Stará dobrá Vánoční klasika Mrazík je již od dětství jedna z mých nejoblíbenějších pohádek. Pohádku natočilo filmové studio Gorkij v roce 1964 podle tradiční ruské pohádky Morozko. V hlavních rolích hrají Eduard Izotov (Ivánek), Natalja Sedych (Nastěnka), Inna Čurikovova (Marfuša), Georgij Milijar (baba Jaga) a Alexandr Chvylja (Děda Mráz). V roce 1965 byl oceněn na 26. mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách v programu filmů pro děti a mládež. V roce 1966 byl oceněn na všesvazovém filmovém festivalu a za roli Marfuši udělil český velvyslanec Jaroslav Bašta Inně Čurikovové stříbrnou Masarykovu medaili. Snímek se stal kultovním a mnoho hlášek zlidovělo. Pojďme si trochu zavzpomínat a pohádku rozebrat z trošičku jiné stránky.
Ústřední postavou filmové pohádky s názvem Mrazík je chudá, utlačovaná, zavrhovaná, týraná a vysmívaná avšak ctnostná, krásná, dobrá, spravedlivá a laskavá archetypová Panna jménem Nastěnka, která žila v chudé chaloupce v prosté vesničce na venkově se svým vlastním otcem, macechou a nevlastní sestrou. Hned v úvodu pohádky jsme uvrženi do příběhu, kde se děje čiré bezpráví, nespravedlnost a zlo, kdy Nastěnka jako nevlastní dcera byla týrána svou krkavčí macechou a nevlastní sestrou, čemuž její slabý otec pouze nečinně přihlížel. Z takto nastaveného rodinného prostředí vyrozumíme, že Nastěnku zřejmě postihla tragédie v podobě smrti její vlastní matky, která byla zřejmě dobrá, a její otec se bohužel znovu oženil a to ne úplně šťastně a do chaloupky si přivedl novou ženu, tedy Nastěnčinu macechu, i s její nevlastní sestrou Marfuškou. Na začátku máme tedy tuto kvaternitu v podobě čtvernosti postav: macechu, Mafušku, Nastěnku a jejího otce. Jak lze blíže charakterizovat tyto čtyři hlavní postavy? Prostá Nastěnka je vykreslena jako neposkvrněná ctnostná dívka, velmi dobrá, hodná, poslušná, pracovitá, milá, pravdivá a upřímná, která ovšem trpí v područí své macechy těžkou prací, nesmyslnými rozkazy, týráním i utlačováním. Vidíme, jak se pomyslné nůžky rozevírají, tedy vyšší tlak zlé macechy způsobil ještě vyšší ryzost Nastěnky. Nezodpovězenou otázkou zůstává, zdali důvodem její ctnosti byl její dobrý charakter anebo zda se na této roli oběti podílel útlak ze strany macechy, která nedovolila Nastěnce mít i nějaké ty lidské poklesky. Tedy Nastěnka byla doslova ve veliké nelibosti trpěna svou macechou, která ji nesnášela, možná i nenáviděla, a neustále až do úmoru ji zatěžovala těžkou, nesmyslnou a i zbytečnou prací. Postava macechy je zde vykreslena jako typická stínová matka, která je zlá. Macechy vlastní dcera Marfuška, která byla zcela v přízni své matky, nemusela pracovat, matka jí takzvaně nadržovala a podstrojovala – měla tedy veškeré výhody, pohodlí i bohatství, na druhou stranu ale byla nehezká, líná, nešikovná, celkově neschopná a zlá. Ačkoli Nastěnka sice byla v přízni svého milovaného otce, nic to nebylo platné, neboť její otec byl příliš slabý a pasivní, nečinně přihlížel trápení Nastěnky a nekladl své ženě žádný odpor, jen poslouchal její rozmary. Tento bezmocný otec evidentně byl takzvaný „podpantoflák“. Svým chováním otec tedy prospíval svému okolí a současně škodil sám sobě a Nastěnce, což lze zařadit v teorii typů chování člověka pod škatulku Slabý. Z výše uvedeného dále vyplývá, že macecha a její dcera Marfuška jednaly v pohádce po vzoru typu s názvem Bandita, kterému typicky vyhovuje mít vedle sebe Slabého, na kterém se obohacuje. Tedy na tomto příkladu jasně vidíme, jak se násilník pojí se svou obětí v disharmonickém spojení plném utlačování. Na této rodinné konstelaci můžeme pozorovat přesmyčku duality, kterak Nastěnka navzdory svému handicapu směřuje ke svému dobrému konci a naopak Marfuška navzdory svému privilegiu směřuje ke svému špatnému konci. Tedy privilegia Marfušky v podobě pohodlí a zázemí se pojí s ošklivostí, leností, a zejména se zlým charakterem. Naopak handicap Nastěnky v podobě ústrků, utlačování, ponižování a tvrdé práce se pojí s krásou, laskavostí a zejména dobrým charakterem. Čtyři hlavní postavy vytvářející kvaternitu: macecha, Marfuška, Nastěnka a stařík se v průběhu dění mění na tuto kvaternitu: baba Jaga, Nastěnka, Ivan a děda Mráz. Děj pohádky pokračuje dále záběrem na vedlejší vesnici, kde žil Ivan s matkou, ale jednoho dne se vydal putovat jako hledající poutník do světa. Jaký byl Ivan? Ivan měl zalíbení sám v sobě, dbal nikoli o krásu vnitřní ale zejména o krásu na pohled lahodnou pro oko. Byl to švarný chlapík, který byl sám se sebou spokojený, ale chyběla mu pokora. Rád se zhlížel ve svém zrcátku a sebevědomí mu rozhodně nechybělo. Ivan se toulal po široširém světě, až narazil na jeskyni, kde pohádka následujícím nápisem vyjadřuje víru ve fatalismus:
„Tvůj osud tě nemine.“
Zde Ivan potkává kouzelného dědečka, se kterým se jal soutěžit. Přestože Ivan nevyhrál, ale přiznal svou porážku, dostal od dědečka Hříbečka za odměnu luk a šípy, což by mohlo být vnímáno jako danajský dar. Proč? Příliš samolibý, pyšný a sobecký Ivan odmítl za dary poděkovat. Tedy Ivanovi chybí pokora a to se kouzelnému dědečkovi nelíbí, proto jej děd potrestal klatbou, kdy medvěd se mu pokloní až k zemi, ale Ivan přitom ohne svůj hřbet. Ivan ulovil v letu ptáka a jeho peří pustil po větru, aby mu ukázalo cestu. Přivedlo ho k Nastěnce, kde se následně jen chlubil a chvástal, jak je krásný a úžasný a ihned na místě se rozhodl pojmout Nastěnku za svou manželku. V úmyslu předvést se, že všechno dokáže, chtěl šípem trefit huňatou medvědici s mláďaty. Nastě se Ivan líbil, ale aby zachránila medvědici, zakryla mu hlavu vědrem, čím mu nasadila medvědí hlavu. Nešťastná Nasťa způsobila Ivanovi nemilé patálie, přitom ani jeden z nich neví, že jde o čáry kouzelného dědečka. Utíkající Ivan dívku proklíná a nadává jí do čarodějnic. Smutná Nasťa se z lásky k Ivanovi rozplakala a z jejích slz obrostl i mrtvý pařez. Mezitím bezradný Ivan hořekuje, zoufá si a bloudí po kraji, až nalezne nápis:
„Kdybys nebyl hlupákem, nestal by ses medvědem.“
Tento nápis působí jako výčitka našich poklesků a slabých stránek, které zapříčinily náš neúspěch. Ivan se opět setkal s dědečkem Hříbečkem. Medvědí hlava byla Ivanova lekce, jak se zbavit samolibosti, pýchy a domýšlivosti. A tak medvěd se klaní dědečkovi Hříbečkovi až k zemi, ale Ivanův hřbet se přitom ohýbá. Dědeček přislíbil Ivanovi vysvobození z medvědí podoby, jen když vykoná nějaký dobrý skutek. Ale Ivan opět nic nepochopil a hledá, jaký dobrý skutek by vykonal. Shledává, že darovaný pěťák na dobrý skutek nestačí... Lidé před nebohým Ivanem utíkali, až na babičku, která neutekla, protože byla slepá. Když se slitoval nad babičkou a odnesl ji i s nůší domů do chaloupky, zaradoval se, že to snad by mohlo zlomit kouzlo, ovšem Ivan stále myslel jen sám na sebe a na své osobní dobro v podobě vysvobození, takže ani to nepomohlo. Až ve chvíli, kdy chtěl babičce pomoct zcela spontánně, upřímně a ze srdce a nemyslel přitom na sebe, teprve potom byl vysvobozen a kouzlo pominulo. Zde na tomto místě bych uvedla v pohádkách často uváděný princip skutečného dobra. To lze ilustrovat příkladem Ivana, který ve chvílích, kdy se soustředí na dobrý skutek, dobro mu uniká, ale až ve chvíli, kdy přestává myslet na sebe, potom se plně otevírá dobru pro druhé. Podobně je tomu v pohádce Anděl Páně, kde Petronel nejprve zneužije čertovskou mošnu s vidinou vlastní spásy, ale následně jej druhé užití mošny s nezištnými úmysly skutečně spasí. Stejně tak lze vzpomenout případ pohádkového hrdiny Denise z příběhu Hotel Transylvánie, kde se malý Denis trápil, zda je dobrý či špatný, ale až ve chvíli, kdy přestává myslet jen sám na sebe, když se snaží zachránit vlčici Winnie, potom nachází sám sebe. Podobně v pohádce, kde sůl je nad zlato, vidíme, že ve chvíli, kdy král nemyslí jen na sebe, je slánka bezedná.
Děj pokračuje vylíčením kruté zimy, kdy vrtošivá zlá macecha neschopná sebereflexe ani introspekce vyhnala v záchvatu svého vzteku Nastěnku z domu, což zachycuje mezilidské zlo zacházející až do krajnosti. Se vším povolný stařeček uvyklý jen poslouchat zavezl Nasťu chtě – nechtě na saních do lesa, kde hrdince šlo doslova o holý život. Nastěnka byla zachráněna nadpřirozenou bytostí, když ji pod stromem objevil Mrazík, který zmrazí i ptáčka zpěváčka. Děda Mráz byl kladná postava z nadpřirozené říše s mocí zmrazit vše živé, který byl tak dobrotivý, že dal Nastěnce svůj kožich a odvezl ji na svém spřežení do svého sídla, čím jí zachránil život. Mezitím Ivan doputoval k chaloupce na muří noze, kde bydlela Baba Jaga a žádal ji o pomoc Nastěnce. V pohádkách můžeme pozorovat dobré i zlé čaroděje. Například v příběhu Pán prstenů je archetyp čaroděje zastoupen Gandalfem, který je zosobnění moudrosti, rozvážnosti a milosrdnosti, a Sauronem, který je černý mág a černokněžník a který zosobňuje temného vládce Mordoru. Baba Jaga v pohádce Mrazík představovala právě onu zlou temnou a ošklivou čarodějnici. Baba Jaga oživila stromy, které bojovaly jako oživlí lidští bojovníci s Ivanem, ale Ivan jako statný bojovník se ničeho nezalekl a přemohl je. Baba Jaga chtěla Ivana upéct v peci, ale Ivan ji přechytračil a strčil do pece on ji. Výměnou za její život Ivan požadoval od Baby Jagy pomoc dívce svého srdce. Čarodějnice mu dala kožich a sáňky samochodky, které jej zavedly k Nastěnce. Pak svého dobrého skutku velmi litovala, skučela a úpěla, a za Nastěnkou poslala černého kocoura, aby ten ji připravila o život. A tak se i stalo, černý kocour přilákal Nasťu k berle mrazilce a tak umrzla. Ale ne navždy, Ivan ji svou prosbou o odpuštění probudil ze spánku. Původně egoistický Ivan se docela změnil, už nemyslel jen na sebe a chtěl dělat jen samé dobré skutky. Ivan na své cestě dozrál z mladíka v zodpovědného muže, který je schopen lásky a empatie. Nastěnka s Ivanem se vrátili šťastně domů, od Mrazíka štědře velkým pokladem drahokamů obdarováni, zvěstovali, že dobro zvítězilo a zlo bylo přemoženo. Marfuška chtěla totéž, co dostala Nasťa: ženicha a drahokamy, peníze a moc peněz! Nechala se tedy také odvézt do lesa a stejně jako Nasťa si sedla pod vysoký strom. Ale když dva dělají totéž, nikdy to není totéž. Toto přísloví lze ilustrovat na příkladu dvou pekařů, kdy oba sice pečou chleba, ale přitom chléb od každého je zcela jiný, jinak chutná, má jinou barvu a složení. Ale toto rčení znamená i mnohem víc. Pokud pokojného člověka napadne zákeřný útočník, tak jeden z nich je agresor a druhý v pudu sebezáchovy sáhl po sebeobraně. Tedy v naší pohádce Nastěnce šlo o dobro, byla čisté duše i srdce dobrého, kdežto Marfuška byla nedobré vůle a usilovala jen o hmotné statky, materiální poklady a peníze, nikoli o dobro a zušlechtění ducha. A tak si Marfuška vysloužila od Mrazíka jen prasečí spřežení a truhlu plnou havranů, kteří se po otevření truhly rozletěly. Marfuška tak sklidila jen posměch a ostudu. Nakonec vidíme, jak se všichni napravili: Nastěnka vystoupila ze své role oběti, Ivan nabyl pokoru, stařík se zbavil své pasivity, macecha s Marfušou získaly zodpovědnost.
Vzhledem k době svého vzniku považuji tento snímek za zdařilý. Český dabing pohádku ještě posunul o level výše zejména díky Františku Filipovskému. Pohádka Mrazík stejně jako i jiné pohádky je určena nejenom dětem, ale i dospělým, neboť pohádkový příběh působí jako symbolický nástroj osobního rozvoje, neboť pohádky mají vliv na psychický vývoj. Na ČSFD se pyšní 75% a já nemohu jinak než z lásky k pohádkám dát krásných 80%.
Nejnovější komentáře