va­lem infor­ma­cí, jenž sice všech­ny slou­ží vyprá­vě­ní, leč jsou na divá­ky hrnu­ty s tako­vou kaden­cí, že dá prá­ci udr­žet si pře­hled v moti­va­cích postav a v někte­rých nena­dá­lých zvra­tech. Hrdinové před sebou od začát­ku tají infor­ma­ce a po obno­vě zapo­mí­na­jí zna­los­ti, kte­ré nestih­ly před obno­vou zálo­ho­vat, což mís­ty půso­bí zma­teč­ně a občas to vede k logic­kým lap­sům. Nejvíce bodů ale sní­mek ztrá­cí na samot­né prá­ci s posta­va­mi, kdy ty hlav­ní lze snad­no cha­rak­te­ri­zo­vat jed­nou či dvě­ma vlast­nost­mi a jed­ním trau­ma­tem z minu­los­ti, a to je celé. Vedlejší posta­vy jsou pak už jen plo­chý­mi figur­ka­mi s prů­zrač­ně před­ví­da­tel­ným vývo­jem.

Mezi hlav­ní­mi hrdi­ny – stro­jo­vě přes­nou, cíle­vě­do­mou a chlad­ně uva­žu­jí­cí Emmou a nao­pak chy­bu­jí­cím, tápa­jí­cím, zra­ni­tel­ným a nemoc­ně vyhlí­že­jí­cím Davidem – ale­spoň panu­je zají­ma­vý kon­trast. Jinak je ale Bod obno­vy stej­ně chlad­ný a emo­ci­o­nál­ně odta­ži­tý jako jeho hlav­ní hrdin­ka, kte­rá vždy jed­ná čis­tě prag­ma­tic­ky jako robot s jas­ně napro­gra­mo­va­ným poslá­ním. Stejně půso­bí i svět, v němž se pří­běh ode­hrá­vá, sesklá­da­ný z ele­men­tů pově­do­mých z jiných fil­mů či seri­á­lů. Jen občas sní­mek pře­kva­pí roz­to­mi­lým nápa­dem, tře­ba když divá­kům vysvět­lí a zapra­cu­je do děje prin­cip tzv. dáreč­ků, zjev­ně inspi­ro­va­ný reál­ným feno­mé­nem, kdy se lidé po váž­né neho­dě či kóma­tu pro­bou­ze­jí s talen­tem či nadá­ním, jímž dří­ve nedis­po­no­va­li.

Bod obnovy – Recenze
Photo © Bioscop

Bez ohle­du na nedo­stat­ky v rám­ci děje a postav je ale Bod obno­vy i tak v kon­tex­tu čes­ké kine­ma­to­gra­fie význam­ným dílem. Minimálně z toho důvo­du, že posled­ním čis­tým žán­ro­vým fil­mem, poja­tým navíc se vší váž­nos­tí, kte­rý by nepů­so­bil trap­ně, vyrov­nal se zahra­nič­ní kon­ku­ren­ci a záro­veň se s úspě­chem pro­mí­tal na mezi­ná­rod­ních fes­ti­va­lech, byla čes­ko­slo­ven­ská sci-fi Ikarie XB 1 z roku 1963. Těmto náro­kům se od té doby nepo­da­ři­lo dostát niko­mu, až nyní dosáh­li na tuto metu Robert Hloz s Janem Kallistou a s jejich týmem spo­lu­pra­cov­ní­ků, pod jejichž ruka­ma Bod obno­vy vzni­kl díky vel­ké por­ci nad­še­ní, odhod­lá­ní a pra­cov­ní­ho nasa­ze­ní. Je mož­né, že film poslou­ží jako pod­nět pro dal­ší mla­dé čes­ké fil­ma­ře, aby se nebá­li vstou­pit do žánro­vé tvor­by, pro­to­že to zjev­ně mož­né je. A roz­hod­ně bude zají­ma­vé sle­do­vat, kam se bude fil­mař­ská kari­é­ra Roberta Hloze vyví­jet dál.

 


Podívejte se na hod­no­ce­ní Bod obno­vy na Kinoboxu.
Bod obnovy – české sci-fi světové úrovně?
3. října 2023Bod obnovy – české sci-fi světové úrovně?Filmfanatic s nadšením vítá každý český pokus o žánrovou podívanou, která narušuje tradiční nabídku tuzemských filmů, kterou v drtivé většině tvoří přihlouplé komedie o obyčejných životech obyčejných lidí. Proto jsem se na sci-fi Bod obnovy dost…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec: Koprodukční český film Nightsiren režisérky Terezy Nvotové bude mít premiéru na festivalu v Benátkách
27. července 2025Otec: Koprodukční český film Nightsiren režisérky Terezy Nvotové bude mít premiéru na festivalu v BenátkáchNa Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách bude mít v prestižní soutěži Orizzonti světovou premiéru nový celovečerní film Otec slovenské režisérky Terezy Nvotové (Nightsiren). 82. ročník festivalu, který se koná od 27. srpna do 6. září, bude…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Bathory: Velkolepý film s krvavou historií, který nenaplnil očekávání
22. dubna 2025Bathory: Velkolepý film s krvavou historií, který nenaplnil očekáváníFilm Bathory slavného slovenského režiséra Juraje Jakubiska sice poprvé spatřil světlo světa už v roce 2008, ale i po sedmnácti letech od premiéry je to snímek, který stále rozděluje diváky. První klapka padla už v roce…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Úsvit – dlouhé stíny na konci Československa
8. ledna 2024Úsvit – dlouhé stíny na konci ČeskoslovenskaPodzim roku 2023 bychom si měli pamatovat jako možná ten nejlepší podzim v české filmové historii. Proč? Především proto, že do kin zamířily hned tři české snímky, které si rozhodně zasloužily, abyste se na ně vydali.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Český sci-fi film „Bod obnovy“ získal v Cannes distribuční smlouvy
30. května 2023Český sci-fi film „Bod obnovy“ získal v Cannes distribuční smlouvyČeský sci-fi film Bod obnovy  získal na letošním festivalu v Cannes distribuční smlouvy na řadě světových trhů. Film Bod obnovy  byl vybrán jako jeden ze 7 fantastických žánrových filmů na filmovém trhu v Cannes, což je…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Václav - Jiří Vejdělek nenatočil jenom Účastníky zájezdu
11. dubna 2021Václav - Jiří Vejdělek nenatočil jenom Účastníky zájezduFilm vycházející ze skutečného případu prezidentské milosti, který měl být původně pouze pilotním dílem pro sérii příběhů, jež spojuje právě amnestie. Protože se však téma notně rozrostlo a zdálo se, že by mu televizní obrazovka byla…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Recenze: Šarlatán
22. srpna 2020Recenze: ŠarlatánPříběh je inspirován skutečnými osudy léčitele Jana Mikoláška (Josef Trojan/Ivan Trojan), na kterého se v průběhu několika desetiletí obracely s prosbou o pomoc tisíce lidí ze všech společenských vrstev včetně nejvýznamnějších osobností politického i kulturního života.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Šarlatán - Herecký koncert syna a otce Trojanových!
18. srpna 2020Šarlatán - Herecký koncert syna a otce Trojanových!Jan Mikolášek má milující rodiče, sestru a bratra. Jeho otec je zahradník a Jan mu v práci pomáhá, takže jeho budoucnost se zdá být jasná. Jeho sestra má ale zdravotní problémy s nohou a lékař nakonec…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Blíží se premiéra filmu Šarlatán, který natočila slavná Agnieszka Holland.
18. srpna 2020Blíží se premiéra filmu Šarlatán, který natočila slavná Agnieszka Holland.V pondělí  17.srpna proběhla v Praze v kině Světozor novinářská projekce nového filmu Agnieszky Holland Šarlatán. Toto životopisné drama bylo inspirované skutečným příběhem Jana Mikuláška, výjimečného muže obdařeného léčitelskými schopnostmi. Film je nejnovějším snímkem uznávané polské režisérky Agnieszky Holland…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Bourák - Kdyby v něm ubylo několik vražd, pak by to mohla být zábavná podívaná i pro celou rodinu.
10. června 2020Bourák - Kdyby v něm ubylo několik vražd, pak by to mohla být zábavná podívaná i pro celou rodinu.Tak jsem se ho dočkala, toho umaštěnýho seladona s mozečkem zastydlým kdesi v pravěku, kdy frčel rock and roll a všechno americké mělo cenu zlata. Ano, Bourák se jmenuje a musíte si ho zamilovat stejně, jako jeho žena…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře