Multivesmír je vskutku podivný v Doctoru Strangeovi v Multivesmíru šílenství, druhém velkém odklonu MCU po těžkém srdci Eternals Chloé Zhao. Díky laskavosti režiséra Sama Raimiho je z tohoto superhrdinského filmu cítit maniakální a sympatická energie Evil Dead, ale fanoušci, kteří očekávají stejně přísnou kontrolu kvality jako u předchozích marvelovských filmů, mohou zůstat ochuzeni.
Pro ostatní sice Doctor Strange v Multivesmíru šílenství není úplně uspokojivou jízdou, ale je to strhující odbočka od vzorce MCU, který za posledních 15 let a 27 filmů vyčpěl.
Tady jde o skutečný život a skutečnou vizi za kamerou. Kéž by tuto vizi sdílel i scénář, který má na svědomí Michael Waldron, tvůrce seriálu Loki od Disneyho .
Doctor Strange v Multivesmíru šílenství začíná snovou sekvencí, v níž Doktor (Benedict Cumberbatch) chrání dospívající dívku (Xochitl Gomez) v podivné dimenzi. Když na tutéž dívku zaútočí v bdělém životě jiná příšera a naruší svatbu Strangeovy bývalé Christine Palmerové (Rachel McAdamsová), uvědomí si, že v tom musí být něco víc.
Dívka se jmenuje America Chavezová a vysvětlí, že Doktorův sen nebyl sen: prostě se to stalo v jiné dimenzi. America má schopnost cestovat mezi dimenzemi, ale nedokáže ji ovládat, a tak vyhledává pomoc Doktora Strangese z alternativní reality, zatímco ji pronásledují podivné příšery.
To vede Strange k tomu, aby vyhledal jedinou další osobu, kterou zná a která by mu mohla pomoci při cestování mezi dimenzemi: Wanda Maximoff, Scarlet Witch (Elizabeth Olsen). Strange zná Wandu jako superhrdinku, která bojovala proti Thanosovi v Infinity War. Diváci Wandavision ji však možná znají jako něco... jiného.
Když se světoví Mistři mystických umění v čele s Wongem (Benedict Wong) snaží Ameriku před Wandou ochránit, Strange a Amerika se řítí alternativními dimenzemi a hledají odpovědi.
Právě v alternativních realitách Doctor Strange v Multivesmíru šílenství skutečně stoupá a přináší alternativní pojetí známých marvelovských superhrdinů spolu s několika nekanonickými výstupy postav z jiných marvelovských sérií (po vzoru Spider-Mana: Bez cesty domů).
Pro fanoušky MCU jsou tato camea a potenciální setupy pro budoucí marvelovské filmy vrcholem filmu; ostatní mohou zůstat v rozpacích z toho, co se v podstatě rovná bezdůvodnému fan servisu.
Doctor Strange v Multivesmíru šílenství však skutečně stoupá, když do svého příběhu začleňuje zvláštnosti alternativních dimenzí. Vrcholné scény, které zahrnují více Doktorů, sice nemají nostalgický náboj jako Spider-Man: Bez cesty domů, ale poskytují kreativní rozptýlení jinak rutinního příběhu. Inovativní hudební duel-duel a vzkříšený zombie Strange jsou obzvlášť výraznými momenty.
Raimiho dotyk s Multiversem šílenství je cítit zejména při scénách se Scarlet Witch, jejíž tragická dějová linie ukrajuje film titulnímu Doktorovi a dává MCU jednoho z nejpamátnějších záporáků. Scény s Wandou napříč několika realitami jsou čistokrevnou hrůzou - obzvlášť když je vidíme očima „hodné“ Čarodějnice - a Olsonová je obzvlášť efektivní při zprostředkování bolesti této postavy.
Méně úspěšná je zde primární dějová linie, která se zaměřuje na Strange a Ameriku, dvě postavy bez hmatatelných oblouků. To Strangeovi nevadí, jeho osobní cestu jsme si prošli v předchozích filmech. Ale zatímco America je důrazně zahraná Gomezem, postava je napsaná s kulisami místo osobnosti.
Nakonec Doctor Strange v Multiversu šílenství není ani strhujícím úspěchem, ani druhořadou marvelovkou a přináší napětí a vzrušení tak, jak to předchozí 27 filmů nedokázalo. Stejně jako Věční naznačuje, že MCU je připraveno se posunout dál od své zaběhnuté formule, ale stále se snaží najít své místo.