Tentokrát se ale vrátíme zpět v čase a budeme svědky toho, jak se dostal do své prominentní cely a ještě mnoha a mnoha jiných zajímavých věcí
Začnu trochu netradičně. Nejdříve se totiž musím zmínit o režisérovi tohoto filmu. Je jím Brett Ratner, což je skutečnost pro filmové fanoušky asi dost překvapivá. Kdo by to byl čekal, že člověk, který natočil zatím všechny tři Křižovatky smrti bude povolán ke zfilmování dalšího temného příběhu o Hannibalu Lecterovi. Inu Hollywood je místo, kde se sem tam stane i nějaký ten malý zázrak a mladý režisér se mohl pustit do svého prvního opravdového thrilleru, kde jde více o promyšlený scénář a psychologii, než o přesnost kopů Jackieho Chana. Tím samozřejmě nechci nijak snižovat kvalitu Křižovatek smrti, ale přeci jen je to úplně jiné hřiště a možná i úplně jiná hra.
Ratner si k sobě povolal sbírku zkušených hollywoodských pardálů, v čele samozřejmě s Anthony Hopkinsem, Edwardem Nortonem, Ralphem Fiennesem a Harvey Keitelem. Také kameraman Dante Spinotti už dávno není žádný nováček a scénárista Ted Tally pracoval na Mlčení jehňátek. A teď k samotnému filmu.
Ocitáme se několik let před první návštěvou agentky Starlingové u Hannibala „Kanibala“. Mladý agent FBI Will Graham (Edward Norton) pracuje na případu vražd několika lidí, jejichž těla jsou nalezena vždy bez určitých částí. S případem mu pomáhá známý doktor Hannibal Lecter. Uhlazený, inteligentní milovník dobré hudby, dobrého vína a dobrého jídla. Je všeobecně považován za skvělého společníka a vyhlášeného gurmána, který si pokrmy nejraději připravuje sám (těžko by totiž hledal kuchaře specializovaného na vaření s lidským masem). Agentu Grahamovi zpočátku uniká souvislost mezi chybějícími částmi těl, ale nakonec přijde na společný rys, všechny tyto části se dají použít k velmi (ne)chutnému cíli. Mohou se totiž použít k přípravě zvláště vybraných jídel. S tímto zjištěním běží za svým rádcem doktorem Lecterem a prosí ho o pomoc při vypracování nového psychologického profilu vraha. Když se však Lecter vzdálí, všimne si Graham velmi zvláštní kuchařky ležící v knihovně. Najednou se mu vše spojí a je jasné kdo vraždil. Málem však zahyne při Lecterově zatýkání. Poté, co je šílený doktor odsouzen a bezpečně za mřížemi, odchází Graham do výslužby a se svou rodinou se odstěhuje pryč od všech hrůz velkoměsta. Jeho bývalý parťák Jack Crawford (Harvey Keitel) ho ale po několika letech vyruší z jeho poklidného života a žádá o pomoc při pátrání po masovém vrahovi, který se stává noční můrou všech agentů FBI. Graham tedy chtě nechtě musí vypomoci a znovu se setkat s Hannibalem Lecterem, protože nový vrah je podle všeho jeho velkým obdivovatelem. Začíná tedy honba za dalším vyšinutým maniakem, kterého hraje Ralph Fiennes.
Právě Ralpha Fiennese považuji za klenot Červeného draka. Myslím, že může slavit velmi úspěšný návrat do první ligy, po několika hubených letech. Jeho schizofrenie je bezpečně přesvědčivá, stejně jako mimika a střídání výrazů. Jednu chvíli byste si ho „koupili“ a druhou byste mu nejradši vystřelili mozek z jeho šílené hlavy. Anthony Hopkins je ve svém Lecterovi jako doma a je zbytečné psát o tom, jestli se mu povedl. Poloha cynického elitářského parchanta, okořeněná trochou slizkosti a nebezpečnou inteligencí mu sedne, odpusťte, jako prdel na hrnec. Edward Norton, tak k němu bych měl jednu velkou poznámku, podle mého v tomhle filmu vůbec být neměl! Nemůžu si pomoct, ale mladý agent, který vyřeší sérii vražd a stane se uznávanou modlou všech pochůzkářů, se najednou po úžasném rozjezdu své kariéry uklidí do ústraní a celý život hodlá opravovat motory u rybářských člunů? Promiňte, ale tomu by snad nevěřilo ani malé dítě. Podle mého názoru by bylo šťastnější, kdyby si Norton prohodil svůj part s Harvey Keitelem, který má ve filmu bohužel jen pár příležitostí se ukázat divákům. Byl by skvělým vyžilým policajtem, řešícím poslední velký případ. Dokonce i to odstěhování do ústraní by u něj bylo daleko přesvědčivější, než u jeho mladšího kolegy. Vůbec bych neváhal udělat z něj podobnou trosku jakou zahrál Al Pacino v Insomnii, myslím, že celý film by dostal úplně nový náboj. Také herecké špičkování mezi Hopkinsem a Keitelem by jistě bylo zajímavější, protože ať Norton dělá co dělá, na ostříleného Hopkinse prostě nestačí. Celou dobu na mě totiž působil dojmem, že se do filmu dostal nešťastnou náhodou cestou do cukrárny. Možná to bylo dáno scénářem, nebo to byl režisérův záměr kterému nerozumím, ale v každém případě mi do své role ne a ne zapadnout. Málem bych zapomněl na Emily Watson, jejíž křehká Reba McClane uvězněná ve světě věčné tmy, je paradoxně jediným světlým bodem v šílencově životě.
Střih, kamera a hudba jsou standardně odvedené party zkušených rutinérů. Hodně povedené jsou například záběry z vrahova domu, zejména z jeho podkrovní svatyně.
Červený drak je jistě nadprůměrný thriller, ale svému velkému vzoru se nevyrovná. Mlčení jehňátek je pro něj nedostižnou metou a je škoda, že ho k tomu srážejí jen vlastní chyby.
Části seriálu: Hannibal
- Hannibal - jak může zhatit pokračování Ridley Scott
- Mlčení jehňátek - Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob.
- Červený drak - Opět tu máme Hannibala Lectera, vysoce sofistikovaného masového vraha a kanibala labužníka.
Nejnovější komentáře