LateNightrecenzefilmu
Tvrdá a arogantní Katherine (Emma Thompson) je úspěšnou moderátorkou televizní talk show Late Night, již před mnoha lety sama založila, leč které dlouhodobě klesá sledovanost a úroveň vtipů. Když je jí řečeno, že všech deset jejích scenáristů je tvořeno výhradně bílými muži a že by bylo záhodno s tím něco udělat, rozhodne se přijmout nezkušenou, leč nadšenou uchazečku o zaměstnání Molly (Mindy Kaling, která je zároveň autorkou scénáře). Ctižádostivá žena indického původu má ale dosavadní praxi pouze jako kontrolorka v chemickém průmyslu a v nové práci se navíc musí vypořádat jak s mužským šovinismem některých kolegů, tak s nerudnou šéfovou.
Kolem a kolem je americká komedie Late Night další variací toho, jak nějaká zatrpklá a v podstatě „zlá“ postava dojde k napravení díky vlivu dobrosrdečné a upřímné hlavní hrdinky, která jí pomůže stát se lepším člověkem. Z ohraného námětu však tentokrát vzešel banálně a tupě vyznívající snímek, který nejenže strašlivě zjednodušuje takřka všechny motivy, o něž se otře, ale navíc je i neuvěřitelně málo vtipný.
© FilmNation Entertainment |
Úkrokem stranou se ukazuje už pochybná strategie zasadit děj do prostředí trapných stand-up komiků, vyhořelých scenáristů a vyvanulé talk show, jejíž humor je slabý a omšelý, následkem čehož film ve své první polovině záměrně obsahuje pouze špatné vtipy. Zlepšení však nepřichází ani v polovině druhé, kdy má dojít k zásadnímu zlomu a ta talk show má být už zase v kurzu a zábavná – leč její vtipy jsou stejně chabé a nepodařené jako předtím, takže divák prakticky nezaznamená žádný rozdíl.
Další věc je, že film Late Nightse hodně opírá o témata multikulturní a genderové rovnoprávnosti a vyváženosti, nicméně dělá to takovým způsobem, že je vlastně v některých ohledech (pravděpodobně nechtěně) rasistický a sexistický. Molly je navzdory své nulové zkušenosti se psaním přijata na otevřenou pozici vyloženě jen díky svému pohlaví a hnědé kůži, díky nimž splňuje kvóty, jimž je nutno dostát – a s radostí to přijímá. Nechá se klidně balit od kolegy-záletníka, přestože se tento opakovaně dopouští sexismu na pracovišti i v soukromí a de facto ji uráží. Nijak nevystoupí proti tomu, že muži opakovaně (i v její přítomnosti) používají dámskou toaletu, přestože mají k dispozici pánskou.
O něco lépe (ale stále chatrně a mizerně) se filmu daří vyjadřovat k tomu, že v Hollywoodu a na trhu práce není příliš zájem o ženy ve věku 50+ (což Katherine musí v rámci jednoho monologu několikrát zopakovat, aby si to každý zapamatoval), nebo k nutné průbojnosti žen operujících v rámci převážně mužského pracovního prostředí, nahlíženém navíc z perspektivy představitelky rasové menšiny. Nicméně i v tom panuje značná nekonzistence – v jednu chvíli je hrdinčina barva kůže volnou vstupenkou do zaměstnání, v jinou chvíli se stejná hrdinka holedbá, že si musela svou pozici ve světě bílých mužů pracně vybojovat. Film se zkrátka snaží být co nejrelevantnější k mnoha žhavým tématům, jež v současnosti hýbou společností, leč činí tak nedůsledně a namísto důležitých poselství a sociálních komentářů vytváří spíš zjednodušené ploché zkratky.
© FilmNation Entertainment |
Příběh je kromě toho vrcholně předvídatelný a otravný svou upovídaností (s naprostým minimem dobrých vtipů, připomínám), kvůli níž film každou chvíli zásadně ztrácí tempo a zabředává do sebelítostivých výlevů klišovitých a zkarikovaných postav, posedlých opakováním stejných vět neustále dokola. Cesta k očekávanému napravení nevrlé, odměřené a místy až přehnaně kruté Katherine se kvůli tomu zdá být nekonečná a Molly v ní ve výsledku hraje spíš vedlejší úlohu – svými upřímnými názory sice svou zaměstnavatelku popostrčí správným směrem, leč ke zpytování svědomí a přijetí nutných změn Katherine nakonec donutí až výhružka o nahrazení mladším nástupcem a prožití veřejného skandálu.
Průměrná televizní režie, návodná hudba, celková nevěrohodnost příběhu a jeho nudné, vyčpělé zpracování, jsou už jen dodatečnými nedostatky, které nemá šanci vykoupit ani snaživá Emma Thompson, ani zjevné ambice ve všech ohledech nevalného scénáře, v němž se nepodařilo skloubit politicky korektní moralitu upozorňující na neduhy ve společnosti s ostrým, místy až vulgárním satirickým humorem. Jistě může navnadit pohled do zákulisí (fiktivní) televizní talk show a do světa jejích scenáristů, podstatou té návnady je ale akorát mělká skoro-komedie vybízející nanejvýš k několika trpkým uchechtnutím, jež by se dala spočítat na prstech jedné ruky.
Podívejte se na hodnocení Late Night na Kinoboxu.
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
Odebírat
Přihlášení
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější komentáře