Co nám tento měsic přináší, nového Spielberga, nového Willa Smithe, Shyamalana a mnoho dalších kvalitních i nekvalitních filmů.
02. 09. 04 Já, robot
V nedaleké budoucnosti, na Zemi v roce 2035, kdy roboti tvoří spolehlivou a nedílnou součást každodenního života, je detektiv John Spooner (Will Smith) pověřen vyšetřením záhadné smrti Dr. Alfreda Lanninga (James Cromwell), který byl duchovním otcem umělých bytostí a zformuloval tři zákony robotiky, podle nichž robot nesmí za žádných okolností ublížit člověku. Na místě činu detektiv nalézá robota Sonnyho. Spáchal vědec sebevraždu, nebo ho tento robot zavraždil? To by nejen znamenalo zásadní porušení výše zmíněných zákonů, ale i obrovskou hrozbu pro lidstvo. Co by pak zabránilo robotům převzít kontrolu nad společností, když je lidstvo na jejich existenci závislé? Nebo že by už tato revoluce v tichosti proběhla?
Filmová budoucnost roku 2035 hojně využívá propracovaných vizuálních efektů, dokonalejších než všechny, které jsme doposud mohli ve filmu vidět. Supervizor vizuálních efektů, nositel Oscara John Nelson („Gladiátor“) stvořil podle návrhů Patricka Tatopulose svět obývaný roboty několika generací, z nichž ti nejmodernější se velmi podobají lidským bytostem. Tyto bytosti se pohybují ve světě, v němž automobily jezdí samy a automatizované jsou třeba i obsluhy na baru. Chicago roku 2035, v němž se film odehrává, ale přesto stále připomíná svět, jak by za třicet let mohl reálně vypadat. Nejedná se již o fantasmagorické vidiny vzdálené budoucnosti, ale o titulky vědeckých příloh dnešních novin. Technologické vymoženosti ve filmu JÁ, ROBOT jsou sice fantastické, ale zároveň přijatelné.
„Líbilo se mi, že roboti ani technologie nejsou samy o sobě považovány za problém,“ říká Smith. „Potíže představují především limity lidské logiky. V zásadě jsme si sami největšími nepřáteli.“
Všechna auta ve filmu JÁ, ROBOT navrhla a zkonstruovala výhradně pro použití v tomto filmu německá automobilka Audi, a to včetně „hrdinného“ automobilu Willa Smithe.
„Film se Asimovovým dílem pouze inspiroval, není to doslovný překlad,“ říká Alex Proyas. Pokusili jsme se zachovat ducha toho, co vytvořil a filmařsky oživit jeho svět, ale samozřejmě jsme využili značnou dávku licence, abychom vytvořili vlastní originální příběh
02. 09. 04 U nás na farmě
Když hrabivý bandita Alameda Slim začne spřádat plány, jak se zmocnit mléčné farmy „Kousek nebes“, tři odhodlané krávy spojí své síly s koněm Buckem a celou plejádou dalších zvířecích obyvatel statku, aby společnými silami dokázali svůj domov zachránit. Ve spolupráci s tajemným lovcem lidí Ricem se vydávají na cestu skrze nehostinnou západní krajinu, během které musí překonat všechny padouchy i nástrahy divočiny a polapit zákeřného Slima, na jehož hlavu byla vypsána velká odměna.
02. 09. 04 Knoflíková válka
Každý rok vedou proti sobě válku Lovreňáci a Velraňáci. Děti ze dvou znepřátelených vesniček si vytvořily svůj vlastní svět se svými pravidly. Jejich válečnými trofejemi se stávají různé předměty jako uřezané knoflíky, šle a pásky. Každého zajatce čekají přísné tresty a výprasky rodičů. Slavný dětský snímek měl neuvěřitelný komerční úspěch, bezpochyby i pro své vyznění - podobenství o předsudcích a nevraživosti v zkostnatělém světě dospělých. Rytmus děje je rychlý, repliky jsou trefné a vůbec pojetí je zábavné, svěží a plné spontánnosti. Dětští herci podávají neuvěřitelně přirozené výkony, což už není případ dospělých herců. Kupodivu našli se tací kritici, kteří snímku vyčítali jeho odpudivost a nemorálnost. Za tento svůj debut dostal režisér prestižní cenu Jeana Viga, ale stejně žádný francouzský distributor neměl odvahu se filmu ujmout a nakonec se ho ujali Američané. V televizi byl uveden až roku 1982, kdy už ho vidělo jen ve Francii 10 milionů lidí a ti se přece nemohou mýlit, pokud se jim takový obraz dětství líbí.
09. 09. 04 Terminál
Držitelé Oscara Tom Hanks (Philadelphia, Forrest Gump) a Catherine Zeta-Jones (Chicago) hrají ve filmu Terminál pod režijním vedením držitele Oscara_ Stevena Spielberga (Schindlerův seznam, Zachraňte vojína Ryana).
Terminál vypráví příběh Viktora Navorského (Tom Hanks), který přijíždí do New Yorku a netuší, že během dlouhého letu proběhl v jeho zemi vojenský převrat. Nesmí vstoupit na území USA. Bezprizorní, s pasem neexistující země, musí Viktor Navorski strávit nějakou dobu v tranzitní části Kennedyho letiště a čekat, až v jeho zemi skončí občanská válka.
Týdny a měsíce jsou čím dál tím delší. Viktor pomalu objevuje labyrint terminálu - zhuštěný svět plný absurdit, velkorysosti, ctižádosti, zábavy, společenského postavení, ale i romantiky, kterou pozná s překrásnou letuškou Amelií (Catherine Zeta-Jones). Pro Viktora však ještě neskončilo uvítání letištním úředníkem Frankem Dixonem, který ho bere jako poruchu v byrokratickém systému, jako problém, který nemůže vyřešit a kterého se zoufale snaží zbavit.
Terminál byl natočen v produkci Waltera F. Parkese (Chyť mě, když to dokážeš), Laurie
MacDonalda (Kruh) a Stevena Spielberga. Významnou roli také obsadil držitel Emmy Stanley Tucci (Road to Perdition) jako letištní úředník Frank Dixon.
09. 09. 04 Hellboy
Hellboy (Ron Perlman) byl během druhé světové války přivolán na Zemi šíleným Grigori Rasputinem (Karel Roden), aby se stal poslem apokalypsy. Ze spárů nebezpečného zločince jej však zachránil zakladatel tajného Úřadu pro výzkum paranormálních jevů (Ú.V.P.J.) profesor Broom (John Hurt), který jej poté vychoval jako svého vlastního syna a pomohl mu rozvinout jeho výjimečné schopnosti. Hellboy se navzdory svému temnému původu zařadil k bojovníkům na straně dobra.
V Ú.V.P.J. se Hellboy stal součástí zvláštní rodiny, do níž kromě něj a Brooma patří také telepatický „mořský muž“ Abe Sapien (Doug Jones) a půvabná Liz Sherman (Selma Blair), která disponuje schopností pyrokineze. Všichni dohromady tvoří hlavní obrannou linii před Rasputinem, který chce získat Hellboye zpět do své moci a využít jeho sil, aby mohl rozpoutat armageddon.
09. 09. 04 Princ a já
Paige Morganová měla svůj život pevně naplánovaný a byla nezlomně přesvědčena o tom, že neexistuje nic, co by jí mohlo zabránit vystudovat medicínu a stát se doktorkou. Pak ale potkala Eddieho, mladého sympatického podivína z Evropy. Zamilovali se. Ano. A už to vypadalo, že velkému štěstí nic nebrání….Jenže….Eddie nebyl jen tak ledajaký student, ale Edvard Valdemar Dangaard, dánský princ a jediný dědic trůnu. Jeho otec leží na smrtelné posteli, takže Eddie musí zanechat rebelského poflakování v Americe a vrátit se domů na korunovaci… Bez Paige ovšem odjet nechce a tak šokovaná Paige odlétá do vzdálené země, aby se stala královnou. Dokáže to vůbec ? Film se natáčel i v Česku (především interiéry paláců) a malou rolí se v něm může pochlubit např. modelka Andrea Verešová…
09. 09. 04 Brouk
Ve známém českém muzikálu TRHÁK zazněla památná slova: „Nech brouka žít!“ Malý chlapec na předměstí Los Angeles ale tento český film určitě neviděl, a tak není divu, že si s gustem jednoho rozšlápnul!
Americká nezávislá komedie BROUK vypráví o tom, jak může smrt obyčejného hmyzu ovlivnit chod světa. Všední situace dokáže odstartovat řetězovou reakci, která změní osudy všech postav této bizarní komedie.
Například: manželka v reakci na rozzlobeného muže vyhodí upečené kuře z okna činžáku přímo do popelnice, kde ho najde děvče se zoufalou chutí po kuřecím masíčku, která právě odešla s prázdnou z čínského bistra, jehož zoufale čistotný majitel pronásledovaný hygieniky nakonec nečekaně skončí v nemocnici…
Zkrátka všechny činy mají své důsledky! V tomto nekonečném kolotoči jeden gag střídá druhý v soukolí rychle se měnících situací rozvíjených podle tarantinovského klíče. Film byl s velkým diváckým ohlasem uveden na MFF Karlovy Vary 2003 v sekci Fórum nezávislých.
Režiséři Matt Manfredi a Phil Hay začínali jako scenáristi hollywoodských velkofilmů. Po-depsali se pod filmy jako TUXEDO s Jackie Chanem nebo ŠÍLENÁ/KRÁSNÝ. Tyhle komerč-ní bijáky jim zřejmě vydělaly dost na to, aby si sami natočili nezávislý filmeček zcela podle svých představ. A že se jim to povedlo, o tom svědčí mimo jiné řada filmových ocenění:
Cena diváků, Santa Barbara, 2002.
Cena za nejlepší film, New Orleans, 2002.
Cena za nejlepší film (volba kritiků), Mar del Plata, Argentina 2003.
Cena za nejlepší scénář, Fantasporto, Portugalsko 2003
11. 09. 04 Fahrenheit 9/11
FAHRENHEIT 9/11 je nový film kontroverzního dokumentaristy Michaela Moorea, držitele Oscara za Bowling For Columbine, dokumentární snímek o kultu střelných zbraní v americké společnosti. Ve Fahrenheitovi 9/11 se Moore pokouší zobrazit nálady mezi obyvateli severoamerického kontinentu po útocích z 11. září 2001 a zároveň změnu v politickoekonomickém rozložení sil ve Spojených státech.
V tomto provokativním dokumentu vypráví Moore příběh, který se zatím nikdo neodvážil zpracovat. Na palčivé otázky „Proč došlo k útokům z 11. září?“ a „Proč Spojené státy bojují v Iráku?“, nachází často nezvyklé, palčivé a především subjektivní odpovědi.
FAHRENHEIT 9/11 je mimořádně silný film, v němž Moore využívá svůj mimořádný smysl pro humor a jedinečný přesvědčovací styl k tomu, aby divákům poskytl neotřelý vhled do zahraniční politiky kabinetu amerického prezidenta George Bushe.
FAHRENHEIT 9/11 je filmem, který musel být natočen, a filmem, který mohl natočit právě jen Michael Moore.
„Fahrenheit je jako komentář v novinách. Je to můj názor na Bushovu administrativu, ne pokus o fair a vyváženou žurnalistiku,“ říká Moore.
„Úžasné! Zatím nejlepší film Michaela Moorea, silná a vášnivá prezentace vyhraněného patriotismu.“
New York Times.
FAHRENHEIT 9/11 získal na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes Zlatou palmu.
16. 09. 04 Sexbomba od vedle
Osmnáctiletý Matthew Kidman ( Emile Hirsch) je normální mladík, který doposud pořádně nežil. Pak se ale zamiloval do své nové sousedky, krásné a zdánlivě nevinné Danielle (Elisha Cuthbertová). Když Matthew zjistí, že perfektní „sexbomba od vedle“ je někdejší pornohvězda, jeho křehká existence se otřese v základech. Nakonec ale právě Danielle pomůže Matthewovi vystoupit z jeho ulity a odhalit starou pravdu, že kvůli člověku, kterého milujete, někdy musíte riskovat úplně všechno.
Režisér Luke Greenfield chtěl na plátně předvést výbušnou směs humoru, lásky a napětí, přitom ale nechtěl sklouznout k divoké a povrchní komedii pro náctileté. „Rád zkoumám ty odvázanější stránky života, a film jsem si představoval jako příběh o tuctovém mladíkovi, který se zčistajasna ocitl v divoké a nebezpečné situaci, kterou musí neodkladně řešit,“ říká.“ Film měl být v první řadě zábavou, zároveň jsem ale chtěl, aby byl upřímný, břitký a trochu děsivý.“
Herečka Elisha Cuthbertová, která hraje v úspěšném seriálu 24 dceru agenta Jacka Bauera, byla jedním z členů herecké sestavy filmu, pro něž se konkurs stal spíš jen formalitou. „S naprostou samozřejmostí Vás přesvědčí, že Danielle je dívka, kterou byste jednou v životě chtěli potkat. Dívka, která jde neustále o krok napřed, kvůli které provedete to, co byste normálně nikdy nedělali - a za kterou byste šli světa kraj,“ rozplývá se nad Elishou režisér Greenfield.
„Scénář byl svým způsobem šokující,“ tvrdí představitel hlavní mužské role Emile Hirsch. „Je chytrý, poměrně ostrý a částečně se odehrává ve světě pornografie. Ale při jeho čtení jsem se hodně smál.
SEXBOMBA OD VEDLE je komedie o střetu protichůdných světů, názorů a odlišných životních zkušeností. O chlapci s budoucností a o dívce s minulostí. O mladíkovi, který přijde o svou nevinnost, a dívce, která se pokouší ji znovu získat
16. 09. 04 * H O R E M P Á D E M
Dvěma převaděčům uprchlíků (Zdeněk Suchý, Jan Budař) zůstane po akci ve voze dvouměsíční dítě. Zapomenutého indického chlapečka prodají bezdětné Milušce (Nataša Burger), která touží po dítěti. Její manžel František (Jiří Macháček) je ovšem fotbalový hooligan a rasista…
Čtyřicetiletá Hana (Ingrid Timková) pracuje v poradně pro uprchlíky. Její o mnoho let starší partner Otakar (Jan Tříska) zkolabuje při přednášce na univerzitě. Jejich osmnáctiletá dcera Lenka (Kristýna Boková-Lišková) se omylem dozví, že Otakar se nikdy nerozvedl se svojí první ženou Věrou (Emília Vášáryová), s níž má syna Martina (Petr Forman)…
Příběhy se odehrávají převážně v kulisách současné Prahy.
23. 09. 04 Muž v ohni
Mexické podsvětí se začalo bavit novým sportem - únosy pro peníze. Mezi majetnými obyvateli, zejména těmi, kteří mají děti, se šíří panický strach. Řada z nich pro své potomky najímá osobní ochranku. Do tohoto světa vstupuje John Creasy (DENZEL WASHINGTON), bývalý tajný agent a zabiják, který už v podstatě rezignoval na život. Jeho přítel Rayburn (CHRISTOPHER WALKEN)ho ve snaze vytrhnout z letargie přivede do Mexika City a dohodí mu práci tělesného strážce devítileté Pity Ramosové (DAKOTA FANNINGová) . Creasy sice o práci ochranky nemá zájem, a už vůbec ne o ochranu malého děvčátka, ale vědomí, že nemá na práci nic lepšího, ho přiměje tento úkol přijmout. Předčasně vyspělou dívku a její dotěrné otázky týkající se jeho života sice zpočátku těžce snáší, ale ona pomalu proniká do jeho zdánlivě nepřístupného nitra. Vzájemné pouto a Creasyho nově nalezený smysl života se zhroutí v okamžiku, kdy je Pita unesena. Přestože je v průběhu únosu těžce raněn, stává se Creasy „mužem v ohni“. Přísahá, že zabije každého, kdo se do tohoto únosu namočil. A nikdo ho nezastaví.
Režisérovi Tonymu Scottovi a produkční společnosti Regency Enterprises trvalo 20 let, než přenesla tento projekt na filmové plátno. Majitel a zakladatel společnosti Regency Arnon Milchan koupil filmová práva k románu A. J. Quinnella Muž v ohni v roce 1980, ale žádný ze scénářů se nedostal až k realizaci. K ní došlo až díky spolupráci se scenáristou Brianem Helgelandem (2x nominovaný na Oscara - L. A.přísně tajné, Tajemná řeka), který napsal zbrusu nový scénář. V roce 2003 Tony Scott, se kterým Foster spolupracoval na filmu Krvavý příliv, přislíbil režii, a to téměř dvacet let poté, co se s tímto projektem setkal poprvé.
Scott říká, že Helgelandův přínos filmu je nedocenitelný. „Brian vytvořil dva příběhy,“ říká režisér. „První příběh, první polovina filmu, je o člověku, který nachází cestu zpátky k životu, prostřednictvím dítěte. Druhý příběh je o jeho touze se pomstít. Helgeland přirovnává MUŽE V OHNI ke „Krásce a zvířeti.“ „Pita ví, že v Creasyho nitru bije srdce, i když on neví, že ho tam má,“ říká. „Když se mu probudí k životu, zcela ho využije k tomu, aby se pomstil.“
Roli „muže v ohni“ přijal dvojnásobný nositel Oscara Denzel Washington. Scott říká:“ Mám rád Denzelovu posedlost a jeho vnitřní temnotu.“ „Denzel má v sobě zajímavou drsnost. Ví, kdy ji efektivně použít.“ „Creasy se utápěl v alkoholu, ztratil smysl života a nemohl se vyrovnat s tím, co dělal jako tajný agent - zabiják,“ říká Washington. „Creasy je ztracená duše, která už neumí milovat a prostřednictvím holčičky najde sám sebe a probudí svou duši a začne znovu žít.“
23. 09. 04 Lásko moje, kde jsi?
Marie-Dominique (Sophie Marceau – Belphegor: Fantom Louvru, Studentka) má za manžela nepříjemného a sebestředného Bertranda (Vincent Perez – Fanfán Tulipán, Vrána: Město andělů). Bertrand pracuje ve velké mezinárodní stavební firmě a postupem času začíná stále více svojí ženu opomíjet. Marie-Dominique tím zákonitě začíná být otrávená a najde si milence…
23. 09. 04 Catwoman
Patience Philips (Halle Berry) pracuje jako designérka u kosmetické firmy Hedare, velkého impéria, které právě vyvíjí revoluční prostředek proti stárnutí. Za takovým zázrakem samozřejmě stojí něco víc, ale než stihne Patience vykřičet do světa informace o spiknutí, které odhalila, něco se stane (pokouše ji Sharon Stone?) a Patience se mění v Catwoman - superhrdinku s mrštností, silou a instinkty kočky (asi myslí šelmy obecně, nebo nikdy neviděli babiččinu kočku ;). Na zábavu je zaděláno, protože i když Patience byla stydlivá citlivka, v latexovém kostýmu je z ní pěkná dračice, někdy hodná, někdy zlá, většinou však šílená (to byl jenom rým, omluvte mé sklony). Když už jsme u kostýmu, pokud se plahočíte internetem aktivně, zřejmě víte, že právě díky němu dává většina fanoušků tomuto filmu pramalé šance na úspěch, Halle Berry v něm vypadá jako stvůra z S/M salónu a věřte, že v pohybu to není o moc lepší.
30. 09. 04 Holky to chtěj taky 2
Orgasmus mají úspěšně za sebou, ale Inken (Diana Amft), Lucy (Jasmin Gerat) a Lena (Karoline Herfurth) přesto zažívají těžké časy. Rodiče jim dělají typicky rodičovské problémy a výše kapesného zdaleka neodpovídá železné disciplíně při kontrole pozdních příchodů. Nezbývá než se postavit na vlastní nohy, což se v případě studentek snadno naplánuje, ale špatně realizuje. Kde sehnat peníze na slušné bydlení?
Všechny tři kamarádky dostaly do vínku krásný vzhled a odvahu, a tak potřebují jenom najít ty správné „oběti“ s velkými byty. Zdá se však, že hvězdy jim tentokrát nejsou nakloněny. Lucy a Lena se zamilují do kluků, kteří nejsou těmi, za které se vydávají. A Inken hraje dominu submisivnímu sousedovi, místo aby věnovala pozornost sympatickému mladíkovi, který ji miluje...
Tři nerozlučné kamarádky se řítí sledem komických peripetií s mladistvým půvabem a neodolatelným šarmem.
30. 09. 04 Slavíci v kleci
V roce 1949 nastoupí nezaměstnaný učitel hudby Clément Mathieu jako odborný asistent na internátní školu pro problémové děti. Mimořádně přísný ředitel školy Rachin má i přes spartánskou výchovu problém udržet u žáků disciplínu. Mathieu se o to pokusí po svém. Začne je učit zpívat. a změní jim tím život.
Obrázky spojené s dětstvím v sobě nosíme celý život. Pomíjivé radosti a strasti vždycky přebijí nové a intenzivnější události. Ty staré zahazujeme jako nepotřebné věci a zapomínáme na ně. Ale pouze zdánlivě. Vše se nesmazatelně vrývá do našeho podvědomí a bývá čas od času oživeno zdánlivou maličkostí. Stačí například, aby zazněla jedna hudební nota, jedna melodie nebo jedna píseň a vzpomínky připlují jako vzdálená ozvěna. Takoví jsou i Slavíci v kleci. Přísná internátní škola, nezdárné děti, pěvecký sbor, který je spojí - nezapomenutelné symboly dětství.
Možná že právě takové vzpomínky rezonovaly v hlavách 6,5 mil. diváků ve Francii, kteří se od uvedení do kin přišli na film Christophe Barratiera „Slavíci v kleci“ podívat.
Christophe Barratier vystudoval klasickou kytaru na „Ecole Normale de Musique“ v Paříži a zvítězil na několika mezinárodních hudebních soutěžích. V roce 1991 vstoupil prostřednictvím produkční společnosti Galatée Films do světa filmu. Jako producent se podepsal na filmech Children of Lumiere (Les Enfants de Lumiere), Mikrokosmos, Himaláj a Winged Migration. V roce 2001 režíroval svůj první krátký film, adaptaci Maupassantovy povídky „Les Tombales“ s Lambertem Wilsonem a Carole Weissovou v hlavních rolích. „Slavíci v kleci“ jsou jeho prvním celovečerním filmem.
Důležitou komponentou „Slavíků v kleci“ je hudba, která se stala doslova dalším hercem. Není tedy divu, že si s ní dal hudebně založený režisér opravdu práci. „Chtěl jsem se vyhnout barvě „dětského sboru“ s typickými vánočními koledami a táborákovými popěvky. Hudba musela být doopravdy silná, potřeboval jsem dojemný existující repertoár. Hudba, kterou v příběhu uslyšíme, střídá žánry a aranžmá podle vývoje postav,“ říká režisér.
30. 09. 04 Vesnice
Na první pohled působí tato vesnice jako krásné a klidné místo. Její obyvatelé žijí harmonickým životem v téměř idylickém prostředí. Úzce spjatou komunitu však neustále pronásleduje strach ze záhadných příšer, které přebývají v okolních lesích – strach natolik silný a skličující, že se hranice vesnice nikdo neodváží překročit.
Když ale svéhlavý a odhodlaný Lucius Hunt (JOAQUIN PHOENIX) neodolá svodům neznámého prostředí a navzdory varování ze strany vůdce vesnice Edwarda Walkera (WILLIAM HURT) i své matky Alice (SIGOURNEY WEAVER) se do tajemného lesa vydá, začíná hrozit nebezpečí, že jeho odvážný čin navždy změní budoucnost celé vesnice.
Odkazy
Nejnovější komentáře