CO se stane, když americký hororový maniak Sam Raimi produkuje japonského hororového maniaka Takashi Shimizu? Co se stane, když se americké peníze a herci spojí s japonským minimalizmem a smyslem pro atmosféru, jenž nemá ve světě obdoby?
Hned zpočátku to vypadá na slušný nářez a první scéna doslova šokuje. Profesor (Bill Pullman) se jednoho dne probudí, pozdraví svou ženu, vyjde na balkon a.... Ne, nechám si to pro sebe, každopádně je hned první scéna velmi dobrým příslibem pro následující minuty. Bohužel Shimizu nedotáhl vše do absolutního konce. ale o tom později.
Hlavní hrdinkou je mladá americká studentka (Sarah Michelle Gellar), jíž agentůra vyšle do onoho domu, aby nahradila předchozí vychovatelku. Když však dorazí na místo, po rodině není v domě ani stopa. Po chvilce zkoumání nalezne ve skříni uvezněného malého japonského chlapce a na lúžko upoutanou starou ženu. Karen se pomalu dozvídá historii domu i podrobnosti záhadné profesorovy sebevraždy.
Nenávist (spíše ji asi znáte pod cizojazyčným názvem The Grudge - poz. šéf.) je remakem japonského hororu z roku 2003 (Ju-On: The Grudge), který je, podobně jako Ringu nebo The Eye výplodem nové vlny asijské hororové tvorby.
Celý film je bohužel už od počátku jen další lekačkou ve strašidelném domě a obsahuje velké množství (až příliš na můj vkus a vzhledem k renomé režiséra Shimizi) typicky amerických klišé. Záběr na zavřené dveře, kterými se dere světlo, dívka chytající vás za ruku z napuštěné vany nebo bubák objevivší se přesně v ten okamžik, když dohraje hudba (tedy ne, že byste pokaždé nevyskočili půl metru do vzduchu, ale přeci jen bychom od japonského režiséra čekali něco více...ehm, uchylného).
Světlou stránkou jsou ony přízraky. ani ne tak tím jak vypadají, protože dívka s vlasy sčesanými do obličeje a prohnaná zelenomodrým filtrem tu už byla, pokud si pamatuji, nejméně v Kruhu a v Dark Water (Scary Movie 3 zdvořile vynecháme, protože to bychom se opravdu dostali na pole úchylností). Jde o to jakými zákony se řídí. Nemají teritoria, kde se mohou a nemohou objevovat (což jim dodává na hrůznosti) a rozhodně nezmizí, pokud vyřešíte jejich záhadu. To vše dává jakýsi pocit bezmoci a virus, jenž se šíří všude kolem, tak má větší vliv na atmosféru a příběh, než tomu bylo u vidokazety v Kruhu.
K mému velkému zklamání však „duchové“ a pár scén zůstávají osamocení v průměrném (neříkám špatném) zbytku. Neustále se objevující zbytečné postavy sociálních pracovníků a policistů, mlčenlivá stařenka na posteli, jež všechno ví ale nic nepoví, to vše je, jak už jsem řekl, příliš provalené... Jakoby převzaté z příručky „Jaké postavy obsadit do hororu: třetí vydaní“. V kontrastu s tímto mě překvapila režisérova volba domu, kde se příběh odehrává. Není nikterak strašidelný. Všechni ti bubáci by, nebýt par schodů a několika zakoutí, museli nejspíše bubákovat ze skříní a zpoza postelí.
Takže? Nenávist rozhodně není hodna nálepky „skvělý remake“, ale přesto stojí za to ji vidět. Už jen proto, že z ameriky k nám asi mimo brilantního Saw na poli hororů už letos nic jiného nepřijde.
Nejnovější komentáře