Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Občanský průkaz – autentičtější než Vyprávěj

Občanský průkaz – autentičtější než Vyprávěj

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Další fil­mo­vý výlet do časů husá­kov­ské nor­ma­li­za­ce, kte­rý by měli povin­ně zhléd­nout všich­ni fanouš­ci retro seri­á­lu Vyprávěj. Na roz­díl od nekon­flikt­ní­ho tele­viz­ní­ho nos­tal­gic­ké­ho vzpo­mí­ná­ní na báječ­ná léta soci­a­lis­mu, uka­zu­je totiž nový sní­mek Ondřeje Trojana odvrá­ce­nou stra­nu živo­ta v reži­mu, kte­rý pro mno­hé mož­ná nená­pad­ně, ale zato důsled­ně, doká­zal trestat jaké­ko­liv poku­sy o jina­kost, kte­ré se vymy­ka­ly ide­o­lo­gic­ké­mu pře­svěd­če­ní a dik­tá­tor­ským man­ti­ne­lům uvě­do­mě­lé tříd­ní spo­leč­nos­ti. Vzniklo tak poměr­ně kom­plex­ní svě­dec­tví o zvrá­ce­né době, kdy big beat a dlou­hé vla­sy byly a pri­o­ri vní­má­ny jako rebe­lie, občan­ský prů­kaz byl pro­střed­kem k poli­cej­ní buze­ra­ci a mod­rá kníž­ka vymod­le­nou svá­tos­tí, díky kte­ré šlo pří­mé­mu vymý­vá­ní moz­ků ale­spoň na chví­li unik­nout.

Producent a reži­sér Ondřej Trojan se k téma­tu roz­krý­vá­ní komu­nis­tic­ké devasta­ce spo­leč­nos­ti vra­cí ve své režij­ní fil­mo­gra­fii už podru­hé v podo­bě hra­né­ho celo­ve­čer­ní­ho fil­mu pro kina. Jeho debut z roku 1990 Pějme píseň doho­la, pod­le scé­ná­ře mlad­ších spo­lu­žá­ků Jana Hřebejka a Petra Jarchovského, měl nádech nahořk­lé kome­die a skr­ze vzta­hy něko­li­ka postav na pio­nýr­ském tábo­ře nabí­zel zají­ma­vou para­le­lu k podob­ně degra­do­va­ným vaz­bám uvnitř celé­ho soci­a­lis­tic­ké­ho sys­té­mu. Publikem poně­kud neprá­vem opo­me­nu­tý sní­mek, kte­rý v hek­tic­ké pore­vo­luč­ní době bohu­žel zapa­dl, ale nazna­čil jeden z prv­ních zásad­ních poku­sů vyrov­nat se s odka­zem minu­lé­ho reži­mu (mezi dal­ší­mi bychom nemě­li urči­tě zapo­me­nout uvést tře­ba Vorlův Kouř dokon­če­ný a uve­de­ný ve stej­ném roce). Je až pří­znač­né (kupří­kla­du gra­fic­ká podo­ba kolá­že na pla­ká­tu jeho debu­tu a novin­ky), že po letech, zno­vu pro­střed­nic­tvím mla­dých hrdi­nů, se Trojan vrá­til k násled­né­mu kri­tic­ké­mu ohléd­nu­tí na dobu své­ho dospí­vá­ní za časů tota­li­ty, opět pod­le scé­ná­ře Petra Jarchovského, kte­rý zadap­to­val his­tor­ka­mi nabi­tou kni­hu Občanský prů­kaz Petra Šabacha. Její rozko­ša­tě­lý děj nako­nec musel z prag­ma­tic­kých rea­li­zač­ních důvo­dů zúžit na rozpě­tí jen něko­li­ka roků dru­hé polo­vi­ny 70. let, pro­to­že Šabachova před­lo­ha je ságou, kte­rá se roz­pro­stí­rá v řádu něko­li­ka dese­ti­le­tí i gene­ra­cí a posti­hu­je pro­mě­ny řady postav v prů­bě­hu dobo­vých i společensko-politických pro­měn.

Nicméně zůsta­la ústřed­ní čtve­ři­ce neroz­luč­ných kama­rá­dů Petr, Aleš, Popelka a Míťa (ztvár­ni­li je neher­ci), kte­rá prá­vě dovr­ši­la pat­náct let a vstu­pu­je do dospě­los­ti díky pro­pa­gan­dis­tic­ky poja­té­mu aktu pře­dá­vá­ní občan­ských prů­ka­zů od pří­sluš­ní­ků Veřejné bez­peč­nos­ti. Ačkoliv klu­kům je celá tahle estrá­da v kul­tu­rá­ku pro legra­ci, záhy zjiš­ťu­jí, že tahle rudá kníž­ka se pro pány v uni­for­mách a celý stra­nic­ký apa­rát sta­la jen nástro­jem, jak si při­dr­žet na uzdě všech­ny ty, kte­ří si bla­hoby­tu výdo­byt­ků soci­a­lis­mu neu­mí dosta­teč­ně  pro­kla­ma­tiv­ně vážit. O tři roky poz­dě­ji už jim navíc bude mno­hem hůře, pro­to­že pocho­pí, že nor­ma­li­zač­ní záko­ny je mohou defi­ni­tiv­ně semlít, pokud se včas nevy­hnou dvou­le­té povin­né vojen­ské služ­bě. Snaha neztra­tit dva roky živo­ta, nene­chat si vymýt moz­ky, strach ze šika­ny i ztrá­ta jaké­ko­liv per­spek­ti­vy v téhle spo­leč­nos­ti pak nut­ně vedou k odmít­nu­tí dal­ší par­ti­ci­pa­ce na pře­ží­vá­ní v tomhle maras­mu.

Po zhléd­nu­tí Občanského prů­ka­zu mož­ná lec­ko­ho napad­ne srov­ná­ní s Hřebejkovými Pelíšky, kte­ré Trojan pro­du­ko­val. Jak by ne, když auto­rem kniž­ních předob­ra­zů byl v obou pří­pa­dech prá­vě Švabach. Což záro­veň vysvět­lu­je, že i styl, kte­rý Jarchovský v rám­ci mož­nos­tí kva­lit­ně zpra­co­val do podo­by chro­no­lo­gic­ké­ho vyprá­vě­ní, je v zákla­dě pořád posta­ven na mozai­ko­vi­tém sle­du his­to­rek. V obou pří­pa­dech ale fil­mo­ví tvůr­ci doká­za­li udr­žet pří­běh kon­zis­tent­ní, ačko­liv do děje vstu­pu­je i řada ved­lej­ších figur, kte­ré jej záhy po své scén­ce zase opouš­tě­jí, může­me se v zása­dě iden­ti­fi­ko­vat s jed­nou kon­krét­ní rodi­nou, v pří­pa­dě Občanského prů­ka­zu to jsou Hájkovi (Syn Petr, jeho mlad­ší bra­tr, mamin­ka v podá­ní Ani Geislerové a zdán­li­vě nečin­ný tatí­nek v přes­né kre­a­ci Martina Myšičky). Vytýkat tedy for­mál­ní­mu poje­tí fil­mu půdo­rys dení­ku je pod­pá­sov­ka, pro­to­že udr­žet pozor­nost divá­ků na tak roz­sáh­lé plo­še udá­los­tí a postav je jinak prak­tic­ky téměř nemož­né. Taky bych si nedo­vo­lil sou­hla­sit s tvr­ze­ním někte­rých recen­zen­tů, že Trojanův sní­mek jen roz­ví­jí „vzpo­mín­ko­vé pásmo, kde odpo­čin­ko­vý žánr – „kome­die, kte­rá pohla­dí na duši“ je kom­plex­ním pohle­dem na to, co a jak jsme žili. V těch­to inten­cích fun­gu­je prá­vě tele­viz­ní retro Vyprávěj. Kritické momen­ty naší his­to­rie se okra­jo­vě dotknou pro­ta­go­nis­tů, ale jinak v zása­dě jde o tele­no­ve­lu, kte­rá sice reflek­tu­je dobu, ale veskr­ze upřed­nost­ňu­je vzta­ho­vé sché­ma, společensko-politické poza­dí jsou jen výprav­né stu­di­o­vé kuli­sy, odpo­ví­da­jí­cí deko­ra­ce a věr­né rekvi­zi­ty, kte­ré mají divá­ka vtáh­nout do seri­á­lu na zákla­dě pri­már­ní a pri­mi­tiv­ní aso­ci­a­tiv­ní vzpo­mín­ky: tak tohle jsme doma taky měli. Občanský prů­kaz jde mno­hem hlou­bě­ji pod povrch nud­né­ho ste­re­o­ty­pu živo­ta postav. Pod náno­sem všed­nos­ti se ale u hrdi­nů obje­vu­jí tou­hy, kte­ré nará­ží na ome­ze­ní v jejich rea­li­za­ci, ať už v zážit­cích ve škol­ním pro­stře­dí, kde sta­čí jeden debil­ní prás­kač, aby str­hl lavi­nu faleš­ných pode­zře­ní, obvi­ně­ní a tres­tů pro nevin­né (viz osud mla­dé pocti­vě se cho­va­jí­cí uči­tel­ky v podá­ní Kristýny Lišky-Bokové), ana­lo­gic­ky k těm­to výstu­pům se dějí repre­se i ve svě­tě dospě­lých, např. když ve zvra­to­vém momen­tu pří­bě­hu zjis­tí­me, že tatí­nek plá­no­val už dáv­no emi­gra­ci, pro níž se výjezd­ní dolož­ky do Jugoslávie a prázd­ni­ny u moře sta­ly doko­na­lou zámin­kou, nebýt udá­ní a násled­né kon­t­ro­ly na stát­ní hra­ni­ci, kte­rá vše odha­lí a defi­ni­tiv­ně tak pohřbí sen o lep­ším živo­tě v demo­kra­tic­kém zahra­ni­čí. A jsem pře­svěd­čen, že prá­vě ona rovi­na spo­lu­pro­ží­vá­ní těch­to tra­gic­kých ran díky opti­ce mla­dých vypra­vě­čů, má jedi­ně šan­ci oslo­vit dneš­ní stu­den­ty, kte­ří dobu reál­né­ho soci­a­lis­mu už neza­ži­li, ale díky zpro­střed­ko­va­ným obra­zům na plát­ně nyní mohou poro­zu­mět tomu, jaká nesvo­bo­da a nespra­ve­dl­nost zde teh­dy za minu­lé­ho reži­mu pano­va­ly. Trojanův sní­mek má navíc ješ­tě tu výho­du, že uka­zu­je prá­vě i ony sympto­my teh­dej­ší doby (fron­ty na maso, před Tuzexem apod.), na roz­díl tře­ba od čis­tě under­groun­do­vě poja­té­ho sním­ku Petra Nikolaeva …a bude hůř, pod­le kni­hy Jana Pelce, kde jsme ale úpl­ně vydě­le­ni od běž­né­ho živo­ta spo­leč­nos­ti a pohy­bu­je­me se pou­ze v pro­stře­dí máni­ček a hipí­ků, kte­ří dáv­no zre­zig­no­va­li a uká­za­li apa­rát­ní moci vzty­če­ný pro­střed­ní­ček. Jejich život­ní filo­zo­fie byla ale čas­to zvrá­ce­ně nihi­lis­tic­ká samo o sobě, což se nut­ně muse­lo odra­zit v tom, jak mno­zí z nich dopad­li – uchlastá­ni nebo v dro­go­vých rau­ších, což bra­li jako bez­na­děj­nou alter­na­ti­vu úni­ku, nehle­dě na to, jest­li se sta­li ješ­tě poté obě­tí poli­cej­ních per­ze­ku­cí. Hrdinové Občanského prů­ka­zu dozrá­va­jí a řadu věcí si uvě­do­mu­jí postup­ně, zejmé­na ve chví­lích, kdy nará­ží na pomy­sl­né ost­na­té drá­ty stát­ní­ho zří­ze­ní, čili zákon a pořá­dek, jemuž nero­zu­mí, pro­to­že pře­ce chtě­jí jenom to, co nám dnes při­jde při­ro­ze­né – být šťast­ni a tro­chu si užít. To že se jejich jed­ná­ní čas­to tím pádem neslu­ču­je s pokři­ve­nou morál­kou star­ších obča­nů, je prá­vě onen cen­ný pře­sah Trojanova díla, kte­rý je nej­pře­svěd­či­věj­ším svě­dec­tvím, jak nás, kte­ří jsme ten­krát žili a pama­tu­je­me si na to dob­ře, pra­vi­dla soci­a­lis­tic­ké­ho zří­ze­ní masí­ro­va­la. Nejhorší by vlast­ně bylo, kdy­bychom zapo­mně­li a nebo ješ­tě hůř, kdy­bychom si ty časy ide­a­li­zo­va­li, k čemuž má ale bohu­žel nepří­jem­ně nakro­če­no zrov­na Vyprávěj. Trojanův sní­mek tedy chá­pu v tom­to kon­tex­tu jako varo­vá­ní pro naši nedba­lost, kte­ré bychom měli při­po­mí­nat pra­vi­del­ně a zejmé­na když se blí­ží vol­by.

Občanský prů­kaz rov­něž niko­ho nezba­vu­je viny, že se špat­ně naro­dil a holt to v tom ten­krát musel pře­tr­pět. Nepere naše vlast­ní svě­do­mí, to už je katar­ze, kte­rou si musí kaž­dý divák pro­jít sám v sobě. Tak jako nedáv­no zno­vu reprí­zo­va­ná Hollého a Křižanova Tichá bolest (1990) uka­zu­je tou­hu po svo­bo­dě i jak dopa­dá pěst děl­nic­ké tří­dy a pozna­me­ná­vá lid­ské osu­dy tragé­di­e­mi a život zavr­že­ných utr­pe­ním. Podobným zou­fal­stvím, tak jako přes­nou atmo­sfé­rou „totá­če“, na mne půso­bí i výsled­né sle­do­vá­ní Občanského prů­ka­zu. Jestli mu dnes někte­ří zejmé­na mlad­ší kri­ti­ko­vé vyčí­ta­jí oká­za­lou pre­ciz­nost v reá­li­ích, pak je to spí­še pochva­la a důkaz toho, že ve své nafou­ka­nos­ti „sjíž­dě­jí“ čte­ní sním­ku po povrchu, ale pře­hléd­nou při­tom posel­ství, kte­ré gene­ru­je obsah, byť to může znít jak­ko­liv pate­tic­ky.  A pra­ný­řo­va­né herec­ké výko­ny bych nao­pak pochvá­lil, jen málo kdy se poda­ří dorov­nat úrov­ni neher­ců pro­fe­si­o­ná­ly, ale zde jed­no­znač­ně ku pro­spě­chu věci a ote­vře­ní se tím jis­té auten­ti­ci­tě. Občanský prů­kaz roz­hod­ně není polo­pa­tic­kou líbi­vou oma­lo­ván­kou. Záleží spíš na tom, jest­li máte ocho­tu naslou­chat a jest­li doká­že­te si to pod­stat­né z jeho dvou a čtvrt­ho­di­no­vé­ho zážit­ku vytáh­nou sami. Jak kdy­si pra­vil vel­ký bás­ník Holan: Jak vel­kou lží­ci máš, tolik nabe­reš.

P.S.: A mimo­cho­dem o dob­rém vku­su tvůr­ců i jejich zdra­vém sebe­vě­do­mí vypo­ví­dá také soun­d­track, kde se vel­mi šťast­ně poda­ři­lo zís­kat prá­va k pís­ni Boba Dylana Most Of The Time, kte­rá, ačko­liv byla slo­že­na až v roce 1989, přes­to jako ústřed­ní melo­die pad­ne k jiným popu­lár­ním dobo­vým hitům (Black Sabbath či Sweet) a skvě­le akcen­tu­je emo­ci­ál­ní momen­ty ve fil­mu.


Foto: Falcon


Podívejte se na hodnocení Občanský průkaz na Kinoboxu.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Chobotnice z II. patra
24. prosince 2024Chobotnice z II. patra"Chobotnice z II. patra" je čtyřdílný československý televizní seriál z roku 1987, který vznikl pod režijním vedením Jindřicha Poláka na základě knižní předlohy Oty Hofmana. Seriál byl natočen v koprodukci se Západním Německem a dodnes patří…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 %
15. dubna 2025Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 %Film Chata na prodej (2018) režiséra Tomáše Pavlíčka (Přišla v noci) je komorní tragikomedií, která s jemným humorem a nostalgií zobrazuje setkání třígenerační rodiny na jejich chatě během posledního víkendu před jejím prodejem. Režisér spolu s kolegyní Lucií…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!
5. listopadu 2024VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!Nový film Hřebejka s Vetchým a Dykovou v hlavních rolích sice nezískal žádná ocenění a podle ohlasů ani nezíská, přesto způsobil velký poprask na malém rybníčku české filmové tvorby. Snad proto, že se točil čtrnáct dní? Možná. Recenze…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavu
30. října 2024Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavuNa podzim tohoto roku vstoupila do kin nová česká komedie Jana Hřebejka Výjimečný stav. Uvedena byla již na festivalu Finále Plzeň, kde se o ní mluvilo jako o pokračování Pelíšků a jako o filmu, kterým Hřebejk…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálem
4. září 2024Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálemDnes na ČT začíná první díl minisérie Pustina. Premiéra ve „volném“ vysílání proběhne dnes v 20:10. Pokud si chcete připomenout, o čem tento seriál je, přečtěte si mou recenzi z prosince před osmi lety. Nedávno jsem…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Mozaika: první seriál podle předlohy Alice Nelis s Karlem Heřmánkem a Taťjanou Medveckou
2. června 2024Mozaika: první seriál podle předlohy Alice Nelis s Karlem Heřmánkem a Taťjanou MedveckouPokud jste příznivci seriálů, možná vás zaujme nový seriál Alice Nelis pod taktovkou dvojice režisérek Jasminy Blaževič a Lenky Wimmerové a v produkci Lucky Man Production, která sestává ze čtveřice producentů Daria Špačková, David Ondříček, Iva…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Anděl Páně 2: Návrat do pohádkového nebe s Petronelem a Uriášem
23. prosince 2023Anděl Páně 2: Návrat do pohádkového nebe s Petronelem a UriášemKdo by nechtěl za Petronelem do pohádkového nebe, ten musí být nejspíš totální prudič a zlostník. Protože nebe je plné chápavých postaviček, které vykonávají s radostí své povinnosti, a zlobivý čert Uriáš není svou povahou žádný velký…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Anděl páně
23. prosince 2023Anděl páněMottem pohádky by mohla být modlitbička "andělíčku můj strážníčku, ochraňuj Petronelovu dušičku". Anděl Petronel v podání klasika Ivana Trojana je totiž učiněný smolař, popleta a hlavně lajdák. Protože na nebi tropí neplechu, pošle ho Pán Bůh…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Nestyda: Znovu a znovu ve stejném stylu, jen pro peníze?
9. července 2023Nestyda: Znovu a znovu ve stejném stylu, jen pro peníze?Hlodá ve mně takový pocit, že Hřebejkovi jde o diváky stále méně. Pokud vidí, že je jeho model úspěšný, nesnaží se časem přijít s něčím novým, posunout se do jiných rovin, ale naopak dělá jeden film…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Invalida: Film, který překonal MOST!
1. května 2023Invalida: Film, který překonal MOST!„Být, či nebýt?“ Prapůvod téhle smysluplné otázky historie přisuzuje už dánskému princi Hamletovi. K jaké odpovědi dospěl, to jsou známá fakta. Ale když si ji cca před 2 lety položil Tomáš Dušička, přišel na něco zcela…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Indián
4. října 2022IndiánKaždý člověk má osud napsaný ve hvězdách a nejinak je to i s hlavním hrdinou ve filmu Indián. Je to úspěšný podnikatel Ondřej Jonáš, jehož firma se skvěle rozvíjí a vše se mu daří.  Vychází mu tedy…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Slavnostní premiéra filmu Indián
22. září 2022Slavnostní premiéra filmu IndiánVe středu 21.září 2022 proběhla v Praze v kině Světozor slavnostní premiéra filmu Indián režiséra Tomáše Svobody. Večer zahájila taneční skupina Night crow, která tančí ve stylu severoamerických Indiánů a před projekcí představila obřad bílé šalvěje a zatančili.…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Se začátkem srpna odstartovalo i natáčení druhé řady oblíbeného seriálu Co ste hasiči. Diváci se mohou těšit na nové příběhy hasičů a obyvatel fiktivní české vesnice Horní.
8. srpna 2022Se začátkem srpna odstartovalo i natáčení druhé řady oblíbeného seriálu Co ste hasiči. Diváci se mohou těšit na nové příběhy hasičů a obyvatel fiktivní české vesnice Horní.Sdružení dobrovolných hasičů z malé obce Horní, v jehož čele stojí svérázný velitel Petr (Petr Rychlý), se vrátí na obrazovky v plné sestavě, včetně Mirka (Marek Holý), Edy (Radim Kalvoda), Láďy (Jaromír Nosek) i pohledné veterinářky…Vydáno v rubrice: Tiskové zprávy (Newslettery)
Bony a klid
30. června 2022Bony a klidRecenze na český film Bony a klid: Jakožto dítě generace Z toho o vekslácích, bonech a tuzexech vím jen velmi málo, konkrétně vůbec nic. Tedy, něco už jsem si nastudoval. Přijde mi, že do nás z každé…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Mazaný Filip
14. června 2022Mazaný FilipVáclav Marhoul převlékl parodii na gangsterky Mazaný Filip z divadelního do filmového roucha. V podstatě se dá říct, že vzal z převážné části hru a jen ji trochu upravil. I na tom se ale dá leccos…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Lidice
25. května 2022LidiceObtížně se mi hledá téma, které by bylo méně vděčné pro filmové zpracování, než je téma Lidic, vesnice, která se stala symbolem nacistického teroru. Ne snad proto, že by nebylo možné na tomto tématu vystavět poutavý…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,89394 s | počet dotazů: 340 | paměť: 24612 KB. | 03.09.2025 - 00:31:53