Skupina stavebních dělníků z nízkých nájmů se mstí bílým límečkům, kteří jsou zodpovědní za jejich odsouzeníhodné pracovní podmínky (a další zločiny), ve filmu Hrdinové dělnické třídy, který po letošní premiéře v Berlíně zavítal na letošní Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary.
Úvodní scény filmu Hrdinové dělnické třídy slibují seriózní pohled na palčivý sociální problém: erozi nízkopříjmového bydlení bezohlednými korporátními investory v rostoucích evropských městech.
Scenárista a režisér Miloš Pušič (který dal dohromady scénář s Ivanem Kneževičem a Dušanem Spasojevičem) však vrhá pozornost na modré límečky, kteří se do tohoto systému zapletli, a přichází se sympatickým, téměř odlehčeným vyprávěním, které se přes závažná témata propracovává k divácky atraktivnímu příběhu.
V Novém Sadu jsou starší nájemníci s nízkými příjmy vystěhováváni ze svých domovů na základě podvodné dokumentace pochybné realitní společnosti. Majitel Miki (Aleksandar Djurica) má politické konexe a nedostatek morálky, aby to zvládl, ačkoli Lidija (Jasna Djuričić, průlomová hvězda loňského filmu Quo Vadis, Aida?) projevuje alespoň náznak lidskosti.
Miki samozřejmě nemá v úmyslu stavbu, z níž evakuoval obyvatele, skutečně renovovat; chce pouze vytvořit zdání vzkvétajícího nového sídliště, aby nalákal německé investice.
Najme si tedy naše titulní hrdiny z dělnické třídy, aby se po staveništi potulovali. Pod vedením bezcharakterního vedoucího projektu a empatického profesora (Boris Isakovič) pracovní četa uklízí staveniště a zároveň čeká na opožděné výplaty, dokud souhra okolností vyplývající z nekalé povahy společnosti, pro kterou pracují, nevyústí v tragédii.
Hrdinům dělnické třídy vévodí dva záhadné herecké výkony Djuričiće a Isakoviče v rolích sympatických duší, které jako by chápaly zkorumpovanou povahu firmy, pro niž pracují - ale přesto pro ni dál pracují, protože byly indoktrinovány do systému, proti němuž se zdá být beznadějné bojovat.
Většina děje filmu Hrdinové dělnické třídy se odehrává uprostřed falešného staveniště, o které se dělníci starají, a režisér Pusic vytváří sympatický, srdečný a naturalistický pohled na život těžce pracujících dělníků, které firma, jež je zaměstnává, považuje za postradatelné.
Vrcholné události Hrdinů dělnické třídy však prudce přecházejí do fikce, a přestože je uspokojivé vidět, jak korporátní zločinci dostanou svou odplatu, pocit sociálního realismu, který film pečlivě budoval v předchozích dějstvích, se při tomto přechodu ztrácí.
Hrdinové dělnické třídy si zasloužili konec, který by byl v souladu s pohledem na svět, který sdílejí hlavní postavy, a který by byl mnohem působivější. To, co film nakonec přináší, je však čirá fantazie.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře