I tvrdý a bezcitný looper může mít svou slabou chvilku. To se stane, když začne trochu přemýšlet a svou práci uvidí z jiného pohledu. Třeba z pohledu vlastního já z budoucnosti. Cestování časem a pokusy o změnu s využitím časového posunu není ničím novým. Režisér Rian Johnson nemá za sebou žádné filmové trháky, ale tentokrát se mu podařilo natočit napínavý film, který není jen krvavou střílečkou. Looper je na rozdíl od jiných thrillerů obohacen o emocionální složku, což jej odlišuje od jiných akčních filmů. I když se to zpočátku nezdá, scénář se snaží udržet diváka až do konce osudem nájemného vraha.
Looper Joe (Joseph Gordon-Levitt) plní svědomitě svou úlohu zabijáka obětí, které jsou mu zasílány před hlaveň pušky z budoucnosti. Jeho tvář je bez emocí a mimo službu tráví život v klubech. Jen žádné city a přemýšlení. Prvních 15 minut filmu uplyne stereotypně a jako vystřižené ze špatného filmu o drsných chlapech. Vypadá to, že film bude jen o zabíjení, ale pro další vývoj hlavního hrdiny je nutné vyvolat u diváka právě takový dojem. První krátký zlom přichází v momentu, kdy se Joe snaží ukrýt svého kamaráda. Vidina bohaté budoucnosti a rozhovor s vůdcem lopperů však veškeré pochybnosti smetou ze stolu. Kamarád musí být obětován a drsná práce pokračuje až do setkání s vlastním starším „já” z budoucnosti (Bruce Willis). Příběh dostává další dramatický moment. Starší Joe není žádná ubohá oběť, ale aktivní člověk, který se vrátí do minulosti vědomě a s cílem ovlivnit osud jediného člověka. Člověka, která totiž zásadně negativně ovlivní život v budoucnosti a je jen jediná možnost, jeho likvidace. Opět se tady hraje s pojmy smrt a likvidace. Joe z budoucnosti má pádný důvod, proč chce najít svou budoucí oběť. Svůj důvod k zabíjení má však i Joe mladší. A aby toho nebylo málo, Joe mladší už je také na seznamu budoucích mrtvol. Všechno se zamotává a adeptů na smrt je příliš. Pokud divák ztratí přehled, pak nezbývá než čekat. V závěrečné třetině se tempo filmu změní. Neklidná atmosféra se pomalu vkrádá i na malou farmu uprostřed kukuřičných polí, kde žije mladá matka se svérázným synkem. Čekání na konečný souboj loopera a jeho budoucností osvěží ještě několik horových scének a poslední záběry filmu patří pochopitelně střelbě. Zemře ta správná osoba? Tak nad tím může divák mudrovat ještě cestou z kina. Co by se stalo, kdyby…? A to se mi na filmu Looper docela líbí.
Scénář filmu Looper napsal Rian Johnson. Mnoho scén je takřka beze slov, ale najdou se i „ukecaná“ místa. Tak úplně mi neseděl rozhovor, který vedl mladý a starý Joe v bistru. Ale film nestojí na textu a na celkovém vyznění filmu se společně podílí ostatní složky filmu včetně hereckého projevu stěžejní herecké dvojice. Film je natočen s využitím několika triků a minimem efektních scén. Takové na zemi postavené akční sci-fi využívající základní příběh. Ačkoliv hlavní hrdinové hrají stylizované postavy, je jejich herecký projev úměrný a akční scény nadávkované s ohledem na věk Bruce Willise.
Film využívá námět cestování časem a snaží se pracovat s emocemi. Nečekejme však nějakou hlubokou sondu do nitra hlavního hrdiny, jen takové pošimrání. I to je u akční sci-fi docela příjemné zjištění.
Hodnocení: 57 %
Nejnovější komentáře