23:20 – První telefonát
Martin: (mírně roztrpčeně) „Haló?“
Honza: (o poznání veseleji) „Nazdar! Co děláš?“
Martin: (stále roztrpčeně) „Koukám na film.“
Honza: (s podivem) „Teď???“
Martin: (po menší odmlce) „To je to samé, jako kdybych se tě zeptal, proč mi voláš v tento čas…“
Honza: (zvědavě) „A na co koukáš?“
Martin: „Na Hory mají oči.“
Honza: „O čem to je?“
Martin: „Vážně tě to tak zajímá o půl dvanácté v noci???“
Honza: (naráz poklesle) „Cítím se strašně sám. Spadla na mě depka a potřebuji si s někým popovídat.“
Martin: „No dobrá… Je to vykalkulovaný americký horor pro náctileté a rovněž remake Crawenovy vyvražďovačky z roku 1977. Podle obalu a přišpendlených komentářů soudím, že to bude jeden z těch produktů, při jehož sledování si opráším vzpomínky na Texaský masakr motorovou pilou. Očekávám nadměrný přísun uncensored brutality, stříkající krev a krátkou čáru života u většiny zúčastněných. Zatím však pouze očekávám. Už asi dvacet minut se prokousávám zdlouhavým úvodem, v němž se nic moc neděje. Nehledě na to – základní schéma je stejně tak okoukané jako vánoční story o třech oříšcích pro Popelku. Rodinka se vypraví na výlet do pouště (ovšem pozor, do pouště, kde se v minulosti testovaly jaderné zbraně), a jak na sviňu – což asi každého překvapí – tam uvízne. Tedy… alespoň v to doufám. Nedokážu si totiž představit, že by se i následující minuty vyvíjely dle osnov těch dosavadních - ryze seznamovacích.“
Honza: „Takže nuda?“
Martin: „Doposud ano. Jednotlivé postavičky jsou zjevně obkroužené hollywoodským fixem a žádná z nich nevybočuje ze škatulky „hrdinů odkázaných na brzké a velmi krvavé zprznění“. Máme tady jednoho fotříka, který neustále breptá (ten to určitě schytá jako první), silně věřící maminku, tři děti (dvě odrostlejší, neustále se handrkující + batole) a dvě čerstvě oddané hrdličky. Samozřejmě, nechybí ani tuctové mezilidské vztahy a šablonovité smýšlení jednotlivých postav. Takže žádný div, že se jediní dva muži výletní smečky nemají moc v lásce a že je většina účastníků zájezdu nepřetržitě „nadšená“.
Honza: „Oukej. Už tě nebudu rušit. Jak tak poslouchám, zjevně již provádíš pomyslnou pitvu a pomalu analyzuješ, co vše je špatně a co je naopak alespoň trochu dobře. Jdu si udělat něco k snědku. Zatím se tedy loučím. Zdarec.“
23:50 – Druhý telefonát
Martin: „Ano?“
Honza: „Tak co? Už je ten film lepší?“
Martin: „Heh… mnoooo…“
Honza: „Povídej. Mám depku a cítím se tak sám.“
Martin: „No tak nastaly určité posuny. Zprvu optimističtí výletníci pochopili alespoň částečně, že se nenacházejí ani tak v hajzlu, jako spíše v HAJZLU (citace jedné hrdinky). Jak jsem předpokládal, rodinná rally se zadrhla v půli doporučené zkratky. Daleko od hlavní silnice, daleko od mobilního signálu a velmi blízko skalnatých hor, které mají – jak napovídá název filmu – oči. Nutno dodat, stále se nalézám ve fázi „postupného srážení černých mračen“ a ani jeden z hrdinů si doposud neuvědomuje, že ty četné krátery všude okolo nemá na svědomí všehoschopná matka příroda a že se poněkud nešťastně zdržují v oblasti okupované ratolestmi lidí, kteří zde pár pátku nazpět neuposlechli nařízení vlády. Dcera se opaluje, chlapec honí psiska a… počkat… otec teď dostal skvostný nápad.“
Honza: „Jaký?“
Martin: „Řeknu to jinak. Představ si karavan uprostřed pouště, hlubokou noc a v tom plechovém přívěsu jen ženské a děti…“
Honza: „Tuším průser.“http://mujweb.cz/www/mag.knight/super62/hory_maji_oci00.jpg
Martin: „Přesně tak. Taťka Šmoula se totiž rozhodl splácat záchrannou misi. Sám se vypravil na dvanáct kilometrů vzdálenou čerpací stanici a k podobnému výletu (tentokrát však za signálem) přiměl i manžela své dcery. Minimálně jeden z nich zařve. Za to bych dal ruku do ohně.“
Honza: „Dobroš. Jsem napnutej jako struna na škrcení. Ozvu se později.“
00:10 – Třetí telefonát
Honza: „Tak jak?“
Martin: „Přesně tak, jak se dalo očekávat. Otec dorazil na zdánlivě liduprázdnou pumpu, trošku to tam prošmejdil, a byť učinil vše z toho, co se u slušně vychovaného občana sluší (x-krát ventilované „Haló? Je tu někdo???“ před otevřením každých dveří + zaplacení minerální vody), nakonec se mu toto detektivní čmuchání krutě vymstilo. Zdejší stvůry (prvně kamerou obnažené) nezůstaly nic dlužny svému dobráckému zjevu a s tátou se rozloučily stylově po vzoru „křesťanských“ snímků. Ukřižovaly jej a posléze upálily. Přímo před karavanem.“
Honza: „Uff…“
Martin: „A to nebylo vše. Souběžně s touto scénou se uskutečnil i tolik očekávaný útok na karavan.“
Honza: „Takže konečně jatka?“
Martin: „Ano, jatka nastala. Ale opět se nemohu zbavit pocitu, že tomu něco chybělo. Navzdory krvavému vývoji a navzdory podmínkám, při nichž tento „slaďák“ sleduju (jsem doma sám, půlnoc ve zpětném zrcátku a všude okolo tma jako v pytli), se docela divím. Rejža snímku (dále Alexandre Aja) si sice nepočíná nikterak tragicky (sem tam se blýskne něčím vychytaným, občas nečekaně vyleká a jindy dosáhne cílené deformace obličejového svalstva), avšak ve výsledku mě ten jeho přechod mezi kecáním a řáděním ponechal absolutně chladným. Možná za to může scénář a často využívaná formule „Chceš-li míti hodně krve, musí se postavy chovat hloupě“, popř. mnou neoceněná obrazová stylizace a některé nepříliš přesvědčivé stvůry… Popravdě řečeno, zapůsobilo to na mě hodně rozporuplně.“
Honza: „Hmmmmm… takže tě to asi nebaví...“
Martin: „No, takhle bych to přímo neřekl. Film mě sice nebere, ale ani vysloveně nenudí. Jde o to, že mě do této chvíle neoslovil tak, jak jsem očekával. Pominu-li pár chvilkových záchvěvů v podobě nekompromisní likvidace (viz scéna na hajzlíku, kde si místní prodavač ustřelí hlavu), trvalý efekt zůstal mnou doposud nepoznán. Doufat však nepřestávám. Aja má k dispozici poslední třetinu (cca půlhodinu) a já stále věřím v zázrak.“
Honza: „Dobrá, chápu. Ozvu se tedy za nějakých 40 minut. Jsem totiž tak sám…“
01:00 – Čtvrtý a poslední telefonát
Honza: „Dobré ráno.“
Martin: (za doprovodu zívnutí) „Dobrý, dobrý…“
Honza: „Pozřeno?“
Martin: (náhle ožije) „Ano. Mám to za sebou a musím říci…“
Honza: „Ano???“
Martin: „…musím říci, že poslední třetina hravě předčila obě předchozí. Aja se konečně oprostil svazujících řetězů, hodil za hlavu jakoukoli logiku a závěrečných třicet minut, v nichž už se „jen“ jedná, pojal takovým způsobem, že jsem si po každém úspěšném zásahu sekerou utrousil pod nos: „A tady to máš, ty svině!“
Honza: „Takže nakonec nadšený?“
Martin: „Kdybych měl hodnotit výhradně závěrečnou část, tak dost možná i ano (kór v daném žánru, který se primárně zaměřuje na vyvolání žaludeční nevolnosti). Tomu všemu by však nesměla předcházet pro mě nepříliš atraktivní hodina a až pak by bylo případně vysoké hodnocení důsledkem čehokoli, jen ne reakcí náhlého a rychle vyprchávajícího nadšení. A pak je tady další kuriozita. Závěr jako takový by zřejmě ani neobstál, kdyby by byl zplozen jako samostatný „splatter movie“. Předchozí minuty se sice míjejí stoprocentním účinkem, ale když už nic, poskytují poslední třetině nejvhodnější podloží pro rozehrání krvelačné a logiky prosté odvety. Skutečně, nebýt slabšího rozjezdu, nebyl by divák dohnán do kouta, posléze by neslevil ze svých požadavků a v samotném finále by pak očekával zřejmě více než jen prostoduchou prezentaci násilí a galony stříkající krve. Takhle Aja sice vyhrál, když se přímočaře vydal za cílem, ale na druhou stranu – za jakých podmínek…“
Honza: „Tak teď nevím. Pokud jsem tě dobře poslouchal, asi bych se měl tomuto snímku vyhnout.“
Martin: „Ne, v žádném případě tě od tohoto počinu neodrazuji. Tím vším jsem chtěl jen naznačit, že to není natolik konzistentní film, jak by se mohlo jevit z líbivého traileru. Bez závěrečného běsnění (notně odlehčeného) by byl snímek zřejmě podprůměrným, avšak… on tam ten závěr přece jenom je.“
Honza: „Takže…?“
Martin: „Takže neočekávej žádné zázraky a klidně to zkus. Ale bacha! Závěr je opravdu drastický, a pakliže se ti dělá nevolno, když na trávníku zbystříš neodklizený psí produkt, raději se pusť něco jiného.“
Nejnovější komentáře