Menu

MenuMenu
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (2 hla­sů, prů­měr: 5,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Menu
Zdroj: csfd.cz

Mladý pár Margot a Tyler (Anya Taylor-Joy a Nicholas Hoult) ces­tu­jí na odleh­lý ost­rov, aby se najed­li v luxus­ní restau­ra­ci, kde šéf­ku­chař Julian Slowik (Ralph Fiennes) při­pra­vil boha­té menu s něko­li­ka šoku­jí­cí­mi pře­kva­pe­ní­mi....

Někdo jíd­lo bere pou­ze jako potřeb­nou záso­bu ener­gie a pod­mín­ku k živo­tu, někdo může poten­ci­o­nál­ně v kuli­nář­ství najít smy­sl živo­ta. I o tom může vol­ně pojed­ná­vat celo­ve­čer­ní novin­ka Marka Myloda, kte­rý sice svým posled­ním celo­ve­čer­ním záře­zem Co ty jsi za čís­lo?  dva­krát uhra­nout nedo­ká­zal, během 10-letého roz­dí­lu se z něj ovšem stal uzná­va­ný reži­sér někte­rých epi­zod seri­á­lů jako Hra o trů­ny či Boj o moc a nově při­šel na řadu s horo­rem, kte­rý v jis­tých momen­tech může vzdá­le­ně při­po­me­nout i díla Yorgose Lanthimose či Ariho Astera. Stěžejním fak­tem při­tom zůstá­vá fakt, že si kdekdo může říct, že u Menu nemů­že nic dva­krát pře­kva­pit a film už z uká­zek a názna­ků vyzra­dil všech­ny své trum­fy. A v tom­to ohle­du doká­že Menu pří­jem­ně pře­kva­pit.

MV5BNWEwNTlkZGEtMjdmMy00YzY5LWJkYzQtYmJkMmE5NmRlYjc5XkEyXkFqcGdeQXZ3ZXNsZXk@. V1
Zdroj: imdb.com

Menu je všu­de uvá­dě­no jako čer­ná kome­die, spí­še jde ovšem o hra­vý horor, kte­rý pra­cu­je s čer­ným humo­rem. Z Mylodovi novin­ky se ovšem pře­de­vším vyklu­be film, kte­rý doká­že za pocho­du pře­kva­po­vat a to i  přes fakt, že se v jis­tých momen­tech uká­že, že je vyvr­cho­le­ní menu uzná­va­né­ho šéf­ku­cha­ře pře­ci jen kra­pet pro­hléd­nu­tel­né. Nejzajímavější je ovšem to, co vše zvlád­ne Menu zpra­co­vat a do čeho vše­ho zvlád­ne rýpat. V zdán­li­vě prvo­plá­no­vém setká­ní se zdán­li­vě podiv­nou sek­tou lze tak obje­vit úva­hu nad kuli­nář­ský­mi hod­no­ta­mi, samot­ný Slowik ve vaře­ní vidí osob­ní život­ní filo­so­fii, odka­zu­je se k his­to­rii kuli­nář­ství, v celém kom­pli­ko­va­ně vysta­ve­ném menu lze v prů­bě­hu nalézt leh­kou paro­dii na MasterChefa a pře­de­vším Menu více­mé­ně prvo­plá­no­vě nepo­klá­dá všech­ny odpo­vě­di a nechá tak divá­ka v prů­bě­hu mra­zi­vé série před­kr­mů, hlav­ních cho­dů a dezer­tů tápat. Ovšem vel­mi sym­pa­tic­kým způ­so­bem.

 

Kameraman Peter Deming zvlád­ne extra­va­gant­ní pokr­my Slowika před­sta­vit ve zdár­ném naleš­tě­ném vizu­ál­ním bale­ním, sem tam při­jde s poměr­ně zají­ma­vým kame­ro­vým nápa­dem, samot­ný scé­nář poté do vel­ké míry nesá­zí pou­ze na kra­pet podiv­né­ho kucha­ře, ale pře­de­vším zákaz­ní­ky jeho luxus­ní ost­rov­ní restau­ra­ce. Každý z 12 zákaz­ní­ků repre­zen­tu­je kra­pet jinou osob­nost. Někdo je kri­tič­ka restau­ra­cí, kte­rá se sna­ží o odbor­né ter­mí­ny  a půso­bit vzne­še­ně, vyho­ře­lá hvězda, kte­rá se nadá­le sna­ží sta­ho­vat na sebe pozor­nost, zdán­li­vý fanou­šek č. 1 Slowikovi kuchy­ně a nebo také žena, kte­rá nemá nároč­né chu­ťo­vé pohár­ky a mís­to nároč­né při­pra­ve­ných a roze­bí­ra­ných jídel by díky sla­bým soci­ál­ním pomě­rům upřed­nost­ni­la jíd­lo z fast foo­du. Atmosféra od počát­ku houst­ne, Fiennes doká­že podiv­nost Slowika herec­ky pro­dat i skr­ze děsi­vé pohle­dy, sna­hu udě­lat ze sebe ve své restau­ra­ci cosi jako pas­to­ra a násled­ně i mesi­á­še kuli­nář­ské­ho pro­stře­dí. Menu je ten typ fil­mu, kte­rý oči­vid­ně před­ha­zu­je růz­né poku­sy o růz­né inter­pre­ta­ce, kte­ré nut­ně nemu­sí roz­lousk­nout kaž­dý, více­mé­ně celou dobu ovšem Menu svou kva­li­tou vypo­ví­dá kva­lit­ně při­pra­ve­né­mu menu.

Menu
Zdroj: mama´sgeeky.com

Scénář dvo­ji­ce Seth Reiss a Will Tracy se doká­že vysmát kri­ti­ce i odvrá­ce­ným sna­hám úsi­lí v oblas­ti kucha­ři­ny, do jis­té míry v něm lze též obje­vit roz­jí­má­ní nad tím, zda kom­plex­ně­ji při­pra­ve­né a uva­ře­né jíd­lo musí být auto­ma­tic­ky lep­ší, než­li pou­hý che­e­se­bur­ger z prů­měr­né­ho fast foo­du. Není při­tom pochyb, že se chví­le­mi Menu kra­pet nevy­hnu­tel­ně roz­pad­ne a dost mož­ná špo­nu­je cel­ko­vá oče­ká­vá­ní až pří­liš vyso­ko. Je ovšem obdi­vu­hod­né, že Mylod zvlád­ne celou dobu pra­co­vat s atmo­sfé­rou a při­tom všem sku­teč­ně pra­co­vat s čer­ným humo­rem, pro­měn­li­vým náde­chem fil­mu i růz­ný­mi her­ci.

Anya Taylor-Joy opět dostá­vá pro­stor před­vést, že se jed­ná o jed­nu z nej­na­da­něj­ších mla­dých here­ček 21. sto­le­tí, kdy zdán­li­vě dva­krát nekom­plex­ní a zdán­li­vě tuc­to­vé posta­vy doká­že svým pro­je­vem pře­dat něko­lik vrs­tev. Herecký dojem ovšem zvlád­nou zane­chat i její hereč­tí kole­go­vé, jme­no­vi­tě pře­de­vším Nicholas Hoult či John Leguizamo. Je vlast­ně zají­ma­vé sle­do­vat, jak se ze zdán­li­vé­ho tero­ru do jis­té míry stá­vá něco cosi jako očist­ná kůra a i když občas­né odpo­vě­di vyvo­lá­va­jí jen dal­ší otáz­ky, mini­mál­ně zají­ma­vě budo­va­ný vývoj vyprá­vě­ní zvlád­ne bez pro­blé­mů udr­žet divác­kou pozor­nost. I když jde poté o sati­ru, nut­ně nemu­sí jít o pro main­stre­a­mo­vé divá­ky nevděč­nou zále­ži­tost. Při srov­ná­vá­ní s letoš­ním Trojúhelníkem smut­ku se musí roz­hod­ně vyjít s fak­tem, že je Menu divác­ky vděč­něj­ší, ne ovšem nut­ně kom­plex­něj­ší a v nej­růz­něj­ších detai­lech zají­ma­věj­ší.

Menu
Zdroj: elcinefil.cat

Ano, do vel­ké míry tu opět jde o srov­ná­vá­ní jablek s hruš­ka­mi a Menu jako tako­vé­mu se roz­hod­ně neda­jí upřít sofis­ti­ko­va­né momen­ty, do vel­ké míry ovšem pla­tí, že je ve výsled­ku jsou posled­ní kous­ky piz­zy roz­dě­le­né na šest troj­ú­hel­níč­ků kra­pet při­pá­le­né. To samot­né sice neschá­zí cel­ko­vou chuť z pokr­mu, chy­bí ovšem pořád kra­pet k tomu, aby se u Menu dalo uva­žo­vat o plné pal­bě. Takhle z toho vyle­ze jen vel­mi dob­rý čer­no­hu­mor­ný horor s fas­ci­nu­jí­cí­mi sati­ric­ký­mi pře­sa­hy, kte­rý ovšem nut­ně neu­ra­zí ani ty divá­ky, kte­ří kino vní­ma­jí pře­de­vším jako vypí­nač a únik od dneš­ních sta­ros­tí. I tak je ovšem mož­né, že se v jis­tých ohle­dech zvlád­nou v Menu sami najít.

Menu v souč­tu půso­bí jako řád­ně při­pra­ve­ná a sofis­ti­ko­va­ná série cho­dů, kte­rá sice v souč­tu fil­mo­vé chu­ťo­vé pohár­ky úpl­ně nepo­zna­me­ná, přes­to se v souč­tu jed­ná dost mož­ná o jeden z nej­zá­bav­něj­ších fil­mů roku i jeden z nej­pů­so­bi­věj­ších horo­ro­vých thrille­rů roku. Po cel­ko­vém zhléd­nu­tí se vlast­ně nikdy nedo­ká­že plně vypnout myš­len­ka nad tím, co by s podob­ným námě­tem zvlád­li udě­lat Yorgos Lanthimos, Ari Aster či Ruben Östlund, Mark Mylod ovšem dodal dosta­teč­ně sofis­ti­ko­va­nou rýpa­vou sati­ru, kte­rá by nemu­se­la nut­ně nechat chlad­né­ho ani gastro­no­mic­ké­ho lai­ka....

Verdikt: 80%


Podívejte se na hod­no­ce­ní Menu na Kinoboxu.
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře