Max Payne - Podle předpokladů jen další zpackaná adaptace.

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Když jsem se prv­ně dozvě­děl o fil­mo­vé adap­ta­ci Maxe Paynea, říkal jsem si: „Ale, ale… tady si někdo trou­fá.“ Příběh o vyštva­ném pol­do­vi z New Yorku, kte­ré­mu vyvraž­di­li rodi­nu a kte­rý se vydá­vá do pod­svě­tí, aby tam zpo­ma­le­ně vystří­lel vše fuc­ku­jí­cí – to mělo sil­ný poten­ci­ál a řadu es v ruká­vu kože­né­ho saka. Matrixovský bullet-time, pořád­ně tem­nou atmo­sfé­ru a dvo­ji­ci berret. Tehdy mi kde­si vza­du (v oněch mís­tech, kte­ré zkrášlu­jí nepro­stup­né záclo­ny pavu­čin) svit­la malin­ká nadě­je. Že by to ten­to­krát moh­lo vyjít… Že by se moh­li „klu­ci vod kamer“ pře­ko­nat a nato­čit po všech těch lap­sech (Resident Evil, Doom, Aliens vs. Predator…) jakž­takž kou­ka­tel­nou adap­ta­ci. Přece jen, tolik fil­ma­řů si při podob­ných sna­hách vylá­ma­lo zuby…

Když jsem tak­to kří­sil pomy­sl­ný ohýnek nadě­je, stří­lel jsem více­mé­ně nasle­po. Nevěděl jsem, kdo bude zahří­vat reži­sér­skou žid­lič­ku, kdo bude sví­rat scé­náris­tic­ké brko a kte­rý­pak herec pro­půj­čí svou tvář ústřed­ní posta­vě. Jisté bylo pou­ze to, že se bude někdy točit a někdy i pro­mí­tat. Ke štěs­tí mi sta­či­lo málo.

Bohužel, nadě­je zamí­ři­la do hlí­ny jako prv­ní. Jakmile mi hle­dí zata­ra­sil titu­lek „Maxem bude Wahlberg a rejžou Moore“, uhasil jsem plá­po­la­jí­cí ele­ment a utrousil si pod nos: „A je to v dupě.“ Že se nijak nemý­lím, to dále potvr­dil i ofi­ci­ál­ně ohlá­še­ný roz­po­čet. Natočit za pět­a­tři­cet mega film, kte­rý je o nále­ži­tě duni­vé mstě plné efekt­ních zábě­rů – to vylo z říše blá­ho­vých snů. Kór když se kapes­né­ho doža­du­je Wahlberg a dal­ší „lev­né“ pra­cov­ní síly.

Nebudeme to pro­ta­ho­vat – Max se zkrát­ka nepo­ve­dl. A nic na tom nezmě­ní ani umně sestří­ha­né trai­le­ry, pro­zí­ra­vě dopro­vá­ze­né řvou­cím Mansonem. Kdyby byli ostat­ní stej­ně tak šikov­ní jako stři­hač uká­zek, prav­dě­po­dob­ně bych vážil dia­me­t­rál­ně odliš­ná slo­va. Takhle si musím (zase) povzdech­nout. Film má ke hře setsa­kra­ment­sky dale­ko. A to i přes­to, že mu před­lo­ha doko­na­le nahrá­va­la. Nalajnovaným dějem, neza­po­me­nu­tel­ný­mi sek­ven­ce­mi a pře­dem daným vizu­á­lem (sně­ho­vé vloč­ky, kam se podí­váš, scé­ny výhrad­ně čer­no­bí­lé, s občas­nou asi­s­ten­cí čer­ve­ných neó­nů). Chtělo to málo. Nerespektovat výdě­leč­né, leč zce­la scest­né recep­ty kole­gů (za málo peněz málo muzi­ky), poo­hléd­nout se po áčko­vých tvůr­cích a vše­o­bec­ně se nebát a při­ho­dit více chech­tá­ků do kasič­ky. Pak by se mož­ná zro­di­lo cosi vizu­ál­ně omra­ču­jí­cí­ho, ade­kvát­ně mra­zi­vé­ho a nadu­pa­né­ho – co se týče akce zasy­ce­né zpo­ma­le­ný­mi pro­jek­ti­ly, odpa­dá­va­jí­cí­mi náboj­ni­ce­mi a pole­tu­jí­cím hrdi­nou.

Což o to, že nelze ani jeden před­po­klad odfa­j­f­ko­vat – Max totiž selhá­vá coby ADAPTACE, a tedy jako pro­jekt, kte­rý by měl trans­por­to­vat ono úspěš­né z moni­to­ru na stří­br­né plát­no. Parta kolem Moora se odvá­ži­la ke vskut­ku neví­da­né­mu kro­ku, kte­rý může­me akcep­to­vat coby odváž­ný, niko­liv však pro­spěš­ný. A oprav­du – nejme­no­vat se hlav­ní hrdi­na Max Payne, nepro­fac­ko­vat mi zrak noto­ric­ky zná­mou scé­nou pří­cho­du domů, ani bych netu­šil, že kou­kám na něco, co jsem kdy­si pro­jel hned dva­krát. Z hle­dis­ka kon­cepč­ní­ho se totiž setká­vá­me s podob­nou „adap­ta­cí“ jako v pří­pa­dě Dooma. Hodinu sle­du­je­me užva­ně­nou náhraž­ku neměn­né­ho ori­gi­ná­lu a až pak (aby se neřeklo) se začne něco dít. Zatímco v Doomu se jed­na­lo o nebý­va­le osvě­žu­jí­cí first per­son akci, v Maxovi tak­to koná – pře­kva­pi­vě – bullet-time. V obou pří­pa­dech cca dva­cet minut před kon­cem.

Není tomu dáv­no, co se Wahlberg dušo­val, že nás neče­ká žád­ná pri­mi­tiv­ní stří­leč­ka. Tehdy jsem si říkal: „Fajn,“ dneska si nao­pak zou­fám, že to jako pri­mi­tiv­ní stří­leč­ku nepo­ja­li. Herní před­lo­hu aso­ciu­jí jen sta­tic­ké, vhod­ně vytí­pa­né obráz­ky (výji­meč­ně frag­men­ty pohyb­li­vé). Moore nás téměř hodi­nu bala­mu­tí kame­ro­vý­mi fil­try a všu­dypří­tom­ný­mi sně­ho­vý­mi vločka­mi. Samotný scé­nář mu stej­nou funk­ci neu­mož­ňu­je. Postrádá potřeb­ně neotře­lé klič­ky a cit­li­věj­ší pří­stup k před­lo­ze. Zatímco jin­de by si fil­ma­ři vypo­moh­li akcí, tady na podob­né mané­v­ry zapo­meň­te. Jednoduše pro­to, že na střel­né koře­ní není. Jednoduše pro­to, aby bylo na jakýs takýs cir­kus v samot­ném (jako­že) finá­le.

Ani to však nepře­bí­jí to, co by mělo být pře­bi­to a nej­lé­pe i zabi­to. Ke slo­vu se prv­ně dostá­vá bullet-time (nepočítám-li Maxův zpo­ma­le­ný běh o něko­lik minut dří­ve), sem tam něco bouch­ne a celé to kon­čí na stře­še. Pominu-li schop­ně vyluf­to­va­né patro a Maxův tanec s okříd­le­ný­mi démo­ny, opět je všech­no špat­ně. Efektní zpo­ma­lo­vák nefun­gu­je, neboť jej fil­ma­ři vyu­ží­va­jí až teh­dy, když jim hoří za zad­kem (a vzhle­dem k tomu, jak jej násil­ně klí­ní do jed­not­li­vých scén, nej­spíš tak činí z čiré povin­nos­ti), načež zde chy­bí jaká­ko­li gra­da­ce, coko­liv, co bychom kla­si­fi­ko­va­li jakož­to ade­kvát­ní vrchol newy­or­ské­ho ledov­ce. Nutno podotknout – vše jest logic­kým vyvr­cho­le­ním před­cho­zí­ho. Zápletka je opro­ti hře znač­ně ose­ká­na, jin­dy zjed­no­du­še­na a trestu­hod­ně pře­krou­ce­na. Očekáváte-li nále­ži­tě roz­vět­ve­né pod­svě­tí a roz­lič­nou likvi­da­ci zain­te­re­so­va­ných hlav, napusť­te si kbe­lík stu­de­nou vodou a vyklop­te si jej na hla­vu. Je tady pou­hý Lupino a toho scé­náris­ta maxi­mál­ně degra­du­je.

Rád bych Maxe pochvá­lil, rád bych vyzdvi­hl něja­kou scé­nu, ale ono to jed­no­du­še nejde. Uspokojivých čás­te­ček je málo, navíc jsou zpra­vi­dla mik­ro­sko­pic­ké­ho a čis­tě optic­ké­ho cha­rak­te­ru.

Na závěr jsem si pone­chal něko­lik otá­zek pro samot­né tvůr­ce. Pročpak jste nalo­ži­li se scé­nou v met­ru tak pra­chbíd­ně? Kampak se podě­la pře­střel­ka ve ves­ti­bu­lu, kte­rá tak vtip­ně cito­va­la zná­mou pasáž z Matrixu? A co ta stří­le­jí­cí heli­kop­té­ra?


Podívejte se na hod­no­ce­ní Max Payne na Kinoboxu.
Autor: Redakce Kritiky.cz
Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formy
4. října 2025Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formyMistr zločinu si vyřizuje staré účty a zároveň si získává nové nepřátele ve filmu Špinavá hra, nejnovější adaptaci Parkerovy série Donalda E. Westlakea, která se nyní vysílá celosvětově na Prime Video. Toto nové zpracování v čele…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obraz
4. října 2025Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obrazŽivot a odkaz nejslavnějšího pražského obyvatele zkoumá film Franz, který po premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách vstupuje tento víkend do českých kin. Tento pozoruhodný životopisný film režisérky Agnieszky Hollandové se pohybuje na hranici mezi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Uzel zla - Nový český horor
4. října 2025Uzel zla - Nový český hororVeronika (Sabina Rojková) a Mirek (Janek Gregor) něčím potřebují oživit svůj vztah, a protože Veronika je milovnicí hororů, vyrazí spolu na organizovaný zájezd po stopách mysteriózních vražd. Cílem výletu je oblast Slavkovského lesa, přezdívaná „uzel zla“,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Autobus naděje - Matthew McConaughey v novém filmu dle skutečných událostí
4. října 2025Autobus naděje - Matthew McConaughey v novém filmu dle skutečných událostíVe filmu natočeném podle skutečných událostí se snaží z hořícího kalifornského města uniknout řidič Kevin McKay (Matthew McConaughey) s autobusem plným dětí... Režisér Paul Greengrass začínal v rodné Velké Británii jako režisér filmů Teorie lítání či…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře