Stříbrná puška z roku 1896 představuje zrovna tak perkusní dvouhlavňovou ručnici, ovšem se vzadu ležícími zámky. Plech zámků ukazuje stylizovaný list jako rytinu. Zadní zámky tohoto druhu byly prý vynalezeny roku 1834 ve Francii. Vybavena novými hlavněmi, které mají různý kalibr, je ručnice 114 cm dlouhá, délka hlavní je 71 cm a váží 6,25 kg. Na Nunwarzových fotografiích čís. 2 a 3, zobrazujících Karla Maye v kostýmu Old Shatterhanda se stříbrnou puškou i na podobném snímku v knižním vydání Old Surehanda je ale vidět, že originální hlavně dosahovaly jen po předpažbí a jejich konec byl u zápalného zařízení poněkud zešikmen, takže čep perkusního zámku dosedal zešikma. Duplikát, který Fuchs zhotovil v roce 1920 má hlavně podobného druhu, ale proti originální ručnici (zadní zámky) má přední pružný zámek s perkusním kohoutkem.
Zvláštním znamením stříbrné pušky je její pobití 146 velkými a 108 malými okrouhlými stříbrnými hřeby, které tvoří na levé straně pažby jakési „W“ a na pravé „NS“. Jak známo, byla originální ručnice stejným způsobem vybavena hvězdicovými hřeby. Muzeum města Suhl, jedno z tradičních míst německého puškařského umění, posuzovalo medvědobijku a stříbrnou pušku podle fotografie a aniž by vědělo, že se jedná o Mayovy zbraně, takto: „Pušky jsou dvě perkusní dvouhlavňové ručnice. Přesné určení lze provést jen kdybychom mohli studovat vnitřek hlavní. Tento druh pušek byl užíván přibližně v letech 1835-1865. Výzdoba jedné pušky stříbrnými hřeby byla individuální věcí, která se používala už v 16. století. Písmena jsou monogramem majitele a také velmi primitivní v pojetí. Všeobecně lze říci, že zde máme dvě pušky předovky, které jsou konstrukčně i umělecky nepatrného významu...“. Když byla paní Fuchsová dotazovaná na původ a význam iniciálů, mohla si vzpomenout pouze na to, že byly provedeny podle Mayova zadání. Chtěl snad Karel May zvěčnit počáteční písmena dětí náčelníka Apačů Inču-čuny, který pušku původně vlastnil: Winnetou a Nscho-tschi?
„May až do konce tvrdil, že vícekrát pobýval v Americe, a to poprvé v době okolo r. 1862-63, pak někdy kolem roku 1869... Pro obě tyto cesty do Ameriky hovoří rozličná hlediska, především rané vlastnictví pozoruhodných předmětů z Divokého Západu. V jeho pozůstalosti se nachází stříbrná puška a medvědobijka, které vlastnil přinejmenším už v osmdesátých (devadesátých) letech, obě podle výpovědi znalců pušky amerického původu...“ (E. A. Schmid). Legenda, že Karel May učinil v raných časech cesty po světě, také do Ameriky, byla mezitím průkazně vyvrácena. Autoři, vystupující pro americký původ obou ručnic, byli především E. A. Schmid, ředitel nakladatelství Karl-May-Verlag v Radebeulu, který se opíral o různé znalce, a B. Wandolleck, profesor vědy o rybách Vysoké školy veterinární v Drážďanech a privátní sběratel zbraní. Jejich názory byly zveřejněny v Ročence Karla Maye 1923. Podle těchto výkladů oba uznali henryovku za pravou, k čemuž ovšem není nutná žádná odborná znalost. „Hlaveň má ještě své tmavě lesklé brunování. Za zmínku stojí leštěná pažba, vykazující škrábance...; také na celém systému pušky, zhotoveném z bronzu, lze rozeznat ještě původní polituru. O ručnici muselo být pečováno s porozuměním.“
Po nezdařených střeleckých zkouškách s kulkami špatného kalibru musel být demontován zámek pušky (1922). Také při této demontáži nebylo zúčastněným expertům nápadné nic, z čeho by se dalo usuzovat na původ zbraně, neboť bylo řečeno: „Není nic známo o tom, kterého dne se dostala henryovka do vlastnictví Karla Maye... Lze předpokládat, že puška byla přivezena z Ameriky, neboť v Německu tehdy tyto zbraně do obchodu nepřišly.“ Jiné mínění: „Henryovku vám obstará každý větší obchod se zbraněmi.“
Český inženýr Josef Fanta, znalec Vojenského muzea v Praze, posuzoval Mayovy zbraně v roce 1932 [31] a došel k zajímavému zjištění, že henryovka má hledí evropského původu, jaké podobné mají německé terčové zbraně; „v jiných zemích nejsou oblíbené... Některý evropský majitel této pušky byl pravděpodobně náruživým milovníkem střelby do terče.“ Také přidělaný řemen prý ukazuje na Evropu.
Stříbrnou pušku označil Schmid za „nejneobyčejnější pušku, kterou básníkova pozůstalost ... má. Jakým způsobem Karel May zbraň získal, nelze sdělit.“ Ale jedno je prý jisté, říká E. A. Schmid: „Stříbrná puška, a to i stříbrné pobití, pochází, jak prokázaly výzkumy, nepochybně z Mexika.“ Ale primitivní stříbrné pobití nevykazuje žádná etnografická specifika, která by mohla ukazovat na Mexiko. Odkud tedy tyto vědomosti? Schmid se zjevně opírá o hypotetický výklad iniciálů „W“ a „NS“. Ty se měly číst jako „VV“ (Virgo virginum) a „NS“ (Nuestra seňora), latinské resp. španělské označení pro Naši Paní (Marii).
K tomu Wandolleck: „Co nám tato písmena říkají? Ten, kdo tuto pušku vyzdobil, uměl psát, mluvil španělsky a byl křesťan! ... Je pravděpodobné, že tuto zbraň zhotovil křesťanský Mexičan nebo míšenec pro Indiána podle vkusu tohoto dítěte přírody a přece se zřejmými příznaky zbožného katolíka...“ Wandolleck rozlišil na stříbrné ručnici tři druhy hřebů: mezi nimi „velké růžicové a velké hvězdicové hřebíky.“ Jak úzkostlivě přesné! Na vyobrazení, připojeném k jeho publikaci, člověk takovou ozdobu hledá marně; zobrazená stříbrná puška má jen prosté, okrouhlé stříbrné hřeby. Wandolleckovo dobrozdání zcela zjevně pocházelo ještě z doby před „restaurací“ zbraně... Přesto ale Wandolleck konstatoval, že „zámek hlavně a železný plech“ jsou prý „přirozeně evropského původu.“ Jinak se však vznášel ve středoamerických regionech: „Snad to byl Mexičan, kdo pažbu vyřezal a pobil ji podle indiánského (?) vkusu stříbrnými hřebíky.“[32]
Medvědobijka je podle Wandollecka, který se cítil být inspirován ražbou na hlavních („Burton 1855 Kent“) „dvouhlavňová ručnice na slony anglického původu, jaké byly v Anglii stavěny pro lov oněch nebezpečných tlustokožců ve velkém množství.“ Ale i zde vyjádřil Wandolleck svoje myšlenky: „Pažba má, což je u anglických zbraní vzácné, lícnici... Puška nakonec nebyla v anglických rukách, protože k ní byl připojen nosný řemen.“
Soud Ing. Fanty o zbraních je nestejně precizní, jako ten jeho předchůdců. Už skutečnost, že se u „amerických“ pušek, medvědobijky a stříbrné pušky, jedná o dvouhlavňovky, je pro něj mnohomluvná: „Kulovnice dvojky jsou nejen v Severní Americe, ale i u Arabů zcela neznámé. V Severní Americe existují pouze dvojky brokovnice. Tamní kulovnice jsou buď obyčejné zadovky nebo opakovačky.“ Na obou, „anglické“ medvědobijce i na „mexické“ stříbrné pušce, je prý nápadný harfovitý oblouček, který chrání spouště. Tyto obloučky byly zcela jistě přidělány až v Německu, neboť zde jsou velmi oblíbeny u terčových pušek, zatímco v jiných zemích se nevyskytují. Máme zde tedy znovu co dělat s milovníkem terčové střelby.
Dokonce i pro neodborníka je snadno pochopitelné, že shoda tak charakteristických a nápadných detailů pušek - tvar pažby, lícnice a jejich forma, oblouček chránící spouště - dává usuzovat na to, že obě ručnice byly zhotoveny jedním a tímtéž puškařem. Dávný tovaryš starého puškaře Fuchse po předložení detailních snímků prohlásil, že již na první pohled poznává formu předpažbí a pažby jako Fuchsův výrobek. Historické muzeum v Drážďanech ještě dnes opatruje terčové pušky s Martiniho uzávěrem kalibru 8 mm, celkové délky 128 cm a o délce hlavní 78 cm, sestavené „Maxem Fuchsem, Drážďany“, které tyto formy pažby a lícnic i charakteristické obloučky u spouští, tak typické pro tohoto puškaře, vykazují. Je to zřetelně poznat, i když bota pažby je formována způsobem těžkých terčových ručnic. I to je důkaz, že pušky Old Shatterhanda musel sestrojit Max Fuchs.
Technika zbraní rozlišuje u loveckých a terčových pušek různé formy pažeb: německé pažboví se silnou lícnicí, kterému dával přednost Max Fuchs, anglické pažboví bez lícnice a se štíhlou pažbou a pistolové pažboví, které právě tak nemělo lícnici. Ve Švýcarsku a v jižním Německu - Fuchs tam pracoval jako tovaryš - se v minulém století používaly terčové pušky, které kromě typické pažbové boty měly také přehnaně formovanou lícnici (tyrolská pažba) a onen harfovitý oblouček u spouští. Švýcarská terčová puška s perkusním zámkem z let 1840/45, vyobrazená u Pugse (28), má až na speciálně vypracovanou pažbovou botu zcela podobnou formu pažby jako stříbrná puška a medvědobijka a také perkusní zámek a kohoutky jakož i oblouček nad spouštěmi vykazují vysokou shodu s odpovídajícími díly Mayových pušek.
Kdyby tyto důkazy nestačily, pak budiž nakonec prozrazeno, že autor této práce na základě upozornění paní Fuchsové skutečně také po vlastním pátrání nalezl na skrytých místech originálních pušek Karla Maye vyražené značky drážďanského puškaře. Po uvolnění levého krytu zámku henryovky lze nalézt na jeho vnitřní straně vyražený nápis „Max Fuchs Dresden“; člověk by předpokládal, že by se svého času musel při demontáži objevit. A po sejmutí železné desky pažbové boty u medvědobijky a stříbrné pušky lze spatřit na dřevě pažby stejný vyražený nápis, u stříbrné pušky ještě s doplňující poznámkou křídovým nápisem: „zhotoveno 1896“.
Poznámky:
[1] Dopis Karla Maye, 2. 11. 1894, v: Frankfurter Zeitung, říšské vydání, z 1. 4. 1937.
[2] Karel May, Deadly dust, v: Dt. Hausschatz, Regensburg, VI (1879/80).
[3] Karel May, Oranže a datle, Freiburg 1894.
[4] Karel May, Růže z Kairvánu, Osnabrück 1894.
[5] Karel May, „Vánoce!“, Freiburg 1897.
[6] V: Deutscher Hausschatz, Regensburg, XVIII (1891/92).
[7] Karel May, Vinnetou, rudý gentleman, sv. I, Freiburg 1893.
[8] Dopis Karla Maye J. Martinimu, Mühlhausen, 22. 6. 1895; sděleno od L. Patsche z Vídně.
[9] Karel May, Satan a Jidáš, sv. II, Freiburg 1897.
[10] Karel May, V Kordillerách, Freiburg 1894.
[11] Karel May, V balkánských roklinách, Freiburg 1892.
[12] E. Weber, Karel May - kritické povídání, v: K otázkám spisů pro mládež, Lipsko 1903.
[13] Karel May, Černý mustang, In: Der Gute Kamerad, Stuttgat, Berlín, Lipsko, XI (1896/97).
[14] Karel May, Syn lovce medvědů, Stuttgart, Berlín, Lipsko 1890.
[15] Ramon Díaz de la Escosura (Karel May), Lesní Růžička, Drážďany (1882).
[16] G. Ferry, Zálesák, Stuttgart, Berlín, Lipsko, bez vročení.
[17] Karel May, V zemi máhdího, sv. III, Freiburg 1897.
[18] Karel May, Old Surehand, sv. III, Freiburg 1897.
[19] Sdělení Dr. Wilhelma Schevena, Drážďany, 21.12.1927; archív K. Hoffmanna
[20] Sdělení Dr. Johannese Schützeho, Chemnitz, 31.12.1927; archív K. Hoffmanna.
[21] Neues Wiener Abendblatt, 24. 2. 1937.
[22] E. E. Kisch, Ve vile „Shatterhand“. Interview s Karlem Mayem, v: Bohemia, Praha, čís. 133, 15. 5. 1910.
[23] Bohemia, Praha, 14. 10. 1898.
[24] Dopis Karla Maye F. E. Fehsenfeldovi, Freiburg i. Br., 27. 7. 1897, v: K. Gu- enther, Karel May a jeho nakladatel, Radebeul 1933.
[25] Materiály May-clubu Mnichov (1898); sděleno od L. Patsche, Vídeň.
[26] Dopis Karla Maye Carlovi Felberovi, Hamburk, 18. 5. 1897.
[27] Karel May, Vinnetou, sv. IV, Freiburg 1910.
[28] J. Pugs, Ruční palné zbraně, Berlín 1970
[29] M. Thierbach, Historický vývoj ručních palných zbraní, Drážďany 1886/87.
[30] J. Schön, Historie ručních palných zbraní, Drážďany 1858.
[31] J. Fanta, Zbraně v románech Karla Maye, v: KMJB 1932.
[32] B. Wandolleck, Střelné zbraně v románu Vinnetou, v: KMJB 1923.
Použitá literatura:
- HOFFMANN, Klaus. Silberbüchse - Bärentöter - Henrystutzen, „das sind die drei berühmtesten Gewehre der Welt“, Herkunft, Wirkung und Legende. In Jahrbuch der Karl-May-Gesellschaft 1974. Hamburg: Hansa-Verlag, 1973. Přeložil Dr. Jan Koten.
- JORDÁN, Karel. Muž zvaný Old Shatterhand. Praha: Toužimský & Moravec, 1997. ISBN 80-85773-79-1.
Části seriálu: Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška ...to jsou tři nejslavnější zbraně Divokého západu
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Jak Karel May ke svým zázračným zbraním přišel?
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - V čem spočívalo tajemství henryovky?
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Vinnetouova stříbrná puška
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Old Shatterhandova henryovka
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Medvědobijka
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Stříbrná puška
Nejnovější komentáře