Marta Vančurová se narodila 7. 9. 1948 v Praze. Od dětství zpívala a díky členství v Dětském rozhlasovém sboru prvně vystopovala v rádiu (zpěv v pohádce).
Po maturitě pracovala v hydrometeorologickém ústavu, ale dlouho v této pozici nevydržela. Vystudovala DAMU a začala hrát ve Švandově divadle.
Postupně s začala objevovat i televizi a filmech. Její velký první úspěch byla komedie Jáchyme, hoď ho do stroje! z roku 1974.
Od roku 2000 hraje ve filmech a seriálech pouze občas a užívá si důchodu.
5 nejlepších filmů Marty Vančurové
1986 Smrt krásných srnců
Spisovatel Ota Pavel nenapodobitelným způsobem popsal život své smíšené židovsko-české rodiny v předválečných a válečných letech. Karel Kachyňa se těchto překrásných povídek chopil a ve vlastním scénáři ke svému snímku je pospojoval v souvislé dějové pásmo. Výsledkem je působivý film, v němž se prolínají události úsměvné i vážné. Ota Pavel vtělil své dětství do postavy malého kluka přezdívaného Prdelka. V prosluněném kraji poblíž Berounky ho tatínek a „strejda“ Prošek učí rybařit, chlapec se také dozvídá ledacos důležitého o životě. Pak přijdou tragické chvíle okupace a rodina má náhle starostí až nad hlavu..
1974 Jáchyme, hoď ho do stroje!
Hlavním hrdinou příběhu je nesmělý mládenec František, který uvěří tomu, že bude mít zaručený úspěch v životě, bude-li se řídit kondiciogramem, výpočetním strojem sestaveným přehledem svých šťastných i kritických dní. A světe div se, ono to funguje!
1977 Stíny horkého léta
František Vláčil natočil působivou baladu, která se nedlouho po skončení druhé světové války odehrává v beskydských lesích. Se svou rodinou tam hospodaří osamělý rolník, jenž se stane rukojmím blíže neurčených mužů v rozedraných uniformách. Muž se zprvu chová pokorně a vyhýbá se konfliktu, až si vyslouží pohrdání svého dospívajícího syna. Přitom se však vnitřně chystá na rozhodující střetnutí. V tomto případě nejsou důležité vnější „politicky správné“ reálie (lze usuzovat, že se jedná o banderovce), ale modelový případ neokázalé statečnosti, hrdina má stále na zřeteli záchranu svých blízkých.
1997 Záhadná paní Savageová (TV film)
Známá a divácky vděčná komedie pochází z pera Johna Patricka, amerického autora mnoha sérií divadelních her a filmových scénářů, nositele Pulitzerovy ceny. Jeho díla jsou charakteristická humorným a laskavým zaujetím pro slabůstky a originalitu osamělých lidských bytostí, které marně hledají pochopení ve svém nejbližším okolí. Hra vypráví o bohaté ovdovělé dámě, libující si v pošetilostech a charitativní činnosti, za což ji její tři nevlastní děti nechají zbavit svéprávnosti...
1998 Ex offo (TV film)
Scenárista Jan Drbohlav nabízí zajímavý pohled na známý soudní proces se státním tajemníkem úřadu říšského protektora Karlem Hermanem Frankem. S pomocí autentických zápisků dr. Reslera před námi ožije drama muže, který byl ex offo, neboli z moci úřední, v roce 1946 jmenován obhájcem „kata českého národa“. JUDr. Resler patřil před 2. světovou válkou mezi nejlepší české advokáty a navíc byl schopen vést soudní proces v češtině i němčině. Přestože si Resler naprosto jasně uvědomoval, jak katastrofální následky bude mít proces pro jeho doposud renomovanou právnickou praxi, obhajobu ex offo přijal. A nejen to. K. H. Frank byl obžalován z deseti různých zločinů a dr. Resler, známý svou právnickou precizností, důsledností a smyslem pro spravedlnost, dokázal některá, spíše zjitřenými emocemi než skutečnostmi diktovaná, obvinění vyvrátit. Hlavní body obžaloby naprosto stačily na rozsudek trestu smrti, ale zbývající obvinění byla nepodložená, a proto byla zásluhou dr. Reslera stažena z obžaloby. Právník si za tuto svoji obdivuhodnou objektivnost při soudním procesu, který probíhal v neobyčejně bouřlivé atmosféře, vysloužil všeobecnou nenávist. Málokdo dokázal ocenit, že se dr. Resler jako objektivní právník dokázal oprostit i od osobních pocitů a snažil se celou obhajobu předem ztraceného procesu vést fair play. Z právních porad si dr. Resler psal detailní deník (i přímo před očima K. H. Franka). Svou precizností a přístupem k věci si získal i K. H. Franka, který zpočátku jakéhokoliv obhájce odmítal, protože byl přesvědčen o své nevině a nadřazenosti. Deník dr. Reslera se před lety objevil na jedné zajímavé bibliofilské výstavě, kam jej zapůjčila dcera dr. Reslera. Po dohodě s ní oba mladí tvůrci (Jan Drbohlav a Jaromír Polišenský) deníkové záznamy zdramatizovali a natočili. Do role obhájce obsadil režisér Jaromír Polišenský Viktora Preisse. V roli jeho ženy uvidíte Janu Preissovou
Nejnovější komentáře