


Příchod Tom Clancy’s Rainbow Six vyvolal menší revoluci. Názorně předvedl, jak má vypadat úspěšná simulace práce speciálních jednotek. A tak v roce 1999 spatřuje světlo světa akční taktická hra SWAT 3: Close Quarters Battle z dílny Sierra Northwest. Hráči je svěřena jednotka SWAT z LAPD v počtu čtyř mužů. Pátým členem týmu je samotný hráč, který na okolní dění nahlíží „vlastníma očima“ a může aktivně ovládat pouze svoji postavu. O autorech se dá bez váhání prohlásit, že nekopírovali, ale v dobrém smyslu tohoto slova - se pouze inspirovali Rainbow Six. Odpadlo plánování postupu, zbraňový arsenál doznal zeštíhlení a vůbec byly podniknuty veškeré nezbytné kroky k tomu, aby se dalo co nejdříve vrhnout do centra dění.

Hratelnost podstatně zlepšuje umělá inteligence spolubojovníků, kteří přestávají být přítěží, ale stávají se nepostradatelným prvkem úspěchu mise. SWAT 3 neslyší na Rambo akce. Jestliže se rozhodnete postupovat sami, až na pár misí hned v úvodu hry, nemáte téměř žádnou šanci, tohle je týmová záležitost. Oponenti se schovávají, nespěchají na vás ihned zaútočit a nechat se rozstřílet. Obcházeli vás, kryjí se, utíkají - zkrátka působí slušné problémy. Rovněž neplatí, že jsou-li nepřátele po spuštění mise na určitých místech, budou na nich i při dalším spuštění.
Spolupráce důstojníků SWAT budí i po letech uznalé pokyvování. Příklad akce: 4 policisté se postaví před dveře. Dvěma zadáte, aby kryli prostranství, další dva zjistí, zda jsou dveře zamčené, či nikoli a pomocí optického kabelu (opti-wand) zkontrolují místnost.
Podají hlášení: 2 osoby, jedna ozbrojená, druhá ne, dveře nejsou zamčené. Vydáte rozkaz: červený tým - otevřít dveře, dovnitř vhodit granát se slzným plynem, následně vstoupit do místnosti, modrý tým - zajišťujte krytí pro kolegy (je totiž velmi nepříjemné, otevřou-li se dveře, ze kterých vyběhne nadávající a střílející ozbrojenec - právě ve chvíli, kdy si váš podřízený, nic zlého netušíc, připravuje granát). Akce!

Další zajímavostí je psychologie oponentů při zatýkání. Když na podezřelého míříte, je spíš ochoten kolaborovat, než když stojíte u dveří a domlouváte mu. Pokud ani hlaveň namířená do obličeje nezabere, můžete ho postřelit. K tomu jsou dokonce zvláštní gumové projektily, nezabijí, pomáhají při pacifikaci. Jestliže neletální munici nevlastníte, dá se risknout i rána do ruky/nohy, někdy podezřelý exne, jindy přežije.
Uznávám, že takový postup není morálně ospravedlnitelný u neozbrojených civilistů, ale když zatýkáte osobu, která před chvílí vyřídila dva důstojníky, uvažujete jinak. Postup ovšem nefunguje, má-li oponent lepší strategickou pozici nebo výzbroj než vy. Ve hře jsou „obyčejní“ pachatelé, ale i profesionálové, ti jsou lépe vybavení a vycvičení. Z toho pramení i větší psychologická odolnost - není překvapením, když před chvílí na kolenou klečící a vzdávající se zakuklenec (po krátkodobé nepozornosti z vaší strany) vstane, sebere zbraň a uteče.

M4A1 - pochází z rodiny M16/AR15. Jde o nejsilnější zbraň ve výzbroji jednotek SWAT (hra obezřetně počítala se zařazením do výzbroje až v roce 2000, přesto je k dispozici už teď). Zajímavostí je, že se dá nabíjet nesmrtící municí. Projektil M4 dokáže přimět k přehodnocení agresivního chování většinu nepřátel, aniž byste riskovali jejich smrt.
Heckler & Koch MP5 - s ráží 9 mm, vysokou přesností, kadencí 800 ran/min. je jednou z nejoblíbenějších zbraní pořádkových sil. K dispozici jsou i dva druhy munice - explozivní 9mm JHP a 9mm 115 Grain FMJ s vysokou průrazností, což je ideální pro střelbu přes slabší zdi nebo sklo.
Heckler & Koch MP5SD - stejná zbraň jako v předchozím odstavci, akorát doplněná o tlumič. Výhodou je neslyšitelnost střelby, nevýhodou snížená rychlost projektilu.
Benelli M1 Super 90 - populární brokovnice, která kromě devastujícího účinku v boji zblízka nabízí využití speciálně upravených nábojů, jež se hodí pro rychlé otevírání dveří.
Springfield Armory 1911-A1 - pistole je standardní výbavou policistů z jednotek SWAT. Rovněž nabízí dva druhy munice - .45 ACP 230 Grain JHP nebo .45 ACP 230 Grain Military Ball FMJ.

Vizuálně vypadá SWAT 3 velmi slušně. Pochopitelně velmi slušně vnímejte v kontextu - hra je z roku 1999. S dnešními tituly nesnese srovnání. Každopádně jako exkurze do herní minulosti by vám její kvality měly stačit. Stále jde o dobrou hru.
Název: SWAT 3: Close Quarters Battle
Žánr: taktická akce
Výrobce: Sierra
Rok: 1999
Minimální systémové požadavky: CPU 300 MHz, 64 Mb, 8 Mb Video
Doporučené systémové požadavky: CPU 600 MHz, 128 Mb, 32 Mb Video



















(4,91 z 5)