Hurvínek a kouzelné muzeum | Kdopak to mluví

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Obě hlav­ní posta­vy fil­mu Hurvínek a kou­zel­né muze­um namlu­vil Martin Klásek. Další posta­vy oži­vi­li osvěd­če­ní dabé­ři – Martin Dejdar, Petr Rychlý, Ota Jirák, Vilém Udatný nebo Jiří Lábus.

„Hurvínek s Máničkou nám v tom fil­mu malič­ko zestár­li, jsou stá­le dět­mi, ale Mánička je už na hra­ni­ci puber­ty a Hurvínek ji nebez­peč­ně dohá­ní,“ při­bli­žu­je Martin Klásek pro­mě­nu hrdi­nů.

Film se sym­bo­lic­ky stal i posled­ní dabér­skou rolí nedáv­no zesnu­lé ředi­tel­ky Divadla Spejbla a Hurvínka Heleny Štáchové „Jsem vděč­ný osu­du, že Helenka stih­la namlu­vit všech­ny dia­lo­gy Máničky i paní Kateřiny,“ vzpo­mí­ná Martin Kotík. „I když finál­ní podo­bu svých postav ani celé­ho fil­mu již nestih­la vidět, věřím, že by byla spo­ko­je­ná, pro­to­že od počát­ku celé­mu pro­jek­tu fan­di­la a pod­po­ro­va­la nás.“

Martin Klásek popi­su­je poměr­ně dlou­hý pro­ces vzni­ku celé zvu­ko­vé čás­ti fil­mu. „Tomu samot­né­mu finál­ní­mu post­syn­chro­nu, před­chá­ze­la spous­ta tako­vých drob­ných syn­chro­nů, kdy jsem na ješ­tě neho­to­vý obrá­zek po výtvar­né strán­ce nedo­kon­če­ných figu­rek vytvá­řel růz­né hla­so­vé situ­a­ce, růz­né emo­ce, aby potom pod­le nich ani­má­to­ři moh­li mode­lo­vat obli­če­jíč­ky, ret­ni­ce, oči a celý výraz, kte­rý posta­va bude mít. A tenhle pro­ces byl pro mě nesmír­ně zají­ma­vý.“

Martin Klásek spo­jil s obě­ma posta­vič­ka­mi celý život. „V letoš­ním roce je to čty­ři­a­čty­ři­cet let, tak­že se zná­me doce­la dob­ře. Po Josefu Skupovi a Miloši Kirschnerovi jsem tře­tím inter­pre­tem a měl jsem to štěs­tí, že jsem Miloše Kirschnera zaží­val u nás v diva­dle na scé­ně dva­a­dva­cet let a dodneš­ka z něj vychá­zím. Když si nevím rady, vždyc­ky si polo­žím otáz­ku: jak by ten Kirschner asi na tohle šel?“

A kte­rá z postav je mu bliž­ší? „Hurvínek mi byl vždyc­ky bliž­ší, pro­to­že jsem býval mlad­ší, a tak jsem se více zto­tož­ňo­val s tím klu­kem. Ale poté, co jsem měl děti, jsem Spejblovi začal při­chá­zet na chuť a zača­lo mi v něm být také dob­ře, pro­to­že tepr­ve jsem začal vní­mat ten kon­flikt rodi­če s děc­kem a nao­pak.“

A jak srov­ná­vá kla­sic­kou a fil­mo­vou podo­bu S+H muž, kte­rý je zná lépe než kdo­ko­liv jiný?

„Hurvínek ve fil­mu má tako­vé moder­něj­ší vze­zře­ní, než ten náš diva­del­ní, nemá dře­vá­ky, ale kec­ky, krát­ké kalho­ty, je v tro­chu jiném barev­ném oble­če­ní a má malič­ko jinou tu šošol­ku. Ale já mys­lím, že to neva­dí, pro­to­že, když jsem uka­zo­val své vnuč­ce tea­ser k fil­mu, tak na to vůbec nere­a­go­va­la. Schválně jsem se ptal: Vendulko, a tak jak Hurvínek vypa­dá, při­jde ti to v pořád­ku? A ona napros­to klid­ně řek­la: Jo! Takže ona to bere tak, že Hurvínek je vlast­ně ve fil­mo­vé roli. Náš Hurvínek hra­je ve fil­mu a všech­no je v napros­tém pořád­ku.  U Spejbla už tolik vel­kých roz­dí­lů nevi­dím, pro­to­že mu zůstal frak i dře­vá­ky, ale půso­bí na mně malič­ko mlad­ší, než je v našem diva­dle, a pro­to jsem se sna­žil ho mlu­vit tro­chu tem­pe­ra­ment­ně­ji než nor­mál­ně.“

V čem je pod­le něj nový film jedi­neč­ný?

Jedinečný je v tom, že Spejbl s Hurvínkem nikdy neby­li v 3D pro­jek­tu. Nemají nitě. A cho­va­jí se jako živí lidé, pro­to­že oni v muzeu pot­ka­jí lout­ky a mají k těm loutkám zvlášt­ní vztah. Tenhle film je urče­ný pře­de­vším dětem, ale urči­tě se na něm budou bavit i rodi­če, má všech­ny para­me­t­ry rodin­né zába­vy.

„Moje spo­lu­prá­ce na fil­mu zača­la vlast­ně tak dáv­no, že už si to sko­ro nikdo nepa­ma­tu­je,“ smě­je se herec Martin Dejdar a pokra­ču­je: „Ale mohu říct, že jsem byl vlast­ně tako­vým pra­ot­cem celé­ho pro­jek­tu. Čímž nechci tvr­dit, že by beze mě nevznik­nul, ale mož­ná by vzni­kl tro­chu jinak, pro­to­že jsem pro­po­jil Martina Kotíka se svý­mi kama­rá­dy, kte­ří se nako­nec sta­li kopro­du­cen­ty fil­mu. Takže jsem u toho od začát­ku, a hlav­ně jsem hroz­ně rád, že jsem i u kon­ce a ten konec je zdár­ný.“ Martin Dejdar hra­je posta­vu Ďáblova pomoc­ní­ka. „Co si bude­me poví­dat, je to pros­tě hajz­lík. V pří­bě­hu jsou dva čer­ti, zlí slu­ho­vé a my jsme ve dvo­ji­ci s Jirkou Lábusem. Vlastně si dává­me tako­vé repe­te, pro­to­že kdy­si dáv­no jsme spo­lu hrá­li dva čer­ty jed­né tele­viz­ní pohád­ce,“ říká Martin Dejdar. Svůj vztah k legen­dár­ním posta­vič­kám nale­zl až poměr­ně poz­dě.

„Musím při­znat, že Hurvínka jsem více začal vní­mat až na DAMU, kdy mi Petr Vacek, u nějž jsem jako stu­dent byd­lel, obje­vil původ­ní Skupovy pří­běhy, do kte­rých jsem se úpl­ně zami­lo­val. Když jsem pak měl svo­je děti, tak jsem jim pouš­těl nahráv­ky a musím říct, že ony milu­jí prá­vě tyhle nej­star­ší Hurvínky. A když se do těch zázna­mů zapo­slou­chám, tak si uvě­do­mím, jak byly někte­ré scén­ky, pře­de­vším ty urče­né spí­še dospě­lým, na svou dobu odváž­né, a to mě straš­ně pře­kva­pi­lo.“

A jak se zku­še­né­mu dabé­ro­vi ani­mo­va­ných postav líbí nové zpra­co­vá­ní Hurvínka? „Je to úpl­ně něco nové­ho, nová tech­no­lo­gie, pro ty, kte­ří mají Hurvínka rádi, to bude urči­tě posun někam dále. Samozřejmě mohou se najít zarpu­til­ci, ti skal­ní „hur­vín­kov­ci“ kte­ří budou říkat, že Hurvínek musí být jen dře­vě­nej a jenom na jeviš­ti, s tím se musí počí­tat, ale na dru­hé stra­ně tenhle film může Hurvínka obje­vit těm, kte­ří tře­ba nema­jí rádi lout­ky, nema­jí rádi diva­dlo, Hurvínka nezna­li, ane­bo ho znát nechtě­li, a nový film je prá­vě může k Hurvínkovi při­vést,“ říká Martin Dejdar.

„Když mi zavo­la­li, zda bych chtěl dělat dabing k tomu­to fil­mu, tak jsem hned řekl, že ano, pro­to­že na Spejblovi a Hurvínkovi jsem vyrůs­tal, mám ješ­tě sta­ré viny­lo­vé des­ky s jejich pří­běhy. To se neod­mí­tá,“ při­zná­vá Ota Jirák a odha­lu­je i hloub­ku své­ho vzta­hu k posta­vič­kám.

„Ten vztah je tak hlu­bo­ký, že dokon­ce po dokon­če­ní vyso­ké ško­ly jsem měl do jejich diva­dla namí­ře­no, ale musel jsem na voj­nu, tak­že z toho sešlo,“ vzpo­mí­ná Ota Jirák, kte­rý ve fil­mu hra­je Bručouna. „To vel­mi potě­ši­lo moji ženu, když to zaslech­la, ale já pře­ce nejsem žád­ný bru­čoun…“ smě­je se Ota Jirák a dodá­vá: „Je to tako­vý poří­zek, ke vše­mu je tro­chu skep­tic­ký a věci řeší po svém, někdy i poně­kud hrub­ším způ­so­bem, ale ne, že by něko­mu ubli­žo­val, to ne. U dětí, kte­ré již kous­ky fil­mu vidě­ly, je prý oblí­be­ný, pro­to­že má doce­la tref­né poznám­ky.“ Přestože záměr pře­vést Hurvínka do 3D vidí jako něco zce­la nové­ho, vítá ho. „Samozřejmě s pokra­ču­jí­cí dobou se věci pro­mě­ňu­jí. Člověk byl zvyk­lý na lout­ky, kte­ré tou ´hubou´ moc nehý­bou a tady ani­mo­va­né posta­vy mrka­jí, hýbou ´hubou´, tak to zpo­čát­ku může být nezvyk, ale člo­věk si rád zvyk­ne. Ten film je jedi­neč­ný tím, že pokud si člo­věk vez­me celou his­to­rii Spejbla a Hurvínka od pana Skupy až do sou­čas­nos­ti, tak to už je něja­kých gene­ra­cí, kte­ré s ním vyrůs­ta­ly. A teď dosta­li dal­ší, tro­chu jinou tvář a je jenom dob­ře, že se počet divá­ků dále roz­ší­ří,“ říká Ota Jirák.

Pan reži­sér je vel­mi peč­li­vý, tak­že mne pozval na hla­so­vý cas­ting. Už mne tro­chu viděl jako Popletu, ale pře­ce jen jsme ješ­tě zkou­še­li něja­ké zápor­né posta­vy, ale nako­nec jsem oprav­du dělal Popletu. Moc radost jsem z toho ze začát­ku neměl, pro­to­že osob­ně nemám rád posta­vy, kte­ré kok­ta­jí ve fil­mu, ale tady nako­nec vznik­nul moc pěk­ný výsled­ný tvar. Tam, kde to potře­ba není, tak ta figur­ka moc nekok­tá. A já jsem si vlast­ně za svůj život již zvy­kl, že dělám tako­vé ty figur­ky, kte­ré mají hod­ně ener­gie, zrych­le­ný start, pros­tě tako­vé ty ztřeš­těn­ce. Asi už to tak ke mně pat­ří,“ vyprá­ví hla­so­vý před­sta­vi­tel Poplety, Petr Rychlý a svo­ji posta­vu ješ­tě při­bli­žu­je: „Je to tako­vej bez­vad­nej, milej klou­ček, kte­rý všech­no vlast­ně mys­lí straš­ně moc dob­ře, ale tím, jak je tako­vej ener­gic­kej a pře­mrš­tě­nej, tak se koli­krát sta­ne, že z tý ener­gie vyjde něco jinak, než mys­lel. Ale je to posta­va milá, vtip­ná a klad­ná.“

Podobně jako jeho kole­go­vé i on při­zná­vá k posta­vám Spejbla a Hurvínka dlou­ho­le­tý vztah.

„Já jsem na Hurvínkovi také vyros­tl. Doma jsme teh­dy nemě­li gra­mo­fon, ale můj bra­tra­nec Tomáš ho měl, tak­že, když jsme jez­di­li na návště­vu, těšil jsem se nejen na bra­tran­ce, ale hlav­ně na jejich gra­mo­fon a des­ky, z nichž jsme si pouš­tě­li Spejbla a Hurvínka a dodnes je moc rád poslou­chám. Mám pra­sta­ré nahráv­ky pana Skupy i ty nověj­ší s Milošem Kirschnerem a na sou­čas­ném Hurvínkovi jsem se byl v diva­dle také podí­vat. Hurvínek je pro mě úžasnej hrdi­na a ty jejich dia­lo­gy mě pořád baví a neu­stá­le s někte­rý­mi jejich hláš­ka­mi ´otra­vu­ju´ rodi­nu.“

Také pro něj byl vznik fil­mu pře­kva­pi­vý, ale bylo to pře­kva­pe­ní milé. „Byl jsem mile pře­kva­pen, že v našich pod­mín­kách vzni­ká úžas­ný 3D film, kte­rý je srov­na­tel­ný s fil­my, jaké chr­lí stu­dio Disney. Líbí se mi, že jsou v tom fil­mu zacho­vá­ny vlast­nos­ti Spejbla a Hurvínka, není tam nic tak­zva­ně přes hla­vu. Samozřejmě, je to v moder­ním hávu, Hurvínek mlu­ví tro­chu jinou řečí a má taky jiné záli­by. Ale doba jde dopře­du, vidím to i ve své rodi­ně, když při­jdu domů, tak všich­ni drží v ruce ipa­dy a mobil­ní tele­fo­ny a v tady pros­tě Hurvínek drží hra­cí kon­zo­li. Myslím, že hned vznik­ne pěk­né pou­to s pubescen­ty, až uvi­dí, jak Hurvínek paří hry. Hurvínek a Spejbl jsou nesmr­tel­ní v tom, že vždy souzní s gene­ra­cí, vždy je tam něco nové­ho a vždy se umí při­způ­so­bit živo­tu, kte­rý žije­me. A pro­to ty figu­ry jsou věč­né a pořád žijí,“ říká Petr Rychlý.

„Ten film je jedi­neč­ný v tom, že naši tvůr­ci doká­za­li kon­ku­ro­vat svě­to­vé ani­ma­ci. Divák si v tom fil­mu při­jde na vše – je tam dra­ma, je tam lyri­ka, je tam vtip. Předvádíme naše mis­trov­ství, na kte­ré bychom měli být hrdí, ani­ma­ce, cit­li­vá režie, skvě­lý čes­ký dabing. A pro­to mu věřím, že obsto­jí v zahra­nič­ní kon­ku­ren­ci a má ambi­ci pro­mí­tat se po celém svě­te. Oproti napří­klad zahra­nič­ním fil­mům, kde někdy ta legra­ce bývá až kru­tá, je v něm, mys­lím, mno­hem vět­ší las­ka­vost,“ dodá­vá Petr Rychlý.

Vilém Udatný se ke své posta­vě dostal prý napros­tou náho­dou. „Byl jsem ve ved­lej­ším stu­diu namlou­vat něja­kou rekla­mu, a tak mi řek­li: Vildo, když už jsi tady, nechceš si udě­lat hla­so­vý cas­ting? A pak mi zavo­la­li, že jed­na z těch posta­vi­ček se jim tuze líbi­la,“ vzpo­mí­ná herec, kte­rý namlou­vá posta­vu Chytráka. „Je to sku­teč­ný chyt­rák, oživlá lout­ka jis­té­ho pro­fe­so­ra… a dokon­ce tam i zpí­vám.“


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Bathory: Velkolepý film s krvavou historií, který nenaplnil očekávání
22. dubna 2025Bathory: Velkolepý film s krvavou historií, který nenaplnil očekáváníFilm Bathory slavného slovenského režiséra Juraje Jakubiska sice poprvé spatřil světlo světa už v roce 2008, ale i po sedmnácti letech od premiéry je to snímek, který stále rozděluje diváky. První klapka padla už v roce…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Vlny – historické drama z období okupace –  75 %
21. dubna 2025Vlny – historické drama z období okupace – 75 %Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či snowborďáka. Žánrově se jedná o historické drama…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
10(+1) zásadních rolí Martina Dejdara
12. března 202510(+1) zásadních rolí Martina DejdaraVčera oslavila významné životní jubileum šedesáti let jedna z nejvšestrannějších osobností českého showbyznysu, herec, moderátor, bavič, tanečník, zpěvák a filmový producent Martin Dejdar, jeden z předních členů legendární Yspilonky (která bohužel letos z rozhodnutí nového ředitele…Vydáno v rubrice: Profily osob
Příběh seriálu: Bylo nás pět
13. února 2025Příběh seriálu: Bylo nás pětV lednu odstartoval na blogu zbrusu nový občasník Příběh seriálu, jehož první díl byl věnován legendární české minisérii Byl jednou jeden dům, která oslavila půlstoletí od své televizní premiéry. O dvacet let později na obrazovkách České…Vydáno v rubrice: Seriály
S čerty nejsou žerty – Retro pohádková recenze – 90%
11. prosince 2024S čerty nejsou žerty – Retro pohádková recenze – 90%Velice vtipný a diváky oblíbený snímek režiséra Hynka Bočana, který na motivy pohádkové předlohy Čertův švagr Boženy Němcové zfilmoval v roce 1984 kameraman Jaromír Šofr. V rolích excelují Vladimír Dlouhý (Petr Máchal), Ondřej Vetchý (čert Janek), Jana Dítětová…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálem
4. září 2024Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálemDnes na ČT začíná první díl minisérie Pustina. Premiéra ve „volném“ vysílání proběhne dnes v 20:10. Pokud si chcete připomenout, o čem tento seriál je, přečtěte si mou recenzi z prosince před osmi lety. Nedávno jsem…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Simpsonovi se vrací: 35. série s hvězdným českým dabingem
5. června 2024Simpsonovi se vrací: 35. série s hvězdným českým dabingemSimpsonovi se vrací na obrazovky s novou, již 35. sérií. Fanoušci se mohou těšit na osvědčený český dabing s hvězdnými hlasy, jako jsou Vlastimil Zavřel, Martin Dejdar, Jiří Lábus a Ivana Korolová. Překlad zajistil Vojtěch Kostiha…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Svatá: nové drama pro Jiřinu Bohdalovou k životnímu jubileu
20. května 2024Svatá: nové drama pro Jiřinu Bohdalovou k životnímu jubileuDnes večer, to jest v neděli 19. května, jsem s nadšením sledovala televizi, neboť ČT1 uvedla komorní drama Jiřího Stracha s názvem Svatá, které jsem dlouho očekávala. Scénář k filmu napsal na motivy skutečné postavy Věry…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nové drama „Svatá“: Strhující příběh Olgy, která přežila gulag
19. května 2024Nové drama „Svatá“: Strhující příběh Olgy, která přežila gulagČT1 přináší na obrazovky nový dramatický film „Svatá“, který se bude vysílat 19. května 2024 ve 20:10. Film je výsledkem spolupráce režiséra Jiřího Stracha a scenáristy Marka Epsteina, kteří společně vytvořili silné drama z českého prostředí.…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Film Tankový prapor: Příběh Československého Vojáka v 50. letech
14. května 2024Film Tankový prapor: Příběh Československého Vojáka v 50. letechTankový prapor sleduje příběh vojáka Dannyho Smířického během jeho povinné vojenské služby v tankovém praporu v Kobylci v 50. letech. Natáčení filmu čelilo různým výzvám, včetně organizačních problémů a obav z porušení monopolu Barrandova na filmovou…Vydáno v rubrice: Speciály
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře