Kritiky.cz > Filmy > Zajímavosti > Křižník Potěmkin a Oděský masakr: Příběh ikonické filmové scény a Ejzenštejnův kontroverzní příspěvek k historii kinematografii
Pravděpodobně nejslavnější scénou filmu „Křižník Potěmkin“ (1925) je masakr civilistů na Oděských schodech (známých také jako Primorské nebo Potěmkinovy schody). Tato sekvence je hodnocena jako „klasická“ a jedna z nejvlivnějších v dějinách kinematografie. V této scéně carští vojáci v bílých letních tunikách rytmicky a strojově pochodují po zdánlivě nekonečných schodech a střílejí salvy do davu. Samostatný oddíl jízdních kozáků zaútočí na dav pod schody. Mezi oběťmi je starší žena, mladý chlapec s matkou, student v uniformě a dospívající školačka. Matka tlačící v kočárku nemluvně padá k zemi a umírá, kočárek se skutálí ze schodů mezi prchající dav.
Slavný oděský masakr na schodech se nikdy nestal tak, jak byl natočen. Pravděpodobně jej do děje vložil režisér Sergej Ejzenštejn pro dramatický efekt a pro démonizaci carského režimu. Tato sekvence byla inspirována masakrem na Krvavé neděli 22. ledna 1905, tedy téměř pět měsíců před vzpourou na Potěmkinu. Císařská ruská armáda zahájila palbu na pokojné demonstranty před Zimním palácem v Petrohradě. Přibližně 1 000 lidí bylo zabito nebo zraněno. Tato událost byla katalyzátorem neúspěšné ruské revoluce v roce 1905. Roger Ebert píše: „To, že ve skutečnosti k žádnému carskému masakru na Oděských schodech nedošlo, sotva snižuje sílu scény ...“. Je ironií, že [Ejzenštejn] to udělal tak dobře, že se dnes o krveprolití na Oděských schodech často mluví, jako by se skutečně stalo.“
Douglas Fairbanks a Mary Pickfordová si Ejzenštejnův film pochvalovali během cesty do Moskvy v roce 1926 a po návštěvě Hollywoodu v roce 1929 dostal Ejzenštejn od Paramountu smlouvu „na režii několika filmů podle přání objednavatele“. Jeho navrhované projekty, filmové adaptace románů H. G. Wellse „Válka světů“, Theodora Dreisera „Americká tragédie“ a „Zlato“ (alias „Sutterovo zlato“), byly odmítnuty jako příliš sociálně uvědomělé a nedostatečně komerční, aby ospravedlnily svou délku a náklady. Paramount zrušil smlouvu a 18. listopadu 1930 pak ministerstvo zahraničí oznámilo, že Ejzenštejna a jeho společníky deportuje, protože jsou komunisté.
Ejzenštejn jednou pochválil film Walta Disneyho „Sněhurka a sedm trpaslíků“ (1937) jako jediný nejlepší film, který kdy byl natočen. (IMDb/Wikipedia)
Všechno nejlepší k narozeninám, Sergeji Ejzenštejne!
18. listopadu 2024 Netradiční After Party V minulém týdnu se do kin dostal velmi zajímavý debutový snímek Vojtěcha Strakatého After Party. Netradiční a zajímavý je hned z několika důvodů: v prvé řadě byl jeho scénář oceněn […] Posted in Filmové recenze
18. listopadu 2024 Perestrojka v českém filmu Včera bylo 17. listopadu, což už 35 let znamená výročí studentských protestů, které vyústily do sametové revoluce, tedy pádu komunistického režimu. Ke změně nálad ve společnosti však […] Posted in Filmová klasika
14. listopadu 2024 Doblba! – retro vzpomínka – 65% Chtěla jsem se naladit a trochu si zavzpomínat, proto jsem si pustila v dnešní době již trochu retro černou komedii Petra Vachlera s názvem Doblba! Ráda jsem si zavzpomínala na svá mladá […] Posted in Filmové recenze
14. listopadu 2024 Zuzana Čaputová jako Prezidentka V podzimní smršti premiér vychází do kin i dokumentární film Prezidentka. A nutno říci, že nemá vůbec špatné renomé, neboť byl vybrán jako zahajovací film letošního ročníku MFDF Ji.hlava a […] Posted in Filmové recenze
11. listopadu 2024 Vlastně se nic nestalo...a možná je to škoda Po premiérovém uvedení na festivalu Serial Killer v Brně, i po své online premiéře v iVysílání České televize, se na obrazovky od minulé středy dostává nový seriál Vlastně se nic nestalo. […] Posted in Seriály
Nejnovější komentáře