© Summit Entertainment |
Mladí zabijáci (Sam Levinson, USA) – Nečekejte akční thriller, jde totiž zejména o společenskou satiru o soukromí na internetu a o životě náctiletých Američanek na sociálních sítích, která by se ráda považovala za ostrou a kousavou, ale je přitom mělká asi jako fotky modelek na Instagramu, pózujících před zrcadlem. Prostřednictvím příběhu o pěti středoškolačkách na téma obětí internetových hackerů, kteří nabourávají online úložiště a vytahují privátní data uživatelů na veřejnost, nastavuje zrcadlo Americe a zhýrale oprsklému životnímu stylu její zpovykané mládeže, ale místo toho, aby jej kritizovala, tak jej podporuje a obhajuje. Snímek sice vrcholí v posledních patnácti minutách novodobým honem na čarodějnice (proto se děj odehrává v Salemu, mrk, mrk), při němž konečně dojde na trochu akce, je ale potřeba se k němu prokousat více než hodinovou dialogovou expozicí, v níž jsou osmnáctileté hlavní hrdinky opakovaně představovány jako nesympatické a namyšlené cuchty s módním vkusem luxusních prostitutek, co všechno a všechny posílají někam, ale když si někdo dovolí poslat někam je, tak brečí a tváří se ublíženě. Tragédie pak spočívá v marné snaze filmu přesvědčit diváka, aby jim fandil. Za zmínku stojí místy docela nápaditá režie a kamera, pár hezky natočených scén (přepadení rodinného domu v jednom záběru) a trefně namířená kritika pokrytců, kteří odsuzují jiné lidi bez znalosti kontextu a argumentů, a přitom mají sami co skrývat. Postmoderní plochá zábava vizuálně odpovídající posledním dílům Očisty, kterou ocení hlavně ti, co se dokáží s jejími hrdinkami identifikovat. (40%)
© Universal Pictures |
Složka 64 (Christoffer Boe, Dánsko) – Čtvrtý film kriminální série podle románů Jussiho Adler-Olsena, pokračování snímků Žena v kleci, Zabijáci a Vzkaz v láhvi. Předchozí díly série beru jako vzájemně zaměnitelné, mírně nadprůměrné adaptace mnohem komplexnějších knižních předloh, jejichž kriminální zápletka obvykle trpěla tím, že divák byl před dvojicí vyšetřovatelů v hlavních rolích vždy o krok napřed, a které se kromě standardního pátrání po pachatelích nějakého starého případu nikdy nepokoušely o nic hlubšího, zkrátka slušné žánrovky. To se nyní mění se čtvrtým dílem, zdaleka nejlepším v sérii, jehož děj sice začíná obligátním nálezem tří starých mrtvol a pátráním po jejich vrahovi, ale pak enormně nakyne do netušených rozměrů, v nichž hrají roli spiknutí zastřešené skutečnými událostmi, paralely s kampaní MeToo, téma rovnoprávnosti v multikulturním světě i kritika institucionalizovaného nakládání s „padlými ženami“. Postavy konečně procházejí nějakým vývojem, dost zásadním na to, aby věčně zachmuřený Carl nebyl pořád ten samý asociální bručoun, příběh má netušenou hloubku a skvěle vymyšlené a výborně pointované situace, napínavé vyprávění má průběžně gradující spád a jediné, co se tomu dá vytknout, je místy poněkud rutinní, ale jinak naprosto suverénní režie. (90%)
© Nordisk Film Distribution |
St. Agatha (Darren Lynn Bousman, USA) - Nudně režírovaný a hloupě napsaný horor od režiséra druhého, třetího a čtvrtého dílu Saw, u nějž je nesmyslný už prvotní námět (jeptišky dohlížejí na těhotné dívky a záleží jim na tom, aby porodily zdravé děti, ale přitom je neváhají během těhotenství různě mučit a mrzačit jen proto, že si zakládají na „přísném režimu“), a který události v pečovatelském domě zcela zbytečně každou chvíli přerušuje a prodlužuje scénami z minulosti hlavní hrdinky, aniž by jejich existenci dostatečně ospravedlnil. Postavy se chovají nelogicky podle toho, jak jim zrovna scénář přikazuje, takže řádové sestry v jednu chvíli slyší každé šustnutí, ale jindy jsou jakoby hluché a slepé. Finále je hrozně naivní, až směšné. Z hereckých výkonů stojí za zmínku jen Carolyn Hennesy v roli démonicky vlídné Matky představené, ostatní ale při plochosti svých charakterů bohužel nemají moc co hrát. (30%)
The Spy Gone North (Jong-bin Yoon, Jižní Korea) - Skutečnými událostmi inspirovaný příběh jihokorejského tajného agenta, který v devadesátých letech dostal za úkol infiltrovat pohlaváry severní Korey za účelem politické a válečné špionáže a obstarání informací potvrzujících existenci severokorejského nukleárního programu, a to v přestrojení za obchodníka disponujícího vládními tajemstvími a nabídkou marketingové propagace severokorejských výrobků u jižních sousedů. Dějově našlapané, nesmírně komplexní a dynamické vyprávění vyžaduje alespoň základní orientaci v politickém a geografickém kontextu, protože na přílišné vysvětlování není čas. Tvůrci v čele s více než schopným režisérem a scenáristou a herecky přesným obsazením nakládají suverénně a prakticky bezchybně realizovaný dobový špionský thriller, v němž napínavě gradující děj, vystavěný z velké části na dramaticky našponovaných obchodních a politických setkáních hlavního hrdiny se severokorejskou vládní elitou, posouvají ještě o úroveň výš výjimečně dokonalé pasáže ze schůzek s absolutním nadvládcem Kim Čong-ilem a ze severokorejských měst, kde se tře komunistická bída s nouzí na pozadí imperátorsky velkolepých exteriérů. Po všech stránkách skvělý film o zásadních změnách ve vztahu dvou zemí na Korejském poloostrově ke kapitalismu i k sobě navzájem (akorát dění na jihu není tolik poutavé jako dění na severu), o politických rozhodnutích na nejvyšších místech a o životě ve státě, kde vyjadřovat politický nesouhlas znamená riskovat život. (90%)
© CJ Entertainment |
© Lionsgate |