Kritiky.cz > Filmy > Zajímavosti > Dvě režie, dvě vize, jeden Superman

Dvě režie, dvě vize, jeden Superman

Photo © Warner Bros.
Photo © Warner Bros.
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Superman II není jen kla­sic­kým pokra­čo­vá­ním slav­né­ho super­hr­din­ské­ho fil­mu – je to uni­kát­ní kine­ma­to­gra­fic­ký pří­pad, kdy jeden film exis­tu­je ve dvou zce­la odliš­ných ver­zích. Režiséři Richard Donner a Richard Lester před­sta­vi­li své vlast­ní inter­pre­ta­ce stej­né­ho pří­bě­hu, a při­tom kaž­dá nabí­zí jinou atmo­sfé­ru, odliš­né scé­ny i filo­zo­fii. V tom­to člán­ku se podí­vá­me na hlu­bo­ké roz­dí­ly mezi obě­ma stři­hy, včet­ně vystři­že­ných scén, detai­lů, kte­ré se do fil­mu nevešly, i toho, co vše moh­lo být… kdy­by měl Donner šan­ci dokon­čit svou vizi.

Dvě ver­ze, dvě odliš­né DNA

Přestože obě ver­ze vychá­ze­jí ze stej­né­ho scé­ná­ře a sdí­lí základ­ní kost­ru pří­bě­hu, liší se téměř v kaž­dém aspek­tu – tónem, ztvár­ně­ním postav i filo­zo­fic­kým posel­stvím. Donnerův pří­stup je váž­ný, epic­ký a emo­ci­o­nál­ně hlu­bo­ký. Lesterův styl je leh­čí, mís­ty až kome­di­ál­ní, čas­tě­ji vyu­ží­vá situ­ač­ní humor a kari­ka­tu­ru.

Rozdíly mezi ver­ze­mi Donnerova a Lesterova Superman II

Jedním z nej­za­jí­ma­věj­ších aspek­tů Supermana II je sku­teč­nost, že exis­tu­jí dvě výraz­ně odliš­né ver­ze fil­mu. Obě sdí­le­jí základ­ní dějo­vou lin­ku – Superman se zami­lu­je do Lois Lane, vzdá se svých schop­nos­tí, zatím­co tři kryp­ton­ští padou­ši vede­ní gene­rá­lem Zodem ohro­žu­jí Zemi. Přesto se liší nejen v detai­lech, ale i v tónu, sty­lu a vyzně­ní klí­čo­vých scén. Zde jsou hlav­ní roz­dí­ly mezi ver­zí Richarda Donnera a ver­zí Richarda Lestera:

  1. Začátek fil­mu a původ padou­chů
  • Donnerova ver­ze začí­ná roz­sáh­lej­ší reka­pi­tu­la­cí, kte­rá vyu­ží­vá zábě­ry z prv­ní­ho fil­mu a před­sta­vu­je Marlon Branda jako Jor-Ela – Supermanova otce. Brando se zde obje­vu­je ve scé­ně, kdy kryp­ton­ští zlo­čin­ci (Zod, Ursa a Non) jsou odsou­ze­ni do Fantomové zóny. Donner také zacho­vá­vá původ­ní plán – že Lex Luthorova jader­ná stře­la z prv­ní­ho fil­mu osvo­bo­dí zlo­čin­ce z Fantomové zóny.
  • Lesterova ver­ze napro­ti tomu začí­ná zce­la jiným scé­ná­řem. Lois je vyslá­na do Paříže, kde tero­ris­té drží rukojmí v Eiffelově věži s vodí­ko­vou bom­bou. Superman bom­bu odne­se do vesmí­ru, kde explo­du­je a náho­dou osvo­bo­dí Zoda a spol. Tato akč­ní pasáž s bom­bou je v Donnerově ver­zi zce­la vyne­chá­na.
  1. Lois Lane a odha­le­ní Supermanovy iden­ti­ty
  • U Donnera se Lois začí­ná domní­vat, že Clark je Superman hned při jejich setká­ní v redak­ci a tes­tu­je svou teo­rii tím, že na něj vystře­lí z pis­to­le (ve sku­teč­nos­ti jde o sle­pé nábo­je). Její plán fun­gu­je – Clark refle­xiv­ně zare­a­gu­je a pro­zra­dí svou pra­vou identi­tu. Tato scé­na byla rekon­stru­o­vá­na z kame­ro­vých zkou­šek, což půso­bí tech­nic­ky sla­bě, ale scé­náris­tic­ky dává vět­ší smy­sl.
  • Ve ver­zi Lestera Clark nechtě­ně odha­lí svou identi­tu, když spad­ne do krbu a Lois si všim­ne, že mu oheň nijak neu­blí­žil. Tato odha­lu­jí­cí scé­na je mno­hem méně pře­svěd­či­vá, pro­to­že Clark se zde cho­vá pří­liš nemotor­ně, což podrý­vá jeho důvě­ry­hod­nost jako Supermanova uta­je­ní.
  1. Vzdání se schop­nos­tí a role rodi­čů
  • Donnerův Superman se roz­hod­ne vzdát svých schop­nos­tí po noci strá­ve­né s Lois, což fil­mu při­dá­vá emo­ci­o­nál­ní váhu a dospě­lý nádech. Navíc roz­hod­nu­tí kon­zul­tu­je s holo­gra­mem své­ho otce Jor-Ela (Brando), kte­rý mu podrob­ně vysvět­lí nevrat­nost roz­hod­nu­tí. Tato scé­na posi­lu­je téma otcov­ské moud­ros­ti a obě­ti.
  • Lesterův Superman dis­ku­tu­je o ztrá­tě schop­nos­tí s mat­kou Larou (pro­to­že kvů­li spo­ru s Brandem nemohl být pou­žit Jor-El). V Lesterově poje­tí se Superman zba­vu­je sil dří­ve, což násled­ně zpo­chyb­ňu­je logi­ku jeho vzta­hu s Lois.
  1. Bitva se Zodem a jeho násled­ky
  • Bitva mezi Supermanem a kryp­ton­ský­mi padou­chy je pří­tom­na v obou ver­zích, ale Lesterova ver­ze obsa­hu­je kome­di­ál­ní prv­ky: napří­klad scé­na, kdy Superman hází na Zoda obří plas­to­vé „S“ ze své hru­di, nebo momen­ty, kdy se Superman náh­le doká­že naklo­no­vat. Tyto prv­ky půso­bí bizar­ně a zleh­ču­jí napě­tí.
  • Donnerova ver­ze si drží váž­něj­ší tón. Boj je sviž­něj­ší, střih je dyna­mič­těj­ší a zce­la postrá­dá nevy­svět­li­tel­né „super-schopnosti“. Zod zde půso­bí hro­zi­vě­ji, a díky hlub­ší­mu hla­so­vé­mu fil­tru je i jeho pří­tom­nost auto­ri­ta­tiv­něj­ší.
  1. Finále a návrat k běž­né­mu živo­tu
  • Donnerův Superman na kon­ci pou­ži­je zno­vu oto­če­ní Země, aby zvrá­til čas – stej­ně jako v prv­ním fil­mu. To půso­bí repe­ti­tiv­ně a tro­chu ruší váhu celé záplet­ky. Přesto jeho roz­lou­če­ní s holo­gra­mem otce Jor-Ela dodá­vá emo­ci­o­nál­ní závěr.
  • Lesterův Superman se s Lois lou­čí pomo­cí „polib­ku zapo­mně­ní“, kte­rý jí vyma­že paměť. Tento moment je širo­ce kri­ti­zo­ván jako deus ex machi­na – žád­né vysvět­le­ní, jak tato schop­nost fun­gu­je, není poskyt­nu­to. Závěrečná scé­na s navrá­ce­ním ame­ric­ké vlaj­ky na Bílý dům je však vizu­ál­ně půso­bi­vá.
  1. Vedlejší posta­vy a kon­ti­nu­i­ta
  • V Donnerově ver­zi je Lex Luthor plně zahr­nut díky zábě­rům s Gene Hackmanem, kte­rý odmí­tl dotáč­ky pro Lestera. U Lestera je Hackman čás­teč­ně nahra­zen dublé­rem s pře­mlu­ve­ným hla­sem, což půso­bí ruši­vě.
  • Rozdíly jsou patr­né i v úče­sech her­ců – Margot Kidder (Lois) má v růz­ných scé­nách zna­tel­né roz­dí­ly ve vla­sech v závis­los­ti na tom, kdo danou scé­nu reží­ro­val. Divák si toho může snad­no všim­nout a tím je naru­še­na kon­ti­nu­i­ta.

 Dialogy a herec­ké výko­ny

Změny v post­pro­duk­ci:

  • Gene Hackman (Lex Luthor) odmí­tl pra­co­vat s Lesterem, a tak byly čás­ti jeho scén pře­to­če­ny s dublé­rem a nada­bo­vá­ny.
  • Sarah Douglas (Ursa) byla čás­teč­ně pře­mlu­ve­na jinou hereč­kou (Annie Ross), aby půso­bi­la více démo­nic­ky.
  • Terrence Stamp (Zod) má ve scé­nách Lestera jiný střih vla­sů a chy­bí mu hla­so­vý fil­tr, kte­rý mu dodá­val auto­ri­tu.

Neviditelné oko: V někte­rých scé­nách lze jas­ně roz­po­znat, kdy pře­chá­zí obraz z Donnerovy do Lesterovy režie – změ­ny ve vla­sech Margot Kidder, růz­ný make­up, jiné osvět­le­ní.

 Zapomenuté nebo vystři­že­né scé­ny

 Vystřižené:

  • Lex Luthor plá­nu­je s Miss Tessmacher, že z Clarka udě­la­jí boxe­ra – „Silák ze Smallville“.
  • Scéna, kde vojá­ci zatý­ka­jí Zoda a spol. v pev­nos­ti.
  • Záběr, kde Lex říká Supermanovi, že ví o jeho dět­ství ve Smallville – nikdy nevy­svět­le­no, jak se to dozvě­děl.

 Pouze v tele­viz­ních ver­zích:

  • Delší scé­ny v kavár­ně, kde se Clark nechá zmlá­tit truc­ke­rem a poz­dě­ji se vra­cí pomstít.
  • Více dia­lo­gů mezi Otisem a Luthorem ve věze­ní.
  • Dodatečné vti­py s Perry Whitem v redak­ci Daily Planet.

 Kontroverzní zakon­če­ní

Donner:

  • Superman zno­vu oto­čí Zemi zpět v čase – stej­ně jako v jed­nič­ce. Tím ale ruší celý děj fil­mu.
  • Lois si nepa­ma­tu­je nic, ale Clark stej­ně zbi­je truc­ke­ra z kavár­ny – ten tak vůbec neví proč.

Lester:

  • Superman dá Lois „poli­bek zapo­mně­ní“ – schop­nost, kte­rá se nikdy jin­dy neob­je­vi­la ani nevy­svět­li­la.
  • Pevnost je zacho­vá­na (kro­mě alter­na­tiv­ní scé­ny, kde ji zni­čí).

 Která ver­ze je lep­ší?

Donnerův střih při­ná­ší více emo­cí, hlub­ší sym­bo­li­ku (zejmé­na ve vzta­hu syn–otec) a kon­zis­tent­něj­ší cha­rak­ter Supermana. Bohužel však půso­bí jako nedo­kon­če­né dílo – chy­bě­jí­cí scé­ny, dočas­né kame­ro­vé tes­ty, repe­ti­tiv­ní závěr s oto­če­ním Země.

Lesterova ver­ze je hoto­vý pro­dukt – zábav­něj­ší, lépe sestří­ha­ný, ale záro­veň méně váž­ný a mís­ty až nevhod­ně komic­ký. Superman zde čas­to poru­šu­je své vlast­ní cha­rak­te­ro­vé zása­dy.

Ideální ver­ze by kom­bi­no­va­la Donnerovu vizi a Lesterovu struk­tu­ru. Bohužel tako­vá ver­ze nikdy ofi­ci­ál­ně nevznik­la.

 Závěrem

Superman II se stal fil­mem s dvo­jí iden­ti­tou – stej­ně jako jeho hlav­ní hrdi­na. Je fas­ci­nu­jí­cí sle­do­vat, jak dva reži­sé­ři zpra­co­va­li stej­ný mate­ri­ál zce­la odliš­ným způ­so­bem. Film, kte­rý měl být důka­zem, že „muž může létat“, se stal také důka­zem toho, že režij­ní vize může film napros­to pro­mě­nit.

A i když se nikdy nedo­zví­me, jaký by byl sku­teč­ný výsle­dek, kdy­by Richard Donner doto­čil film pod­le původ­ní­ho plá­nu, jed­no je jis­té: Superman II je dodnes jed­ním z nejdis­ku­to­va­něj­ších a nej­vliv­něj­ších komik­so­vých fil­mů všech dob.


Zdroj: CUT CUT: Superman II - Lester vs Donner na Youtube Russkafin


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,98185 s | počet dotazů: 252 | paměť: 66557 KB. | 22.07.2025 - 04:23:48