Na cestě k poznání francouzských specialit mu pomáhají staré kuchařské knihy a podporu nachází i v mladé kuchařce Marguaritě, která pracuje v konkurenční restauraci madame Mallory. Jenže provozovat ve Francii restauraci není pro cizince vůbec jednoduché. Francouzská kuchyně je vyhlášená po celém světě a pro majitele restaurací je největším uznáním získat Michelinskou hvězdu. Tohle ocenění sice Hassan nezná, ale dokáže pochopit, že když chce dokázat své kuchařské kvality, nemůže získat nové zákazníky způsobem, který se osvědčil v Indii. A jestli jde madam Mallory o další hvězdu pro její restauraci, pak Hassan chce dokázat, že ve svém oboru rozhodně není žádné „béčko“. Co se jiní léta pracně učí, on stačí rychle nastudovat a oslní nejen Marguarity, ale i přísnou a upjatou madame Mallory. Tahle madam se sice tváří téměř kysele, ale dobré kuchaře dokáže poznat. A tak se kari postupně prosadí i ve vyhlášené francouzské kuchyni. A v romantickém konci filmu dojde i na tu lásku z titulu filmu.
Scénář filmu napsal Steven Knight podle knihy The Hundred-Foot Journey od Richarda Moraise. Kniha je populární a úspěšně se prodala v 29 zemích světa. Příběh indického kuchaře, který se svou rodinou zkouší uspět s exotickou kuchyní v tradičním prostředí Francie, může být pro čtenáře lákavý nabídkou kuchařských receptů a úprav pokrmů z odlišných kultur. Na lákavé téma, které nevyžaduje moc nákladů na výpravu a svým způsobem je šetrný i k požadavkům na herce, vsadil i režisér Lasse Hallström, který si už ověřil svým předchozím filmem Čokoláda, že jídlo dokáže působit výtvarně a spolu s jímavým příběhem diváky osloví. Jenže film Čokoláda měl kromě uvedených plusů ještě něco navíc. Byla to zvláštní kombinace tajemných náznaků, včetně humorných i jímavých scén, které jednoduchý příběh ponechávali pootevřený pro dotvoření dle fantazie diváka. Film Láska na kari si na žádné tajemno nehraje a schází mu jednotící styl vyprávění. Konkurenční restaurace se odlišují nejen jídelníčkem a způsobem úpravy jídel, ale také vybavením a chování personálu. To je správné, ale přesto působí část, kdy se indická rodina rozhodne pro zakoupení usedlosti a její proměnu ve stylovou indickou kuchyni, nevěrohodně a stylizovaně. Nějak prapodivně kombinované jsou ve filmu scény klidné a emočně podbarvené se scénami komickými. Také proměna chování madam Mallory proběhne tak rychle, že jsem nepochopila, kam se její předchozí nenávist ke konkurenci najednou vytratila. Každopádně příběh dopadne dobře a hlavní hrdinové obstojí v konkurenci i vůči svým bližním. Žádné drama ani hluboké myšlenky se neservírují a šikovní kuchaři se vždy domluví.
Ve filmu se výrazně prosazují dvě herecké dvojice. Mladého kuchař Hassana hraje Manish Dayal, který působí plaše a uzavřeně. Je to takový romantický milovník, který vypadá v kuchyňském dobře, ale jeho touhu za profesním úspěchem jsem mu obtížně věřila. Herecký výraznější byla Charlotte Le Bon v roli Marguerite. Její výrazné oči alespoň trochu oživily jinak strohé dialogy. Proti mladé dvojici zažínajících kuchařů se herecky výrazněji prosadila dvojice Helen Mirren v roli madam Mallory a Om Puri v roli otce rodiny. Zkušenosti a více promyšleného textu pomohly oběma hercům zahrát své postavy razantně a s mírným nadhledem. A přestože je Helen Mirren výrazně známější a uznávanější herečkou, mě osobně zaujal víc Om Puri. Vypadalo to, že ho role bavila ze všech herců nejvíc a pěkně si ji užil.
Ačkoliv je ve filmu kromě příběhu mladého Hassana nastíněna i problematika imigrantů nebo francouzská zatíženost na hodnocení hvězdami Michelin, nemají tvůrci ambice tyto problémy nějak rozebírat natož řešit. Rasisticky podbarvený útok na indickou restauraci se ani nevyšetřuje a za všechny hodné Francouze se obětuje madam Mallory. Ale nechám už kritický tón vyprchat a pochválím autory za profesionálně odvedenou práci a snahu vyprávět příběh, ve kterém je víc romantiky, než odraz opravdového života. A také musím poděkovat autorům za inspiraci, jaká jídla bych mohla v nějaké indické restauraci ochutnat, i když to asi nebude vařit skvělý kuchař Hassan.
Hodnocení: 55 %
Nejnovější komentáře