Multivesmír je vskutku podivný v Doctoru Strangeovi v Multivesmíru šílenství, druhém velkém odklonu MCU po těžkém srdci Eternals Chloé Zhao. Díky laskavosti režiséra Sama Raimiho je z tohoto superhrdinského filmu cítit maniakální a sympatická energie Evil Dead, ale fanoušci, kteří očekávají stejně přísnou kontrolu kvality jako u předchozích marvelovských filmů, mohou zůstat ochuzeni.
Pro ostatní sice Doctor Strange v Multivesmíru šílenství není úplně uspokojivou jízdou, ale je to strhující odbočka od vzorce MCU, který za posledních 15 let a 27 filmů vyčpěl.
Tady jde o skutečný život a skutečnou vizi za kamerou. Kéž by tuto vizi sdílel i scénář, který má na svědomí Michael Waldron, tvůrce seriálu Loki od Disneyho .
Doctor Strange v Multivesmíru šílenství začíná snovou sekvencí, v níž Doktor (Benedict Cumberbatch) chrání dospívající dívku (Xochitl Gomez) v podivné dimenzi. Když na tutéž dívku zaútočí v bdělém životě jiná příšera a naruší svatbu Strangeovy bývalé Christine Palmerové (Rachel McAdamsová), uvědomí si, že v tom musí být něco víc.
Dívka se jmenuje America Chavezová a vysvětlí, že Doktorův sen nebyl sen: prostě se to stalo v jiné dimenzi. America má schopnost cestovat mezi dimenzemi, ale nedokáže ji ovládat, a tak vyhledává pomoc Doktora Strangese z alternativní reality, zatímco ji pronásledují podivné příšery.
To vede Strange k tomu, aby vyhledal jedinou další osobu, kterou zná a která by mu mohla pomoci při cestování mezi dimenzemi: Wanda Maximoff, Scarlet Witch (Elizabeth Olsen). Strange zná Wandu jako superhrdinku, která bojovala proti Thanosovi v Infinity War. Diváci Wandavision ji však možná znají jako něco... jiného.
Když se světoví Mistři mystických umění v čele s Wongem (Benedict Wong) snaží Ameriku před Wandou ochránit, Strange a Amerika se řítí alternativními dimenzemi a hledají odpovědi.
Právě v alternativních realitách Doctor Strange v Multivesmíru šílenství skutečně stoupá a přináší alternativní pojetí známých marvelovských superhrdinů spolu s několika nekanonickými výstupy postav z jiných marvelovských sérií (po vzoru Spider-Mana: Bez cesty domů).
Pro fanoušky MCU jsou tato camea a potenciální setupy pro budoucí marvelovské filmy vrcholem filmu; ostatní mohou zůstat v rozpacích z toho, co se v podstatě rovná bezdůvodnému fan servisu.
Doctor Strange v Multivesmíru šílenství však skutečně stoupá, když do svého příběhu začleňuje zvláštnosti alternativních dimenzí. Vrcholné scény, které zahrnují více Doktorů, sice nemají nostalgický náboj jako Spider-Man: Bez cesty domů, ale poskytují kreativní rozptýlení jinak rutinního příběhu. Inovativní hudební duel-duel a vzkříšený zombie Strange jsou obzvlášť výraznými momenty.
Raimiho dotyk s Multiversem šílenství je cítit zejména při scénách se Scarlet Witch, jejíž tragická dějová linie ukrajuje film titulnímu Doktorovi a dává MCU jednoho z nejpamátnějších záporáků. Scény s Wandou napříč několika realitami jsou čistokrevnou hrůzou - obzvlášť když je vidíme očima „hodné“ Čarodějnice - a Olsonová je obzvlášť efektivní při zprostředkování bolesti této postavy.
Méně úspěšná je zde primární dějová linie, která se zaměřuje na Strange a Ameriku, dvě postavy bez hmatatelných oblouků. To Strangeovi nevadí, jeho osobní cestu jsme si prošli v předchozích filmech. Ale zatímco America je důrazně zahraná Gomezem, postava je napsaná s kulisami místo osobnosti.
Nakonec Doctor Strange v Multiversu šílenství není ani strhujícím úspěchem, ani druhořadou marvelovkou a přináší napětí a vzrušení tak, jak to předchozí 27 filmů nedokázalo. Stejně jako Věční naznačuje, že MCU je připraveno se posunout dál od své zaběhnuté formule, ale stále se snaží najít své místo.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře