Kritiky.cz > Zajímavosti > Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Stříbrná puška

Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Stříbrná puška

ZbraneMay
ZbraneMay
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Stříbrná puš­ka z roku 1896 před­sta­vu­je zrov­na tak per­kus­ní dvou­hlav­ňo­vou ruč­ni­ci, ovšem se vza­du leží­cí­mi zám­ky. Plech zám­ků uka­zu­je sty­li­zo­va­ný list jako ryti­nu. Zadní zám­ky toho­to dru­hu byly prý vyna­le­ze­ny roku 1834 ve Francii. Vybavena nový­mi hlav­ně­mi, kte­ré mají růz­ný kalibr, je ruč­ni­ce 114 cm dlou­há, dél­ka hlav­ní je 71 cm a váží 6,25 kg. Na Nunwarzových foto­gra­fi­ích čís. 2 a 3, zob­ra­zu­jí­cích Karla Maye v kos­tý­mu Old Shatterhanda se stří­br­nou puš­kou i na podob­ném sním­ku v kniž­ním vydá­ní Old Surehanda je ale vidět, že ori­gi­nál­ní hlav­ně dosa­ho­va­ly jen po před­paž­bí a jejich konec byl u zápal­né­ho zaří­ze­ní poně­kud zešik­men, tak­že čep per­kus­ní­ho zám­ku dose­dal zešik­ma. Duplikát, kte­rý Fuchs zho­to­vil v roce 1920 má hlav­ně podob­né­ho dru­hu, ale pro­ti ori­gi­nál­ní ruč­ni­ci (zad­ní zám­ky) má před­ní pruž­ný zámek s per­kus­ním kohout­kem.

Zvláštním zna­me­ním stří­br­né puš­ky je její pobi­tí 146 vel­ký­mi a 108 malý­mi okrouh­lý­mi stří­br­ný­mi hře­by, kte­ré tvo­ří na levé stra­ně paž­by jakési „W“ a na pra­vé „NS“. Jak zná­mo, byla ori­gi­nál­ní ruč­ni­ce stej­ným způ­so­bem vyba­ve­na hvěz­di­co­vý­mi hře­by. Muzeum měs­ta Suhl, jed­no z tra­dič­ních míst němec­ké­ho puš­kař­ské­ho umě­ní, posu­zo­va­lo med­vě­do­bij­ku a stří­br­nou puš­ku pod­le foto­gra­fie a aniž by vědě­lo, že se jed­ná o Mayovy zbra­ně, tak­to: „Pušky jsou dvě per­kus­ní dvou­hlav­ňo­vé ruč­ni­ce. Přesné urče­ní lze pro­vést jen kdy­bychom moh­li stu­do­vat vnitřek hlav­ní. Tento druh pušek byl uží­ván při­bliž­ně v letech 1835-1865. Výzdoba jed­né puš­ky stří­br­ný­mi hře­by byla indi­vi­du­ál­ní věcí, kte­rá se pou­ží­va­la už v 16. sto­le­tí. Písmena jsou mono­gra­mem maji­te­le a také vel­mi pri­mi­tiv­ní v poje­tí. Všeobecně lze říci, že zde máme dvě puš­ky pře­dov­ky, kte­ré jsou kon­strukč­ně i umě­lec­ky nepa­tr­né­ho význa­mu...“. Když byla paní Fuchsová dota­zo­va­ná na původ a význam ini­ci­á­lů, moh­la si vzpo­me­nout pou­ze na to, že byly pro­ve­de­ny pod­le Mayova zadá­ní. Chtěl snad Karel May zvěč­nit počá­teč­ní pís­me­na dětí náčel­ní­ka Apačů Inču-čuny, kte­rý puš­ku původ­ně vlast­nil: Winne­tou a Nscho-tschi?

„May až do kon­ce tvr­dil, že více­krát pobý­val v Americe, a to popr­vé v době oko­lo r. 1862-63, pak někdy kolem roku 1869... Pro obě tyto ces­ty do Ameriky hovo­ří roz­lič­ná hle­dis­ka, pře­de­vším rané vlast­nic­tví pozo­ru­hod­ných před­mě­tů z Divokého Západu. V jeho pozůsta­los­ti se nachá­zí stří­br­ná puš­ka a med­vě­do­bij­ka, kte­ré vlast­nil při­nejmen­ším už v osm­de­sá­tých (deva­de­sá­tých) letech, obě pod­le výpo­vě­di znal­ců puš­ky ame­ric­ké­ho půvo­du...“ (E. A. Schmid). Legenda, že Karel May uči­nil v raných časech ces­ty po svě­tě, také do Ameriky, byla mezi­tím prů­kaz­ně vyvrá­ce­na. Autoři, vystu­pu­jí­cí pro ame­ric­ký původ obou ruč­nic, byli pře­de­vším E. A. Schmid, ředi­tel nakla­da­tel­ství Karl-May-Verlag v Radebeulu, kte­rý se opí­ral o růz­né znal­ce, a B. Wandolleck, pro­fe­sor vědy o rybách Vysoké ško­ly vete­ri­nár­ní v Drážďanech a pri­vát­ní sbě­ra­tel zbra­ní. Jejich názo­ry byly zve­řej­ně­ny v Ročence Karla Maye 1923. Podle těch­to výkla­dů oba uzna­li henry­ov­ku za pra­vou, k čemuž ovšem není nut­ná žád­ná odbor­ná zna­lost. „Hlaveň má ješ­tě své tma­vě lesk­lé bru­no­vá­ní. Za zmín­ku sto­jí leš­tě­ná paž­ba, vyka­zu­jí­cí škrá­ban­ce...; také na celém sys­té­mu puš­ky, zho­to­ve­ném z bron­zu, lze roze­znat ješ­tě původ­ní poli­tu­ru. O ruč­ni­ci muse­lo být pečo­vá­no s poro­zu­mě­ním.“

Po nezda­ře­ných stře­lec­kých zkouš­kách s kul­ka­mi špat­né­ho kalib­ru musel být demon­to­ván zámek puš­ky (1922). Také při této demon­tá­ži neby­lo zúčast­ně­ným exper­tům nápad­né nic, z čeho by se dalo usu­zo­vat na původ zbra­ně, neboť bylo řeče­no: „Není nic zná­mo o tom, kte­ré­ho dne se dosta­la henry­ov­ka do vlast­nic­tví Karla Maye... Lze před­po­klá­dat, že puš­ka byla při­ve­ze­na z Ameriky, neboť v Německu teh­dy tyto zbra­ně do obcho­du nepři­šly.“ Jiné míně­ní: „Henryovku vám obsta­rá kaž­dý vět­ší obchod se zbra­ně­mi.“

Český inže­nýr Josef Fanta, zna­lec Vojenského muzea v Praze, posu­zo­val Mayovy zbra­ně v roce 1932 [31] a došel k zají­ma­vé­mu zjiš­tě­ní, že henry­ov­ka má hle­dí evrop­ské­ho půvo­du, jaké podob­né mají němec­ké ter­čo­vé zbra­ně; „v jiných zemích nejsou oblí­be­né... Některý evrop­ský maji­tel této puš­ky byl prav­dě­po­dob­ně náru­ži­vým milov­ní­kem střel­by do ter­če.“ Také při­dě­la­ný řemen prý uka­zu­je na Evropu.

Stříbrnou puš­ku ozna­čil Schmid za „nej­ne­o­by­čej­něj­ší puš­ku, kte­rou bás­ní­ko­va pozůsta­lost ... má. Jakým způ­so­bem Karel May zbraň zís­kal, nelze sdě­lit.“ Ale jed­no je prý jis­té, říká E. A. Schmid: „Stříbrná puš­ka, a to i stří­br­né pobi­tí, pochá­zí, jak pro­ká­za­ly výzkumy, nepo­chyb­ně z Mexika.“ Ale pri­mi­tiv­ní stří­br­né pobi­tí nevy­ka­zu­je žád­ná etno­gra­fic­ká spe­ci­fi­ka, kte­rá by moh­la uka­zo­vat na Mexiko. Odkud tedy tyto vědo­mos­ti? Schmid se zjev­ně opí­rá o hypo­te­tic­ký výklad ini­ci­á­lů „W“ a „NS“. Ty se měly číst jako „VV“ (Virgo vir­gi­num) a „NS“ (Nuestra seňo­ra), latin­ské resp. špa­něl­ské ozna­če­ní pro Naši Paní (Marii).

K tomu Wandolleck: „Co nám tato pís­me­na říka­jí? Ten, kdo tuto puš­ku vyzdo­bil, uměl psát, mlu­vil špa­něl­sky a byl křes­ťan! ... Je prav­dě­po­dob­né, že tuto zbraň zho­to­vil křes­ťan­ský Mexičan nebo míše­nec pro Indiána pod­le vku­su toho­to dítě­te pří­ro­dy a pře­ce se zřej­mý­mi pří­zna­ky zbož­né­ho kato­lí­ka...“ Wandolleck roz­li­šil na stří­br­né ruč­ni­ci tři dru­hy hře­bů: mezi nimi „vel­ké růži­co­vé a vel­ké hvěz­di­co­vé hře­bí­ky.“ Jak úzkost­li­vě přes­né! Na vyob­ra­ze­ní, při­po­je­ném k jeho pub­li­ka­ci, člo­věk tako­vou ozdo­bu hle­dá mar­ně; zob­ra­ze­ná stří­br­ná puš­ka má jen pros­té, okrouh­lé stří­br­né hře­by. Wandolleckovo dob­rozdá­ní zce­la zjev­ně pochá­ze­lo ješ­tě z doby před „restau­ra­cí“ zbra­ně... Přesto ale Wandolleck kon­sta­to­val, že „zámek hlav­ně a želez­ný plech“ jsou prý „při­ro­ze­ně evrop­ské­ho půvo­du.“ Jinak se však vzná­šel ve stře­do­a­me­ric­kých regi­o­nech: „Snad to byl Mexičan, kdo paž­bu vyře­zal a pobil ji pod­le indi­án­ské­ho (?) vku­su stří­br­ný­mi hře­bí­ky.“[32]

Medvědobijka je pod­le Wandollecka, kte­rý se cítil být inspi­ro­ván raž­bou na hlav­ních („Burton 1855 Kent“) „dvou­hlav­ňo­vá ruč­ni­ce na slo­ny ang­lic­ké­ho půvo­du, jaké byly v Anglii sta­vě­ny pro lov oněch nebez­peč­ných tlus­to­kož­ců ve vel­kém množ­ství.“ Ale i zde vyjá­d­řil Wandolleck svo­je myš­len­ky: „Pažba má, což je u ang­lic­kých zbra­ní vzác­né, líc­ni­ci... Puška nako­nec neby­la v ang­lic­kých rukách, pro­to­že k ní byl při­po­jen nos­ný řemen.“

Soud Ing. Fanty o zbra­ních je nestej­ně pre­ciz­ní, jako ten jeho před­chůd­ců. Už sku­teč­nost, že se u „ame­ric­kých“ pušek, med­vě­do­bij­ky a stří­br­né puš­ky, jed­ná o dvou­hlav­ňov­ky, je pro něj mno­ho­mluv­ná: „Kulovnice dvoj­ky jsou nejen v Severní Americe, ale i u Arabů zce­la nezná­mé. V Severní Americe exis­tu­jí pou­ze dvoj­ky bro­kov­ni­ce. Tamní kulov­ni­ce jsou buď oby­čej­né zadov­ky nebo opa­ko­vač­ky.“ Na obou, „ang­lic­ké“ med­vě­do­bij­ce i na „mexic­ké“ stří­br­né puš­ce, je prý nápad­ný har­fo­vi­tý oblou­ček, kte­rý chrá­ní spouš­tě. Tyto oblouč­ky byly zce­la jis­tě při­dě­lá­ny až v Německu, neboť zde jsou vel­mi oblí­be­ny u ter­čo­vých pušek, zatím­co v jiných zemích se nevy­sky­tu­jí. Máme zde tedy zno­vu co dělat s milov­ní­kem ter­čo­vé střel­by.

Dokonce i pro neod­bor­ní­ka je snad­no pocho­pi­tel­né, že sho­da tak cha­rak­te­ris­tic­kých a nápad­ných detai­lů pušek - tvar paž­by, líc­ni­ce a jejich for­ma, oblou­ček chrá­ní­cí spouš­tě - dává usu­zo­vat na to, že obě ruč­ni­ce byly zho­to­ve­ny jed­ním a tím­též puš­ka­řem. Dávný tova­ryš staré­ho puš­ka­ře Fuchse po před­lo­že­ní detail­ních sním­ků pro­hlá­sil, že již na prv­ní pohled pozná­vá for­mu před­paž­bí a paž­by jako Fuchsův výro­bek. Historické muze­um v Drážďanech ješ­tě dnes opatru­je ter­čo­vé puš­ky s Martiniho uzá­vě­rem kalib­ru 8 mm, cel­ko­vé dél­ky 128 cm a o dél­ce hlav­ní 78 cm, sesta­ve­né „Maxem Fuchsem, Drážďany“, kte­ré tyto for­my paž­by a líc­nic i cha­rak­te­ris­tic­ké oblouč­ky u spouš­tí, tak typic­ké pro toho­to puš­ka­ře, vyka­zu­jí. Je to zře­tel­ně poznat, i když bota paž­by je for­mo­vá­na způ­so­bem těž­kých ter­čo­vých ruč­nic. I to je důkaz, že puš­ky Old Shatterhanda musel sestro­jit Max Fuchs.

Technika zbra­ní roz­li­šu­je u lovec­kých a ter­čo­vých pušek růz­né for­my pažeb: němec­ké paž­bo­ví se sil­nou líc­ni­cí, kte­ré­mu dával před­nost Max Fuchs, ang­lic­ké paž­bo­ví bez líc­ni­ce a se štíhlou paž­bou a pis­to­lo­vé paž­bo­ví, kte­ré prá­vě tak nemě­lo líc­ni­ci. Ve Švýcarsku a v již­ním Německu - Fuchs tam pra­co­val jako tova­ryš - se v minu­lém sto­le­tí pou­ží­va­ly ter­čo­vé puš­ky, kte­ré kro­mě typic­ké paž­bo­vé boty měly také pře­hna­ně for­mo­va­nou líc­ni­ci (tyrol­ská paž­ba) a onen har­fo­vi­tý oblou­ček u spouš­tí. Švýcarská ter­čo­vá puš­ka s per­kus­ním zám­kem z let 1840/45, vyob­ra­ze­ná u Pugse (28), má až na spe­ci­ál­ně vypra­co­va­nou paž­bo­vou botu zce­la podob­nou for­mu paž­by jako stří­br­ná puš­ka a med­vě­do­bij­ka a také per­kus­ní zámek a kohout­ky jakož i oblou­ček nad spouš­tě­mi vyka­zu­jí vyso­kou sho­du s odpo­ví­da­jí­cí­mi díly Mayových pušek.

Kdyby tyto důka­zy nesta­či­ly, pak budiž nako­nec pro­zra­ze­no, že autor této prá­ce na zákla­dě upo­zor­ně­ní paní Fuchsové sku­teč­ně také po vlast­ním pát­rá­ní nale­zl na skry­tých mís­tech ori­gi­nál­ních pušek Karla Maye vyra­že­né znač­ky dráž­ďan­ské­ho puš­ka­ře. Po uvol­ně­ní levé­ho kry­tu zám­ku henry­ov­ky lze nalézt na jeho vnitř­ní stra­ně vyra­že­ný nápis „Max Fuchs Dresden“; člo­věk by před­po­klá­dal, že by se své­ho času musel při demon­tá­ži obje­vit. A po sejmu­tí želez­né des­ky paž­bo­vé boty u med­vě­do­bij­ky a stří­br­né puš­ky lze spat­řit na dře­vě paž­by stej­ný vyra­že­ný nápis, u stří­br­né puš­ky ješ­tě s dopl­ňu­jí­cí poznám­kou kří­do­vým nápi­sem: „zho­to­ve­no 1896“.


Poznámky:

[1] Dopis Karla Maye, 2. 11. 1894, v: Frankfurter Zeitung, říš­ské vydá­ní, z 1. 4. 1937.
[2] Karel May, Deadly dust, v: Dt. Hausschatz, Regensburg, VI (1879/80).
[3] Karel May, Oranže a dat­le, Freiburg 1894.
[4] Karel May, Růže z Kairvánu, Osnabrück 1894.
[5] Karel May, „Vánoce!“, Freiburg 1897.
[6] V: Deutscher Hausschatz, Regensburg, XVIII (1891/92).
[7] Karel May, Vinnetou, rudý gentle­man, sv. I, Freiburg 1893.
[8] Dopis Karla Maye J. Martinimu, Mühlhausen, 22. 6. 1895; sdě­le­no od L. Patsche z Vídně.
[9] Karel May, Satan a Jidáš, sv. II, Freiburg 1897.
[10] Karel May, V Kordillerách, Freiburg 1894.
[11] Karel May, V bal­kán­ských rokli­nách, Freiburg 1892.
[12] E. Weber, Karel May - kri­tic­ké poví­dá­ní, v: K otáz­kám spi­sů pro mlá­dež, Lipsko 1903.
[13] Karel May, Černý mustang, In: Der Gute Kamerad, Stuttgat, Berlín, Lipsko, XI (1896/97).
[14] Karel May, Syn lov­ce med­vě­dů, Stuttgart, Berlín, Lipsko 1890.
[15] Ramon Díaz de la Escosura (Karel May), Lesní Růžička, Drážďany (1882).
[16] G. Ferry, Zálesák, Stuttgart, Berlín, Lipsko, bez vro­če­ní.
[17] Karel May, V zemi máh­dí­ho, sv. III, Freiburg 1897.
[18] Karel May, Old Surehand, sv. III, Freiburg 1897.
[19] Sdělení Dr. Wilhelma Schevena, Drážďany, 21.12.1927; archív K. Hoffmanna
[20] Sdělení Dr. Johannese Schützeho, Chemnitz, 31.12.1927; archív K. Hoffmanna.
[21] Neues Wiener Abendblatt, 24. 2. 1937.
[22] E. E. Kisch, Ve vile „Shatterhand“. Interview s Karlem Mayem, v: Bohemia, Praha, čís. 133, 15. 5. 1910.
[23] Bohemia, Praha, 14. 10. 1898.
[24] Dopis Karla Maye F. E. Fehsenfeldovi, Freiburg i. Br., 27. 7. 1897, v: K. Gu- enther, Karel May a jeho nakla­da­tel, Radebeul 1933.
[25] Materiály May-clubu Mnichov (1898); sdě­le­no od L. Patsche, Vídeň.
[26] Dopis Karla Maye Carlovi Felberovi, Hamburk, 18. 5. 1897.
[27] Karel May, Vinnetou, sv. IV, Freiburg 1910.
[28] J. Pugs, Ruční pal­né zbra­ně, Berlín 1970
[29] M. Thierbach, Historický vývoj ruč­ních pal­ných zbra­ní, Drážďany 1886/87.
[30] J. Schön, Historie ruč­ních pal­ných zbra­ní, Drážďany 1858.
[31] J. Fanta, Zbraně v romá­nech Karla Maye, v: KMJB 1932.
[32] B. Wandolleck, Střelné zbra­ně v romá­nu Vinnetou, v: KMJB 1923.

Použitá lite­ra­tu­ra:

  • HOFFMANN, Klaus. Silberbüchse - Bärentöter - Henrystutzen, „das sind die drei berühm­tes­ten Gewehre der Welt“, Herkunft, Wirkung und Legende. In Jahrbuch der Karl-May-Gesellschaft 1974. Hamburg: Hansa-Verlag, 1973. Přeložil Dr. Jan Koten.
  • JORDÁN, Karel. Muž zva­ný Old Shatterhand. Praha: Toužimský & Moravec, 1997. ISBN 80-85773-79-1.

Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Vikings - Vikingská řežba jak má být8. června 2016 Vikings - Vikingská řežba jak má být Určitě jste někdy seděli u televize, přepínali kanály a doufali že najdete něco aby se na to dalo aspoň koukat, uvažujete o nějakém historickém kanálu s dokumenty nebo nějakým seriálem, […] Posted in TV Recenze
  • Ethan Peck jako nový Spock v seriálu Star Trek: Discovery15. srpna 2018 Ethan Peck jako nový Spock v seriálu Star Trek: Discovery Po 52 letech je znám teprve 3. herec, který je obsazen do role Spocka seriálu Star Trek. Tím se stane Ethan Peck, který je vnukem Gregoryho Pecka. Narodil se 2.3.1986 a jeho neznámější […] Posted in Zajímavosti
  • DLOUHÁ NOC / LONG NIGHT9. dubna 2019 DLOUHÁ NOC / LONG NIGHT „Přes tisíci lety přišla noc, která trvala generaci. Králové umrzli ve svých hradech stejně jako pasáčci ve svých chaloupkách; a matky své děti radši udusily, než aby je viděly hladovět, […] Posted in Speciály
  • n200804240957 Colin28. dubna 2008 Telefonní budka (Phone Booth) Kdyby každého z nás měl na mušce odstřelovač, asi bychom všichni říkali jenom pravdu. Svět by se změnil a dost možná k lepšímu. Vzniká ovšem otázka, kdo a podle čeho bude vybírat […] Posted in Filmové recenze
  • Screamers: The Hunting (2009)20. října 2016 Screamers: The Hunting (2009)  V některých případech by se mělo nouzové volání o pomoc raději ignorovat! Z planety Sirius 6B byl vyslán nouzový signál, což vedení Aliance velice překvapilo. Uběhla totiž […] Posted in Horory
  • Znělka 46. ročníku ZLÍN FILM FESTIVALU22. května 2018 Znělka 46. ročníku ZLÍN FILM FESTIVALU Posted in Videa
  • Připojte se k virtuálnímu běhu a procházce pro miminka do dlaně2. května 2023 Připojte se k virtuálnímu běhu a procházce pro miminka do dlaně Chcete se zapojit do dobré věci a zároveň si užít sportovní zábavu? Přidejte se k nám na charitativních bězích MIMINKA DO DLANĚ, které mají za cíl upoutat pozornost na problematiku […] Posted in Ze života
  • Resident Evil: Afterlife (2010)24. listopadu 2017 Resident Evil: Afterlife (2010) Umbrella Corporation ještě neřekla své poslední slovo a ani Alice nevzdává svou cestu za záchranou lidstva a především touží po krvavé odplatě… Alice dál pokračuje ve své […] Posted in Horory
  • Tiché místo - TICHO ZNAMENÁ PŘEŽÍT4. května 2018 Tiché místo - TICHO ZNAMENÁ PŘEŽÍT Když si John Krasinski poprvé přečetl původní návrh scénáře k Tichému místu od scénáristického dua Bryana Woodse & Scotta Becka (Nightlight), uvědomil si, jak hrozivou trefou do […] Posted in Speciály
  • Big Eyes [40%]6. února 2015 Big Eyes [40%] Můj názor na Tima Burtona je poměrně známý. Kdysi inovativní režisér, který natočil několik zásadních snímků, který se v poslední době změnil především na sebekopírujícího tvůrce, se […] Posted in Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,60712 s | počet dotazů: 248 | paměť: 62548 KB. | 27.11.2024 - 21:57:39