Olga Hepnarová, poslední popravená žena v Československu, po letech čekání dostala „svůj“ film. V režii dua Tomáš Weinreb (který si téma dostatečně osahal už v roce 2009 snímkem „Všechno je sračka“) a Martin Kazda (kteří se podepsali i pod scénář) můžeme sledovat utrápený život Olgy Hepnarové včetně (nejen) jejího tragického konce.
Tvůrci se rozhodli pro zpodobnění do černobílého filmu, což ve výsledku působí velmi dobře a jen to podtrhuje dobrou atmosféru snímku. Chvílemi jsem si dokonce říkal, že není možné, že se dívám na český film, až tak vyloženě „nečesky“ to totiž působí. OK, hlavní hrdinku hraje Polka Olszanska a na nějaké formě spolupráce se podílela i Francie, Slovensko a již zmíněné Polsko, ale jinak to skutečně JE český film, jen se tak úplně netváří - což je mimochodem moc dobře.
Snímek se tak vyhýbá všemožným kýčovitým stereotypům, daleko za sebou nechává i stopové množství patosu a divákům tak umožňuje „popást“ se na působivých kamerových záběrech, na pomalém tempu, které často nechá na obrazovce takřka statický obraz po více než minutu.
Fantastická je také představitelka Hepnarové - polská herečka Olszanska. Velmi dobře se jí povedlo zachytit posturologii Hepnarové, její tělo připomíná bytost krátce před zhroucením sama do sebe, či tak trochu i chodící mumii (málo se pohybující paže při chůzi), což byla konenckonců i jedna z přezdívek Hepnarové v pracovním kolektivu (aspoň tedy podle filmového scénáře). Plusem na hlavní postavě je podle mě také to, že ji hrála cizinka, protože při dialozích na scéně většinou ostatním hercům moc nerozuměla, což mohlo jen umocnit pocit odtržení Hepnarové od okolního světa.
Největší pozitivum si ale nechávám na záběr. Ve filmu není mnoho dialogů, tvůrci tak neakcentují takřka obligátní potřebu většiny současných českých filmů vše říci slovy (někdy dost polopaticky). Já, Olga Hepnarová spíše než na vysvětlující rozhovory sází na silné filmové scény, kterými děj posunuje kupředu. A ono to funguje fakt skvěle.
10. října 2018 Já, Olga Hepnarová - Poslední popravená žena v ČSSR Prügelknabe to nemá v životě lehké a když se v téhle roli člověk doslova zabydlí, tak se z ní těžko dostane. Olga Hepnarová si jako Prügelknabe – otloukánek připadá a jediným místem, kde […] Posted in Retro filmové recenze
21. dubna 2025 Vlny – historické drama z období okupace – 75 % Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či […] Posted in Filmové recenze
3. dubna 2024 Sucho – Recenze – 60 % Filmový režisér a scenárista Bohdan Sláma se po svém přechozím filmu Krajina ve stínu vrací k autorské tvorbě, k tématu mezigeneračních rodinných střetů a také k prostředí současného […] Posted in Filmové recenze
14. února 2024 Sucho Dva sousedské klany a dva různé přístupy k životu. Co se stane, když do napjatých vztahů dvou dominantních otců zasáhne láska vlastních dětí? Zatímco Josef (Martin Pechlát) nutí svou […] Posted in Filmové recenze
24. srpna 2018 První republika Videa z novinářské konference 23. 8. […] Posted in Videa
17. srpna 2018 Život a doba soudce A. K. (TV seriál) Soudce je člověk, před kterého předstupují lidé se svými problémy a od kterého očekávají jejich řešení. Soudce je člověk, kterému soudní spory vstupují do soukromí a stávají se součástí […] Posted in Galerie
21. prosince 2016 Bohéma Záznam s tiskové konference 20.12.2016. https://youtu.be/bhpXXca4C6k Posted in Videa
21. prosince 2016 Bohéma se na obrazovkách ČT1 objeví 15.ledna 2017 Dnes představili tvůrci nový šestidílný seriál věnovaný osudům českých filmových legend a barrandovského studia. Podle scénáře Terezy Brdečkové natočil režisér Robert Sedláček příběhy […] Posted in Filmové premiéry
16. dubna 2025 Okupace – A komu tím prospějete? – 55% Film Okupace (2021), režijní debut scénáristy, herce a režiséra Michala Nohejla, je temná černá komedie zasazená do období normalizace, která se odehrává během jednoho večera v divadelním […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře