Karlovarský festival stagnuje

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Kritické ohléd­nu­tí za 45. roč­ní­kem Mezinárodního fil­mo­vé­ho fes­ti­va­lu v Karlových Varech (2. – 10. 7. 2010).

Největší fil­mo­vá akce v České repub­li­ce je za námi. Jaká per­spek­ti­va se rýsu­je pro elit­ní sou­těž­ní fes­ti­val kate­go­rie A v kon­fron­ta­ci se slav­něj­ší­mi a důle­ži­těj­ší­mi pře­hlíd­ka­mi v Berlíně, Cannes a Benátkách? Stačí orga­ni­zá­to­rům uspo­ko­je­ní s návštěv­nos­tí tisí­ců „baťůž­ká­řů“, nebo by měli koneč­ně pře­mýš­let, jaká spe­ci­fic­ká pro­fi­la­ce je v budouc­nu zachrá­ní před mezi­ná­rod­ní i tuzem­skou kon­ku­ren­cí?

Většina fil­mo­vých fanouš­ků si kar­lo­var­ský fes­ti­val oblí­bi­la a nene­chá si ho kaž­do­roč­ně unik­nout, pro­to­že stá­le posky­tu­je takřka ide­ál­ní výběr nej­vý­znam­něj­ších fil­mů posled­ní sezó­ny, zejmé­na pak těch, kte­ré už byly oce­ně­ny na jiných pres­tiž­ních fil­mo­vých fes­ti­va­lech v zahra­ni­čí. Tento fakt hovo­ří ve pro­spěch běž­né­ho divá­ka, kte­ré­ho zají­ma­jí arto­vé sním­ky a nemá při­tom čas a čas­to i pení­ze, aby mohl objíž­dět všech­ny důle­ži­té fil­mo­vé pře­hlíd­ky po svě­tě. Stalo se už tra­di­cí, že prá­vě sek­ce HorizontyOtevřené oči pat­ří ve Varech k nej­na­vště­vo­va­něj­ším, pro­to­že prak­tic­ky jaký­ko­liv zde zastou­pe­ný titul je sáz­kou na umě­lec­kou kva­li­tu a tím pádem i divác­ký záži­tek. Pochopitelně i zde se najdou expe­ri­men­ty, kte­ré více těží ze své­ho medi­ál­ní­ho ohla­su, než aby před­sta­vo­va­ly sku­teč­ně potent­ní tvůr­čí ambi­ci. Mezi tako­vé­to letoš­ní „pře­hma­ty“ lze zařa­dit napří­klad Imaginární lás­ky debu­tu­jí­cí­ho kanad­ské­ho reži­sé­ra Xavera Dolana, kte­rý okouz­lil již dří­ve can­ne­s­ké pub­li­kum sek­ce Un cer­ta­in regard. Příběh své­ráz­né­ho milost­né­ho troj­ú­hel­ní­ku, v němž přá­tel­ská dvo­ji­ce Monika a homose­xu­ál Francis poni­žu­jí­cím způ­so­bem usi­lu­jí o náklon­nost antic­ky lad­né­ho mla­dí­ka Nicolase, trpí pře­de­vším autor­skou neu­jas­ně­nos­tí zámě­ru. Dolan nedo­ká­že divá­ko­vi zpro­střed­ko­vat víc, než pou­hé este­ti­zu­jí­cí zábě­ry na las­civ­ní těla a nicot­né frustru­jí­cí emo­ce hrdi­nů. Absolutně mu uni­ká smy­sl vyprá­vě­ní, kte­rý rádo­by efekt­ně kom­bi­nu­je s pub­li­cis­tic­ky poja­tý­mi inter­mez­zy anke­ty na téma nena­pl­ně­ných part­ner­ských vzta­hů, respek­ti­ve, jak dale­ko jste byli ochot­ni zajít pro vaši lás­ku. Dokumentární polo­ha je při­tom dale­ko auten­tič­těj­ší, než hra­né roz­se­ka­né sek­ven­ce, kte­ré sice kon­fron­tu­jí cha­rak­te­ry postav, ale budo­va­ný kon­flikt milost­né­ho stře­tu zájmu roz­měl­ňu­jí do povrch­ní nudy bez hlub­ší výpo­vě­di a dal­ší­ho pře­sa­hu. Copie Conforme írán­ské­ho tvůr­ce Abbase Kiarostamiho je podob­nou pseu­doin­te­le­tu­ál­ní hříč­kou, kde se náhod­né setká­ní Francouzsky (Julie Binoche mimo­cho­dem zís­ka­la za tuto roli cenu pro nej­lep­ší hereč­ku v Cannes) a ang­lic­ké­ho spi­so­va­te­le sta­ne pří­le­ži­tos­tí ke hře na vyži­lé man­žel­ství. Největším zkla­má­ním výbě­ro­vé kolek­ce fil­mů z Cannes pak byl jed­no­znač­ně opus Nikity Michalkova Unaveni slun­cem 2: Exodus. Těžko říct proč car rus­ké­ho fil­mu resus­ci­to­val své solid­ní osca­ro­vé dra­ma, aby v něm pokra­čo­val ten­to­krát v osu­dech pro­ta­go­nis­tů v prů­bě­hu 2. svě­to­vé vál­ky. Podle jeho vlast­ní­ho vyjá­d­ře­ní na tis­ko­vé kon­fe­ren­ci chtěl nato­čit rea­lis­tic­ké svě­dec­tví o hrdin­ském boji svých spo­lu­ob­ča­nů pro­ti nacis­tic­kým agre­so­rům. Jeho pohled ale pra­cu­je s patri­o­tis­mem jako kýčem, kte­rý ospra­vedl­ňu­je jak dik­tá­tor­ské chy­by ve vele­ní samot­né­ho Stalina, tak i kolek­tiv­ní vinu v neschop­nos­ti orga­ni­za­ce Rudé armá­dy. Do popře­dí tak sta­ví pros­té­ho rus­ké­ho člo­vě­ka, kte­rý veš­ke­rá pro­ti­ven­ství silou vůle pře­ko­ná a posta­ví se na odpor všem nepřá­te­lům, včet­ně vlast­ní­ho reži­mu, aby spl­nil svou vlas­te­nec­kou povin­nost. Z can­ne­s­ké kolek­ce tak naštěs­tí vystou­pi­lo ale­spoň medi­ta­tiv­ní dobo­vé dra­ma Des hom­mes et des die­ux fran­couz­ské­ho mis­tra Xavera Beauvoise. Podobenství o nábo­žen­ské, duchov­ní, poli­tic­ké i osob­ní tole­ran­ci rámu­je sku­teč­ný pří­pad fran­couz­ských mni­chů v sever­ní Africe, kte­ří se sta­nou oběť­mi masa­k­ru lokál­ní občan­ské vál­ky. Za abso­lut­ně nej­od­váž­něj­ší pak lze ozna­čit ital­ský sní­mek Le quat­tro vol­te Michelangela Frammartiho. V duchu Bressonovy poe­ti­ky sle­du­je staré­ho pas­tý­ře a jeho stá­do koz v horách, aby v prů­bě­hu zázna­mu všed­ní­ho živo­ta zamě­řil nako­nec svou pozor­nost pou­ze na zví­řa­ta a v samot­ném závě­ru už jen dokon­ce na vege­ta­ci v podo­bě vzrost­lé jed­le, kte­rá je zpra­co­vá­na na uhel­ný milíř. Vize pří­rod­ní­ho cyk­lu je zde dota­že­na do doko­na­lé­ho tva­ru, kte­rý je mož­ná spíš už doku­men­tem, než hra­ným fil­mem. O něco pod­b­né­ho usi­lo­val i letoš­ní ber­lín­ský vítěz­ný sní­mek Bal turec­ké­ho kon­tem­pla­tiv­ní­ho vizi­o­ná­ře Semiha Kaplanoglu. Hrdinou ale v jeho podá­ní zůstá­vá chla­pec, kte­rý žije s rodi­či v hor­na­té kra­ji­ně upro­střed lesů. S otcem vče­la­řem sdí­lí vztah k pří­ro­dě, ve ško­le je ale vylo­že­ným out­si­de­rem. V momen­tě tra­gic­ké­ho úra­zu otce se náh­le oci­tá zce­la opuš­těn a neví, jest­li doká­že uspět v boji o pře­ži­tí i zajiš­tě­ní vlast­ní rodi­ny. Režisér nedá­vá divá­ko­vi moc návod­ných situ­a­cí k pocho­pe­ní moti­va­cí postav, pro­to sle­do­vá­ní díla kla­de znač­né náro­ky na divá­ko­vu pozor­nost a poro­zu­mět někte­rým scé­nám lze až z odstu­pu, kdy lze zpět­ně rein­ter­pre­to­vat někte­ré obra­zy tak, aby vytvo­řil sro­zu­mi­tel­ný děj. Cílem bylo ale spí­še vyprá­vě­ní emo­ci­o­nál­ně spo­lu­pro­žít s jeho pro­ta­go­nis­ty, což lze pou­ze za před­po­kla­du, že se nala­dí­te na správ­ný pozvol­na ply­nou­cí ryt­mus pří­bě­hu. Značnou dáv­ku trpě­li­vos­ti během sle­do­vá­ní vyža­du­je rov­něž rus­ký sní­mek Kak ja pro­vjol etim letom Alexeje Popogrebského (jed­no­ho z čle­nů letoš­ní poro­ty). Komorní psy­cho­lo­gic­ké dra­ma dvou mete­o­ro­lo­gů na opuš­tě­ném ost­ro­vě v Severním ledo­vém oce­á­nu má při­tom takřka banál­ní záplet­ku: mlad­ší z kole­gů obdr­ží radi­osta­ni­cí zdr­cu­jí­cí sou­kro­mou zprá­vu o smr­ti rodi­ny své­ho star­ší­ho nad­ří­ze­né­ho. Místo toho, aby mu ji pře­dal, roz­hod­ne se mu sku­teč­nost zata­jit, jen­že ne na dlou­ho. Životy obou mužů tato zále­ži­tost ale osu­do­vě pozna­me­ná. Historka, kte­rá by se dala nato­čit jako krát­ko­me­tráž­ní stu­dent­ské cvi­če­ní je roz­ve­de­na na plo­chu celo­ve­čer­ní­ho fil­mu, kde zejmé­na v dru­hé čás­ti se oba pro­ta­go­nis­té navzá­jem nahá­ně­jí po pobře­ží. Režisér se divá­kům sna­ží vnu­tit vyhro­ce­né napě­tí, kte­ré posta­vy mezi sebou nemu­sí nut­ně pro­ží­vat způ­so­bem, jaký se jej roz­ho­dl ztvár­nit. Opravdovými sub­jek­tiv­ní­mi poci­ty stra­chu nao­pak drá­sá divá­ky izra­el­ský vítěz loň­ské­ho benát­ské­ho fes­ti­va­lu Samuel Maoz ve svém Libanonu. Izraelský váleč­ný výpad pro­ti Libanonu v roce 1982 sám pro­žil a tepr­ve po letech se z něj tera­pe­u­tic­ky vyzpo­ví­dal prá­vě pro­střed­nic­tvím fil­mu, kde zachy­cu­je osád­ku jed­no­ho z izra­el­ských tan­ků, kte­rá je odká­zá­na jen na zúže­nou per­spek­ti­vu váleč­né­ho kon­flik­tu skr­ze tan­ko­vý prů­zor. I tak ale spat­ří na vlast­ní oči věci, kte­ré pozna­me­na­jí jejich psy­chi­ku a naru­ší jejich ide­a­li­zo­va­né před­sta­vy o mla­dic­kém hrdin­ství. Odtud už je pou­hý krů­ček k demo­ra­li­zu­jí­cí­mu děsu z všu­dypří­tom­né smr­ti. A pokud si ten­to kon­krét­ní pří­pad zobec­ní­te, máme tady pro­ti­vá­leč­né posel­ství par excellen­ce. Nejsilnější záži­tek mne osob­ně ale nako­nec při­ne­sl dru­hý bosen­ský sní­mek ber­lín­ské lau­re­át­ky Jasmily Žvanic Na putu. Ten ve své zobec­ňu­jí­cí výpo­vě­di pojed­ná­vá o nábo­žen­ské i oby­čej­né lid­ské tole­ran­ci a hra­ni­cích osob­ní svo­bo­dy v dneš­ním glo­ba­li­zo­va­ném svě­tě. Sarajevskou part­ner­skou dvo­ji­ci Lunu a Amara roz­dě­lí mužův pří­klon ke komu­ni­tě orto­dox­ních mus­li­mů. Společnou lás­ku je scho­pen dát na oltář duchov­ní­mu pro­zře­ní, kte­ré je pro jeho dív­ku nepa­t­řič­ně radi­kál­ní a ome­zu­jí­cí její prak­tic­ký život i myš­le­ní. Je dob­ře, že se film poda­ři­lo zakou­pit do čes­ké dis­tri­buce, stej­ně jako čer­nou kome­dii brat­ří Coenů A Serious Man, kte­rá je pro změ­nu vol­ným zázna­mem vzpo­mí­nek na léta dět­ství v židov­ské komu­ni­tě v 60. letech na ame­ric­kém stře­do­zá­pa­dě. V dis­tri­buci je už také debut dal­ší­ho ame­ric­ké­ho reži­sé­ra Toma Forda A Single Man. V něm rov­něž dopa­da­jí rány osu­du na vyso­ko­škol­ské­ho pro­fe­so­ra, tady v podá­ní Colina Firthe, kte­rý ale upa­dá do depre­sí po ztrá­tě své­ho intim­ní­ho pří­te­le a nedo­ká­že najít dal­ší smy­sl své­ho živo­ta ani nadě­ji v sou­ži­tí s kama­rád­kou ztě­les­ně­nou Julianne Moore. Ta ostat­ně podá­vá mimo­řád­ný herec­ký výkon v Egoyanově novin­ce Chloe, ve kte­rém tes­tu­je věr­nost své­ho man­že­la a nastra­ží mu do ces­ty poku­še­ní v podo­bě pro­sti­tut­ky s tvá­ří Amandy Seyfried. Škoda, že slib­né téma, jehož před­lo­hou byl fran­couz­ský sní­mek Žena mého muže, ve finá­le Atom Egoyan nechá sklouz­nout ke zby­teč­ně pod­bí­zi­vé­mu a rádo­by efekt­ní­mu žánro­vé­mu thrille­ro­vé­mu vyús­tě­ní.

Vraťme se ale zpát­ky k fes­ti­va­lu v Karlových Varech jako tako­vé­mu. Kvalitu pro­gra­mo­vé­ho výbě­ru v řadě sek­cí může kaž­dý hod­no­tit z hle­dis­ka svých osob­ních pre­fe­ren­cí. Pro „baťůž­ká­ře“ mohl být letoš­ní roč­ník, kte­rý sice nabí­dl méně fil­mů, ale zato více pro­jek­cí, v pořád­ku. Oprostíme-li se ale tuzem­ské­ho hle­dis­ka, kde vět­ši­ně návštěv­ní­ků sta­čí dob­ře posbí­ra­né oce­ně­né titu­ly z jiných zahra­nič­ních sou­těž­ních pře­hlí­dek, pak se nut­ně musí­me ptát, jaké reno­mé mají Vary v očích zahra­nič­ních účast­ní­ků. Pro pres­tiž­ní fes­ti­val kate­go­rie A je totiž vždy tím hlav­ním urču­jí­cím prv­kem kva­li­ty Soutěž. A ta letos byla, při­znej­me si to (skrom­nost a ser­vil­nost stra­nou), vskut­ku mizer­ná. Deset neza­jí­ma­vých fil­mů, posbí­ra­ných napříč svě­ta­dí­ly, bez výraz­ných témat či ale­spoň for­mál­ní atrak­ti­vi­ty, o zná­mých jmé­nech ani nemluvě. Vím, je obtíž­né zís­ká­vat do kar­lo­var­ské sou­tě­že slav­né osob­nos­ti, pro­to­že ty vět­ši­nou sebe­rou Varům hod­not­něj­ší fes­ti­va­ly v Berlíně, Cannes a Benátkách. Pak je ale tře­ba zamě­řit dra­ma­tur­gii výbě­ru smě­rem k dílům, kte­rá budou ský­tat mini­mál­ně jakousi pro­gre­si – obsa­ho­vou nebo tvůr­čí. Nemohl jsem se letos zba­vit dojmu, ač si vel­mi vážím leti­té prá­ce umě­lec­ké ředi­tel­ky Evy Zaoralové, kte­rá kar­lo­var­ský fes­ti­val dosta­la prá­vě do svě­to­vé elit­ní tří­dy, že orga­ni­zá­to­ři v čele s pro­gra­mo­vým ředi­te­lem Karlem Ochem se až pří­liš uspo­ko­ji­li s pozi­cí fes­ti­va­lo­vé­ho mos­tu mezi výcho­dem a zápa­dem. Ano, prá­vě tato spe­ci­fi­ka­ce roz­hod­ně Varům pro­spí­vá. Kdyby se zde navíc ješ­tě poda­ři­lo časem otevřít fil­mo­vý trh ved­le para­lel­ní sou­těž­ní sek­ce Na východ od zápa­du, pak by kar­lo­var­ský fes­ti­val mohl posí­lit teri­to­ri­ál­ní domi­nan­ci a vystu­žil by svou pozi­ci prá­vě vůči už jinak vyhra­ně­ným dal­ším kon­ku­ren­tům, jako je Locarno nebo San Sebastian. Z pohle­du hlav­ní sou­tě­že ale zatím pou­ze pře­šla­pu­je někde mezi mos­kev­ským fes­ti­va­lem, kte­rý si jmé­na do sou­tě­že kou­pí, na což Vary nema­jí, a do A kate­go­rie nově při­ja­tým var­šav­ským fes­ti­va­lem, kte­rý bude ale Varům nej­ví­ce šla­pat do zelí a na paty. Celá tato reflexe neu­tě­še­né­ho sta­vu pod­prů­měr­né úrov­ně hlav­ní sou­tě­že je volá­ním po odváž­něj­ší dra­ma­tur­gii. Je to otáz­ka chu­ti hle­dat v nových nepro­bá­da­ných kon­či­nách a nespo­lé­hat se pou­ze na osvěd­če­né kaná­ly, kte­rý­mi kaž­do­roč­ně při­plou­va­jí ti, kte­ří se už nevešli se svý­mi díly na důle­ži­těj­ší zahra­nič­ní fes­ti­va­ly. Vítězná špa­něl­ská Moskytiéra má dale­ko k dílům typu Nikdy v Africe či Amélie z Montmartru, kte­ré to z Varů dotáh­ly až k Oscarům či jiným svě­to­vým uzná­ním. Každý rok se také nemu­sí uro­dit, ale zůstá­vá pak ješ­tě dal­ší otáz­ka, a ta se netý­ká zda­le­ka jenom Varů, kolik z oněch oce­ně­ných sním­ků nako­nec vůbec uspě­je taky v běž­né kino­dis­tri­buci. Dostáváme se tak k dale­ko závaž­něj­ší­mu pro­blé­mu kri­ze umě­lec­ké kine­ma­to­gra­fie. Srovnání návštěv­nos­ti vítěz­ných děl z pres­tiž­ních mezi­ná­rod­ních fes­ti­va­lů např. jen v evrop­ských stá­tech je vylo­že­ně smut­nou pře­hlíd­kou ohňostro­jů mar­nos­ti. O to víc pak zamr­zí, když si něko­lik porot­ců honí vlast­ní ega nad zou­fa­lou sou­těž­ní kolek­cí a není ochot­no si při­pus­tit mini­mál­ně zod­po­věd­nost vůči fil­mař­ské­mu řemeslu, a aro­gant­ně pře­hléd­ne napří­klad Mašínův debut 3 sezó­ny v pekle, kte­rý pro vět­ši­nu oslo­ve­ných zahra­nič­ních novi­ná­řů před­sta­vo­val, sou­dě pod­le prů­měr­né znám­ky hod­no­ce­ní posled­ní den ve fes­ti­va­lo­vém dení­ku, nej­vět­ší záži­tek letoš­ní kar­lo­var­ské sou­těž­ní sek­ce. Vedle něj potom zvlášt­ní cena pro Svěrákův žánro­vě těž­ko zařa­di­tel­ný film Kuky se vra­cí vyzní­vá jen jako snobský roz­mar a mož­ná i poli­tic­ky korekt­ní podě­ko­vá­ní orga­ni­zá­to­rům za pozvá­ní, aby neby­la ura­že­na pořá­da­jí­cí země, zvláš­tě pak respek­to­va­ný osca­ro­vý (vtip­né je, že sám word jako­by tušil a v reži­mu auto­ma­tic­kým oprav ihned kori­go­val nezná­mé slo­vo ze slov­ní­ku na prav­dě­po­dob­ně pří­znač­něj­ší tvar „odva­ro­vý“) tvůr­ce. Věřím, že orga­ni­zá­to­ři kar­lo­var­ské­ho fes­ti­va­lu neu­snu­li na vav­ří­nech a pro­be­rou se včas z letar­gie, aby nejen sami sobě, ale pře­de­vším zno­vu své­mu pub­li­ku a pře­de­vším zahra­ni­čí doká­za­li, že si své „Ačko“ zaslou­ží a mohou dokon­ce pře­kva­pit.

Autor: Martin Novosad
Podívejte se na nejlepší scénáře oceněné ve Varech během 59.MFF KV
8. července 2025Podívejte se na nejlepší scénáře oceněné ve Varech během 59.MFF KVFilmová nadace během filmového festivalu ocenila šest autorů nejlepších filmových scénářů, které dostanou šanci se přenést na filmové plátno. V hlavní kategorii si odnesli ocenění Diana Cam Van Nguyen a Milada Těšitelová jako spoluautorky jednoho díla…Vydáno v rubrice: MFF Karlovy Vary
Český film Vlny ve Varech boduje
2. července 2024Český film Vlny ve Varech bodujeVelký zájem o film Vlny je na karlovarském filmovém festivalu a tak sehnat lístek bylo pro spoustu nadšených filmových fanoušků opravdu těžkým oříškem. Jiří Mádl k filmu napsal scénář a také si ho zrežíroval. Film je…Vydáno v rubrice: MFF Karlovy Vary
Filmová nadace ocenila ve Varech nejlepší scénáře
5. července 2023Filmová nadace ocenila ve Varech nejlepší scénářeV hlavní kategorii scenáristické soutěže FILMOVÉ NADACE za rok 2023 získali ocenění Petr Kolečko, Bohdan Karásek, Václav Hašek a Jan Vejnar. V kategorii Hvězda zítřka pro autory do věku 33 let si cenu odnesli Adam Martinec a Tomáš Hladký. Autoři nejlepších scénářů vybraných výborem…Vydáno v rubrice: MFF Karlovy Vary
Karlovarský filmový festival zahájí oscarový herec Russell Crowe
22. června 2023Karlovarský filmový festival zahájí oscarový herec Russell CrowePrvní prázdninový týden bude tradičně patřit všem milovníkům kvalitních filmů a dobré zábavy. Klidné lázeňské město se na devět dní, tedy od 30.Června do 8.Července promění v rejiště filmových profesionálů, filmových nadšenců a lovců celebrit. Po…Vydáno v rubrice: MFF Karlovy Vary
Filmová nadace ocenila ve varech nejlepší scénáře
5. července 2022Filmová nadace ocenila ve varech nejlepší scénářeU FILMOVÉ NADACE zabodovaly čtyři scénáře Letos si pět autorů rozdělilo odměnu 730 000 Kč Za 17 let svého trvání podpořila nadace 117 scenáristů částkou bezmála 12,5 milionu Kč Dosud mělo premiéru 16 filmů podle scénářů oceněných nadací Karlovy…Vydáno v rubrice: MFF Karlovy Vary
Tento film zvítězil ve Varech
7. července 2018Tento film zvítězil ve VarechKřišťálový globus získal na 53. ročníku MFF KV rumunský film Je mi jedno, že vstoupíme do dějin jako barbaři.  Rumunský režisér Radu Juhe natočil film o ženě, performerce, která připravuje rekonstrukci skutečné události z roku 1941,…Vydáno v rubrice: MFF Karlovy Vary
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře