Kritiky.cz > Speciály > Kaskadéři a jezdci ve filmových mayovkách

Kaskadéři a jezdci ve filmových mayovkách

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Když se v 60. letech natá­če­ly fil­mo­vé may­ov­ky, bylo potře­ba anga­žo­vat sku­pi­nu kaska­dé­rů a vel­ké množ­ství spe­ci­a­lis­tů, jejichž hlav­ním úko­lem bylo zastu­po­vat her­ce v rizi­ko­vých scé­nách a účast­nit se nej­růz­něj­ších pře­stře­lek, bojů a honi­ček. Kromě toho měli na sta­ros­ti ješ­tě výcvik koní a jejich dopra­vu k mís­tům natá­če­ní. V člán­ku se bude­me věno­vat pře­de­vším chor­vat­ským kaska­dé­rům, kte­ří se podí­le­li na natá­če­ní may­o­vek z pro­duk­ce Jadran fil­mu. Skupinu kaska­dé­rů tvo­řil úzký okruh lidí, kte­ří buď vystu­do­va­li kaska­dér­skou ško­lu v Ljubljaně, nebo pro­šli tvr­dým výcvi­kem na záhřeb­ském hipodro­mu pod dohle­dem zku­še­ných kaska­dé­rů. Patřili sem Domagoj Vukušić, Šimun Jagarinec, Miroslav Buhin, Milan Mikuljan, Luka Knežević, Zlatko Hrastinski, Kasim Kučković, Petar Buntić, Stjepan Špoljarić, Marijan Habazin, Nikola Gec a šéf kaska­dé­rů Ivan Krištof. Skupinu spe­ci­a­lis­tů tvo­ři­li lidé, kte­ří zpra­vi­dla toči­li jez­dec­ké scé­ny. Často se jim říka­lo jezd­ci nebo­li jaha­ći a bylo jich oko­lo pade­sá­ti. K těm nej­zná­měj­ším pat­ři­li Kasim Čikoš, Mate Ivanković, Franjo Bijankini, Ivan Novaković, Zvonimir Dobrin, Kemal Jahić, Stjepan Hrgović nebo Franjo Crnečki. Kaskadéři dodnes přís­ně dba­jí na roz­dě­le­ní kaska­dér / jez­dec a na své půso­be­ní v may­ov­kách jsou nále­ži­tě hrdí.

Nábor jugo­sláv­ských kaska­dé­rů a spe­ci­a­lis­tů měl na sta­ros­ti pro­dukč­ní Jadran fil­mu Stipe Gurdulić. V prv­ní may­ov­ce Poklad na Stříbrném jeze­ře půso­bi­li pou­ze čty­ři pro­fe­si­o­nál­ní kaska­dé­ři - Domagoj Vukušić, Marijan Habazin, Zlatko Hrastinski a Šimun Jagarinec. Ostatní akté­ři byli buď jen spe­ci­a­lis­té, nebo ješ­tě nemě­li sta­tut pro­fe­si­o­nál­ní­ho kaska­dé­ra (Milan Mikuljan a Kasim Kučković se jimi sta­li až v roce 1963). Protože v dal­ších may­ov­kách stou­pa­la nároč­nost akč­ních scén, bylo potře­ba najmout více kaska­dé­rů a zejmé­na spe­ci­a­lis­tů pro hro­mad­né jez­dec­ké scé­ny. Pro Stipa Gurduliće však byli star­ší a zku­še­ní kaska­dé­ři pří­liš dra­zí, a pro­to do fil­mů obsa­dil mla­dé, sotva dva­ce­ti­le­té hochy, kte­ří byli ochot­ní ris­ko­vat svůj krk za mno­hem méně peněz. Spousta jugo­sláv­ských akté­rů nevzpo­mí­ná na Gurduliće v dob­rém, neboť mají pocit, že je o spous­tu peněz oši­dil. Přesto se jim ale daři­lo po finanč­ní strán­ce dob­ře. Kaskadéři dostá­va­li smluv­ně ujed­na­ný plat a k tomu jim byla kaž­dý den vyplá­ce­na odmě­na, jejíž výše závi­se­la na počtu pádů z koně nebo budo­vy. Ti nej­lep­ší si tak moh­li vydě­lat za jeden film více, než byl prů­měr­ný roč­ní plat jed­no­ho Jugoslávce.

Kaskadéři byli tvr­dí, přes­to ale vese­lí klu­ci a pano­va­lo mezi nimi oprav­do­vé přá­tel­ství. Mnozí pochá­ze­li z chor­vat­ské­ho hlav­ní­ho měs­ta Záhřebu a zna­li se již od dět­ství. Žili pod­le svých vlast­ních pra­vi­del a od ostat­ních čle­nů fil­mo­vé­ho štá­bu se drže­li stra­nou. V době natá­če­ní may­o­vek vlast­ni­la pro­dukč­ní spo­leč­nost Jadran film vel­ké množ­ství koní, kte­ré odkou­pi­la v pade­sá­tých letech od jugo­sláv­ské armá­dy a posta­vi­la pro ně neda­le­ko dneš­ní­ho záhřeb­ské­ho hipodro­mu stá­je. Mnoho kaska­dé­rů mělo ovšem své vlast­ní koně, kte­ří díky inten­ziv­ní­mu tré­nin­ku ovlá­da­li růz­né umě­lec­ké kous­ky. Přestože někte­ré pády vypa­da­jí veli­ce nebez­peč­ně, před­sta­vo­va­ly pro koně jen vel­mi malé rizi­ko. Pokud přes­to došlo ke zra­ně­ní, bylo to čas­tě­ji u jezd­ce než u koně. Během natá­če­ní akč­ních scén byl smr­tel­ně zra­něn pou­ze jeden kůň, a to ve fil­mu Old Shatterhand, kte­rý ovšem vzni­kal pod jinou pro­dukč­ní spo­leč­nos­tí. K žád­né­mu zra­ně­ní nedo­šlo ani při natá­če­ní vel­mi nebez­peč­né scé­ny v Posledním výstře­lu, kdy koně s jezd­ci a povo­zy pada­jí do pas­ti nastra­že­né Samem Hawkensem. Luka Knežević vzpo­mí­ná: „Koně vycí­ti­li, že je tam díra a tři­krát se před ní zasta­vi­li. Pak dosta­li injek­ce na uklid­ně­ní a scé­nu se poda­ři­lo nato­čit. Koním ani klu­kům se při­tom nic nesta­lo.“ Jedním z nepsa­ných pra­vi­del kaska­dé­rů bylo, že ten, kdo během natá­če­ní neú­mysl­ně spa­dl z koně, musel ostat­ním kou­pit 10 lit­rů vína.

Kromě prá­ce s koň­mi bylo hlav­ním úko­lem kaska­dé­rů zastu­po­vá­ní her­ců při nebez­peč­ných potyč­kách a pádech. Pokud měl herec utr­žit při rvač­ce ránu, byl to obvykle kaska­dér, kte­rý se mís­to něho ská­cel k zemi, pro­to­že rizi­ko zra­ně­ní a tím pádem i pře­ru­še­ní natá­če­ní bylo pro fil­ma­ře pří­liš vel­ké. Zatímco někte­ří her­ci se rizi­ka nebá­li a dublé­ra odmí­ta­li (tře­ba Götz George, Louis Velle, Sieghardt Rupp), jiní se zásko­ku pří­mo doža­do­va­li. Například Stewart Granger, před­sta­vi­tel Old Surehanda, zastá­val názor, že je veli­ce nepro­fe­si­o­nál­ní, aby na zem padal herec, když to za něho může udě­lat někdo jiný, navíc mno­hem lépe a věro­hod­ně­ji. Kaskadérům se ten­to postoj pocho­pi­tel­ně zamlou­val, pro­to­že jim zajiš­ťo­val dosta­tek prá­ce a tím i pra­vi­del­ný pří­sun peněz. Většina hlav­ních her­ců měla své­ho osob­ní­ho dublé­ra. Za Pierra Brice zaska­ko­val nej­čas­tě­ji Andrea Mitrečić nebo Šimun Jagarinec a za Lexe Barkera Nikola Gal, Mate Ivanković a ital­ský kaska­dér Giancarlo Bastianoni. Maria Girottiho zastu­po­val Milan Mikuljan, za Ralfa Woltera nebo Elke Sommer zaska­ko­val Zlatko Hrastinski a Herberta Loma nahra­zo­val Šimun Jagarinec. Místo Stewarta Grangera lze v ris­kant­ních scé­nách roze­znat Ivana Krištofa. Letizii Roman - Juditu z Old Surehanda - dublo­val Franjo Crnečki.

V někte­rých pří­pa­dech bylo nut­né, aby se her­ci nau­či­li ale­spoň zákla­dům jízdy na koni. Často pro­chá­ze­li výcvi­kem pod vede­ním kaska­dé­rů a mno­zí byli nato­lik šikov­ní, že zvlád­li i pár jed­no­du­chých kaska­dér­ských kous­ků. Mario Adorf a Götz George byli u kaska­dé­rů obzvlášť oblí­be­ní a dostá­va­li od nich ty nej­lep­ší koně. Herci, kte­ří pohlí­že­li na povo­lá­ní kaska­dé­rů s despek­tem, dosta­li občas koně, jenž na urči­té ges­to zare­a­go­val prud­kým zasta­ve­ním ze cva­lu. Mavid Popović, před­sta­vi­tel Inču-čuny, zapla­til za své bez­o­hled­né cho­vá­ní vůči kaska­dé­rům zlo­me­ným nosem. Herec Vlado Krstulović vzpo­mí­ná: „Když teh­dy Popović dora­zil na plac, všem se hroz­ně chlu­bil svým jez­dec­kým umě­ním a tvr­dil, že se učil pří­mo u Královské jugo­sláv­ské kava­le­rie.“ Kaskadéři na sebe poba­ve­ně pohléd­li a při­dě­li­li mu hez­ké, bys­tře vypa­da­jí­cí zví­ře. Mavid se vyšvih­nul do sed­la, pobíd­nul koně ke cva­lu, ale zví­ře odmí­ta­lo spo­lu­pra­co­vat. „Co’s mi to dal za koně? Taková her­ka! To nemáš pro mě něco tem­pe­ra­ment­ní­ho?“ obo­řil se Popović na jed­no­ho z kaska­dé­rů. Ten mu nabí­dl vlast­ní­ho koně se slo­vy, že je to nej­ži­věj­ší zví­ře na pla­cu a Mavid spo­ko­je­ně odcvá­lal. Po něko­li­ka stech met­rech koně oto­čil a cvá­lal zpát­ky ke sku­pi­ně při­hlí­že­jí­cích kaska­dé­rů. „Nikdo z nás her­ců netu­šil, že ten kůň nesná­ší pohled na novi­no­vý papír!“ usmí­vá se Krstulović. „Když byl od nás jen něko­lik desí­tek met­rů, jeden kaska­dér vytá­hl novi­ny a začal v nich lis­to­vat. V tu ránu kůň zasta­vil a Popović se mohut­ným sal­tem porou­čel k zemi.“


Autoři člán­ku - Michaela Kroupová a Jaroslav Maryška


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Miloš

Nechápu,jak ale moh­li tvůr­ci zprznit Poklad na stří­br­ném jezeře.Muž v kšil­tov­ce /v saloonu/ a ani jeho brý­le neby­ly ješ­tě asi na obzoru.To jen tako­vý malý kaz ‚kte­rý jsem jako malý kluk teh­dá neře­šil.

Jan Turoň

Tak to jsou (téměř ) pra­ví wes­ter­no­ví jezd­ci

  • Detektiv Down - 55 %15. května 2014 Detektiv Down - 55 % Detektiv Robert Bogerud (Svein Andre Hofsø) provozuje jednočlennou soukromou detektivní kancelář, ale zatím se nikdy k žádnému skutečnému případu nedostal. Má zařízenou kancelář, obléká se […] Posted in Filmové recenze
  • JAN SAUDEK3. ledna 2015 JAN SAUDEK Jan Saudek (nar. 13. 5. 1935, Praha) je slavný český fotograf, který svojí tvorbou oslovil svět. Nejčastějším námětem jeho děl je ženské tělo a vztah ženy a muže. Jeho fotografický rukopis […] Posted in Rozhovory
  • Letní stereotypy3. dubna 2020 Letní stereotypy Motolkomix, jehož autorem je Donald, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní . Posted in Komiks
  • West Side Story22. prosince 2021 West Side Story U West Side Story asi nejde ani tak o příběh, který je všeobecně známý, jako o zpracování a inovativost. A tato verze je zpracovaná velice zdařile, hned po několika stránkách. Zaprvé to je […] Posted in Krátké recenze
  • 27. srpna 2019 Karty posvátné síly: Od úzkosti k sebevědomí Krásný citát na začátku knihy je o tom, že život prohráváte ve chvíli, kdy uvěříte, že v něm nic nemůžete udělat, že jste jen obětmi okolností vnějších, dramatických a zlovolně […] Posted in Knihovnička
  • Severance (2006)5. září 2016 Severance (2006)  Pokud hodláte strávit několik dní s kolegy z práce, nejezděte do maďarských lesů! Nemuseli by jste to přežít ve zdraví… Zaměstnanci zbrojírenské filmy Palisade míří v […] Posted in Horory
  • Novela zákona11. září 2020 Novela zákona Motolkomix, jehož autorem je Donald, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní . Posted in Komiks
  • Liga spravedlnosti Zacka Snydera (2021)18. března 2021 Liga spravedlnosti Zacka Snydera (2021) Snyderova komiksově temná VIZE!Upřímně jsem nevěřil, že to Snyder dokáže, ale po Justice League si reputaci rozhodně napravil. Nebudu lhát, že jsem se na film moc netěšil a tušil jsem, že […] Posted in Krátké recenze
  • 3. srpna 2012 Sladký život / La dolce vita „Živím se řemeslem, které se mi moc nelíbí, ale často myslím na to, co bude zítra.“ Život bulvárního reportéra Marcella je honba za senzacemi. Přestože kdysi snil o dráze spisovatele, […] Posted in Filmové recenze
  • John Carpenter o natáčení filmu "Předměstské výkřiky" v Praze: "Nevypadá to tu jako v Americe"12. října 2023 John Carpenter o natáčení filmu "Předměstské výkřiky" v Praze: "Nevypadá to tu jako v Americe" Film Johna Carpentera Vřískot na předměstí má ve Spojených státech premiéru v pátek na stanici Peacock a John Carpenter poskytl deníku Los Angeles Times typicky upřímný rozhovor, v němž […] Posted in Filmové a televizní aktuality

Autorka článků o knižních a filmových mayovkách, autorka Lexikonu postav a další informací z webu https://karel-may.majerco.net.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

2
0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,66543 s | počet dotazů: 286 | paměť: 63916 KB. | 25.05.2025 - 00:49:32