Místo u moře - Obsah/O filmu

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

            OBSAH

             Snímek Místo u moře, nej­no­věj­ší film úspěš­né­ho sce­náris­ty a reži­sé­ra Kennetha Lonergana, vyprá­ví pří­běh osa­mě­lé­ho bos­ton­ské­ho údrž­bá­ře, jemuž se zce­la změ­ní život poté, co se vra­cí do své­ho rod­né­ho měs­ta, aby se zde posta­ral o své­ho dospí­va­jí­cí­ho synov­ce. Místo u moře, pří­běh rodi­ny Chandlerů, žijí­cí po gene­ra­ce v rybář­ské ves­nič­ce v Massachusetts, je dojem­ný a sou­čas­ně i neče­ka­ně humor­ný por­trét, zob­ra­zu­jí­cí sílu rodin­né lás­ky, život v men­ších komu­ni­tách, obě­to­vá­ní se a také nadě­ji.

            Po smr­ti své­ho star­ší­ho bra­t­ra Joea (Kyle Chandler) zjiš­ťu­je Lee Chandler (Casey Affleck) s vel­kým pře­kva­pe­ním, že byl svým bra­t­rem usta­no­ven jako jedi­ný opa­t­rov­ník synov­ce Patricka (Lucas Hedges). Lee opouš­tí své sou­čas­né zaměst­ná­ní a napl­něn oba­va­mi se vra­cí do ves­ni­ce Manchester-by-the-Sea, aby zde pečo­val o tem­pe­ra­ment­ní­ho šest­nác­ti­le­té­ho Patricka. Je také nucen se vyrov­nat se svou minu­los­tí, kte­rá ho odlou­či­la jak od man­žel­ky Randi (Michelle Williams), tak od komu­ni­ty, ve kte­ré se naro­dil a dospí­val. Lee a Patrick, kte­ré spo­ju­je pou­to jedi­né­ho člo­vě­ka, jenž celou rodi­nu udr­žo­val pohro­ma­dě, se oba sna­ží smí­řit s živo­tem ve svě­tě bez Joea.

            Ve svém prv­ním sním­ku od kri­ti­kou veli­ce ceně­né­ho fil­mu Margaret z roku 2011 Lonergan zno­vu doka­zu­je, že je zdat­ným a vizi­o­nář­ským vypra­vě­čem, kte­rý mis­tr­ně pro­plé­tá minu­lost s pří­tom­nos­tí do podo­by napí­na­vé­ho pří­bě­hu, kte­rý se zří­ká zby­teč­né sen­ti­men­ta­li­ty a nahra­zu­je ji pro­ni­ka­vým cito­vým vhle­dem a hlu­bo­ce půso­bi­vý­mi lid­ský­mi vzta­hy.

            O FILMU

            Poslední dvě dese­ti­le­tí si na Oscara nomi­no­va­ný sce­náris­ta, reži­sér a dra­ma­tik Kenneth Lonergan budu­je v tichos­ti pověst jed­no­ho z nej­o­ri­gi­nál­něj­ších ame­ric­kých fil­mo­vých tvůr­ců a natá­čel fil­my jako Na mě se můžeš spo­leh­nout či Margaret, kte­ré sklí­ze­ly bouř­li­vé úspě­chy u kri­ti­ky a posbí­ra­ly řadu oce­ně­ní. Snímek Místo u moře, jeho nej­no­věj­ší celo­ve­čer­ní počin, vyvo­lal na fes­ti­va­lu Sundance v letoš­ním roce vel­ký roz­ruch.

            Nápad na ten­to film se zro­dil v roce 2011 při natá­če­ní fil­mu Správci osu­du, během kte­ré­ho herec Matt Damon se svým čas­tým spo­lu­pra­cov­ní­kem, pro­du­cen­tem Chrisem Moorem, pro­bí­ral mož­né pro­jek­ty, kte­rých by se mohl cho­pit coby své­ho režij­ní­ho debu­tu. Jejich roz­ho­vo­ru byl pří­to­men také herec John Krasinski a spo­leč­ně všich­ni tři trá­vi­li řadu veče­rů roze­bí­rá­ním nej­růz­něj­ších fil­mo­vých námě­tů. Z jejich dis­ku­sí násled­ně vze­šel záro­dek pří­bě­hu, kte­rý měl dát vznik­nout sním­ku Místo u moře.

            Od samé­ho začát­ku Damon navr­ho­val nato­čit pří­běh muže, kte­ré­mu život pozna­me­na­lo jedi­né neu­vá­že­né roz­hod­nu­tí. Damon se ujal role pro­du­cen­ta a plá­no­val, že film bude také reží­ro­vat a sou­čas­ně si v něm i zahra­je. „Místo u moře je krás­ný film o člo­vě­ku, kte­rý se po smr­ti své­ho bra­t­ra musí posta­rat o synov­ce,“ říká Damon. „Problém je v tom, že návrat do rod­né­ho měs­ta pro něj zna­me­ná sou­čas­ně nut­nost sta­nout tvá­ří v tvář nej­vět­ší tragé­dii své­ho živo­ta.“

            Právě Damon také navr­hl jako sce­náris­tu fil­mu Lonergana. Oba se popr­vé setka­li v roce 2002, kdy Damon ztvár­nil jed­nu z hlav­ních rolí v diva­del­ní hře This is Our Youth toho­to dra­ma­ti­ka v Londýně. „Kennyho scé­ná­ře nema­jí kon­ku­ren­ci,“ míní Damon, jenž je sám osca­ro­vým sce­náris­tou. „Když jsem jeho dia­lo­gy pro­ná­šel noc co noc, doká­zal jsem napl­no oce­nit, jak doko­na­lé jsou.“

            Lonergan, kte­ré­ho námět zau­jal, strá­vil násle­du­jí­cí dva roky jeho pro­zkou­má­vá­ním a pře­tvá­ře­ním původ­ně navr­ho­va­ných udá­los­tí, námě­tů a postav v tako­vé, kte­ré si mohl při­vlast­nit. Scénář, kte­rý je výsled­kem toho­to pro­ce­su, obsa­hu­je kom­plex­ní a rafi­no­va­ně vrstve­ný pří­běh, kte­rý se zamě­řu­je na osu­dy Leeho Chandlera, jenž vyrůs­tal se svým bra­t­rem Joem jako rybář na pobře­ží seve­ro­vý­chod­ní­ho Massachusetts a pří­le­ži­tost­ně také opra­vo­val jach­ty svých majet­něj­ších sou­se­dů.

            Joeovi se poda­ři­lo pro sebe a své­ho syna Patricka vybu­do­vat solid­ně fun­gu­jí­cí fir­mu, ale na počát­ku pří­bě­hu fil­mu samot­né­ho už s nimi v Manchesteru Lee neži­je. Uchýlil se do Bostonu, kde vede osa­mě­lý život údrž­bá­ře a domov­ní­ka malé­ho byto­vé­ho domu, v němž žijí děl­nic­ké rodi­ny. Lee jim spo­leh­li­vě a odda­ně čis­tí odpa­dy a vyná­ší odpad­ky a svou frustra­ci ven­ti­lu­je v míst­ních hos­po­dách (a během pří­le­ži­tost­ných rva­ček). Jeho rutin­ní způ­sob živo­ta mu umož­ňu­je být s ostat­ní­mi lid­mi v kon­tak­tu jen veli­ce mini­mál­ně.

            Lonerganův scé­nář zdat­ně pro­plé­tá časo­vé linie pří­bě­hu pro­střed­nic­tvím řady vzpo­mín­ko­vých sek­ven­cí, v nichž nám zvol­na pro­zra­zu­je tajem­ství z Leeho minu­los­ti a budu­je napě­tí k odha­le­ní klí­čo­vé udá­los­ti, kte­rá Leeho vyhna­la z jeho původ­ní­ho domo­va. Jak začí­ná tato udá­lost nabý­vat jas­něj­ších obrysů, začí­ná divák chá­pat také moti­va­ci, kte­rá Leeho k jeho dob­ro­vol­né­mu vyhnan­ství při­ved­la.

            Když se Damon s ohle­dem na svůj vel­mi nabi­tý roz­vrh musel hlav­ní role a také reži­sér­ské­ho křes­la toho­to sním­ku vzdát, pře­vzal po něm celý pro­jekt prá­vě Lonergan. Damonova pokra­ču­jí­cí pod­po­ra byla ale pod­le Moorea pro vznik fil­mu i nadá­le veli­ce důle­ži­tá. „Jde tu o autor­skou tvor­bu fil­mů ve své nej­čist­ší pod­sta­tě. Všichni jsme Kennyho vizi pod­po­ro­va­li a umož­ni­li jsme mu jakož­to výteč­né­mu vypra­vě­či pojmout celý pří­běh tak, jak zamýš­lel.“

            Producentka Kimberly Steward ze spo­leč­nos­ti K Period Media si ten­to sní­mek zvo­li­la pro svou nově vzniklou pro­dukč­ní spo­leč­nost jako debu­to­vý čis­tě na zákla­dě toho, jak zásad­ní dojem na ni Lonerganův scé­nář udě­lal. „Kenny má skvě­lé výra­zo­vé pro­střed­ky a jeho schop­nost ztvár­nit tem­ný pří­běh, kte­ré­mu přes­to nechy­bí vtip a inte­li­gen­ce je tak skvě­lá, že jsem se s nikým podob­ným dosud nese­tka­la,“ říká. „Všichni jsme Kennyho zbož­ňo­va­li a hlu­bo­ce respek­to­va­li. Je odhod­la­ný, sebe­vě­do­mý a doká­že veli­ce obrat­ným způ­so­bem vyjá­d­řit své myš­len­ky.“

            Producentovi Kevinovi J. Walshovi vehnal scé­nář slzy do očí. „Když jsem ho četl, mno­ho­krát jsem u něj pla­kal,“ při­zná­vá. „Velice sil­ně na mě zapů­so­bi­la upřím­nost a věro­hod­nost toho pří­bě­hu, pro­to­že v reál­ném živo­tě nebý­vá všech­no krás­ně uza­vře­né a nalin­ko­va­né. Možnost podí­let se na vzni­ku byť jen jedi­né­ho tako­vé­ho­to sním­ku mě napl­ňu­je obrov­ským štěs­tím.“

            Jednou věcí, na kte­ré se sho­du­jí všich­ni, kte­ří se na fil­mu něja­kým způ­so­bem podí­le­li, je to, že je Lonergan jed­ním z nej­schop­něj­ších sou­čas­ných sce­náris­tů. Snímek Místo u moře je veli­ce empa­tic­ký a čas­to nemi­lo­srd­ně humor­ný a živo­ty a mlu­vu děl­nic­ké tří­dy v Nové Anglii zachy­cu­je s ohro­mu­jí­cí věr­nos­tí. „Jedná se o film, kte­rý se lidem zapí­še do srd­cí,“ sou­dí Damon. „Jeho posta­vy jsou vykres­le­ny tak boha­tě a pro­ni­ka­vě a do tako­vých podrob­nos­tí, že jim věří­te. Spousta postav ve fil­mech jsou jen jakési základ­ní náčrt­ky. Ale Kennyho posta­vy divá­ka sku­teč­ně oslo­vu­jí, pro­to­že půso­bí jako sku­teč­ní lidé. Díky výji­meč­ným herec­kým výko­nům, tak­to kva­lit­ní­mu scé­ná­ři a Kennyho režij­ní­mu vede­ní se jed­ná o neza­po­me­nu­tel­ný film.“

            Podle Mooreova názo­ru by mohl být Lonerganův oje­di­ně­lý sce­náris­tic­ký styl v budouc­nu pova­žo­ván za vůd­čí hlas celé jed­né gene­ra­ce. „Není ale jenom skvě­lým sce­náris­tou. Je sou­čas­ně i mis­trov­ským reži­sé­rem. Myslím, že by nikdo jiný nedo­ká­zal tenhle mate­ri­ál zre­ží­ro­vat tak jako on. Je tak nená­sil­ný a pro­pra­co­va­ný, vybu­do­va­ný s tako­vou péčí, že je on tím jedi­ným, kdo ho mohl na plát­na kin odpo­ví­da­jí­cím způ­so­bem pře­vést. Kenny odve­dl skvě­lou prá­ci a poda­ři­lo se mu do obtíž­né situ­a­ce vnést dáv­ku humo­ru i lid­skosti. Citový roz­sah fil­mu mi vyra­zil dech – svou věro­hod­nos­tí, svou vře­los­tí a také svou syro­vos­tí.“

            Lonergan doká­že zajis­tit, aby divá­kům na jeho fik­tiv­ních posta­vách zále­že­lo tak, jako by se jed­na­lo o lidi, kte­ré zna­jí celý život, domní­vá se Moore. „Píše lid­ská dra­ma­ta a dia­lo­gy lépe než kdo­ko­liv jiný, koho jsem kdy poznal. Jako reži­sér má skvě­lý cit pro to, kým by se měl herec stát, jaký výkon by měl podat. Tenhle film je obtíž­né někam zařa­dit, pro­to­že je kom­plex­ní, neu­cho­pi­tel­ný a mož­ná dokon­ce i vel­ko­le­pý. Kenny píše scé­ná­ře tak, že si nemů­že­te být jis­ti, co se sta­ne v násle­du­jí­cím oka­mži­ku. Dojde ke stře­tu dvou postav a obě tyto posta­vy z něj vyjdou pozmě­ně­né. Diváci budou mít pocit, že sle­du­jí osu­dy sku­teč­ných lidí a budou jim fan­dit.“

            S ohle­dem na úspě­chy Lonerganových dvou před­cho­zích fil­mů je Moore pře­svěd­čen o tom, že bude sní­mek Místo u moře divá­ky při­ta­ho­vat, pro­to­že je bude zají­mat, s čím novým ten­to reži­sér při­šel. „Je to už dlou­ho, co Kenny napo­sle­dy reží­ro­val něja­ký film,“ pokra­ču­je. „Myslím, že je jeho dílo veli­ce žáda­né. Jedná se o uměl­ce, kte­rý na plát­ně zachy­cu­je sku­teč­ný život a pocti­vým způ­so­bem zkou­má lid­ské vzta­hy.“

            V Lonerganových fil­mech nee­xis­tu­jí pod­le Walshe žád­né snad­né odpo­vě­di ani poho­dl­ná vysvět­le­ní, přes­ně tak, jako nee­xis­tu­jí ani ve sku­teč­ném živo­tě. „Věci někdy nemí­va­jí jed­no­znač­ná rozuz­le­ní,“ říká. „Občas si s vámi osud pohrá­vá. Kdykoliv může být kdo­ko­liv z čeho­ko­liv vyru­šen, může se stát napros­to coko­liv. Nikdo z nás nemá svůj život kom­plet­ně pod kon­t­ro­lou.“

            Jako reži­sér bývá Lonergan veli­ce čas­to ceněn za svou schop­nost při­mět her­ce k výko­nům plným ohro­mu­jí­cích detai­lů a čas­to vel­mi dojem­ným, jak na diva­del­ních jeviš­tích, tak i na fil­mo­vých plát­nech. Díky her­cům jako Casey Affleck, Michelle Williams, Kyle Chandler a mla­dý Lucas Hedges je sní­mek Místo u moře pře­hlíd­kou fas­ci­nu­jí­cích herec­kých výko­nů.

            Poté, co mu udá­los­tí jedi­né noci pře­vrá­ti­ly celý život vzhů­ru noha­ma, pra­cu­je Lee Chandler v podá­ní Caseyho Afflecka jako domov­ník v chát­ra­jí­cí čás­ti Bostonu. „Lee už s ostat­ní­mi lid­mi v zása­dě nechce mít nic spo­leč­né­ho,“ říká Damon. „Žije neper­spek­tiv­ním živo­tem oby­čej­né­ho údrž­bá­ře. Příliš pije. Život ho vůbec neza­jí­má a jedi­ným pou­tem k tomu­to svě­tu je pro něj jeho odda­ný vztah s bra­t­rem Joem a Joeovým synem Patrickem.“

            DamonAffleckem čas­to dis­ku­to­va­li o tom, jak sil­né je Leeho pou­to k Joeovi i v situ­a­ci, kdy se zce­la izo­lo­val od zbyt­ku svě­ta. Posledním skut­kem jeho bra­t­ra je pro­to sna­ha při­nu­tit Leeho k tomu, aby se svě­tem zno­vu začal komu­ni­ko­vat. „Lee se ve svém rod­ném měs­tě zdr­žo­vat odmí­tá, ale je ocho­ten se tam vrá­tit kdy­ko­liv, kdy ho o to Joe požá­dá,“ vysvět­lu­je Damon. „Když jeho bra­tr zemře, vydá se Lee během dese­ti minut na ces­tu, aby se o posta­ral o bra­t­ro­vy zále­ži­tos­ti a aby měl jis­to­tu, že se Patrick o smr­ti své­ho otce dozví tím správ­ným způ­so­bem od toho správ­né­ho člo­vě­ka. Toho vše­ho se ujme s vět­ší peč­li­vos­tí a vět­ším odhod­lá­ním udě­lat vše správ­ně, než by to doká­za­la celá stov­ka truchlí­cích pří­buz­ných. Ačkoliv tou­ží po tom, aby na něj svět zapo­mněl, Joe je jeho pou­tem, kte­ré ho udr­žu­je v rám­ci rodi­ny.“

            „Jedná se o jed­nu z nej­lep­ších rolí, jakou jsem za hod­ně dlou­hou dobu viděl,“ dodá­vá Damon. „Nenapadá mě nikdo, kdo by se jí doká­zal ujmout tak dob­ře jako Casey. Okamžitě mu sed­la a doká­zal něco, co by žád­ný jiný herec nedo­ve­dl.“

            Affleck se v lon­dýn­ské pro­duk­ci Lonerganovy hry This is Our Youth obje­vil spo­leč­ně s Damonem. „Od té doby jsou z nás přá­te­lé,“ popi­su­je Lonergan. „Myslím, že je jed­ním z nej­lep­ších sou­čas­ných her­ců. Věděl jsem, že v té roli bude dob­rý, ale neměl jsem tuše­ní, jak úžas­ně kom­plex­ní a emo­ci­o­nál­ní jeho výkon bude. Casey měl na mě – a na všech­ny ostat­ní – veli­ce vyso­ké náro­ky, kte­ré byly sti­mu­lu­jí­cí a pro­duk­tiv­ní. Velice čas­to se stá­vá, že se při roz­sáh­lých – a vyčer­pá­va­jí­cích – deba­tách o posta­vě něco ztra­tí. Casey se namís­to toho do zís­ka­ných infor­ma­cí pono­ří ješ­tě hlou­bě­ji a v prů­bě­hu natá­če­ní odha­lu­je o své posta­vě dal­ší a dal­ší podrob­nos­ti. Buduje spe­ci­fi­ka a detai­ly tak dlou­ho, dokud nám obě­ma ta posta­va nepři­pa­dá napros­to rea­lis­tic­ká. Je to veli­ce vzru­šu­jí­cí tvůr­čí zku­še­nost. Veškeré své zku­še­nos­ti uplat­ňo­val před kame­rou i za ní napros­to neso­bec­ky, aby měl jis­to­tu, že se sou­stře­dím na natá­če­ní tako­vé­ho fil­mu, po jakém jsem tou­žil, a dělal při­tom napros­to vše pro to, aby mi s tím pomohl.“

            Tím, že se udá­los­ti z Leeho minu­los­ti dozví­dá­me postup­ně v útrž­cích Lonergan pod­le Afflecka vytvá­ří pozo­ru­hod­ně tajem­nou atmo­sfé­ru, kte­rá divá­ka vta­hu­je. „Než se začne­te dozví­dat infor­ma­ce o jejich minu­los­ti, už jste s posta­va­mi fil­mu sezná­me­ni a máte je rádi. Všechny posta­vy toho­to fil­mu mají něja­ké pro­blémy, vět­ší či men­ší. Lee se sna­ží najít důvod, proč by neměl se vším skon­co­vat, a ten se mu nako­nec poda­ří najít ve vzta­hu se svým synov­cem. Je humor­ný i smut­ný. A půso­bí veli­ce, veli­ce rea­lis­tic­ky.“

            Ale pro Leeho s sebou vztah s Patrickem při­ná­ší i nevy­hnu­tel­né obě­ti. Manchester by the sea je mís­tem, kte­ré­mu se zou­fa­le sna­ží vyhý­bat. „Má s míst­ní­mi pří­liš vypja­té vzta­hy,“ popi­su­je Lonergan. „Je to veli­ce malá komu­ni­ta. Každý, s kým se tam potká, ví, co je zač a co se mu při­ho­di­lo. Potkat tam koho­ko­liv je pro něj utr­pe­ním. Ale cítil povin­nost při­jít pomo­ci své­mu synov­ci. Ocitl se v pozi­ci, kdy buď musí své­ho synov­ce odvlé­ci někam jinam, nebo musí zůstat někde, kde to nemů­že ani vystát.“

            Lee pod­le Afflecka pro­žil věci, kte­ré by vět­ši­na lidí vůbec nezvlád­la. „Minulost ho pro­ná­sle­du­je a on ute­kl před vším, co je mu blíz­ké, pro­to­že je to pro něj sou­čas­ně pří­liš boles­ti­vé.“ Kamkoliv se Lee hne, tam je nucen čelit šušká­ní býva­lých sou­se­dů. „Lee nechce být nablíz­ku niko­mu, kdo ví, co se mu při­ho­di­lo,“ popi­su­je Affleck. „V Bostonu o tom nikdo nemá ani poně­tí. Ale Patrick chce zůstat v rod­ném měs­tě přes­ně z toho důvo­du, ze kte­ré­ho z něj chce Lee ode­jít – pojí ho s ním vzpo­mín­ky.“

            „Casey je napros­to odliš­ný herec než kdo­ko­liv jiný,“ míní pro­du­cent Moore. „Je veli­ce bys­trý a svým rolím dodá­vá vel­kou hloub­ku. Jeho výkon je veli­ce emo­ci­o­nál­ní. Lee a Patrick vedou ve fil­mu vel­mi vypja­té roz­ho­vo­ry. Caseyho spe­ci­fic­ký smy­sl pro humor jim dodá­vá na jedi­neč­nos­ti. Skutečně k té roli při­stu­pu­je veli­ce zají­ma­vě. Veškeré jeho role mě zau­ja­ly, ale tahle role je vrcho­lem jeho kari­é­ry.“

            Ať je ale Affleck sebe­lep­ší, Lucas Hedges, kte­rý před­sta­vu­je Patricka, s ním doká­že ve všech scé­nách zdat­ně držet krok. Ačkoliv Patrick při­šel o otce a mat­ka ho opus­ti­la, v mno­ha ohle­dech je napros­to kla­sic­kým tee­nage­rem. Ve svých pat­nác­ti letech žije pří­jem­ným živo­tem, o kte­rý by nechtěl při­jít.

            „Hraje v kape­le, je čle­nem hoke­jo­vé­ho týmu, má v Manchesteru všech­no, co má rád, včet­ně dvou pří­tel­kyň,“ vysvět­lu­je Damon. „Staral se o něj pře­de­vším Joe. Byl to skvě­lý otec, ale zemřel a on stá­le potře­bu­je otce, zatím­co se sna­ží vyjas­nit si svou budouc­nost.“

            Vlivem kom­pli­ko­va­né­ho dět­ství je Patrick veli­ce hou­žev­na­tý a tou­ží žít tak napl­no, jak je to jen mož­né, zatím­co jeho strýc je jeho pra­vým opa­kem. „Je to tee­nager, kte­rý truch­lí a drží si pro­to od ostat­ních odstup,“ říká Walsh. „Není tak doce­la scho­pen pocho­pit, že jsou důle­ži­té i živo­ty dru­hých lidí, nejen ten jeho. To je pod­sta­tou jeho hádek s Leem. Nejsou schop­ni si navzá­jem vyjít vstříc.“

            Lonergan se kvů­li této roli setkal s řadou mla­dých her­ců, než do ní Hedgese obsa­dil. Hedges, kte­rý momen­tál­ně stu­du­je umě­lec­kou ško­lu v Severní Karolíně, se už obje­vil v něko­li­ka pres­tiž­ních fil­mech, mimo jiné ve fil­mech Wese Andersona Až vyjde měsíc a Grandhotel Budapešť. „Lucas je ohrom­ně talen­to­va­ný,“ sou­dí Lonergan. „Je neu­vě­ři­tel­ně cit­li­vý a veli­ce sym­pa­tic­ký. Je to těž­ká role a on do ní vná­ší obrov­skou dáv­ku emo­cí. Patrick toho v živo­tě pro­žil hod­ně, ale nikdy ho to nezlo­mi­lo. Má jis­tou nezdol­nost, kte­rou Lucas doká­že při­ro­ze­ným způ­so­bem ztvár­nit. Je to taky vel­ký chyt­rák. Je hou­žev­na­tý, napros­to neú­nav­ný a oprav­du vtip­ný – a bylo úžas­né sle­do­vat Lucase, jak v sobě tyhle vlast­nos­ti obje­vu­je a pře­dá­vá je své roli. Nejde jenom o talen­to­va­né­ho klu­ka, kte­rý se před kame­rou cho­vá při­ro­ze­ně. Máme tu před sebou krás­nou a kom­plex­ní posta­vu, kte­rou ztvár­nil vel­mi mla­dý herec, což se nevi­dí kaž­dý den.“

            Hedgesův otec, sce­náris­ta Peter Hedges, zná Lonergana z newy­or­ské­ho diva­del­ní­ho svě­ta přes 20 let. „Evidentně jsem se s Kennym už setkal, když mi byly dva roky,“ vyprá­ví herec. „Byl jsem ješ­tě v kočár­ku. Je úžas­né, že o 16 let poz­dě­ji jsem dostal mož­nost zahrát si v jed­nom z jeho fil­mů.“

            Hedges se ale nemu­sel kvů­li této roli uchy­lo­vat k žád­né pro­tek­ci. „Můj agent mě tam poslal jako koho­ko­liv jiné­ho,“ říká. „Role Patricka byla posled­ní hlav­ní rolí fil­mu, kte­rou bylo tře­ba obsa­dit. Než mě pozva­li do Bostonu na zkouš­ku se vše­mi ostat­ní­mi her­ci, absol­vo­val jsem asi čty­ři nebo pět míst­ních zkou­šek. Cestou z Bostonu zpát­ky do New Yorku mi pak Kenny tu roli nabí­dl.“

            Ačkoliv Patrick ve svém živo­tě roz­hod­ně potře­bu­je otcov­skou posta­vu, není jas­né, jest­li se Lee doká­že této výzvy cho­pit. „Patrick tou­ží jen po tom, aby ho Lee měl rád,“ říká Hedges. „Měl se svým otcem skvě­lý vztah a chce ho mít i s Leem. Současně nechce opus­tit život, kte­rý žije. Má rád svůj domov i své kama­rá­dy. V mno­ha ohle­dech se nemá vůbec špat­ně.“

            Lee se ale zou­fa­le tou­ží vrá­tit do Bostonu, čímž by naru­šil Patrickovo stu­di­um i jeho spo­le­čen­ský život. „Když Lee za Patrickem při­je­de, je jako robot,“ říká Hedges. „Pozbyl už veš­ke­rých emo­cí. Patrick se v něm sna­ží pro­bu­dit tro­chu lid­skosti tím, že vtip­ku­je a dělá si z něj legra­ci. Když na to ale Lee nere­a­gu­je tak, jak by si před­sta­vo­val, tak se Patrick roz­čí­lí a brá­ní se mu. Vnímá, že je nefér, aby musel opus­tit domov a odjet do Bostonu.“

            Affleck je pod­le Hedgese jed­ním z jeho herec­kých ido­lů. „Ohromně ho respek­tu­ji. Nestará se o to, co si o něm lidé mys­lí. Má za úkol odvést svou prá­ci. Líbí se mi, jak hovo­ří se svý­mi kole­gy a jak si svou roli při­vlast­nil. Ukázal mi, že film sto­jí pře­de­vším na reži­sé­ro­vě vizi, ale herec jeho podo­bu může ovliv­ňo­vat.“

            Hedgesovo nad­še­ní ze spo­lu­prá­ce s Lonerganem je podob­ně inten­ziv­ní. „Spolupracoval jsem už s lid­mi, kte­ří byli sou­čas­ně sce­náris­ty a reži­sé­ry, a obvykle jsou v jed­né z těch věcí lep­ší než ve dru­hé,“ říká Hedges. „Kenny je dob­rý v obo­jím. Je jed­ním z mála sou­čas­ných sce­náris­tů a dra­ma­ti­ků, kte­ří dia­lo­gy píší tak, jak lidé oprav­du mlu­ví. Dialogy jeho postav se občas pře­krý­va­jí, což jsem ješ­tě nikdy nevi­děl. Lidé neho­vo­ří pro­střed­nic­tvím mono­lo­gů. Kenny zachy­cu­je neu­spo­řá­da­nost běž­né­ho živo­ta.“

            „A jako reži­sér se mnou strá­vil spous­tu času tím, aby mi pomohl při­jít na to, proč něco říkám nebo jak bych měl danou scé­nu zahrát,“ pokra­ču­je. „Chtěl si se mnou pro­jít Patrickovu minu­lost nad rámec toho, co zachy­cu­je scé­nář, jeho vzpo­mín­ky a nejis­to­ty, důvo­dy, proč dělá to, co dělá.“

            Hedges říká, že si uvě­do­mu­je, že už mož­ná nikdy nedo­sta­ne roli tak boha­tou a pes­trou, jako je role Patricka Chandlera. „Zahrát si takhle doko­na­le pro­pra­co­va­nou a skvě­le napsa­nou posta­vu byla pro něko­ho v mém věku pří­le­ži­tost, kte­rá při­chá­zí jed­nou za život,“ mys­lí si. „Nemám tuše­ní, jest­li se někdy bude opa­ko­vat, tak­že jsem vděč­ný za to, že jsem tuhle pří­le­ži­tost dostal.“

            Joe Chandler, muž, kte­rý dá do pohy­bu záplet­ku celé­ho fil­mu, je pocti­vý otec rodi­ny, kte­rý své­ho syna vycho­vá­val sám s vědo­mím, že trpí srdeč­ní cho­ro­bou, kte­rá bude mož­ná pří­či­nou jeho před­čas­né smr­ti. Jeho posled­ním činem je sna­ha sblí­žit spo­lu ty, kte­ří pro něj zna­me­na­jí nej­ví­ce, v nadě­ji, že je tím oba zachrá­ní. „Celé roky se pokou­šel Leemu pomo­ci,“ říká Walsh. „Tím, že mu svě­řil do péče Patricka, své­ho bra­t­ra nutí k tomu, aby kou­sek po kous­ku vyle­zl ze své uli­ty. Je to veli­ce lás­ky­pl­ný způ­sob, jak Leemu pomo­ci zba­vit se jeho depre­se a pře­ko­nat jeho ztrá­ty.“

            Kyle Chandler, kte­rý si roli Joea zahrál, na sebe Lonergana popr­vé upo­zor­nil v roli agen­ta FBI, kte­rý je na sto­pě posta­vě Leonarda DiCapria ve fil­mu Vlk z Wall Street. „Připadal mi v tom fil­mu veli­ce výraz­ný,“ říká reži­sér. „Odehrál svou roli s úžas­nou dáv­kou humo­ru, jako by mu její osu­dy při­pa­da­ly vtip­né. Říkal jsem si, že to byl skvě­lý nápad. Byl jsem veli­ce nad­še­ný z toho, že roli v mého fil­mu mohl při­jmout.“

            Steward sou­hla­sí a pro­hla­šu­je, že Chandler se role star­ší­ho bra­t­ra ujal i ve sku­teč­nos­ti veli­ce při­ro­ze­ně. „Kyle posky­tl skvě­lé rady všem herec­kým kole­gům, povzbu­zo­val je a fil­mu dodal na pokli­du a roz­va­ze.“

            Joe je jakož­to rybář v massa­chusett­ských vodách klí­čo­vým čle­nem pev­ně semknu­té komu­ni­ty v Manchesteru. „Joe stá­le žije ve měs­tě, ve kte­rém s Leem vyrůs­ta­li,“ říká Chandler. „Už něja­kou dobu ví o tom, že mu nezbý­vá mno­ho času. Když zemře, pře­ne­chá úkol posta­rat se o jeho pat­nác­ti­le­té­ho syna Leemu. Ví, že Lee udě­lá pro Patricka coko­liv a dou­fá, že by to moh­lo jeho bra­t­ro­vi pomo­ci vylé­čit si sta­ré rány. Leeho ten­to krok zasko­čí a nemá z něj radost, ale ve finá­le mu může zachrá­nit život. Jedná se ve sku­teč­nos­ti o pří­běh o rodi­ně a o tom, jak se jeden člo­věk sna­ží vypo­řá­dat s nezměr­nou zod­po­věd­nos­tí, kte­rá byla na jeho bed­ra svě­ře­na. Lee má srd­ce na správ­ném mís­tě, ale není jis­té, jest­li se doká­že vypo­řá­dat s tím, čemu je nucen čelit.“

            První čte­ní scé­ná­ře bylo pro Chandlera veli­ce emo­ci­o­nál­ním zážit­kem. „Je pro mě neob­vyk­lé, aby na mě scé­nář při prv­ním pře­čte­ní tak zapů­so­bil,“ říká. „Když jsem ho doče­tl, pro­chá­zel jsem se a pře­mýš­lel jsem, proč plá­ču. Přečetl jsem si ho zno­vu a zno­vu jsem se roz­pla­kal. Příštího dne jsem se sešel s Kennym a hodi­nu jsme si poví­da­li. Když jsem ze schůz­ky s ním odchá­zel, říkal jsem si, že dou­fám, že se mi poda­ří tuhle roli zís­kat. Měl jsem nesku­teč­né štěs­tí. Doufám, že budu mít to štěs­tí s ním ješ­tě zno­vu spo­lu­pra­co­vat.“

            Pokud byla hlav­ním důvo­dem, proč po této roli tou­žil kva­li­ta scé­ná­ře, pak ihned po začát­ku natá­če­ní Chandler věděl, že se roz­ho­dl správ­ně. „Kennyho režij­ní vede­ní je ohro­mu­jí­cí a něco tako­vé­ho neří­kám čas­to,“ podo­tý­ká Chandler. „Když jsem film popr­vé na Sundance viděl, uvě­do­mil jsem si, že jde o typ fil­mu, s jakým jsem se nikdy před­tím nese­tkal. Jeho styl je pro Kennyho veli­ce cha­rak­te­ris­tic­ký. Není to jen inte­li­gent­ní člo­věk, je sou­čas­ně jed­ním z nej­u­přím­něj­ších lidí, jaké jsem kdy potkal. Ví, jak to v živo­tě cho­dí a sna­ží se to pře­vést na fil­mo­vé plát­no. Jsem jeho obrov­ským fanouš­kem.“

            Michelle Williams podá­vá emo­ci­o­nál­ní a pozo­ru­hod­ný výkon coby Randi, Leeho býva­lá žena. „Je ohro­mu­jí­cí,“ pro­hla­šu­je Lonergan. „Už něja­kou dobu tou­žím po mož­nos­ti s ní spo­lu­pra­co­vat, už od chví­le, kdy ješ­tě jako tee­nager­ka hrá­la v newy­or­ských diva­dlech. Vyrostla z ní jed­na z nej­ta­len­to­va­něj­ších a nej­vše­stran­něj­ších here­ček na svě­tě, a navíc je úžas­ně milá.“

            Podle Afflecka byla Williams pro tuto roli ide­ál­ní díky své při­ro­ze­né inte­li­gen­ci a věro­hod­né zra­ni­tel­nos­ti. „Její upřím­nost je nepo­pi­ra­tel­ná,“ dodá­vá. „Její posta­vy vždy půso­bí jako sku­teč­ní lidé, což zna­me­ná, že na nich divá­kům doo­prav­dy zále­ží.“

            Steward s obdi­vem vzpo­mí­ná na prv­ní den, kdy se Williams zúčast­ni­la natá­če­ní. Přestože se tep­lo­ta vzdu­chu pohy­bo­va­la pod bodem mra­zu, Williams muse­la natá­čet scé­nu v exte­ri­é­ru, oble­če­na pou­ze v noč­ní koši­li. „Natáčela tu neo­by­čej­ně cito­vě vypja­tou scé­nu v mno­ha opa­ko­vá­ních a kaž­dé bylo napros­to doko­na­lé. Její pře­rod ve svou posta­vu byl ohro­mu­jí­cí. Michelle je křeh­ká a tichá, zatím­co Randi je mno­hem agre­siv­něj­ší a vyhra­ně­něj­ší.“

            Williams říká, že když jí tato role byla nabíd­nu­ta, doja­lo ji to nato­lik, že se roz­pla­ka­la. „Vždycky jsem s Kennym chtě­la spo­lu­pra­co­vat,“ říká hereč­ka. „Nikdo neu­mí psát dia­lo­gy tak jako on. Jsou napros­to při­ro­ze­né a nenu­ce­né. Chtěla jsem jeho dia­lo­gy pro­ná­šet už veli­ce dáv­no. Necháte se jimi pros­tě jen uná­šet. A je jed­ním z nej­vtip­něj­ších lidí na svě­tě. Je s ním neu­stá­le zába­va.“

            V prů­bě­hu své­ho man­žel­ství pro­ží­va­jí Lee s Randi vře­lý a důvěr­ný vztah plný humo­ru a pošťu­cho­vá­ní. „A pak se to všech­no roz­pad­ne,“ popi­su­je Williams. „Casey má v sobě hod­ně inte­gri­ty a hloub­ky. Nedalo mi pří­liš prá­ce v něm tyto vlast­nos­ti pro­bu­dit.“

            I na ome­ze­ném pro­sto­ru, kte­rý má k dis­po­zi­ci, se Williams daří budo­vat věr­ný obraz ženy, kte­rá je udá­lost­mi minu­los­ti sice stá­le pozna­me­na­ná, ale sna­ží se z obrov­ské ztrá­ty, kte­rou pro­ži­la, vzpa­ma­to­vat. „Byl to neob­vyk­lý záži­tek,“ vysvět­lu­je Williams. „Protože se ve fil­mu tak moc neob­je­vu­ji, strá­vi­la jsem více času pří­pra­va­mi na něj než samot­ným natá­če­ním. Boston není od New Yorku pří­liš dale­ko, tak­že jsem sed­la na vlak, doje­la do Bostonu a tam se pro­chá­ze­la, navště­vo­va­la kavár­ny a obchod­ní domy a sna­ži­la se vstře­bat míst­ní atmo­sfé­ru a lidi a jejich pří­zvuk. V pomě­ru k tomu, jak dlou­ho trva­lo natá­če­ní, jsem tam strá­vi­la vel­kou spous­tu času.“

            Podle Moorea ostý­cha­vá krá­sa, kte­rou Williams vyza­řu­je, téměř odvá­dí pozor­nost od hlu­bo­ké­ho herec­ké­ho výko­nu, jenž před kame­rou před­vá­dí. „Zdá se, jako by kame­ra zazna­me­ná­va­la její duši. Je ztě­les­ně­ním přes­ně opač­né­ho vypo­řá­dá­vá­ní se s tragé­dií, než je to Leeho. Nedokázala se s ní zce­la vyrov­nat, stá­le plá­če. Stále jí to láme srd­ce, ale roz­hod­la se jít kupře­du a nepo­le­vo­vat. Michelle to všech­no své posta­vě dodá­vá už jen tím, že se ve fil­mu obje­vu­je.“

            V dojem­ně křeh­ké roli Elise, Joeovy býva­lé man­žel­ky a Patrickovy mat­ky, je ve fil­mu k vidě­ní Gretchen Mol. „Obsadit tuhle roli neby­lo jed­no­du­ché,“ při­zná­vá Lonergan. „Měl jsem veli­ce jas­nou před­sta­vu o tom, jaká by ta posta­va měla být. Elise je sužo­vá­na mno­ha pro­blémy, je veli­ce bys­trá, napja­tá a neklid­ná. Vynakládá vel­ké úsi­lí, ale není schop­na dosáh­nout toho, čeho by dosáh­nout chtě­la, a neví přes­ně proč. Zahrát něco tako­vé­ho je veli­ce obtíž­né. Gretchen své roli dodá­vá úžas­nou zra­ni­tel­nost, kte­rá se pro ni doko­na­le hodi­la.“

            Držitel ceny Tony Matthew Broderick si zahrál Elisina dru­hé­ho man­že­la, tiché­ho, ale zkost­na­tě­lé­ho evan­ge­lic­ké­ho křes­ťa­na, kte­rý ve svém doko­na­le zor­ga­ni­zo­va­ném živo­tě nemá mís­to pro pro­blé­mo­vé­ho tee­nage­ra. Broderick, kte­rý je vete­rá­nem obou Lonerganových před­cho­zích fil­mů Margaret a Na mě se můžeš spo­leh­nout, svým nevý­raz­ným šar­mem a schop­nos­tí držet se v ústra­ní mas­ku­je své sku­teč­né poci­ty, kte­ré způ­so­bu­jí, že se Patrick v nové domác­nos­ti své mat­ky necí­tí víta­ný.

            „Matthew je můj nej­lep­ší pří­tel a je to jeden z mých vel­mi, vel­mi oblí­be­ných her­ců,“ svě­řu­je se Lonergan. „Už jen jeho herec­ký roz­sah je ohro­mu­jí­cí. Sleduji jeho herec­tví už od dob, kdy jsme spo­leč­ně cho­di­li na střed­ní ško­lu. Má úžas­ný smy­sl pro humor a cit pro posta­vu a pří­běh, kte­rý­mi nedo­ká­že kon­ku­ro­vat takřka niko­mu, koho znám. Dokáže ztvár­nit neu­vě­ři­tel­ně jem­né detai­ly, ale ze vše­ho nej­ví­ce na něm obdi­vu­ji jeho cit pro rea­lis­mus. Je v něm tak hlu­bo­ce zako­ře­ně­ný – sna­ha za daných pod­mí­nek pře­žít a zůstat bdě­lý – že ho z něj nedo­ká­žou vyvést ani občas­né špat­né nápa­dy či nega­tiv­ní impul­zy. Drží vše veli­ce při zemi. A ačko­liv se to sna­ží nedá­vat naje­vo, před­sta­vu­je během natá­če­ní vždy ztě­les­ně­ní nená­sil­né a nenu­ce­né pro­fe­si­o­na­li­ty. Díky němu máte pocit, že pra­cu­je­te na něčem sku­teč­ně důle­ži­tém. Chová se veli­ce uvol­ně­ně, ale tenhle pocit kolem sebe za všech okol­nos­tí šíří, a všem – a zejmé­na mně – tím dodá­vá vel­ké sebe­vě­do­mí.“

            Vzhledem k vyso­ké úrov­ni herec­kých výko­nů ve fil­mu Místo u moře se zdá téměř nepřed­sta­vi­tel­né, že s vět­ši­nou zúčast­ně­ných her­ců Lonergan spo­lu­pra­co­val popr­vé. „To se mi čas­to nestá­vá. Snažím se spo­lu­pra­co­vat stá­le se stej­ný­mi her­ci – napří­klad s Matthewem nebo s Markem Ruffalo nebo s J. Smith-Cameron (kte­rá je také jeho man­žel­kou). Nerad ris­ku­ji. Nebo bych měl mož­ná spíš říci, že když vidím něco dob­ré­ho, sna­žím se toho držet. Natočil jsem jenom dva fil­my a v pří­pa­dě těch dvou před­cho­zích bych ty, se kte­rý­mi jsem v minu­los­ti nespo­lu­pra­co­val nebo jsem se s nimi osob­ně neznal, mohl spo­čí­tat na prs­tech jed­né ruky.“

            „Bylo pro mě veli­ce vzru­šu­jí­cí vidět, jaké úsi­lí a jakou dáv­ku inte­li­gen­ce tito her­ci za všech okol­nos­tí vyna­klá­da­li,“ pokra­ču­je. „Možnost spo­lu­pra­co­vat s nimi na pře­ve­de­ní postav, kte­ré exis­to­va­ly pou­ze v mojí před­sta­vi­vos­ti, do podo­by sku­teč­ných živých lidí pří­mo před mýma oči­ma, to pro mne byl záži­tek plný poko­ry a vdě­ku. Přijdou na natá­če­ní a sta­nou se před vámi někým, koho jste si dosud jen před­sta­vo­va­li. A při­ná­še­jí s sebou kom­plex­nost a hloub­ku pro­žit­ků a spe­ci­fič­nost myš­le­nek a cho­vá­ní, kte­ré vel­mi, vel­mi výraz­ně pře­sa­hu­jí coko­liv, co bys­te doma na počí­ta­či doká­za­li vytvo­řit. Považuji to za napros­tý zázrak a zbož­ňu­ji je za to.“

            Snímek Místo u moře, kte­rý se natá­čel v oblas­ti Cape Ann v sever­ním Massachusetts, v sobě zachy­cu­je drs­nou krá­su skal­na­té­ho pobře­ží, zátok a pří­sta­vů méně zná­mé­ho pří­buz­né­ho věhlas­né­ho Cape Cod, stej­ně jako i krá­su děl­nic­kých domo­vů, ve kte­rých rodi­na Chandlerových se svý­mi přá­te­li žije. Lonergan se svým týmem strá­vil natá­če­ním v něko­li­ka míst­ních men­ších měs­tech zhru­ba 50 kilo­me­t­rů od Bostonu obdo­bí od kon­ce úno­ra do počát­ku květ­na 2015. Patřily mezi ně měs­ta Manchester, Gloucester, Essex, Rockport a Beverly.

            Podle Steward byl pře­chod ze zimy do jara pro reži­sé­ra důle­ži­tým při­rov­ná­ním. „Velice spe­ci­fic­ky tou­žil po tom, aby se nám prá­vě tohle ve fil­mu poda­ři­lo zachy­tit,“ vzpo­mí­ná. „Jednalo se o něco, co je veli­ce těs­ně spo­je­né s vývo­jem postav.“

            Zima v této oblas­ti byla pod­le Lonergana vel­mi stu­de­ná, ale také veli­ce krás­ná. „Na Cape Ann nikdy nemá­te k moři dale­ko,“ pozna­me­ná­vá. „Líbilo se mi trá­vit veš­ke­rý čas v blíz­kos­ti oce­á­nu. Moc se mi líbi­lo natá­če­ní na lodi a v docích a ve zdej­ších domech, dokon­ce i teh­dy, když jsme už mno­ho­ná­sob­ně pře­ta­ho­va­li a já tou­žil jen po mož­nos­ti jít se vyspat. A tam­ní jíd­lo bylo navíc skvě­lé. Mojí nej­ob­lí­be­něj­ší restau­ra­cí byla restau­ra­ce Clam Box v Ipswichi, kde mají ty nej­lep­ší humří rol­ky, jaké jsem kdy jedl.“

            Damon i Affleck v Massachusetts oba vyrůs­ta­li a dob­ře to tu zna­jí. „Tuhle oblast znám nej­lé­pe ze všech míst na svě­tě,“ svě­řu­je se Affleck. „Rybářská měs­teč­ka v Massachusetts jsou plná oby­čej­ných lidí, kte­ří se sna­ží vydě­lat si na živo­by­tí, a to do toho­to pří­bě­hu doko­na­le zapa­dá. Doufám, že sku­teč­nost, že se zde nachá­zím na domá­cí půdě, pomá­há fil­mu dodat na jis­té auten­tič­nos­ti.“

            Výtvarnice Ruth De Jong pro film zvo­li­la mír­ně syro­vý a rea­lis­tic­ký styl. Téměř vše bylo natá­če­no pří­mo v exte­ri­é­rech, aby film půso­bil co nej­vě­ro­hod­ně­ji a nej­při­ro­ze­ně­ji. „Když jsem se s Kennym popr­vé setka­la, shod­li jsme se na tom, že chce­me oba k tomu­to fil­mu při­stu­po­vat co nej­re­a­lis­tič­tě­ji, téměř jako k doku­men­tu. Vždycky tou­žím po tom, aby her­ci moh­li s pro­stře­dím kolem sebe aktiv­ně pra­co­vat. Nechtěli jsme ale vytvo­řit film, kte­rý by byl pro­stou­pe­ný šedí a zou­fal­stvím. Snažila jsem se o to, aby domo­vy všech postav půso­bi­ly veli­ce při­ro­ze­ně, aby byly v rám­ci mož­nos­tí co nej­pro­svět­le­něj­ší a nej­ve­se­lej­ší. Kenny veli­ce tou­žil po tom, aby vše půso­bi­lo zce­la nor­mál­ně.“

            První pri­o­ri­tou výtvar­ni­ce bylo zjis­tit co nej­ví­ce infor­ma­cí o lidech, kte­ří v této oblas­ti žijí. „Pochopit pod­sta­tu toho, kým tito lidé jsou, bylo napros­to klí­čo­vé,“ říká. „Stálo nás to spous­tu stu­dia a ces­to­vá­ní. Strávili jsme něja­ký čas s rybá­ři a děl­ní­ky, kte­ří zde žijí, niko­liv s těmi, kte­ří sem jez­dí jen na dovo­le­nou.“

            Práce na sním­ku Místo u moře pod­le ní bylo tou nej­ko­lek­tiv­něj­ší pra­cov­ní zku­še­nos­tí, jakou kdy zaži­la. „Všichni byli skvě­lí. Byli nad­še­ni z toho, že se na fil­mu mohou podí­let, a sna­ži­li se při­lo­žit ruku k dílu. Měli jsme k dis­po­zi­ci spous­tu hloub­ky a pes­t­ros­ti. Casey se se mnou s nad­še­ním vydá­val na ces­ty po oko­lí. Když všich­ni spo­lu­pra­cu­jí, veli­ce to fil­mu pro­spí­vá.“

            Důraz na rea­lis­tič­nost se pro­je­vo­val i na poje­tí kame­ry. Podle kame­ra­ma­na Jodyho Lee LipeseKenny nechtěl, aby na sebe vizu­ál­ní podo­ba fil­mu jak­ko­liv upo­zor­ňo­va­la. Chtěl svůj pří­běh vyprá­vět veli­ce věc­ně, bez jaké­ho­ko­liv vyru­šo­vá­ní. Je natá­če­ný veli­ce jed­no­du­še s nor­mál­ním stra­no­vým pomě­rem, nepo­u­ží­vá žád­ný extrém­ní for­mát nebo vyuměl­ko­va­né zábě­ry. Jde pros­tě jen o při­ro­ze­né a pocti­vé vyprá­vě­ní. Pro něj jsou nej­dů­le­ži­těj­ší scé­nář a herec­ké výko­ny, tak­že jsem se pros­tě sna­žil jim pří­liš nepře­ká­žet.“

            Film byl natá­čen pomo­cí digi­tál­ních kamer Arri Alexa. „Alexa je skvě­lou alter­na­ti­vou fil­mu,“ říká Lipes. „Používali jsme někte­ré star­ší objek­ti­vy, abychom zábě­ry změk­či­li a docí­li­li více fil­mo­vé­ho dojmu.“

            Lipesovou hlav­ní pri­o­ri­tou bylo zajis­tit, aby Lonergan obdr­žel přes­ně to, co si před­sta­vo­val. „Kenny je nada­ný umě­lec s nároč­nou vizí,“ říká. „Výzva spo­čí­va­la v tom, abychom za všech okol­nos­tí zajis­ti­li, že bude svou vizi scho­pen napl­nit. Mým úko­lem čas­to bylo nato­čit to, co potře­bo­val, v co nejmé­ně zábě­rech, aniž bychom se pří­liš zatě­žo­va­li tech­nic­ký­mi aspek­ty. Protože je také dra­ma­ti­kem, při­stu­pu­je k vypra­věč­ství poměr­ně diva­del­ním způ­so­bem. Působí to dojmem, jako by si před­sta­vo­val, že se to všech­no ode­hrá­vá na jeviš­ti.“

Části seriálu: Místo u moře


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Cameron Diaz a Jamie Foxx se vracejí do rodinného akčního filmu společnosti Netflix „Návrat do akce“
5. února 2025Cameron Diaz a Jamie Foxx se vracejí do rodinného akčního filmu společnosti Netflix „Návrat do akce“Dvojici bývalých tajných agentů se ve filmu Návrat do akce, který nyní celosvětově vysílá Netflix, vytrhne trn z paty rodinný život na předměstí. První film po více než deseti letech od hlavní herečky Cameron Diaz je…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nepovedený pokus o adaptaci: Venom se utápí ve vlastních nedostatcích
12. července 2024Nepovedený pokus o adaptaci: Venom se utápí ve vlastních nedostatcíchEddie Brock (Tom Hardy) při získávání materiálů na svoji novou reportáž překročí své morální hranice. Získá sice informace o tom, jak slavný milionář Carlton Drake (Riz Ahmed) ve své farmaceutické firmě při testování nových léků v…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Argo: Záchrana šesti životů ve stínu filmového klamu a politického napětí
11. ledna 2024Argo: Záchrana šesti životů ve stínu filmového klamu a politického napětíKoncem roku 1979 v Iránu proběhla revoluce, která s sebou přinesla únos 52 rukojmích z velvyslanectví v Teheránu. Šesti lidem se podařilo před rozbouřenými davy utéci a najít dočasný azyl na půdě kanadského velvyslanectví v téže…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
V Oppenheimerovi vystupuje také česká vědkyně, která pracovala na projektu Manhattan
21. července 2023V Oppenheimerovi vystupuje také česká vědkyně, která pracovala na projektu ManhattanV novém filmu Christophera Nolana Oppenheimer, z něhož vám spadne čelist, se kromě titulní postavy objeví i nejznámější vědci 20. století, jako například Albert Einstein, Niels Bohr, Werner Heisenberg, Kurt Gödel a Richard Feynman. Zahrnuje však…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Oppenheimer – Recenze – 90 %
20. července 2023Oppenheimer – Recenze – 90 %Oppenheimer je americký velkofilm režiséra a scenáristy Christophera Nolana (Dunkerk, Tenet), jenž líčí příběh J. Roberta Oppenheimera, amerického teoretického fyzika, jemuž se s jeho vědeckým týmem podařilo v rámci tzv. projektu Manhattan jako prvnímu vyrobit jadernou zbraň,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
„Oppenheimer“ IMAX 70mm: Nolanův výbušný epos se rozhořel na velkém plátně
19. července 2023„Oppenheimer“ IMAX 70mm: Nolanův výbušný epos se rozhořel na velkém plátněTeoretický fyzik J. Robert Oppenheimer vede tým vědců vyvíjejících atomovou bombu ve snaze ukončit druhou světovou válku ve filmu Oppenheimer, který vstoupí do pražských kin dnes o půlnoci a o víkendu bude mít premiéru po celém…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vlk z Wall Street: Peníze, moc a pád do propasti
17. května 2023Vlk z Wall Street: Peníze, moc a pád do propasti[caption id="" align="alignright" width="400"] Photo © Paramount Pictures / Mary Cybulski[/caption] Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) si na svůj vstup do světa makléřů na Wall Street vybral docela nevhodnou chvíli. Krize trhu způsobila, že spousta makléřů přišla…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
První člověk: Neil Armstrong a dobytí Měsíce
15. května 2023První člověk: Neil Armstrong a dobytí MěsíceNeil Armstrong (Ryan Gosling) platí za poněkud rizikového pilota, během jeho testovacích letů již několikrát po sobě měl problémy, přesto se mu vždy podařilo se strojem přistát. Časem se tedy dostává k vesmírnému programu Gemini, který…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
King Kong - Jackson ve své vrcholné formě
2. dubna 2023King Kong - Jackson ve své vrcholné forměPo prvním shlédnutí jsem se k tomuto filmu stavil poměrně vlažně. Dinosauři a King Kong čí obří stonožky a jiná havěť mi přišla jako nesourodý koktejl, ale pak jsem se po několika letech shlédl tento film…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Fabelmanovi (The Fabelmans) – Recenze – 80 %
13. prosince 2022Fabelmanovi (The Fabelmans) – Recenze – 80 %Malý chlapec jménem Sam Fabelman vyráží na počátku 50. let poprvé s rodiči do kina na cirkusový film Největší představení na světě, jehož destruktivní scéna srážky vlaku s automobilem se pro něj stává formativním zážitkem. Posedlý onou sekvencí…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře