Král Šumavy – Ambiciózní, ale nedotažený seriál

Foto: Voyo & TV Nova
Načítám počet zobrazení...

Seriál Král Šumavy režiséra Davida Ondříčka sliboval zajímavý pohled na legendárního převaděče Josefa Hasila a šumavské pohraničí v 50. letech. Bohužel se však nepodařilo naplnit vysoká očekávání, která s sebou téma neslo. Přestože vizuální stránka a atmosféra působí velmi autenticky, scénář i hlavní herecký výkon výrazně zaostávají.

První díl: Nadějný začátek, ale slabý hlavní hrdina

Seriál nás nejprve seznamuje s hlavní postavou – mladým členem pohraniční stráže Josefem Hasilem (Oskar Hes), který se postupně dostává na druhou stranu barikády a začne pomáhat emigrantům přecházet hranice do Německa. Příběhově je úvodní epizoda zajímavá, přináší solidní základ pro budoucí děj a ukazuje krásu i drsnost šumavského pohraničí. Režie Davida Ondříčka je v tomto směru povedená, vizuálně se seriál nemá za co stydět.

Co ale bohužel výrazně sráží kvalitu první epizody, je hlavní postava v podání Oskara Hese. Zatímco vedlejší role jsou obsazeny zkušenějšími herci, kteří své postavy ztvárňují přesvědčivě, Hes působí v hlavní roli nezajímavě a jeho herecký výkon nedokáže seriál utáhnout. Postava Josefa Hasila by měla být charismatická a přesvědčivá, ale bohužel zůstává spíše plochá a nevýrazná. Místo hrdiny sledujeme spíše zmateného mladíka, jehož motivace nejsou příliš prokreslené. První epizoda je tedy slušným startem, ale s výraznými nedostatky. Hodnocení: 70 %

Druhý díl: Více akce, ale méně hloubky

Druhá epizoda přináší očekávaný nárůst napětí a akce – objevují se první oběti, přestřelky a dramatické scény na hranicích. Seriál zde začíná konečně nabírat tempo a děj získává na dynamice. Bohužel se však stále nedozvídáme nic zásadního o hlavních postavách. Chybí hlubší psychologický vhled, který by divákovi pomohl lépe pochopit, proč se jednotlivé postavy rozhodují tak, jak se rozhodují.

Hlavním problémem je, že seriál nevyužívá svůj potenciál k tomu, aby skutečně prozkoumal historický kontext nebo psychologii hlavního hrdiny. Místo toho se děj často omezuje na jednoduché schéma „uteč – schovej se – přestřelka“, což působí poněkud repetitivně. Pořád platí, že vedlejší herci (zejména členové pohraniční stráže) odvádějí lepší práci než hlavní hrdina. Oskar Hes se sice snaží, ale jeho herecký výkon zůstává nevýrazný. Hodnocení: 50 %

Třetí díl: Nepřesvědčivý závěr a zbytečné natahování děje

Finále trilogie mělo přinést vyvrcholení příběhu Josefa Hasila, ale místo toho spíše naznačuje, že se chystá druhá sezóna. To je poněkud zklamáním, protože seriál byl prezentován jako uzavřený příběh. Divák tak čeká na rozuzlení, které nakonec nepřijde.

Hlavní dějová linie se v posledním díle zaměřuje na Hasilovu svatbu, jeho další převaděčské aktivity a konflikt s velitelem pohraniční stráže. Bohužel, seriál zde sklouzává k přílišné zjednodušenosti – Hasil bez větších problémů přechází hranice, jeho milostné eskapády jsou prezentovány poněkud povrchně a dramatické momenty nepůsobí tak napínavě, jak by měly. Scénář navíc obsahuje několik nelogických zjednodušení, která oslabují celkový dojem.

Závěr seriálu tak působí rozpačitě. Místo jasného ukončení dostáváme otevřený konec, který není dostatečně uspokojivý. Pokud by se tvůrci rozhodli seriál pojmout jako dvouhodinový film, mohl by být výsledek mnohem lepší – příběh by byl kompaktnější a zbavil by se zbytečných scén a dějových odboček. Hodnocení: 40 %

Celkové hodnocení

Seriál Král Šumavy rozhodně není špatným projektem – má skvělou atmosféru, pěknou kameru a zajímavé vedlejší postavy. Bohužel ale selhává tam, kde je to nejdůležitější – v hlavní postavě a scénáři. Příběh Josefa Hasila měl potenciál stát se napínavým dramatem s historickým přesahem, ale místo toho se dočkáme spíše průměrné akční podívané, která zbytečně natahuje děj a nedává divákovi dostatek informací o hlavním hrdinovi.

Pokud máte rádi historická dramata s vizuálně atraktivním zpracováním, Král Šumavy vás možná zaujme. Pokud ale hledáte hluboký a propracovaný příběh, budete pravděpodobně zklamáni. Celkové hodnocení se pohybuje mezi 40–70 %, přičemž každý díl přináší jinou kvalitu zážitku.


Podívejte se na hodnocení Král Šumavy na Kinoboxu.

Vlny – historické drama z období okupace –  75 %
21. dubna 2025Vlny – historické drama z období okupace – 75 %Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či snowborďáka. Žánrově se jedná o historické drama…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítěze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou  českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Ecce Homo Homolka: Kvintesence české komedie potěší i po více než 50 letech
16. července 2025Ecce Homo Homolka: Kvintesence české komedie potěší i po více než 50 letechŽivot obyčejných Čechů přežívajících pod palcem sovětského útlaku nebyl nikdy tak ostře - a vtipně - zobrazen jako ve filmu Ecce Homo Homolka, který byl v nově restaurované verzi uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Ecce Homo Homolka: Restaurovaná verze české klasiky se bude promítat na karlovarském filmovém festivalu
28. dubna 2025Ecce Homo Homolka: Restaurovaná verze české klasiky se bude promítat na karlovarském filmovém festivaluNa letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary bude v rámci sekce KVIFF Classics premiérově uveden nový digitálně restaurovaný film Ecce Homo Homolka, satira režiséra Jaroslava Papouška z roku 1969, která patří ke stálicím české kultury. Přehlídka…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Okupace – A komu tím prospějete? –  55%
16. dubna 2025Okupace – A komu tím prospějete? – 55%Film Okupace (2021), režijní debut scénáristy, herce a režiséra Michala Nohejla, je temná černá komedie zasazená do období normalizace, která se odehrává během jednoho večera v divadelním baru. Režisér Nohejl využívá omezeného prostoru a času k…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Její tělo – mezi skokem a pádem – 75%
13. dubna 2025Její tělo – mezi skokem a pádem – 75%Film Její tělo (2023) režisérky Natálie Císařovské přináší dramatizaci života Andrey Absolonové, české skokanky do vody, která po vážném zranění páteře ukončila vrcholovou sportovní kariéru a stala se úspěšnou pornoherečkou pod pseudonymem Lea De Mae. Snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře