Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Půlnoční nebe - Když režíruje George Clooney sám sebe.

Půlnoční nebe - Když režíruje George Clooney sám sebe.

George
George
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Osamělý vědec Augustine Lofthouse (George Clooney/ve fla­shbac­kách Ethan Peck) v Arktidě spě­chá upo­zor­nit ast­ro­nau­ty, kte­ří se vra­ce­jí z vesmír­né mise, na záhad­nou celo­svě­to­vou kata­stro­fu...

Herecká hvězda a pří­le­ži­tost­ný reži­sér George Clooney si v posled­ní době hod­ně vybí­rá, čemu věnu­je svůj čas a dává to smy­sl, pro­to­že napří­klad v roce 2018 se Clooney stal nej­lé­pe pla­ce­ným her­cem roku, když si díky pro­de­ji tequi­ly Casamigos došel pro 239 mili­o­nů dola­rů. Clooney se ale nako­nec po 4 letech vrá­til před kame­ru a záro­veň se u sním­ku The Midnight Sky, kte­rý je adap­to­ván dle před­lo­hy Lily Brooks-Daltonové cho­pil i režie. O této kni­ze se poví­da­lo, že je do vel­ké míry filo­zo­fic­ká a vel­ká akč­ní sci-fi teda v zása­dě při­jít nemě­la. Přesto má Clooneyho novin­ka roz­po­čet 100 mili­o­nů dola­rů a díky fak­tu, že film vzni­kl pod zášti­tou Netflixu ho aktu­ál­ně má šan­ci vidět vel­ký počet domác­nos­tí. Je ovšem otáz­ka zda za to Clooneyho novin­ka vylo­že­ně sto­jí.

Clooney se ješ­tě nedáv­no poza­sta­vil nad fak­tem, že spo­leč­ně s Tenetem Christophera Nolana je The Midnight Sky jedi­ný ori­gi­nál­ní bloc­kbus­ter, kte­rý letos dora­zí. Je poté vel­mi úsměv­né ozna­čit The Midnight Sky za bloc­kbus­ter, pro­to­že tohle oprav­du není zábav­ný film, kte­rý by v kině slou­žil jako atrak­ce, při kte­ré by se dob­ře baš­til pop­corn s colou. Pokud náho­dou čte­te záplet­ku a čeká­te akč­ní a napí­na­vý sur­vi­val, bude­te pře­kva­pe­ni. Clooneyho novin­ka je totiž v zása­dě poklid­ná, což ve finá­le pla­tí i v tom ohle­du, že hereč­tí před­sta­vi­te­lé hra­jí bez jaké­ko­liv pořád­né ener­gie, což má násled­ně za násle­dek i to, že jim totál­ní zou­fa­lost pra­me­ní­cí z aktu­ál­ní apo­ka­lyp­tic­ké situ­a­ce pros­tě nevě­ří­te. A to je jeden ze zásad­ních pro­blé­mů.

Z The Midnight Sky AKA Půlnočního nebe jdou cítit ambi­ce a pocit, že někdo chtěl sku­teč­ně nato­čit dal­ší fil­mo­vou sci-fi jako v posled­ních letech napří­klad Gravitace, Interstellar, Příchozí nebo Ad Astra. Podotýkám, že jsem kniž­ní před­lo­hu neče­tl a těž­ko tak můžu posou­dit, zda jde tedy o ide­ál­ní zpra­co­vá­ní. Musím ale říct, že dle ohla­sů jsem od The Midnight Sky čekal tro­chu více sku­teč­ně filo­zo­fic­ké dílo a vlast­ně se poza­sta­vu­ji nad tím, že by něco jako The Midnight Sky mělo být filo­zo­fic­kým dílem. Z toho fil­mu jsem totiž vůbec nic tako­vé­ho po celou dobu necí­til.

Clooney se vůbec popr­vé ujmul fil­mu, kte­rý vyža­du­je vyu­ži­tí vizu­ál­ních efek­tů a prá­vě fakt, že něco tako­vé­ho dělal popr­vé ho omlou­vá, že ty vizu­ál­ní efek­ty nejsou doko­na­lé a vět­ši­nou jsem vlast­ně krou­til hla­vou nad tím, že tohle údaj­ně mělo stát 100 mili­o­nů dola­rů. Zvláště, když jsem měl chví­le­ma dokon­ce i pocit, že kou­kám na tro­chu draž­ší epi­zo­du Star Trek: Discovery.

Pořád ale pla­tí, že Clooney nechtěl nato­čit vel­ký film a zají­ma­lo ho spí­še ta dra­ma­tic­ká strán­ka o osa­mě­lém věd­ci, kte­rý se pokou­ší spa­sit posled­ní nadě­ji lid­stva, kte­rá měla to štěs­tí, že pře­ži­la ve vesmí­ru. Clooney je poté záro­veň jedi­ný, kte­ré­mu veš­ke­ré ty emo­ci­o­nál­ní výle­vy a herec­ké úsi­lí věří­te, což se bohu­žel nedá říct o zbyt­ku obsa­ze­ní. Felicity Jones, Kyle Chandler, David Oyelowo nebo Demián Bichir jsou vel­mi dob­ří her­ci, prá­vě zde mi ale všich­ni při­šli v tako­vé slab­ší for­mě a vždyc­ky jsem chtěl rad­ši trá­vit čas s Clooneyho Augustinem než posád­kou lodi Æther.

Tahle sci-fi má pro­blém i s dra­ma­tur­gic­kou stav­bou, čas­té pře­ska­ko­vá­ní do fla­shbac­ků s mla­dým Augustinem, kte­ré násled­ně závě­reč­ný zvrat pro­pá­lí dáv­no dopře­du a emo­ci­o­nál­ně ho navíc nepro­dá tolik, jak to šlo. Snaha o emo­ci­o­nál­ní dopad nefun­gu­je i díky tomu, že vám v zása­dě na těch posta­vách nezá­le­ží.

Alexandre Desplat ale­spoň vytvo­řil svůj dal­ší výraz­ný soun­d­track, kte­rý geni­ál­ně pad­ne k tomu co se děje na plát­ně a kame­ra­man Martin Rube zvlá­dl nato­čit něko­lik vel­mi pře­krás­ných zábě­rů (přes­to si ale sto­jím za tím, že nějak vizu­ál­ně doko­na­lý ten­to film není) a Clooney pořád celou dobu půso­bí jako zruč­ný člo­věk za kame­rou, kte­ré­ho pře­ce jen zají­má ta komor­něj­ší strán­ka toho­hle sním­ku než ta vel­ko­le­pá.

Byl to prá­vě Clooney, kte­rý si zahrál jed­nu z hlav­ních rolí v Cuarónově Gravitaci a čekal bych, že během natá­če­ní Cuarónovy pec­ky něco odkou­kal. To se ale bohu­žel nesta­lo a The Midnight Sky je tak urči­tě pro­mr­ha­ný poten­ci­ál. Pořád jde vidět, že se na něm hod­ně lidí nadře­lo, Clooney v hlav­ní roli je famóz­ní a někte­ré aspek­ty pře­de­vším ohled­ně té sna­hy udě­lat spí­še nároč­něj­ší zále­ži­tost jsou mi na tomhle fil­mu sym­pa­tic­ké. Clooney ale záro­veň pořád nato­čil zvlášt­ní kom­bi­na­ci vel­ké­ho sním­ku, kte­rý chce být záro­veň komor­ní a sna­hu o kom­bi­na­ci komor­ní­ho a vel­ko­le­pé­ho sty­lu nedo­ká­zal úspěš­ně pro­po­jit v jeden uce­le­ný celek. Díky fak­tu, že se celý film ode­hrá­vá na dvou mís­tech v zása­dě nato­čil dva odliš­né fil­my, kte­ré dle mého názo­ru sou­běž­ně nefun­gu­jí a Clooneyho One Man Show, kte­rá by sáze­la jenom na něj jak se sna­ží doro­zu­mět s něja­kou vesmír­nou lodí a záro­veň boju­je se svou nevy­lé­či­tel­nou nemo­cí a neod­klad­nou smr­tí (moh­lo by z toho vze­jít něco na způ­sob Vše je ztra­ce­no s Robertem Redfordem v hlav­ní roli) bych roz­hod­ně viděl rad­ši než tenhle nevy­vá­že­ný výsle­dek.

Clooney za ta léta v herec­ké bran­ži od růz­ných reži­sé­rů jako jsou brat­ři Coeni, Alfonso Cuáron, Steven Soderbergh, Wolfgang Petersen nebo Jason Reitman oči­vid­ně odkou­kal hod­ně a The Midnight Sky se tak může roz­hod­ně pochlu­bit oči­vid­ně dost sil­nou režij­ní rukou. Zároveň je to ale tak nevy­vá­že­ná zále­ži­tost a oči­vid­ně pro­mr­ha­ná šan­ce, že je vel­mi těž­ké při­jít Clooneyho herec­ké a režij­ní novin­ce na chuť. Překvapivě to vel­mi rych­le utí­ká a vzhle­dem k aktu­ál­ní svě­to­vé situ­a­ci jde v pod­sta­tě o ide­ál­ní vánoč­ní film pro tenhle rok, záro­veň ale výsle­dek sku­teč­ně tak tro­chu zamr­zí. Clooneyho v násle­du­jí­cích letech roz­hod­ně více před kame­rou a klid­ně i za ní, snad ale u lep­ších pro­jek­tů.

Trailer:

Verdikt: 3 z 5


Photo © Netflix


Podívejte se na hodnocení Půlnoční nebe na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,16509 s | počet dotazů: 267 | paměť: 72137 KB. | 28.04.2024 - 15:21:03