Dnes, v době, kdy většina hráčů má už dávno za sebou SWAT 4 i s datadiskem, si připomeneme, jak to všechno začalo.
První hra pozdější série vůbec nebyla taktickou akcí. V roce 1995 vydaný Daryl F. Gates“ Police Quest: SWAT byl, jak ostatně čtete v názvu, skutečně videoquestem (interactive movie). Hráč se musel prokousávat podrobným výcvikem, aby později využil nabytých znalostí v pouhých 3 misích, jejichž znovuhratelnost byla zajišťována výměnou rolí NPC (postava vraždícího maniaka, když hrajete misi prvně, je při dalším spuštění nevinnou obětí). Také vy, po ukončení všech výcvikových kapitol, jste mohli vyzkoušet hraní nejen z pozice velitele. Navzdory úsilí lidí ze Sierra Entertainment Police Quest: SWAT nabízel takřka nulovou hratelnost a diskutabilní zábavnost.
Druhý díl série pojmenovali, neznámo proč, Police Quest: SWAT 2 (1998), přestože už nešlo o žádný quest, nýbrž o strategii v duchu Commandos. Ve hře byly dvě kampaně, a to za SWAT a fiktivní zločineckou organizaci The Five Eyes. Upuštění od přehnané glorifikace důstojníků SWAT, možnost hraní za zločince, různé lokace a situace inspirované skutečností, odlišné zbraně a hlavně povolení usmrcovat protivníky (do teď se museli jedině zatýkat) - to vše se dočkalo příznivých ohlasů. Vývojářům z Yosemite Entertainment nicméně byl přece jenom vytýkán nevyladěný interface, poukazovalo se na slabší umělou inteligenci a nedotažení prvků managementu jednotek.
Příchod Tom Clancy’s Rainbow Six vyvolal menší revoluci. Názorně předvedl, jak má vypadat úspěšná simulace práce speciálních jednotek. A tak v roce 1999 spatřuje světlo světa akční taktická hra SWAT 3: Close Quarters Battle z dílny Sierra Northwest. Hráči je svěřena jednotka SWAT z LAPD v počtu čtyř mužů. Pátým členem týmu je samotný hráč, který na okolní dění nahlíží „vlastníma očima“ a může aktivně ovládat pouze svoji postavu. O autorech se dá bez váhání prohlásit, že nekopírovali, ale v dobrém smyslu tohoto slova - se pouze inspirovali Rainbow Six. Odpadlo plánování postupu, zbraňový arsenál doznal zeštíhlení a vůbec byly podniknuty veškeré nezbytné kroky k tomu, aby se dalo co nejdříve vrhnout do centra dění.
4 profesionály, které povedete do akce, můžete vybírat z poměrně bohatého seznamu. Ke každému z důstojníků je uváděn krátký služební životopis a odbornosti, ve kterých vyniká. Dva členové týmu jsou pro lepší orientaci označeni jako červený tým, zbývající jako tým modrý. V horním rohu obrazovky je k nalezení seznam s dostupnými pokyny. Pomocí čísel na numerické klávesnici se vaši svěřenci dají přes tyto volby ovládat. Jde o velmi podobné udílení příkazů jako např. u Star Trek: Klingon Academy, kde se tímto způsobem řídily lodě. Za krátkou dobu se hráč naučí nejfrekventovanější kombinace, jež bude zadávat téměř automaticky bez odtržení pohledu od hlavních událostí.
Hratelnost podstatně zlepšuje umělá inteligence spolubojovníků, kteří přestávají být přítěží, ale stávají se nepostradatelným prvkem úspěchu mise. SWAT 3 neslyší na Rambo akce. Jestliže se rozhodnete postupovat sami, až na pár misí hned v úvodu hry, nemáte téměř žádnou šanci, tohle je týmová záležitost. Oponenti se schovávají, nespěchají na vás ihned zaútočit a nechat se rozstřílet. Obcházeli vás, kryjí se, utíkají - zkrátka působí slušné problémy. Rovněž neplatí, že jsou-li nepřátele po spuštění mise na určitých místech, budou na nich i při dalším spuštění.
Spolupráce důstojníků SWAT budí i po letech uznalé pokyvování. Příklad akce: 4 policisté se postaví před dveře. Dvěma zadáte, aby kryli prostranství, další dva zjistí, zda jsou dveře zamčené, či nikoli a pomocí optického kabelu (opti-wand) zkontrolují místnost.
Podají hlášení: 2 osoby, jedna ozbrojená, druhá ne, dveře nejsou zamčené. Vydáte rozkaz: červený tým - otevřít dveře, dovnitř vhodit granát se slzným plynem, následně vstoupit do místnosti, modrý tým - zajišťujte krytí pro kolegy (je totiž velmi nepříjemné, otevřou-li se dveře, ze kterých vyběhne nadávající a střílející ozbrojenec - právě ve chvíli, kdy si váš podřízený, nic zlého netušíc, připravuje granát). Akce!
Celá jednotka proniká do místnosti. Obě osoby chrchlají kvůli plynu. Policisté míří na podezřelého, křičí, aby to vzdal a odhodil zbraň. Většinou to proti přesile skutečně vzdá, jestli váhá, stačí několik varovných výstřelů (jiná věc, máte-li po ruce neletální munici), pak si rozmyslí, zda má vůbec šanci. Spoutáte podezřelého, seberete zbraň, zajistíte civila, zavoláte na centrálu a podáte hlášení o situaci. Odtud se na místo pošle auto a obě osoby budou evakuovány. Tady je ale drobná nelogičnost, nikdy auto nevidíte, prostě jdete pryč, a když se vrátíte, místnost je prázdná.
Další zajímavostí je psychologie oponentů při zatýkání. Když na podezřelého míříte, je spíš ochoten kolaborovat, než když stojíte u dveří a domlouváte mu. Pokud ani hlaveň namířená do obličeje nezabere, můžete ho postřelit. K tomu jsou dokonce zvláštní gumové projektily, nezabijí, pomáhají při pacifikaci. Jestliže neletální munici nevlastníte, dá se risknout i rána do ruky/nohy, někdy podezřelý exne, jindy přežije.
Uznávám, že takový postup není morálně ospravedlnitelný u neozbrojených civilistů, ale když zatýkáte osobu, která před chvílí vyřídila dva důstojníky, uvažujete jinak. Postup ovšem nefunguje, má-li oponent lepší strategickou pozici nebo výzbroj než vy. Ve hře jsou „obyčejní“ pachatelé, ale i profesionálové, ti jsou lépe vybavení a vycvičení. Z toho pramení i větší psychologická odolnost - není překvapením, když před chvílí na kolenou klečící a vzdávající se zakuklenec (po krátkodobé nepozornosti z vaší strany) vstane, sebere zbraň a uteče.
Zbraně a vybavení je autentické. Každý člen týmu se dá před začátkem mise vybavit jinou primární zbraní, druhem nábojů, počtem granátů. Do dvojic mohou vaši svěřenci dostat velmi populární tzv. opti-wand, což je miniaturní kamera, která umožní prozkoumávat situaci v místnostech za zavřenými dveřmi nebo tímto způsobem kontrolovat dění za větší překážkou (většinou roh zdi), malou nálož k „otevírání“ zámků nebo tichý a užitečný paklíč (tím se rovněž zneškodňuje výbušnina). K dispozici jsou i „klepeta“ či tzv. lightsticks, což jsou zeleně svítící tyčky, oba druhy vybavení jsou oproti zbytku v nevyčerpatelném množství. Díky značné různorodosti výzbroje a výstroje se dá vybírat, jakým způsobem chcete plnit misi. Někdy se nevyplatí příliš brzy budit přílišnou pozornost, nebo můžete riskovat a všechno vsadit na bleskurychlou akci a moment překvapení.
M4A1 - pochází z rodiny M16/AR15. Jde o nejsilnější zbraň ve výzbroji jednotek SWAT (hra obezřetně počítala se zařazením do výzbroje až v roce 2000, přesto je k dispozici už teď). Zajímavostí je, že se dá nabíjet nesmrtící municí. Projektil M4 dokáže přimět k přehodnocení agresivního chování většinu nepřátel, aniž byste riskovali jejich smrt.
Heckler & Koch MP5 - s ráží 9 mm, vysokou přesností, kadencí 800 ran/min. je jednou z nejoblíbenějších zbraní pořádkových sil. K dispozici jsou i dva druhy munice - explozivní 9mm JHP a 9mm 115 Grain FMJ s vysokou průrazností, což je ideální pro střelbu přes slabší zdi nebo sklo.
Heckler & Koch MP5SD - stejná zbraň jako v předchozím odstavci, akorát doplněná o tlumič. Výhodou je neslyšitelnost střelby, nevýhodou snížená rychlost projektilu.
Benelli M1 Super 90 - populární brokovnice, která kromě devastujícího účinku v boji zblízka nabízí využití speciálně upravených nábojů, jež se hodí pro rychlé otevírání dveří.
Springfield Armory 1911-A1 - pistole je standardní výbavou policistů z jednotek SWAT. Rovněž nabízí dva druhy munice - .45 ACP 230 Grain JHP nebo .45 ACP 230 Grain Military Ball FMJ.
Potěší i různorodost lokací, kde se bude odehrávat celkových 16 misí hry. Zpacifikujete blázna, který si hraje na ostřelovače ve svém rodinném domě. Pravoslavný kostel je místem, kde bude neznámými ozbrojenci zadržován patriarcha Alexej III. Jednou z těžších misí je i rodinný dům Donalda Foremana, kde je držen s manželkou a dvěma dětmi jako rukojmí. Budete zneškodňovat rakety v noci na staveništi, kontrolní věži na letišti či hledat nálože v podzemních kanálech. Poradíte si se zločinci, jež přepadli banku (jedna zajatkyně se jmenuje Marie Bonds, jde o manželku Sonnyho Bondse z Police Quest = úsměvný odkaz na předešlé tituly Sierry). Osvobodíte zajaté delegáty obchodní konference v Hotelu Ventura. Navštívíte Los Angeles Convention Center (místo konání populární E3), poohlédnete se po vůdci teroristické organizace Ricu Petersovi v jeho nočním klubu a navštívíte i další, jež tu nezmiňuji.
Vizuálně vypadá SWAT 3 velmi slušně. Pochopitelně velmi slušně vnímejte v kontextu - hra je z roku 1999. S dnešními tituly nesnese srovnání. Každopádně jako exkurze do herní minulosti by vám její kvality měly stačit. Stále jde o dobrou hru.
Název: SWAT 3: Close Quarters Battle
Žánr: taktická akce
Výrobce: Sierra
Rok: 1999
Minimální systémové požadavky: CPU 300 MHz, 64 Mb, 8 Mb Video
Doporučené systémové požadavky: CPU 600 MHz, 128 Mb, 32 Mb Video
Nejnovější komentáře