Sakra, sedám k počítači, že konečně napíšu recenzi na poslední Mass Effect před vydáním legendární edice, no a ona je už venku – vyšla v pátek 14.5 (z nějakého důvodu jsem to čekal až dnes 17.5.). No nic hůra na recenzi Mass Effect 3 tentokrát PO vydání Legendární edice.
Poslední díl trilogie nás konečně postaví do boje proti galaktické hrozbě v podobě Smrťáků a hra se s tím opravdu nemaže, začíná totiž jejich invazí na Zemi. Shaperd, který je na Zemi vyšetřován za činy z předchozího dílu, tak dostává za úkol sehnat pro Zemi pomoc a najít způsob, jak Smrťáky porazit. Nejedná se rozhodně o jednoduchý úkol a vás tak čeká parádní vesmírná jízda, která uzavírá všechny příběhové linky z předchozích dílů a čeká na vás i pár srdceryvných momentů.
Epické ukončení trilogie?
V tomhle případě není potřeba příběh shrnovat. Galaxie se zmítá ve válce a Shaperd potřebuje na svoji stranu získat maximum spojenců, co to jen jde a zároveň sehnat zdroje pro stavbu zbraně schopné Smrťáky zničit. Cestujete tak mezi planetami, pomáháte řešit i stovky let staré konflikty a postupně uzavíráte rozjeté dějové linky. Za získávání spojenců a zdrojů dostáváte body a čím víc bodů nasbíráte tím lepšího konce dosáhnete. No tenhle systém je trošku křečovitý, ale mohlo to být horší. Hlavní dějová linka je prostě epická smršť perfektních úkolů a dobře napsaných příběhů a postav. Vrací se staří známí z předchozích her, a tak na zajímavé charaktery tady není nouze. Po příběhové stránce je hra parádní … až na konec. Říká se, že není důležitý cíl ale cesta, v případě ME 3 to platí tuplovaně. Konec není perfektní, ale cesta k němu stojí za to.
Co se týče hratelnosti, tak Bioware v tomto případě vsadil ještě více na akci než u ME 2, což nevadí, ale prostě by to chtělo víc RPG. Potenciál velké galaktické války také není dostatečně využit, tady to mohlo být lepší. Cerberus, který vám tu a tam zkříží cestu, občas působí jako srovnatelná hrozba se smrťáky a absurdně může působit také tendence všech kolem vás začít, v době invaze obřích smrtících robotů, řešit svoje problémy. Většinu času vám to ale vadit nebude, hra je v některých momentech krásná a perfektní hudební podkres zážitek krásně doplňuje. Někdy je zkrátka lepší nepřemýšlet a jen si to užít.
Multiplayer? Tak to je pecka
Ano ME3 přineslo multiplayer a tady se jedná o přírůstek, který baví a zároveň dává smysl. V multiplayeru dostanete možnost zahrát si i za jiné rasy než jen za lidi a je to prostě zábava. I dnes v roce 2021 je hráčská základna stále aktivní, a tak i po vydání legendární edice (která zatím multiplayer nemá…) má originální ME 3 stále nějakou cenu.
Tak teď k mínusům. Vedlejší úkoly Biowaru nejdou, a tak i v případě třetího dílu nestojí za nic. Ale je potřeba přidat bonusové body za to že jim došlo, že o ty nudné minihry nikdo nestojí. Občas narazíte na bugy, není to sice na každém kroku, ale dokážou otrávit. No a víc mě toho nenapadá, nebudu to ze sebe tahat, ME 3 je pro mě prostě srdcovka a jedna z nejlepších her co jsem kdy hrál. Bohužel se taky jedná o první hru, kde se projevili problémy v Bioware. Studio si pak následně podkoplo židli tím, že začalo pro své hry využívat Frostbite engine, ale to už je na jiné vyprávění.
Mass Effect 3 je parádní zakončení trilogie, které mohlo být lepší a konec mohl být rozhodně lepší, ale i přesto to za to stojí. Proto pokud ještě váháte: Mass Effect trilogie v legendární edici se vším všudy za 60 €? Tady není o čem, tahle trilogie za to stojí a já doufám, že se k odehrání legendárky dostanu co nejdříve.
Foto:BioWare
Části seriálu: Mass Effect
- Mass Effect – retro recenze před vydáním legendární edice
- Mass Effect 2 – retro recenze před vydáním legendární edice
- Mass Effect 3 – retro recenze po vydáním legendární edice
Nejnovější komentáře