Kritiky.cz > Filmy > Filmové a televizní aktuality > Designéři Škoda Auto přepracovali vůz Ferat Vampire z kultovního českého hororu z roku 1981

Designéři Škoda Auto přepracovali vůz Ferat Vampire z kultovního českého hororu z roku 1981

Foto: Škoda Storyboard
Foto: Škoda Storyboard
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Designéři Škoda Auto před­sta­vi­li odváž­nou rein­ter­pre­ta­ci jed­no­ho z nej­vý­raz­něj­ších vozi­del čes­ké fil­mo­vé his­to­rie: auto­mo­bi­lu Ferat z horo­ru Upír z Feratu z roku 1981. Tento nově vymyš­le­ný kon­cept, vytvo­ře­ný v rám­ci série Ikony dostá­va­jí novou podo­bu čes­ké auto­mo­bil­ky, spo­ju­je stra­ši­del­nou atmo­sfé­ru ori­gi­ná­lu se sou­čas­ným designo­vým jazy­kem spo­leč­nos­ti Modern Solid.

 

Přepracovaný Ferat, navr­že­ný spí­še jako kon­cepč­ní elek­tro­mo­bil než séri­o­vý model, je dílem desig­né­rů znač­ky Škoda Giuseppe Campa a Stanislava Saba. Dvojici k pro­jek­tu při­ved­la jeho jedi­neč­ná kom­bi­na­ce fil­mo­vé­ho dědic­tví a odváž­né­ho vizu­ál­ní­ho vyprá­vě­ní. Výsledkem je ele­gant­ní, sty­li­zo­va­ná pocta vozu, kte­rý kdy­si sym­bo­li­zo­val fil­mo­vé tajem­ství - a doslo­va tou­hu po krvi.

Revize hororové ikony prostřednictvím designu

Původní Škoda Ferat byla vytvo­ře­na spe­ci­ál­ně pro horor Juraj Herz reži­sé­ra Upír z Feratu na moti­vy povíd­ky Upír Ltd.  spi­so­va­te­le science ficti­on Josefa Nesvadby. Film vyprá­ví o tajem­né zahra­nič­ní spo­leč­nos­ti, jejíž závod­ní vozy jako by vysá­va­ly krev svých řidi­čů, což způ­so­bu­je ané­mii a cho­vá­ní podob­né závis­los­ti u těch, kte­ří je řídí.

Tvůrci fil­mu vychá­ze­li z pro­to­ty­pu Škody 110 Super Sport, uni­kát­ní­ho spor­tov­ní­ho vozu vyro­be­né­ho v roce 1971, kte­rý se nikdy neza­čal vyrá­bět. Český malíř a gra­fik Theodor Pištěk, kte­rý poz­dě­ji zís­kal Oscara za kos­týmy k fil­mu Amadeus, pře­pra­co­val pro film vzhled vozu. Pod jeho vede­ním dosta­lo vozi­dlo výraz­ný čer­ný lak, nová před­ní a zad­ní svět­la a masiv­ní zad­ní spo­i­ler, kte­rý mu dodal neza­mě­ni­tel­ně hro­zi­vý vzhled.

Nejpamátnější scé­na s vozem zahr­no­va­la sek­ven­ci noč­ní můry, kdy se hlav­ní hrdi­na podí­vá pod kapo­tu a vozi­dlo ho málem pohl­tí. Pro tuto sek­ven­ci si Herz při­zval na pomoc zná­mé­ho stop-motion ani­má­to­ra a tvůr­ce spe­ci­ál­ních efek­tů Jana Švankmajera, kte­rý se poz­dě­ji mezi­ná­rod­ně pro­sla­vil svý­mi surre­a­lis­tic­ký­mi fil­my.

 

Koncepční kresba pro přepracovaný Ferat Vampire. Obrázek: Škoda Storyboard

Koncept art pro rei­ma­gi­no­va­ný Ferat Vampire. Obrázek: Škoda Storyboard

Obrazový mate­ri­ál: Škoda Storyboard

Švankmajer, kte­rý pra­co­val v rám­ci svých začát­ků v Barrandov Studiu, navště­vo­val praž­ská jat­ka, kde sbí­ral srd­ce, ját­ra, žalud­ky a cévy při­po­mí­na­jí­cí moto­ro­vé hadi­ce. Vytvořil mecha­nic­ký sys­tém, díky němuž se orgá­ny pohy­bo­va­ly jako živá tkáň, zatím­co krev byla pum­po­vá­na přes ply­no­vý pedál, což vytvá­ře­lo ilu­zi, že se auto doslo­va živí svým řidi­čem.

Ačkoli byl film sil­ně sty­li­zo­va­ný, nejed­na­lo se ani tak o tra­dič­ní horor, jako spí­še o tem­nou sati­ru. Sám Herz jej popsal jako „film o ira­ci­o­nál­ní auto­mo­bi­lo­vé posed­los­ti“ a kri­ti­ku toho, jak se auta sta­la v moder­ní spo­leč­nos­ti zbožště­ný­mi. Film si zacho­vá­val urči­tou míru nejed­no­znač­nos­ti - nikdy se zce­la nepo­tvr­di­lo, zda je auto Ferat sku­teč­ně pohá­ně­no krví, nebo zda je pou­ze pro­duk­tem para­no­id­ní­ho blu­du hlav­ní­ho hrdi­ny.

Od hororu k elektrické eleganci

O více než 40 let poz­dě­ji se desig­né­ři Campo a Sabo roz­hod­li zno­vu inter­pre­to­vat Ferat futu­ris­tic­kou opti­kou. Campo, kte­rý dohlí­žel na design exte­ri­é­ru, se sna­žil zacho­vat tem­nou, zlo­věst­nou este­ti­ku ori­gi­ná­lu. „Snažil jsem se zachy­tit pocit něče­ho tajem­né­ho, lehce nebez­peč­né­ho a nápad­né­ho, co se vyno­řu­je ze tmy,“ řekl. Silueta vozu si zacho­vá­vá klí­no­vi­tý tvar, kte­rý defi­no­val aero­dy­na­mic­ký pro­fil pro­to­ty­pu, což je designo­vý prvek, ke kte­ré­mu oba muži nezá­vis­le na sobě tíh­li.

Místo roz­měr­né­ho zad­ní­ho spo­i­le­ru má moder­ní Ferat zad­ní ploutve - poctu, kte­rá zacho­vá­vá vizu­ál­ní agre­si­vi­tu bez retro pře­byt­ků. Čelní sklo je zakon­če­no čer­ve­nou lin­kou, kte­rá jej oddě­lu­je od střeš­ní čás­ti, kte­rá se nyní sklá­pí doza­du, čímž jem­ně odka­zu­je na netra­dič­ní vstup do kabi­ny ori­gi­ná­lu. Ostré linie a sví­tí­cí čer­ve­né prv­ky napříč karo­se­rií evo­ku­jí hro­zi­vý tón fil­mu a záro­veň moder­ni­zu­jí jeho podo­bu s ohle­dem na elek­tro­mo­bi­ly.

 

Concept art for the reimagined Ferat Vampire. Obrázek: Škoda Storyboard

Koncept art pro rei­ma­gi­no­va­ný Ferat Vampire. Obrázek: Škoda Storyboard

Obrazový mate­ri­ál: Škoda Storyboard

Uvnitř inte­ri­é­ru Sabo zahr­nu­je pohl­ce­ní. „Interiér má posád­ku doslo­va pohl­tit,“ řekl a popsal pro­stor defi­no­va­ný roz­mách­lý­mi lini­e­mi, plo­vou­cí palub­ní deskou a mono­li­tic­ký­mi seda­dly inte­gro­va­ný­mi do samot­né kon­struk­ce. Pás čer­ve­né­ho svět­la pro­chá­ze­jí­cí stře­do­vým tune­lem slou­ží jako indi­ká­tor sta­vu nabi­tí bate­rií, což posi­lu­je elek­tric­kou kon­cep­ci vozu. Na roz­díl od krví pohá­ně­né­ho mýtu své­ho před­chůd­ce je ten­to Ferat pohá­něn elek­tric­kou sítí.

Oba desig­né­ři zdů­raz­ni­li, že jejich kon­cept je sice fan­tas­tic­ký, ale má koře­ny v reál­ném auto­mo­bi­lo­vém desig­nu. Jejich spo­lu­prá­ce, zahr­nu­jí­cí 3D mode­lo­vá­ní a ite­ra­tiv­ní zpět­nou vazbu v prů­bě­hu něko­li­ka týd­nů, zajis­ti­la uce­le­ný finál­ní pro­dukt, kte­rý vyva­žu­je for­mu a funk­ci a záro­veň vzdá­vá hold nekon­venč­ní fil­mo­vé minu­los­ti znač­ky Škoda.

Ačkoli se jed­na­lo pou­ze o jeden ze dvou fil­mů kla­si­fi­ko­va­ných jako horor v Herzově tvor­bě, Upír z Feratu zís­kal kul­tov­ní sta­tus, díky němuž je i po více než čtyřech dese­ti­le­tích oblí­be­ný. Díky své­mu zne­po­ko­ji­vé­mu tónu, iro­nic­ké­mu odstu­pu od žán­ro­vých norem a zvlášt­ní smě­si­ci horo­ru a spo­le­čen­ské­ho komen­tá­ře má film trva­lý vliv - a to i u horo­ro­vých fanouš­ků mimo Česko. V západ­ním Německu byl uve­den pod názvem Der Autovampir, v roce 1985 jej vysí­la­la ZDF a dodnes pat­ří ke kla­si­ce evrop­ské­ho horo­ru 80. let.

Samotné auto zůstá­vá ústřed­ním sym­bo­lem téma­ti­ky fil­mu. Více než hro­zi­vou rekvi­zi­tu před­sta­vu­je Ferat posed­lost, rych­lost a tem­nou strán­ku roman­ce moder­ní doby se stro­ji. V kla­sic­kém horo­ru je mon­strem čas­to člo­věk nebo zví­ře, ve Feratu Upír je jím vozi­dlo. Nejednoznačnost kolem upír­ské pova­hy auto­mo­bi­lu - ať už jde o nad­při­ro­ze­nou bytost, nebo ztě­les­ně­ní kon­zum­ní závis­los­ti - z něj činí vhod­ný námět pro rein­ter­pre­ta­ci v době, kte­rou stá­le více defi­nu­je auto­ma­ti­za­ce a ener­ge­tic­ká trans­for­ma­ce.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,24312 s | počet dotazů: 252 | paměť: 64730 KB. | 17.07.2025 - 08:51:40