Film Kawasakiho růže (2009) od uměleckého dua Jan Hřebejk a Petr Jarchovský (U mě dobrý, Učitelka, Kráska v nesnázích nebo Musíme si pomáhat), je opět potvrzením úspěšnosti jejich plodné dosavadní spolupráce. Jedná se již o starší film, který vznikl na základě cenou Sazky oceněného scénáře Petra Jarchovského. Příběh je podán jako komorní drama, obsahující závažné morální otázky, etické dilema a psychologii postav. Režisér zde využívá efektu provinění, osobního selhání k vytvoření dramatu. Snímek získal neuvěřitelných devět nominací na Českého lva, z nichž proměnil dvě ve vítězství – pro nejlepšího herce ve vedlejší roli (Ladislav Chudík) a herečku ve vedlejší roli (Daniela Kolářová). Mimo to snímek získal na filmovém festivalu Berlinale cenu za nejlepší film nesoutěžní sekce Panorama. Kdo ještě snímek neviděl a má zájem, je k dispozici zdarma na iVysílání.
Co praví anotace:
„Kdo může posuzovat minulé viny? Kdo je může odpouštět? Může jim čas obrousit hrany? Nebo pokání, jímž se viníci posléze pokusí spasit? Drama Jana Hřebejka podle Cenou Sazky oceněného scénáře Petra Jarchovského vytváří spletitý řetězec podobných otázek a nabízí celou škálu často protichůdných odpovědí. Středobod příběhu tvoří postava renomovaného psychiatra (Martin Huba), morální autority, který má u příležitosti výročí založení republiky získat významné státní ocenění. Právě připravovaný slavnostní akt se stane katalyzátorem událostí, které na povrch vyplaví hříchy minulosti, jež mu můžou zlomit vaz.“
O čem to vlastně je?
SPOILER: Následující text prozrazuje klíčové části děje!
Drama pracuje s morálním problémem staré viny, které se dopustil jistý lékař, psychiatr, který snad ve slabosti a z vlastních zištných důvodů podlehl nátlaku tehdejší StB, a nyní s odstupem času při přebírání státního ocenění vyplouvají staré hříchy napovrch, což u kapacity jeho rozměru působí nepatřičně. Postava psychiatra Pavla Joska (Martin Huba) je plná rozporů a vnitřních konfliktů, přitom je schopna reflektovat své činy a vědomě posoudit jejich závadnost, snad proto se na poslední chvíli při přebírání významného ocenění omlouvá za své dřívější selhání. Ale ani postava umělce Bořka (Antonín Kratochvíl), kterému bylo ublíženo, není zcela bez vad. Mezi těmito dvěma otci, jedním biologickým a druhým pěstounským, se pohybuje jejich dcera (Lenka Vlasáková), která pro policejní donášení zavrhuje svého dosavadního otce, aby konečně s nadšením poznala toho pravého, což těžce nese její matka Jana (Daniela Kolářová), která je silně loajální se svým provinilým manželem. Omluva lékaře Joska může působit trapně či pateticky nebo jako předem vykalkulovaný jediný možný tah, kterým si kryje záda před veřejným zostuzením, aby společensky obstál. Bořek sice omluvu přijímá, ale neodpustí si citovat mnohé vulgární urážky, kterými by svého viníka a soka v lásce nejraději počastoval. Snímek na rozporuplných postavách poměrně složitě ukazuje, že nikdo není zcela dokonalý, bez viny či selhání, a postavy zde vystupující zahrnují jak ty špatné, tak ty, které se snažily nějakým způsobem vybalancovat svůj život – jinak řečeno, je rozdíl mezi velkou sviní (Ladislav Chudík jako Kafka) a tou menší (Martin Huba jako Pavel Joska). Jenom dodám poznámku k názvu filmu, Kawasakiho růže je nejsložitější japonská skládanka z papíru - název filmu je metafora, pomocí níž chtěli tvůrci filmu podtrhnout složité skládání příběhu.
Jaké jsou plusy a mínusy?
Snímkem Kawasakiho růže tvůrci vybočují z řady mile veselých tragikomických příběhů (Pelíšky, Medvídek), které se nostalgicky ohlížejí za minulostí. Tento film je komorní psychologické drama s výrazným etickým přesahem, které rozplétá hluboko zakořeněné viny, rodinná tajemství i křehkost morální integrity a otázky, zda by vůbec měl být kdo významně oceňován, neboť nikdo z nás není bez viny. To mi evokuje i počátek trestního stíhání psychiatra Cimického, který měl být rovněž vyznamenán, ale po obvinění ze závažných trestných činů toto ocenění odmítl, což jej samozřejmě nespasí. Nabízí se otázka, jak dobře známe ty, jimž udělujeme významné ceny? Příběh jakoby nastiňoval rozdíl mezi morálkou a etikou: morálka říká „Není správné lhát“, ale etika se ptá „Je správné lhát, abych ochránil někoho před bolestí?“ Děj filmu se odehrává převážně v intimním prostředí bytů, nemocničního pokoje či televizního studia, což podtrhuje jeho uzavřenou, soustředěnou atmosféru. Režisér Jan Hřebejk a scenárista Petr Jarchovský zde s velkou citlivostí otevírají bolestná témata paměti, odpuštění a osobní odpovědnosti. Dílo nenabízí jednoduchá řešení, ale klade důležité otázky o tom, co jsme ochotni přehlížet – u druhých i sami u sebe. Je to film tichý, ale naléhavý. A především – lidský. Snímek je ceněn poměrně vysoko (na ČSFD získal doposud 72%) jednak pro zajímavě zpracovaný námět ve scénáři a zejména pro kvalitní herecké obsazení a slušné herecké výkony. Rozloučím se zamyšlením nad citátem slov paní Zdeny Mašínové, sestry protikomunistických odbojářů Ctirada a Josefa, která uvedla u příležitosti přebírání Řádu Tomáše Garrigua Masaryka prezidentem Petrem Pavlem v říjnu 2023 následující věty:
„V lidské společnosti se vždy vyskytují zla a proti každému zlu je nutno vystoupit, za každých okolností i s rizikem vlastní újmy. Dle mého názoru je toto povinnost, která by neměla být nijak zvlášť oceňována. Takto jsme byli vychováni a takto jsme se chovali.“
Verdikt:
Drama je vhodné pro náročnější diváky, kteří hledají složitější příběh s psychologickou tématikou a dávají přednost analýze postav před oddechovým pobavením. Snímek se mi líbil, proto uděluji 85%.
Nejnovější komentáře