Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Menu

Menu

Menu
Menu
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (2 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...
Menu
Zdroj: csfd.cz

Mladý pár Margot a Tyler (Anya Taylor-Joy a Nicholas Hoult) ces­tu­jí na odleh­lý ost­rov, aby se najed­li v luxus­ní restau­ra­ci, kde šéf­ku­chař Julian Slowik (Ralph Fiennes) při­pra­vil boha­té menu s něko­li­ka šoku­jí­cí­mi pře­kva­pe­ní­mi....

Někdo jíd­lo bere pou­ze jako potřeb­nou záso­bu ener­gie a pod­mín­ku k živo­tu, někdo může poten­ci­o­nál­ně v kuli­nář­ství najít smy­sl živo­ta. I o tom může vol­ně pojed­ná­vat celo­ve­čer­ní novin­ka Marka Myloda, kte­rý sice svým posled­ním celo­ve­čer­ním záře­zem Co ty jsi za čís­lo?  dva­krát uhra­nout nedo­ká­zal, během 10-letého roz­dí­lu se z něj ovšem stal uzná­va­ný reži­sér někte­rých epi­zod seri­á­lů jako Hra o trů­ny či Boj o moc a nově při­šel na řadu s horo­rem, kte­rý v jis­tých momen­tech může vzdá­le­ně při­po­me­nout i díla Yorgose Lanthimose či Ariho Astera. Stěžejním fak­tem při­tom zůstá­vá fakt, že si kdekdo může říct, že u Menu nemů­že nic dva­krát pře­kva­pit a film už z uká­zek a názna­ků vyzra­dil všech­ny své trum­fy. A v tom­to ohle­du doká­že Menu pří­jem­ně pře­kva­pit.

MV5BNWEwNTlkZGEtMjdmMy00YzY5LWJkYzQtYmJkMmE5NmRlYjc5XkEyXkFqcGdeQXZ3ZXNsZXk@. V1
Zdroj: imdb.com

Menu je všu­de uvá­dě­no jako čer­ná kome­die, spí­še jde ovšem o hra­vý horor, kte­rý pra­cu­je s čer­ným humo­rem. Z Mylodovi novin­ky se ovšem pře­de­vším vyklu­be film, kte­rý doká­že za pocho­du pře­kva­po­vat a to i  přes fakt, že se v jis­tých momen­tech uká­že, že je vyvr­cho­le­ní menu uzná­va­né­ho šéf­ku­cha­ře pře­ci jen kra­pet pro­hléd­nu­tel­né. Nejzajímavější je ovšem to, co vše zvlád­ne Menu zpra­co­vat a do čeho vše­ho zvlád­ne rýpat. V zdán­li­vě prvo­plá­no­vém setká­ní se zdán­li­vě podiv­nou sek­tou lze tak obje­vit úva­hu nad kuli­nář­ský­mi hod­no­ta­mi, samot­ný Slowik ve vaře­ní vidí osob­ní život­ní filo­so­fii, odka­zu­je se k his­to­rii kuli­nář­ství, v celém kom­pli­ko­va­ně vysta­ve­ném menu lze v prů­bě­hu nalézt leh­kou paro­dii na MasterChefa a pře­de­vším Menu více­mé­ně prvo­plá­no­vě nepo­klá­dá všech­ny odpo­vě­di a nechá tak divá­ka v prů­bě­hu mra­zi­vé série před­kr­mů, hlav­ních cho­dů a dezer­tů tápat. Ovšem vel­mi sym­pa­tic­kým způ­so­bem.

 

Kameraman Peter Deming zvlád­ne extra­va­gant­ní pokr­my Slowika před­sta­vit ve zdár­ném naleš­tě­ném vizu­ál­ním bale­ním, sem tam při­jde s poměr­ně zají­ma­vým kame­ro­vým nápa­dem, samot­ný scé­nář poté do vel­ké míry nesá­zí pou­ze na kra­pet podiv­né­ho kucha­ře, ale pře­de­vším zákaz­ní­ky jeho luxus­ní ost­rov­ní restau­ra­ce. Každý z 12 zákaz­ní­ků repre­zen­tu­je kra­pet jinou osob­nost. Někdo je kri­tič­ka restau­ra­cí, kte­rá se sna­ží o odbor­né ter­mí­ny  a půso­bit vzne­še­ně, vyho­ře­lá hvězda, kte­rá se nadá­le sna­ží sta­ho­vat na sebe pozor­nost, zdán­li­vý fanou­šek č. 1 Slowikovi kuchy­ně a nebo také žena, kte­rá nemá nároč­né chu­ťo­vé pohár­ky a mís­to nároč­né při­pra­ve­ných a roze­bí­ra­ných jídel by díky sla­bým soci­ál­ním pomě­rům upřed­nost­ni­la jíd­lo z fast foo­du. Atmosféra od počát­ku houst­ne, Fiennes doká­že podiv­nost Slowika herec­ky pro­dat i skr­ze děsi­vé pohle­dy, sna­hu udě­lat ze sebe ve své restau­ra­ci cosi jako pas­to­ra a násled­ně i mesi­á­še kuli­nář­ské­ho pro­stře­dí. Menu je ten typ fil­mu, kte­rý oči­vid­ně před­ha­zu­je růz­né poku­sy o růz­né inter­pre­ta­ce, kte­ré nut­ně nemu­sí roz­lousk­nout kaž­dý, více­mé­ně celou dobu ovšem Menu svou kva­li­tou vypo­ví­dá kva­lit­ně při­pra­ve­né­mu menu.

Menu
Zdroj: mama´sgeeky.com

Scénář dvo­ji­ce Seth Reiss a Will Tracy se doká­že vysmát kri­ti­ce i odvrá­ce­ným sna­hám úsi­lí v oblas­ti kucha­ři­ny, do jis­té míry v něm lze též obje­vit roz­jí­má­ní nad tím, zda kom­plex­ně­ji při­pra­ve­né a uva­ře­né jíd­lo musí být auto­ma­tic­ky lep­ší, než­li pou­hý che­e­se­bur­ger z prů­měr­né­ho fast foo­du. Není při­tom pochyb, že se chví­le­mi Menu kra­pet nevy­hnu­tel­ně roz­pad­ne a dost mož­ná špo­nu­je cel­ko­vá oče­ká­vá­ní až pří­liš vyso­ko. Je ovšem obdi­vu­hod­né, že Mylod zvlád­ne celou dobu pra­co­vat s atmo­sfé­rou a při­tom všem sku­teč­ně pra­co­vat s čer­ným humo­rem, pro­měn­li­vým náde­chem fil­mu i růz­ný­mi her­ci.

Anya Taylor-Joy opět dostá­vá pro­stor před­vést, že se jed­ná o jed­nu z nej­na­da­něj­ších mla­dých here­ček 21. sto­le­tí, kdy zdán­li­vě dva­krát nekom­plex­ní a zdán­li­vě tuc­to­vé posta­vy doká­že svým pro­je­vem pře­dat něko­lik vrs­tev. Herecký dojem ovšem zvlád­nou zane­chat i její hereč­tí kole­go­vé, jme­no­vi­tě pře­de­vším Nicholas Hoult či John Leguizamo. Je vlast­ně zají­ma­vé sle­do­vat, jak se ze zdán­li­vé­ho tero­ru do jis­té míry stá­vá něco cosi jako očist­ná kůra a i když občas­né odpo­vě­di vyvo­lá­va­jí jen dal­ší otáz­ky, mini­mál­ně zají­ma­vě budo­va­ný vývoj vyprá­vě­ní zvlád­ne bez pro­blé­mů udr­žet divác­kou pozor­nost. I když jde poté o sati­ru, nut­ně nemu­sí jít o pro main­stre­a­mo­vé divá­ky nevděč­nou zále­ži­tost. Při srov­ná­vá­ní s letoš­ním Trojúhelníkem smut­ku se musí roz­hod­ně vyjít s fak­tem, že je Menu divác­ky vděč­něj­ší, ne ovšem nut­ně kom­plex­něj­ší a v nej­růz­něj­ších detai­lech zají­ma­věj­ší.

Menu
Zdroj: elcinefil.cat

Ano, do vel­ké míry tu opět jde o srov­ná­vá­ní jablek s hruš­ka­mi a Menu jako tako­vé­mu se roz­hod­ně neda­jí upřít sofis­ti­ko­va­né momen­ty, do vel­ké míry ovšem pla­tí, že je ve výsled­ku jsou posled­ní kous­ky piz­zy roz­dě­le­né na šest troj­ú­hel­níč­ků kra­pet při­pá­le­né. To samot­né sice neschá­zí cel­ko­vou chuť z pokr­mu, chy­bí ovšem pořád kra­pet k tomu, aby se u Menu dalo uva­žo­vat o plné pal­bě. Takhle z toho vyle­ze jen vel­mi dob­rý čer­no­hu­mor­ný horor s fas­ci­nu­jí­cí­mi sati­ric­ký­mi pře­sa­hy, kte­rý ovšem nut­ně neu­ra­zí ani ty divá­ky, kte­ří kino vní­ma­jí pře­de­vším jako vypí­nač a únik od dneš­ních sta­ros­tí. I tak je ovšem mož­né, že se v jis­tých ohle­dech zvlád­nou v Menu sami najít.

Menu v souč­tu půso­bí jako řád­ně při­pra­ve­ná a sofis­ti­ko­va­ná série cho­dů, kte­rá sice v souč­tu fil­mo­vé chu­ťo­vé pohár­ky úpl­ně nepo­zna­me­ná, přes­to se v souč­tu jed­ná dost mož­ná o jeden z nej­zá­bav­něj­ších fil­mů roku i jeden z nej­pů­so­bi­věj­ších horo­ro­vých thrille­rů roku. Po cel­ko­vém zhléd­nu­tí se vlast­ně nikdy nedo­ká­že plně vypnout myš­len­ka nad tím, co by s podob­ným námě­tem zvlád­li udě­lat Yorgos Lanthimos, Ari Aster či Ruben Östlund, Mark Mylod ovšem dodal dosta­teč­ně sofis­ti­ko­va­nou rýpa­vou sati­ru, kte­rá by nemu­se­la nut­ně nechat chlad­né­ho ani gastro­no­mic­ké­ho lai­ka....


Podívejte se na hodnocení Menu na Kinoboxu.

Verdikt: 80%


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • FIFA 16 – Hodnocení hráčů 20-115. října 2015 FIFA 16 – Hodnocení hráčů 20-11 Zbývá nám poslední dvacítka hráčů, ale v tomto článku jich uvidíte pouze 10. 20. Philipp Lahm Hodnocení: 87 Již dlouhé roky je tento hráč věrný Bayernu Mnichov, proto mu hodnocení […] Posted in Novinky ze světa her
  • Indián - 612. května 2023 Indián - 6 Posted in Videa
  • Bad Moon (1996)1. února 2018 Bad Moon (1996) Jestli někdo nesnáší vlkodlaka, pak je to pes… Během svého pobytu v nepálské džungli je Ted napaden běsnícím monstrem a jeho přítelkyně roztrhána na kusy. Až doteď […] Posted in Horory
  • RECENZE – ČAJOVNA V TOKIU6. dubna 2022 RECENZE – ČAJOVNA V TOKIU Autorka: Julie CaplinováPřeklad: Michaela KlevisováNakladatelství: CosmopolisRok vydání v ČR: 2021Vazba: měkká/paperbackPočet stran: 328ISBN: 978-80-271-1232-6Anotace:Popadněte […] Posted in Recenze knih
  • Nejlepší filmy první poloviny roku 200419. března 2005 Nejlepší filmy první poloviny roku 2004 Podle Martina Náhlovského (!)Leden > Pán prstenů: Návrat krále V prvním měsíci roku 2004 nebylo zaznamenáno žádné velké překvapení. Snímky, u nichž se očekávala vysoká kvalita, svou […] Posted in Články
  • Ubisoft se neplánuje vrátit ke kořenům Assassin's...11. února 2021 Ubisoft se neplánuje vrátit ke kořenům Assassin's... Ubisoft se neplánuje vrátit ke kořenům Assassin's Creed. Přechod na RPG model francouzské společnosti vyhovuje, což značí i fakt, že Assassin's Creed Valhalla zaznamenal nejlepší start v […] Posted in Krátké herní aktuality
  • Novinky na ČT - 2. 8. 201612. května 2023 Novinky na ČT - 2. 8. 2016 Posted in Videa
  • Četa13. října 2022 Četa Četa je americký válečný film z roku 1986, který napsal a režíroval Oliver Stone a v němž hrají Tom Berenger, Willem Dafoe, Charlie Sheen, Keith David, Kevin Dillon, John C. McGinley, […] Posted in Speciály
  • Sexbomba od vedle19. září 2004 Sexbomba od vedle Na konec léta tady máme jednu méně tuctovou teenagerskou komedii. Odehrává se sice tradičně v univerzitním prostředí, které je však, již méně tradičně, zkombinováno z prostředím porno […] Posted in Filmové recenze
  • Rambo: Poslední krev (Rambo: Last Blood) – Recenze – 40%23. září 2019 Rambo: Poslední krev (Rambo: Last Blood) – Recenze – 40% Na akční sérii Rambo je pozoruhodné to, že její jednotlivé díly nejsou jednotné ani svým žánrem (ten první byl ještě v podstatě syrovým post-vietnamským psychologickým dramatem, […] Posted in Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,26167 s | počet dotazů: 255 | paměť: 62453 KB. | 26.11.2024 - 18:18:22