Designéři Škoda Auto představili odvážnou reinterpretaci jednoho z nejvýraznějších vozidel české filmové historie: automobilu Ferat z hororu Upír z Feratu z roku 1981. Tento nově vymyšlený koncept, vytvořený v rámci série Ikony dostávají novou podobu české automobilky, spojuje strašidelnou atmosféru originálu se současným designovým jazykem společnosti Modern Solid.
Přepracovaný Ferat, navržený spíše jako koncepční elektromobil než sériový model, je dílem designérů značky Škoda Giuseppe Campa a Stanislava Saba. Dvojici k projektu přivedla jeho jedinečná kombinace filmového dědictví a odvážného vizuálního vyprávění. Výsledkem je elegantní, stylizovaná pocta vozu, který kdysi symbolizoval filmové tajemství - a doslova touhu po krvi.
Revize hororové ikony prostřednictvím designu
Původní Škoda Ferat byla vytvořena speciálně pro horor Juraj Herz režiséra Upír z Feratu na motivy povídky Upír Ltd. spisovatele science fiction Josefa Nesvadby. Film vypráví o tajemné zahraniční společnosti, jejíž závodní vozy jako by vysávaly krev svých řidičů, což způsobuje anémii a chování podobné závislosti u těch, kteří je řídí.
Tvůrci filmu vycházeli z prototypu Škody 110 Super Sport, unikátního sportovního vozu vyrobeného v roce 1971, který se nikdy nezačal vyrábět. Český malíř a grafik Theodor Pištěk, který později získal Oscara za kostýmy k filmu Amadeus, přepracoval pro film vzhled vozu. Pod jeho vedením dostalo vozidlo výrazný černý lak, nová přední a zadní světla a masivní zadní spoiler, který mu dodal nezaměnitelně hrozivý vzhled.
Nejpamátnější scéna s vozem zahrnovala sekvenci noční můry, kdy se hlavní hrdina podívá pod kapotu a vozidlo ho málem pohltí. Pro tuto sekvenci si Herz přizval na pomoc známého stop-motion animátora a tvůrce speciálních efektů Jana Švankmajera, který se později mezinárodně proslavil svými surrealistickými filmy.
Koncept art pro reimaginovaný Ferat Vampire. Obrázek: Škoda Storyboard
Obrazový materiál: Škoda Storyboard
Švankmajer, který pracoval v rámci svých začátků v Barrandov Studiu, navštěvoval pražská jatka, kde sbíral srdce, játra, žaludky a cévy připomínající motorové hadice. Vytvořil mechanický systém, díky němuž se orgány pohybovaly jako živá tkáň, zatímco krev byla pumpována přes plynový pedál, což vytvářelo iluzi, že se auto doslova živí svým řidičem.
Ačkoli byl film silně stylizovaný, nejednalo se ani tak o tradiční horor, jako spíše o temnou satiru. Sám Herz jej popsal jako „film o iracionální automobilové posedlosti“ a kritiku toho, jak se auta stala v moderní společnosti zbožštěnými. Film si zachovával určitou míru nejednoznačnosti - nikdy se zcela nepotvrdilo, zda je auto Ferat skutečně poháněno krví, nebo zda je pouze produktem paranoidního bludu hlavního hrdiny.
Od hororu k elektrické eleganci
O více než 40 let později se designéři Campo a Sabo rozhodli znovu interpretovat Ferat futuristickou optikou. Campo, který dohlížel na design exteriéru, se snažil zachovat temnou, zlověstnou estetiku originálu. „Snažil jsem se zachytit pocit něčeho tajemného, lehce nebezpečného a nápadného, co se vynořuje ze tmy,“ řekl. Silueta vozu si zachovává klínovitý tvar, který definoval aerodynamický profil prototypu, což je designový prvek, ke kterému oba muži nezávisle na sobě tíhli.
Místo rozměrného zadního spoileru má moderní Ferat zadní ploutve - poctu, která zachovává vizuální agresivitu bez retro přebytků. Čelní sklo je zakončeno červenou linkou, která jej odděluje od střešní části, která se nyní sklápí dozadu, čímž jemně odkazuje na netradiční vstup do kabiny originálu. Ostré linie a svítící červené prvky napříč karoserií evokují hrozivý tón filmu a zároveň modernizují jeho podobu s ohledem na elektromobily.
Koncept art pro reimaginovaný Ferat Vampire. Obrázek: Škoda Storyboard
Obrazový materiál: Škoda Storyboard
Uvnitř interiéru Sabo zahrnuje pohlcení. „Interiér má posádku doslova pohltit,“ řekl a popsal prostor definovaný rozmáchlými liniemi, plovoucí palubní deskou a monolitickými sedadly integrovanými do samotné konstrukce. Pás červeného světla procházející středovým tunelem slouží jako indikátor stavu nabití baterií, což posiluje elektrickou koncepci vozu. Na rozdíl od krví poháněného mýtu svého předchůdce je tento Ferat poháněn elektrickou sítí.
Oba designéři zdůraznili, že jejich koncept je sice fantastický, ale má kořeny v reálném automobilovém designu. Jejich spolupráce, zahrnující 3D modelování a iterativní zpětnou vazbu v průběhu několika týdnů, zajistila ucelený finální produkt, který vyvažuje formu a funkci a zároveň vzdává hold nekonvenční filmové minulosti značky Škoda.
Ačkoli se jednalo pouze o jeden ze dvou filmů klasifikovaných jako horor v Herzově tvorbě, Upír z Feratu získal kultovní status, díky němuž je i po více než čtyřech desetiletích oblíbený. Díky svému znepokojivému tónu, ironickému odstupu od žánrových norem a zvláštní směsici hororu a společenského komentáře má film trvalý vliv - a to i u hororových fanoušků mimo Česko. V západním Německu byl uveden pod názvem Der Autovampir, v roce 1985 jej vysílala ZDF a dodnes patří ke klasice evropského hororu 80. let.
Samotné auto zůstává ústředním symbolem tématiky filmu. Více než hrozivou rekvizitu představuje Ferat posedlost, rychlost a temnou stránku romance moderní doby se stroji. V klasickém hororu je monstrem často člověk nebo zvíře, ve Feratu Upír je jím vozidlo. Nejednoznačnost kolem upírské povahy automobilu - ať už jde o nadpřirozenou bytost, nebo ztělesnění konzumní závislosti - z něj činí vhodný námět pro reinterpretaci v době, kterou stále více definuje automatizace a energetická transformace.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře