My (Us) – Recenze – 60%

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
V roce 1986 se čer­noš­ská hol­čič­ka zatou­lá na pou­ti do zrca­dlo­vé­ho blu­diš­tě, odkud si odne­se trau­ma­ti­zu­jí­cí záži­tek – v jed­nom ze zrca­del totiž spat­ří mís­to své­ho odra­zu svou dvoj­ni­ci (nebo si to ale­spoň mys­lí). Následuje skok do sou­čas­nos­ti, kdy je z hol­čič­ky dáv­no dospě­lá žena, kte­rá má sama dospí­va­jí­cí dce­ru, mlad­ší­ho syna a man­že­la, a jede s nimi na rodin­nou dovo­le­nou do domu na plá­ži. Tam je pak jed­no­ho veče­ra pře­pad­ne jiná čtyř­člen­ná rodi­na, kte­rá ovšem vypa­dá stej­ně jako oni – resp. vypa­dá jako jejich zlé, pokři­ve­né klo­ny, kte­ré je chtě­jí zabít.
My (Us) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

Režisér a sce­náris­ta Jordan Peele se dočkal znač­né­ho úspě­chu se svým fil­mo­vým debu­tem Uteč, za nějž obdr­žel mimo jiné něko­lik nomi­na­cí na Oscara (včet­ně kate­go­rií Nejlepší film a Nejlepší režie), z nichž nako­nec pro­mě­nil pou­ze tu za nej­lep­ší původ­ní scé­nář. Šlo o atmo­sfé­ric­ký sní­mek, v němž se chytře pra­co­va­lo s moti­vy rasis­mu pro­střed­nic­tvím zne­po­ko­ji­vé­ho a ori­gi­nál­ně vysta­vě­né­ho sati­ric­ké­ho thrilleru/hororu s prv­ky čer­né­ho humo­ru. Jeho dru­hý film s názvem My se tomu prv­ní­mu v lec­čem podo­bá, ako­rát je ješ­tě o něco ambi­ci­óz­něj­ší a namís­to rasis­mu se zabý­vá odvrá­ce­nou tvá­ří sou­čas­né Ameriky.
Během poně­kud poma­lé­ho a nata­ho­va­né­ho roz­jez­du je divák sezna­mo­ván s hrdi­ny fil­mu a s růz­ný­mi for­ma­mi part­ner­ských vzta­hů demon­stro­va­ných na třech man­žel­ských dvo­ji­cích (hlav­ní hrdin­ka a její muž, jejich bělo­šští přá­te­lé a její rodi­če). Po celou dobu se při­tom sní­mek tvá­ří záhad­ně a mys­te­ri­óz­ně, k čemuž mu dopo­má­ha­jí mimo jiné i bizar­ní zábě­ry na krá­lí­ky (a děti mají mezi hrač­ka­mi také lát­ko­vé krá­líč­ky) a čet­né odka­zy na část Jeremiášova pro­roc­tví: „A pro­to tak pra­ví Hospodin: Hle, při­ve­du na ně neštěs­tí, kte­ré­mu nebu­dou moci uté­ci. Tehdy budou volat ke mně, ale já je nevy­sly­ším.“ Zjevení útoč­ní­ků a pasáž, v níž se hrdi­nům před­sta­ví (při­čemž na otáz­ku, co jsou zač, odpo­ví, že Američané) a začnou je tero­ri­zo­vat, pak tvo­ří nej­sil­něj­ší a nej­pů­so­bi­věj­ší mís­to fil­mu.
V tu chví­li záro­veň začne být jas­né, že film My je potře­ba číst jako meta­fo­ru dvo­ji­té iden­ti­ty a dvo­jí morál­ky ame­ric­ké spo­leč­nos­ti, kte­rá se sna­ží vyma­zat ze své minu­los­ti všech­no špat­né, zlé a tem­né, ale neda­ří se jí to, pro­to­že všech­no to bez­prá­ví, krva­vá his­to­rie a mno­hé dal­ší pro­hřeš­ky stej­ně zůstá­va­jí ukry­ty vždy jen kou­sek pod povr­chem a v pod­vě­do­mí všech, odkud se derou na svět­lo a pokou­še­jí se na sebe upo­zor­nit. Když se hlav­ní hrdi­no­vé sna­ží pře­žít tvá­ří v tvář nepří­te­li, tak boju­jí sami se sebou, a to doslo­va, pro­to­že nej­víc se bojí­me sami sebe a všech nepra­vos­tí, jichž jsme se dopus­ti­li, jsme si sami vlast­ní­mi nepřá­te­li, sami se ome­zu­je­me a ohro­žu­je­me a vytvá­ří­me si uvnitř sebe stra­chy, nejis­to­tu a nená­vist.
My (Us) – Recenze

Tuhle myš­len­ku film ostat­ně razí po celou dobu, avšak od prvot­ní­ho nástu­pu útoč­ní­ků na scé­nu se její­mu roz­ví­je­ní začne pořád­ně věno­vat až v závě­ru. Do té doby plní roli pře­de­vším více­mé­ně stan­dard­ní­ho (a ne moc dob­ře napsa­né­ho, leč vel­mi zruč­ně nato­če­né­ho) thrille­ru o rodi­ně v nebez­pe­čí, kte­rá se sna­ží před vetřel­ci utéct, scho­vat, nebo je zabít. Potenciální napě­tí je však do jis­té míry ochu­ze­no o inten­zi­tu kvů­li tomu, že psy­chic­ký i fyzic­ký teror, jemuž jsou hrdi­no­vé vysta­ve­ni, je sem tam záměr­ně odleh­čen něja­kou vtip­nou hláš­kou, komic­kou situ­a­cí či nad­hle­dem jiné­ho typu (čas­to gene­ro­va­ným posta­vou hrdin­či­na man­že­la, vti­pál­ka a poho­dá­ře). Ke kva­li­tám reži­sé­ro­va debu­tu Uteč se to nedo­stiž­ně při­bli­žu­je oprav­du jen chví­le­mi.
Kromě toho si film v posled­ních dva­ce­ti minu­tách sám pod­ra­zí nohy, když se začne pokou­šet o raci­o­nál­ní vysvět­le­ní toho, odkud se ti útoč­ní­ci vza­li a proč vypa­da­jí jako kopie hlav­ních hrdi­nů, ačko­li se do té doby zdá­lo, že to pře­jde bez vysvět­le­ní jako meta­fo­ru a sym­bol slou­ží­cí k vol­ným výkla­dům. Během toho vysvět­lo­vá­ní se navíc dopus­tí řady děr a nedo­stat­ků, nevy­svět­lí ani zda­le­ka všech­no a ješ­tě při­tom zce­la ztra­tí veš­ke­rou soud­nost – začne si vymýš­let pra­po­div­né a nevě­ro­hod­né svě­ty posta­ve­né na nejas­ných pra­vi­dlech a absurd­ní myto­lo­gii, růz­né zvlášt­ní udá­los­ti, k nimž v před­cho­zím dění došlo, pone­chá zce­la bez ode­zvy, a vytvo­ří tím ve výsled­ku o dost více otá­zek, než na kolik jich odpo­ví. Reputaci si pak napra­ví až inter­pre­tač­ně pod­nět­ným závě­rem, jehož smy­sl však není úpl­ně jed­no­du­še čitel­ný a může tím pádem lec­ko­ho snad­no zasko­čit.
My (Us) – Recenze

Co do myš­len­ko­vé­ho pře­sa­hu a vrs­tev­na­tých sdě­le­ní se kaž­do­pád­ně sní­mek My tvá­ří sofis­ti­ko­va­ně a pro­myš­le­ně po prá­vu, opro­ti tomu jeho pří­bě­ho­vá a nara­tiv­ní struk­tu­ra tvo­ří spí­še jeho slab­ší strán­ku. Jordan Peele při­tom důsled­ně napl­ňu­je svou vizi, skvě­le pra­cu­je s rekvi­zi­ta­mi a kame­rou, výbor­ně vede her­ce a i z mála (tře­ba z obli­čejo­vých gri­mas nebo z modu­la­ce hla­su) doká­že vyvo­lat sil­ně ner­vóz­ní atmo­sfé­ru (a jedi­né, co nepů­so­bí dost dob­ře, a trpě­lo tím i Uteč, je mix napě­tí a humo­ru, v němž jed­no utlu­mu­je dru­hé a nao­pak). Snímek kro­mě toho v rám­ci jed­not­li­vých seg­men­tů obsa­hu­je i řadu kva­lit­ních scén a nápa­dů, ty však pohro­ma­dě půso­bí nespo­ji­tým a matou­cím dojmem, neboť jsou zasa­ze­ny do fikč­ní­ho svě­ta, jehož pra­vi­dla nejsou dosta­teč­ně zřej­má, a i když je něja­ké pra­vi­dlo pře­ci jen nazna­če­no, tak pak není kon­zis­tent­ně dodr­žo­vá­no.
Místo horo­ro­vé­ho mra­ze­ní, zavr­še­né­ho chytrou a úder­nou poin­tou, se tak mís­ty při sle­do­vá­ní fil­mu My dosta­vu­je spíš pocit roz­po­ru­pl­nos­ti, dopro­vá­ze­ný škrá­bá­ním se na hla­vě, kte­ré je však naštěs­tí vykou­pe­no ve význa­mo­vě boha­té inter­pre­tač­ní rovi­ně. Po úspě­chu své­ho prv­ní­ho fil­mu se Jordan Peele zřej­mě poku­sil ten­to úspěch zopa­ko­vat s něčím tro­chu podob­ným, pod tíhou vyso­kých ambi­cí však vytvo­řil sní­mek, kte­rý fun­gu­je do znač­né míry pře­de­vším jako abs­trakt­ní myš­len­ko­vý kon­cept, zatím­co po pří­bě­ho­vé a vypra­věč­ské strán­ce je v urči­tých ohle­dech poně­kud nesoudrž­ný a neu­spo­ko­ji­vý.


Podívejte se na hod­no­ce­ní My na Kinoboxu.
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře