Max Payne - Podle předpokladů jen další zpackaná adaptace.

🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Když jsem se prv­ně dozvě­děl o fil­mo­vé adap­ta­ci Maxe Paynea, říkal jsem si: „Ale, ale… tady si někdo trou­fá.“ Příběh o vyštva­ném pol­do­vi z New Yorku, kte­ré­mu vyvraž­di­li rodi­nu a kte­rý se vydá­vá do pod­svě­tí, aby tam zpo­ma­le­ně vystří­lel vše fuc­ku­jí­cí – to mělo sil­ný poten­ci­ál a řadu es v ruká­vu kože­né­ho saka. Matrixovský bullet-time, pořád­ně tem­nou atmo­sfé­ru a dvo­ji­ci berret. Tehdy mi kde­si vza­du (v oněch mís­tech, kte­ré zkrášlu­jí nepro­stup­né záclo­ny pavu­čin) svit­la malin­ká nadě­je. Že by to ten­to­krát moh­lo vyjít… Že by se moh­li „klu­ci vod kamer“ pře­ko­nat a nato­čit po všech těch lap­sech (Resident Evil, Doom, Aliens vs. Predator…) jakž­takž kou­ka­tel­nou adap­ta­ci. Přece jen, tolik fil­ma­řů si při podob­ných sna­hách vylá­ma­lo zuby…

Když jsem tak­to kří­sil pomy­sl­ný ohýnek nadě­je, stří­lel jsem více­mé­ně nasle­po. Nevěděl jsem, kdo bude zahří­vat reži­sér­skou žid­lič­ku, kdo bude sví­rat scé­náris­tic­ké brko a kte­rý­pak herec pro­půj­čí svou tvář ústřed­ní posta­vě. Jisté bylo pou­ze to, že se bude někdy točit a někdy i pro­mí­tat. Ke štěs­tí mi sta­či­lo málo.

Bohužel, nadě­je zamí­ři­la do hlí­ny jako prv­ní. Jakmile mi hle­dí zata­ra­sil titu­lek „Maxem bude Wahlberg a rejžou Moore“, uhasil jsem plá­po­la­jí­cí ele­ment a utrousil si pod nos: „A je to v dupě.“ Že se nijak nemý­lím, to dále potvr­dil i ofi­ci­ál­ně ohlá­še­ný roz­po­čet. Natočit za pět­a­tři­cet mega film, kte­rý je o nále­ži­tě duni­vé mstě plné efekt­ních zábě­rů – to vylo z říše blá­ho­vých snů. Kór když se kapes­né­ho doža­du­je Wahlberg a dal­ší „lev­né“ pra­cov­ní síly.

Nebudeme to pro­ta­ho­vat – Max se zkrát­ka nepo­ve­dl. A nic na tom nezmě­ní ani umně sestří­ha­né trai­le­ry, pro­zí­ra­vě dopro­vá­ze­né řvou­cím Mansonem. Kdyby byli ostat­ní stej­ně tak šikov­ní jako stři­hač uká­zek, prav­dě­po­dob­ně bych vážil dia­me­t­rál­ně odliš­ná slo­va. Takhle si musím (zase) povzdech­nout. Film má ke hře setsa­kra­ment­sky dale­ko. A to i přes­to, že mu před­lo­ha doko­na­le nahrá­va­la. Nalajnovaným dějem, neza­po­me­nu­tel­ný­mi sek­ven­ce­mi a pře­dem daným vizu­á­lem (sně­ho­vé vloč­ky, kam se podí­váš, scé­ny výhrad­ně čer­no­bí­lé, s občas­nou asi­s­ten­cí čer­ve­ných neó­nů). Chtělo to málo. Nerespektovat výdě­leč­né, leč zce­la scest­né recep­ty kole­gů (za málo peněz málo muzi­ky), poo­hléd­nout se po áčko­vých tvůr­cích a vše­o­bec­ně se nebát a při­ho­dit více chech­tá­ků do kasič­ky. Pak by se mož­ná zro­di­lo cosi vizu­ál­ně omra­ču­jí­cí­ho, ade­kvát­ně mra­zi­vé­ho a nadu­pa­né­ho – co se týče akce zasy­ce­né zpo­ma­le­ný­mi pro­jek­ti­ly, odpa­dá­va­jí­cí­mi náboj­ni­ce­mi a pole­tu­jí­cím hrdi­nou.

Což o to, že nelze ani jeden před­po­klad odfa­j­f­ko­vat – Max totiž selhá­vá coby ADAPTACE, a tedy jako pro­jekt, kte­rý by měl trans­por­to­vat ono úspěš­né z moni­to­ru na stří­br­né plát­no. Parta kolem Moora se odvá­ži­la ke vskut­ku neví­da­né­mu kro­ku, kte­rý může­me akcep­to­vat coby odváž­ný, niko­liv však pro­spěš­ný. A oprav­du – nejme­no­vat se hlav­ní hrdi­na Max Payne, nepro­fac­ko­vat mi zrak noto­ric­ky zná­mou scé­nou pří­cho­du domů, ani bych netu­šil, že kou­kám na něco, co jsem kdy­si pro­jel hned dva­krát. Z hle­dis­ka kon­cepč­ní­ho se totiž setká­vá­me s podob­nou „adap­ta­cí“ jako v pří­pa­dě Dooma. Hodinu sle­du­je­me užva­ně­nou náhraž­ku neměn­né­ho ori­gi­ná­lu a až pak (aby se neřeklo) se začne něco dít. Zatímco v Doomu se jed­na­lo o nebý­va­le osvě­žu­jí­cí first per­son akci, v Maxovi tak­to koná – pře­kva­pi­vě – bullet-time. V obou pří­pa­dech cca dva­cet minut před kon­cem.

Není tomu dáv­no, co se Wahlberg dušo­val, že nás neče­ká žád­ná pri­mi­tiv­ní stří­leč­ka. Tehdy jsem si říkal: „Fajn,“ dneska si nao­pak zou­fám, že to jako pri­mi­tiv­ní stří­leč­ku nepo­ja­li. Herní před­lo­hu aso­ciu­jí jen sta­tic­ké, vhod­ně vytí­pa­né obráz­ky (výji­meč­ně frag­men­ty pohyb­li­vé). Moore nás téměř hodi­nu bala­mu­tí kame­ro­vý­mi fil­try a všu­dypří­tom­ný­mi sně­ho­vý­mi vločka­mi. Samotný scé­nář mu stej­nou funk­ci neu­mož­ňu­je. Postrádá potřeb­ně neotře­lé klič­ky a cit­li­věj­ší pří­stup k před­lo­ze. Zatímco jin­de by si fil­ma­ři vypo­moh­li akcí, tady na podob­né mané­v­ry zapo­meň­te. Jednoduše pro­to, že na střel­né koře­ní není. Jednoduše pro­to, aby bylo na jakýs takýs cir­kus v samot­ném (jako­že) finá­le.

Ani to však nepře­bí­jí to, co by mělo být pře­bi­to a nej­lé­pe i zabi­to. Ke slo­vu se prv­ně dostá­vá bullet-time (nepočítám-li Maxův zpo­ma­le­ný běh o něko­lik minut dří­ve), sem tam něco bouch­ne a celé to kon­čí na stře­še. Pominu-li schop­ně vyluf­to­va­né patro a Maxův tanec s okříd­le­ný­mi démo­ny, opět je všech­no špat­ně. Efektní zpo­ma­lo­vák nefun­gu­je, neboť jej fil­ma­ři vyu­ží­va­jí až teh­dy, když jim hoří za zad­kem (a vzhle­dem k tomu, jak jej násil­ně klí­ní do jed­not­li­vých scén, nej­spíš tak činí z čiré povin­nos­ti), načež zde chy­bí jaká­ko­li gra­da­ce, coko­liv, co bychom kla­si­fi­ko­va­li jakož­to ade­kvát­ní vrchol newy­or­ské­ho ledov­ce. Nutno podotknout – vše jest logic­kým vyvr­cho­le­ním před­cho­zí­ho. Zápletka je opro­ti hře znač­ně ose­ká­na, jin­dy zjed­no­du­še­na a trestu­hod­ně pře­krou­ce­na. Očekáváte-li nále­ži­tě roz­vět­ve­né pod­svě­tí a roz­lič­nou likvi­da­ci zain­te­re­so­va­ných hlav, napusť­te si kbe­lík stu­de­nou vodou a vyklop­te si jej na hla­vu. Je tady pou­hý Lupino a toho scé­náris­ta maxi­mál­ně degra­du­je.

Rád bych Maxe pochvá­lil, rád bych vyzdvi­hl něja­kou scé­nu, ale ono to jed­no­du­še nejde. Uspokojivých čás­te­ček je málo, navíc jsou zpra­vi­dla mik­ro­sko­pic­ké­ho a čis­tě optic­ké­ho cha­rak­te­ru.

Na závěr jsem si pone­chal něko­lik otá­zek pro samot­né tvůr­ce. Pročpak jste nalo­ži­li se scé­nou v met­ru tak pra­chbíd­ně? Kampak se podě­la pře­střel­ka ve ves­ti­bu­lu, kte­rá tak vtip­ně cito­va­la zná­mou pasáž z Matrixu? A co ta stří­le­jí­cí heli­kop­té­ra?


Podívejte se na hod­no­ce­ní Max Payne na Kinoboxu.
Autor: Redakce Kritiky.cz
Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu Netflixu
1. prosince 2025Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu NetflixuNora (Ine Marie Wilmann), Andreas (Kim S. Falck-Jørgensen) a kapitán Kris (Mads Sjøgård Pettersen) se vrací do akce a musí sebou pořádně hodit! Probudil se totiž nový nebezpečný troll, na kterého ani sami stačit nebudou... Norský…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radarem
26. listopadu 2025Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radaremLarry (Miles Teller) se po smrti ocitne na velmi zvláštním místě, které připomíná rušný veletrh. Zástupy prodejců zde zájemcům nabízejí nekonečné možnosti posmrtných životů. Larryho přidělená koordinátorka Anna (Da'Vine Joy Randolph) mu sdělí, že má přesně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?
21. listopadu 2025Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?Dřevorubec Robert Grainier (Edgerton) pomáhá budovat železnici napříč Spojenými státy, což ho nutí trávit dlouhé měsíce daleko od své ženy Gladys (Jones) a dcery, a zároveň se potýká s hledáním svého místa ve světě, který se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a Opice
13. listopadu 2025Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a OpiceLiz (Tatiana Maslany) a Malcolm (Rossif Sutherland) chtěli strávit pár dní v malebné chatě mimo civilizaci a užít si jeden druhého. Jenže jejich plány berou za své, když se musí Malcolm vrátit do města a Liz…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nájemník v mém sklepě
12. listopadu 2025Nájemník v mém sklepěPo dlouhé době jsem dostala chuť podívat se na nějaký thriller s prvky hororu a mystiky, a tak není divu, že jsem sáhla po novince, kterou lze nyní shlédnout na @Disney+, a to "Nájemník v mém…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda Schwarzeneggera
12. listopadu 2025Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda SchwarzeneggeraFilm Běžící muž se odehrává ve světě blízké budoucnosti, kde k vrcholům zábavy patří stejnojmenná televizní soutěž. Její účastníci musí před kamerami, za dohledu miliónů diváků, přežít třicet dnů, během nichž jsou pronásledováni nejen profesionálními zabijáky, ale také svými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armádě
12. listopadu 2025Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armáděAatami Korpi (Jorma Tommila), „muž, který odmítá zemřít", se vrací do domu, kde byla během války brutálně zavražděna jeho rodina, rozebere ho, naloží na nákladní auto a je odhodlán ho znovu postavit na bezpečném místě na…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistů
11. listopadu 2025Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistůVe třetím pokračování úspěšné série se oblíbení hrdinové spojí s novými tvářemi, aby čelili jedné z největších výzev kariéry. Jejich cílem je získat diamantové srdce, nejvzácnější drahokam, který je v rukou nejhorších světových zločinců. Každý krok…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
LÁSKA + VÁLKA
9. listopadu 2025LÁSKA + VÁLKADokumentární film "LÁSKA + VÁLKA" přibližuje profesi "válečného fotografa" coby v osobě ženy, a to přímo v centru dění těch nejhorších válečných, ale i ozbrojených konfliktů, z celého světa. Samotným dokumentem provází pohledem velmi křehká, a…Vydáno v rubrice: Dokumenty
Frankenstein Guillerma del Tora - Guillermo del Toro si plní další sen
7. listopadu 2025Frankenstein Guillerma del Tora - Guillermo del Toro si plní další senVictor Frankenstein (Oscar Isaac), geniální, ale egoistický vědec, v monstrózním experimentu přivede k životu stvoření (Jacob Elordi), což nakonec vede k zániku jak samotného tvůrce, tak jeho tragického výtvoru... Mexický filmař Guillermo del Toro zvládl za…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře