DAVID BYRNE o skládání hudby k filmu

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Byl jsem na tur­né v Evropě a Paolo při­jel do Turina. Jeho film Božský se nedáv­no hrál v New Yorku a měl úžas­né recen­ze, tak­že jsem se s Paolem setkal sku­teč­ně rád. On a jeho pro­du­cen­ti říka­li, že děla­jí na novém fil­mu a něco krát­ce mi o tom řek­li. Nevysvětlili mi celý pří­běh, jen to, že to bylo zalo­že­no na postar­ší rocko­vé hvězdě a chtě­li, abych pro to slo­žil něja­kou hud­bu. Přišlo mi to jako ambi­ci­óz­ní skok pře­jít od krás­né­ho a neu­vě­ři­tel­né­ho, ale ne širo­ce zná­mé­ho ital­ské­ho fil­mu k něče­mu, co se zdá­lo být roz­sáh­lým ang­lic­kým sním­kem. A tak jsem jim řekl, že tu něja­kou dobu budu na tur­né, tak ať za mnou při­jdou, až budou mít v kupě finan­ce a všech­ny potřeb­né pro­pri­e­ty. Světe, div se! O rok poz­dě­ji byli nachys­ta­ní a měli ter­mín začát­ku natá­če­ní a chtě­li zno­vu hovo­řit o hud­bě. Byl jsem pře­kva­pen, ale také sku­teč­ně potě­šen.

Takže jsem si pře­če­tl scé­nář a byly tu tři věci, kte­ré chtěl Paolo mít. Zaprvé chtěl mne a moji kape­lu, abychom ve fil­mu zahrá­li naži­vo jed­nu píseň od Talking Heads, což neby­lo tak kom­pli­ko­va­né. Druhou věcí bylo jed­no CD s demo nahráv­ka­mi – v pří­bě­hu vystu­pu­je mla­dý zpě­vák se svou kape­lou, kte­rý se sna­ží pro­ra­zit. Ve fil­mu dá CD Seanu Pennovi, kte­rý ho pak poslou­chá během svých cest. Problém byl v tom, že jsem ty pís­ně mohl napsat, ale nemohl jsem je nazpí­vat, pro­to­že lidé by roze­zna­li můj hlas. Musel to být věro­hod­ný hlas dané posta­vy. Zatřetí to byla fil­mo­vá hud­ba. Paolo měl pří­klad instru­men­tál­ních kous­ků, styl sou­čas­ných kla­sic­kých skla­deb, kte­ré si pro fil­mo­vou hud­bu před­sta­vo­val. Ale z toho­to jsem jak­si vycou­val, pro­to­že jsem si říkal, že budu mít plné ruce prá­ce s demo nahráv­ka­mi, kte­ré tato posta­va napí­še a nahra­je. Nemohly tudíž znít pří­liš pro­fe­si­o­nál­ně, měly spí­še znít jako tro­chu nedo­ta­že­né.

Ve scé­ná­ři se Paolo zmi­ňu­je také o Willu Oldhamovi, jinak zná­mém jako Bonnie „Princ“ Billy, jako o urči­tém dru­hu základ­ní­ho kame­ne hud­by. Ve sku­teč­nos­ti ten kluk, kte­rý inter­pre­tu­je jejich hud­bu, hra­je v obchod­ních cen­t­rech a zpí­vá jed­nu z Williho pís­ni­ček. Tak jsem řekl Paolovi: „Proč nepo­žá­dáš Willa, aby ty pís­ně slo­žil, když má jeho hud­ba pro tebe ve fil­mu tako­vý význam?“ Nebyl si jis­tý, ale já se setkal s Willem již dří­ve na mém tur­né, tak jsem navrh­nul, že se s ním spo­jím a uvi­dí­me, jest­li bude mít zájem na těch pís­ních s Paolem dělat. Paolo sou­hla­sil a pře­kva­pi­vě i Will řekl, že to zku­sí. Ještě před tím, než jsme se dali do sklá­dá­ní hud­by a tex­tů, jsem navrh­nul, aby načrt­nul pár sku­teč­ně hrubých ver­zí a voká­lů a poslal je Paolovi, abychom vidě­li, zda se vydá­vá­me správ­nou ces­tou. Bylo to jed­no­duš­ší než Paolovi slo­ži­tě popi­so­vat hud­bu, kte­rou by chtěl ve fil­mu mít. Některé ty sklad­by se mu líbi­ly, tak­že jsme Will a já pokra­čo­va­li v prá­ci na nich, posla­li jsme Paolovi dal­ší a on si opět něko­lik z nich vybral. Takový byl tvůr­čí pro­ces, díky kte­ré­mu jsme dokon­či­li vše, kro­mě jed­né pís­ně. Will k ní napsal slo­va, což bylo zají­ma­vé, pro­to­že ten­to text byl napros­to odliš­ný od čeho­ko­liv, co jsem kdy napsal já. To je důvod, proč je dob­ré dělat věci spo­leč­ně s dru­hým člo­vě­kem. Vyprodukujete tak něco, co bys­te sami nikdy nena­psa­li a neslo­ži­li.

Toho klu­ka, kte­rý hra­je v obchod­ních cen­t­rech a jehož CD s demo nahráv­ka­mi se dosta­ne do rukou Cheyenna, ztvár­nil mla­dý herec z Dublinu. Bohužel není pří­liš dob­rým zpě­vá­kem, a tak jsme potře­bo­va­li hlas něko­ho jiné­ho, kdo by mu byl hla­so­vě podob­ný. Tak jsem našel zde v New Yorku irské­ho zpě­vá­ka, jehož hlas je podob­ný tomu klu­ko­vi – vyso­ký tenor se sla­bým názna­kem irské­ho akcen­tu. Našli jsme ho přes MySpace, při­šel do stu­dia a nazpí­val píseň a odve­dl úžas­ný kus prá­ce.

Název dané sku­pi­ny ve fil­mu je „The Sračky“, pod­le čehož usu­zu­je­te, že se jed­ná o pun­ko­vou kape­lu, avšak hud­ba, se kte­rou jsme při­šli, se k tomu vůbec neho­di­la. Paolo dal něko­lik poky­nů, abychom jed­nu píseň posu­nu­li více do melan­cho­lic­ké rovi­ny a jinou zase dali do bea­to­vé­ho sty­lu. Hlavní posta­va fil­mu, Cheyenne, je vymo­de­lo­va­ná pod­le Roberta Smithe, zpě­vá­ka The Cure, a já řekl Paolovi, že jest­li chce, aby to zně­lo jako The Cure, tak já nejsem ta pra­vá oso­ba pro tuto prá­ci. Ale on řekl, že to tak nechce, pod­le něj měl být Cheyenne více zau­jat hud­bou, kte­rá zně­la odliš­ně od jeho vlast­ních před­cho­zích pís­ní. Nyní poslou­chá hud­bu, kte­rá ho posou­vá na jiná mís­ta.

O pís­ni This Must Be the Place

Byl to tro­chu šok, že Paolo pou­žil sklad­bu This Must Be the Place sku­pi­ny Talking Heads, kte­rou jsem já slo­žil, jako ústřed­ní píseň fil­mu. Během fil­mu se k ní něko­li­krát odka­zu­je, jed­nou tam i zazní, je to vel­mi licho­ti­vé. Ta píseň je pro mne dosti pří­mo­ča­rou milost­nou pís­ní. Je to ta nej­pří­mo­ča­řej­ší milost­ná píseň, jakou jsem kdy mohl napsat. Je v ní upřím­nost, ale neří­ká věci tak, jak jste je již něko­li­krát před tím sly­še­li. Proto ji lidé pova­žu­jí za dojem­nou, pro­to­že se zdá sku­teč­něj­ší než píseň, kte­rá je mož­ná tro­chu úlis­něj­ší nebo kte­rá obsa­hu­je více klišé.

O roli Davida Byrneho

Paolo mne požá­dal, zda bych si neza­hrál v něko­li­ka málo scé­nách a hrál sám sebe, což samo­zřej­mě vyvo­la­lo otáz­ku – jak to mám udě­lat? Řekl jsem Paolovi, že nemám žád­né herec­ké ambi­ce a on řekl: „Ne, já nechci, abys byl sám sebou. Já chci, abys hrál Davida Byrneho,“ což se zdá­lo mno­hem kom­pli­ko­va­něj­ší! Ale řekl jsem si, že Sean Penn bude ten hlav­ní v dané scé­ně, tak­že když budu jen rea­go­vat na to, co říká, jako bych nor­mál­ně rea­go­val, bude to fun­go­vat. Byli jsme cel­kem podiv­ný pár, Cheyenne a já, i když před­sta­va nás dvou jako kama­rá­dů není až tak nepřed­sta­vi­tel­ná.

O Cheyennovi a Seanu Pennovi

Když mi Paolo popsal scé­nář a když jsem si ho pře­če­tl, zjis­til jsem, že Sean Penn bude téměř celý film hrát v tom out­fi­tu Roberta Smithe – gothic. Měl vás při­mět sou­cí­tit s tou­to posta­vou a ne jen že sle­du­je­te Seana Penna s něja­kým extra­va­gant­ním make-upem, musí­te se dostat za tuto slup­ku a začít sou­cí­tit s tou­to oso­bou pod jeho rtěn­kou a úče­sem a vše­mi těmi věc­mi. Postupně zjiš­ťu­je­te, proč Cheyennova posta­va dělá urči­té věci. Na začát­ku si utvo­ří­te urči­tý úsu­dek, ale někte­ré věci nena­jde­te, dokud se nedo­sta­ne­te do půl­ky fil­mu a pak vám tepr­ve dojde, proč jed­ná tako­vým způ­so­bem a proč pře­stal vystu­po­vat. Jak pro­stu­pu­je­te fil­mem, sklá­dá­te si ty věci dohro­ma­dy a ony se odha­lu­jí jen tak bokem, mimo­cho­dem, což je vel­mi chyt­ré. Mám rád, když si divá­ci musí dávat kous­ky sklá­dač­ky dohro­ma­dy.

Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou Michalicovou
8. března 2024Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou MichalicovouPřibližně před měsícem jsem měla možnost blíže se seznámit s knihou "Mezi dobrem a zlem" od nadějné autorky, a nebojím se říci i "vycházející hvězdy literárního nebe", Jany Šintákové Michalicové. Tato velmi inspirativní kniha, plná nejen…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem Kunovským
4. března 2024Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem KunovskýmV poměrně nedávné době se na knižním trhu objevila velmi zajímavá kniha "PROROK a LADY KOSICE" od nadějného mladého tvůrce Ondřeje Kunovského, jež si získala velké publikum čtenářů. Koho si však pod tímto zvučným jménem můžeme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulost
26. ledna 2023ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulostRáda se vámi rozdělím o rozhovor s autorkou Janou Štrausovou, ženou, která využila své pedagogické i terapeutické zkušenosti a ve svém studiu, praxi i knihách naplno využila svůj dar naslouchat dětem. A téma, které k ní…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCI
30. září 2020Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCIVĚŘÍTE NA ŠTĚSTÍ, OSUD? JDETE MU NAPROTI? Petra Hřebíčková: Věřím. Taky věřím, že naše bytí na zemi má vyšší smysl než jen oddýchat tento jeden život. Jinak mi nejde na rozum tolik nespravedlnosti a utrpení ve…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)
8. září 2020Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)Po delším rozmýšlení se jednou za čas se v brzké době pokusím vydávat rozhovory s osobnostmi, které mají něco společného s českým filmem. S lidmi přímo z branže nebo i třeba provozovateli kin či distributory. Prvním…Vydáno v rubrice: Rozhovory
S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL
22. července 2020S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL . . o přípravách na roli Přípravy byly příjemné - nakoukával jsem Pavla Landovského, vytvářel jsem si nějaký celistvější obraz jeho osobnosti. No a on byl cokoli jen ne nudný, průměrný a zaměnitelný. Byl to fajny…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak s odstupem času vzpomínáte na natáčení?  Strašně se mi líbila příprava na natáčení. Většinou točím s lidmi, kteří na přípravu dbají. A I tady jsme byli velmi pečliví. Připravovali jsme se dlouho, četli scénář a prošli jsme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak se podle vás ve filmu Havel liší realita od skutečnosti? Asi je potřeba zdůraznit, že filmový příběh není přesnou kopií tehdejších událostí ani jednotlivých osob. Režisér Slávek Horák měl jasnou vizi a dokázal ji předávat…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY
2. července 2020Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY  O filmu V Mekym jsme se snažili udělat filmový portrét, jaký tu není. Bez sentimentu a patosu, zato s humorem. V obraze blikavý, energický a podvratný. S hlasitou muzikou, a především pokud možno upřímný a emocionální, lidský. Mekyho…Vydáno v rubrice: Rozhovory
JANA PREISSOVÁ - Maminka Heleny
8. listopadu 2019JANA PREISSOVÁ - Maminka HelenyNaposledy jste stála před filmovou kamerou v historickém dramatu Řád před patnácti lety. Proč jste přijala právě nabídku od režisérky Lenky Kny na tuhle zimní komedii? Je to o rodině a hraju milující babičku, kterou jsem…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře