Nene (Nope) – Recenze – 60 %

Photo © Universal PicturesPhoto © Universal Pictures
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

První dva fil­my reži­sé­ra, sce­náris­ty, pro­du­cen­ta a býva­lé­ho komi­ka Jordana Peela byly výraz­ný­mi spo­le­čen­sky kri­tic­ký­mi sati­ra­mi. Znepokojivý osca­ro­vý thriller Uteč (2017) pra­co­val s moti­vy rasis­mu a raso­vých před­sud­ků, zatím­co meta­fo­ric­ký horo­ro­vý thriller My (2019) se zas zabý­val odvrá­ce­nou tvá­ří sou­čas­né Ameriky, sna­ží­cí se zamést pod kobe­rec sta­le­tí své krva­vé his­to­rie. Jeho tře­tí sní­mek s názvem Nene (ang­lic­ké „Nope“ je hovo­ro­vým vyjá­d­ře­ním nesou­hla­su, avšak ve vzta­hu k fil­mu samot­né­mu jde poten­ci­ál­ně i o zkrat­ku „Not of Planet Earth“) je pro změ­nu žánro­vou kom­bi­na­cí wes­ter­nu a sci-fi s horo­ro­vý­mi prv­ky (nicmé­ně horo­rem bych jej roz­hod­ně nena­zý­val). Film Nene sice též oplý­vá něko­li­ka odka­zy na úlo­hu čer­no­chů v ame­ric­ké spo­leč­nos­ti (v tom­to pří­pa­dě zejmé­na v his­to­rii ame­ric­ké kine­ma­to­gra­fie), avšak jeho těžiš­tě leží ten­to­krát někde jin­de.

Nene (Nope) – Recenze
Photo © Universal Pictures

 

Nene je totiž anti-blockbuster, jenž sice napl­ňu­je urči­té tren­dy, kte­ré jsou pro bloc­kbus­te­ry typic­ké, ale záro­veň je svým poje­tím pod­ko­pá­vá a sebe-reflexivně tema­ti­zu­je. Uvědoměle si pohrá­vá se žán­ro­vý­mi kon­ven­ce­mi, vydá­vá se smě­le pro­ti prou­du, oba­lu­je svůj pří­běh čet­ný­mi meta­fo­ra­mi, netri­vi­ál­ní sym­bo­li­kou i bib­lic­ký­mi cita­ce­mi a pou­če­ně odka­zu­je k mno­ha zná­mým kine­ma­to­gra­fic­kým dílům, a to zejmé­na k prv­ní­mu bloc­kbus­te­ru všech dob – k Čelistem od Stevena Spielberga – a také k jeho Blízkým setká­ním tře­tí­ho dru­hu. Očekávat však něco na způ­sob Války svě­tů nebo Dne nezá­vis­los­ti není na mís­tě. Nene je spíš meta-podívanou urče­nou pro pře­mýš­li­vé cine­fi­ly, pro­to­že kdo nebu­de ocho­ten číst mezi řád­ky a ana­ly­zo­vat jeho pod­text, hra­vé fil­mo­vé cita­ce a mož­né inter­pre­ta­ce, pro toho bude Nene jen tro­chu umě­lečtěj­ší žánro­vou hříč­kou, kte­rou kvů­li znač­ně pozvol­né­mu tem­pu vyprá­vě­ní, mini­mu akce a rela­tiv­ně pří­mo­čaré­mu pří­bě­hu z vět­ší čás­ti pro­zí­vá.

Hlavními hrdi­ny jsou pova­ho­vě odliš­ní sou­ro­zen­ci OJ (Daniel Kaluuya) a Emerald (Keke Palmer), kte­ří se po náh­lé záhad­né smr­ti jejich otce sna­ží na svém odlehlém kali­forn­ském ran­či udr­žet nad vodou rodin­ný pod­nik, jenž sto­jí na mno­ho­ge­ne­rač­ní his­to­rii cho­vu a tré­nin­ku koní pro potře­by fil­ma­řů a reklam­ních agen­tur. Kšeftů však ubý­vá, a tak je OJ nucen postup­ně pro­dá­vat koně do neda­le­ké­ho wes­ter­no­vé­ho měs­teč­ka, kte­ré slou­ží jako atrak­ce pro turis­ty sty­li­zo­va­ná do dob Divokého zápa­du. Život jim navíc začnou kom­pli­ko­vat podiv­né úka­zy sou­vi­se­jí­cí s tím, že se v blíz­kos­ti jejich ran­če začne obje­vo­vat UFO v podo­bě vel­ké­ho léta­jí­cí­ho talí­ře, kte­rý do sebe nasa­je kaž­dé­ho, kdo si nedá dosta­teč­ný pozor.

Nene (Nope) – Recenze
Photo © Universal Pictures

 

Blízká setká­ní tře­tí­ho dru­hutak film Nene při­po­mí­ná pře­de­vším v prv­ních dvou tře­ti­nách, zatím­co v posled­ní tře­ti­ně se zna­tel­ně při­klo­ní ke zmí­ně­ným Čelistem – ve chví­li, kdy jeho hrdi­nům pře­sta­ne sta­čit léta­jí­cí talíř pasiv­ně pozo­ro­vat a sna­žit se jej zachy­tit na foto­gra­fii či na videu. Snímek tím tema­ti­zu­je nejen posed­lost spo­leč­nos­ti po pát­rá­ní po důka­zech o exis­ten­ci mimo­zem­ské­ho živo­ta, ale i obec­nou sna­hu chy­tit se kaž­dé neotře­lé udá­los­ti a zne­u­žít ji k její­mu pře­tvo­ře­ní ve výdě­leč­nou atrak­ci, na kte­rou lze lákat pla­tí­cí davy. Nejprve se oba sou­ro­zen­ci pokou­še­jí o poří­ze­ní video­zá­zna­mu, jenž by je pro­sla­vil a uči­nil boha­tý­mi (a nejsou sami), a s podob­ně slib­nou vidi­nou finanč­ní­ho pro­fi­tu při­jde i maji­tel ono­ho wes­ter­no­vé­ho měs­teč­ka, když opa­ko­va­ná zje­ve­ní léta­jí­cí­ho talí­ře pou­ži­je jako hlav­ní náplň nové divác­ké show.

Tentýž maji­tel mimo­cho­dem vydě­lá­vá i na výsta­vě upo­mín­ko­vých před­mě­tů, kte­ré se vzta­hu­jí k tra­gic­ké udá­los­ti z deva­de­sá­tých let, jíž byl sám účas­ten coby dět­ská hvězda (fik­tiv­ní­ho) kome­di­ál­ní­ho tele­viz­ní­ho sit­ko­mu o rodin­ce s šim­pan­zem, během jehož živé­ho natá­če­ní dotyč­ný šim­panz jed­no­ho dne zdi­vo­čel a krva­vě zabil či zra­nil něko­lik lidí. Tato pasáž, k níž se děj opa­ko­va­ně vra­cí, a kte­rá se zbyt­kem pří­bě­hu zdán­li­vě pří­liš nesou­vi­sí, je ve sku­teč­nos­ti pro film klí­čo­vá, neb jeho pří­běh obo­ha­cu­je o pod­stat­ný myš­len­ko­vý kon­text, a hlav­ně v sobě pro­po­ju­je hned něko­lik zásad­ních moti­vů, kte­ré pro­stu­pu­jí celým fil­mem.

Nene (Nope) – Recenze
Photo © Universal Pictures

 

Jedním z nich je divo­ká pod­sta­ta zví­řat, u nichž sna­ha pou­žít je coby sou­část zábav­ní­ho pro­duk­tu může snad­no vést ke kata­stro­fě, což se ke zby­lé­mu obsa­hu fil­mu váže hned v něko­li­ka rovi­nách (včet­ně pla­ší­cích se koní). Druhým je výraz­ný motiv odvra­ce­ní zra­ku a sna­hy vyva­ro­vat se oční­mu kon­tak­tu, což může v pří­pa­dě ohro­že­ní člo­vě­ku zachrá­nit život. Oba tyto moti­vy pak lze vztáh­nout na kri­tic­ký obraz zábav­ní­ho prů­mys­lu, kte­rý dělá atrak­ce z lec­če­ho, a z nějž vyplý­vá hlav­ní mož­ná myš­len­ka fil­mu – té zábav­ní pro­duk­ce je obrov­ské množ­ství, a přes­to­že je těž­ké smě­řo­vat zrak jinam, tak je tře­ba se to nau­čit, pokud nechce­me být zce­la pohl­ce­ni (což v tom­to fil­mu pla­tí doslo­va).

Na význa­mo­vé a inter­pre­tač­ní rovi­ně toho sní­mek Nene nabí­zí ješ­tě pod­stat­ně víc, avšak jeho meta­fo­ric­ká boha­tost, znač­né množ­ství fil­mo­vých refe­ren­cí a důmy­sl­ně pro­vá­za­ná sym­bo­li­ka sotva uži­ví 130 minut sto­pá­že, kte­rá je na daný typ námě­tu i vzhle­dem k jinak poměr­ně jed­no­du­ché­mu pří­bě­hu o napra­vo­vá­ní vzta­hu mezi dvě­ma sou­ro­zen­ci a o jejich zápo­le­ní s čím­si nepo­zem­ským až pří­liš roz­mách­lá. Pomalé a mís­ty i elip­tic­ké vyprá­vě­ní řaze­né do kapi­tol (pojme­no­va­ných pod­le koní) se čas­to pováž­li­vě vle­če, mimo jiné i kvů­li tomu, že Jordanu Peelovi se vylo­že­ně neda­ří budo­vat napě­tí ani hut­nou atmo­sfé­ru, přes­to­že by zjev­ně chtěl. Stejně jako v pří­pa­dě jeho pře­de­šlých fil­mů je opět tro­chu pro­ble­ma­tic­ká i jeho sna­ha zakom­po­no­vat do veskr­ze váž­né­ho fil­mu sto­py humo­ru. Herce, kte­ří před­vá­dě­jí vel­mi dob­ré a pře­svěd­či­vé výko­ny, však vede skvě­le.

Nene (Nope) – Recenze
Photo © Universal Pictures

 

Svůj oso­bi­tý pří­stup pak Jordan Peele otis­kl i do cíle nato­čit oprav­do­vý vel­ko­film pro vel­ká plát­na, k čemuž si dopo­mohl nejen téma­tem mimo­zem­ské návštěvy a výraz­ným zvu­ko­vým designem, ale i anga­žo­vá­ním IMAX kamer a kame­ra­ma­na Hoyteho Van Hoytema, kte­rý před­tím spo­lu­pra­co­val kupří­kla­du s Christopherem Nolanem na fil­mech Tenet, Dunkerk a Interstellar. Potenciál audi­o­vi­zu­ál­ní majestát­nos­ti se však pří­liš nepo­tká­vá s výsled­ným zpra­co­vá­ním, kte­ré se kvů­li kla­de­ní důra­zu na kri­ti­ku spek­tá­klů a zámě­ru uka­zo­vat řadu věcí pou­ze v názna­cích drží znač­ně zpát­ky a půso­bí sil­ně mini­ma­lis­tic­ky, přes­to­že to, co se ve fil­mu ode­hrá­vá, je svým způ­so­bem vlast­ně vel­ko­le­pé. Mnohem víc než vel­ko­film tak Nenevyzní­vá jako kon­cep­tu­ál­ní film, kte­rý si s kon­ven­ce­mi vel­ko­fil­mů pou­ze pohrá­vá a namís­to sna­hy osl­nit divá­ky epic­ký­mi scé­na­mi nachá­zí potě­še­ní ve vyvo­lá­vá­ní dis­ku­ze a pole­mi­ky.

Žánrový mix sci-fi a wes­ter­nu, obo­ha­ce­ný o motiv stře­tu s mimo­zem­skou enti­tou, nabí­dl před lety již sní­mek Kovbojové a vetřel­ci (2011), což byla pop­cor­no­vá blbi­na nato­če­ná čis­tě pro efekt a pro povrch­ní zába­vu. Přestože s ním film Nene sdí­lí někte­ré díl­čí ele­men­ty, tak je jeho přes­ným opa­kem. Je pře­mýš­li­vý a sofis­ti­ko­va­ný, efekt­nos­ti vůbec nejde napro­ti a radě­ji se noří do meta­fo­ric­kých sdě­le­ní, vizu­ál­ních i ver­bál­ních jino­ta­jů a cine­fil­ní­ho odka­zo­vá­ní na jiné fil­my, ať už žánro­vě spří­z­ně­né či niko­li. Netřeba pochy­bo­vat o tom, že inte­lek­tu­ál a fil­mo­vý zna­lec Jordan Peele měl kaž­dý aspekt své­ho sním­ku a kaž­dé tvůr­čí roz­hod­nu­tí peč­li­vě pro­myš­le­né, díky čemuž je radost roz­krý­vat myš­len­ko­vé pře­sa­hy, kte­ré do fil­mu zakom­po­no­val. Ale také je to ten­to­krát bohu­žel to jedi­né, z čeho ten divác­ký poži­tek ply­ne.

 


Podívejte se na hod­no­ce­ní Nene na Kinoboxu.
Pasáž: Hrdinský film bratří Russoů od Netflixu - Robotí holocaust
19. března 2025Pasáž: Hrdinský film bratří Russoů od Netflixu - Robotí holocaustPo letech od války mezi roboty a lidmi, která zanechala civilizaci v troskách, se mladá žena pokouší vypátrat svého zesnulého bratra, který se zřejmě převtělil do robota, ve filmu The Electric State, který je nyní streamován…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Mufasa: Lví král -  Midquel Lvího krále od oscarového tvůrce
18. prosince 2024Mufasa: Lví král - Midquel Lvího krále od oscarového tvůrceŠaman Rafiki vypráví legendu o tom, jak se vlády nad Lví říší ujal mladý lev Mufasa, který se stal všemi oblíbeným vládcem. Divákům představuje osiřelého lvíčka Mufasu a přátelského lva jménem Taka, dědice lvího trůnu, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vrána (The Crow) (1994)
26. srpna 2024Vrána (The Crow) (1994)Netradiční film natočený podle komixové předlohy Jamese O'Barry. Příběh je nejen poznamenaný životní tragédií autora komixu (opilý řidič mu zabil snoubenku), ale i tragickou smrtí samotného představitele hlavní role, Brandona Leeho (syna legendárního mistra bojových umění…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Vrána: Temný příběh o lásce, pomstě a tragickém osudu Brandona Lee
26. června 2024Vrána: Temný příběh o lásce, pomstě a tragickém osudu Brandona LeeNěkdo je schopný pro úspěch i zabíjet. Jiný musí zemřít, aby se stal legendou! Rokový muzikant Eric a jeho snoubenka Shelly jsou zavražděni čtyřčlenným gangem. Za jejich smrt však nebyl nikdo potrestán a tak musí přijít…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Četa: Za scénářem vítězícího boje na frontě i za kamerou
30. března 2024Četa: Za scénářem vítězícího boje na frontě i za kamerouV tento den roku 1987 získal film Četa (1986) na 59. ročníku udílení Oscarů čtyři Oscary, včetně ceny za nejlepší film. Na Oscara nominovaný scénář napsal režisér Oliver Stone na základě svých zkušeností amerického pěšáka ve…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Čtverec – směšnost a irelevance moderní korektnosti
30. ledna 2024Čtverec – směšnost a irelevance moderní korektnostiPokud máte rádi komedie, které si utahují z pozérství, Filmfanatic vám představí jeden z moderních svatých grálů. Čtverec švédského režiséra Rubena Östlunda, jehož tvorbu rozhodně doporučuji, totiž velmi trefně kritizuje hranice moderního umění a vlastně i…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Riddick: Kronika temna
27. ledna 2024Riddick: Kronika temnaChtěl jen zjistit, proč jej přítel zradil, ale zapletl se do boje o záchranu všeho živého ve vesmíru. Jaká ironie. On nemilosrdný zabiják, který se tentokrát až moc nechá ovlivnit svými city a přátelstvím… Uplynulo pět…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Černočerná tma - Přežili havárii, ovšem na této planetě záchranu nenajdou. Poté co padne tma, začnou všichni litovat, že nezemřeli už při přistání.
21. ledna 2024Černočerná tma - Přežili havárii, ovšem na této planetě záchranu nenajdou. Poté co padne tma, začnou všichni litovat, že nezemřeli už při přistání. Hlubokým vesmírem pluje obchodní loď, která kromě klasického nákladu převáží i 40 cestujících různých ras, náboženství a povolání. Náhle se loď střetne s neznámou překážkou, posádka je probuzena ze spánku, jenže loď je poškozená a je…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Věc – mimozemská hrozba v Antarktidě
1. prosince 2023Věc – mimozemská hrozba v AntarktiděOdlehlá výzkumná stanice na Antarktidě. Všude kolem jen mráz a sníh. Dovedete si představit atmosféričtější místo, kde by skupina amerických vědců mohla čelit mimozemské hrozbě? Pokud jste ještě neviděli legendární Věc od Johna Carpentera, tak Filmfanatic…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Spider-Man: Napříč paralelními světy (Spider-Man: Across the Spider-Verse) – Recenze – 80 %
3. června 2023Spider-Man: Napříč paralelními světy (Spider-Man: Across the Spider-Verse) – Recenze – 80 %Pokračování Oscarem oceněného animovaného komiksového filmu Spider-Man:Paralelní světy (2018) se nese ve stejném duchu jako jeho předchůdce, zde navíc pod heslem „ještě více téhož“. Znovu na něm pracovali ti samí režiséři a scenáristé, kteří mají za…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře