Obvinění - Julia Roberts v thrilleru o sexuálním napadení

ObviněníZdroj: Amazon MGM Studios
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Vysokoškolská pro­fe­sor­ka Alma Imhoff (Julia Roberts) se oci­tá na osob­ní i pro­fes­ní kři­žo­vat­ce, když její hvězd­ná stu­dent­ka Margaret  Resnick (Ayo Edebiri) obvi­ní jed­no­ho z jejích kole­gů Hanka Gibsona (Andrew Garfield) a její vlast­ní tem­né tajem­ství z minu­los­ti hro­zí, že vyjde naje­vo...

Italský reži­sér Luca Guadagnino se poma­lu, ale jis­tě stá­vá jed­ním z nej­ak­tiv­něj­ších fil­ma­řů sou­čas­nos­ti. Tvůrce vel­mi spe­ci­fic­kých roman­cí Dej mi své jmé­no či Do mor­ku kos­tí minu­lý rok uve­dl fil­my hned dva - spor­tov­ní Rivaly se Zendayou a Queera s Danielem Craigem. Mezi jeho dal­ší plá­no­va­né fil­my, kte­ré může (ale také nemu­sí) rea­li­zo­vat pat­ří nová adap­ta­ce Amerického psy­cha, nová adap­ta­ce Pána much či pokra­čo­vá­ní Dej mi své jmé­no, jehož osud je nicmé­ně díky kon­tro­verz­ním spo­je­ných s Armie Hammerem ve hvězdách. Ani ten­to rok poté Guadagnino nezů­stá­vá poza­du. Jeho 10. celo­ve­čer­ní film s názvem Obvinění se může spo­leh­nout na účast Julie Roberts či Andrew Garfielda, po uve­de­ní v Benátském fil­mo­vém fes­ti­va­lu se nicmé­ně nedo­čkal zrov­na nej­vře­lej­ší­ho při­je­tí. Dalo se oče­ká­vat, že Guadagnino i ten­to­krát rea­li­zo­val film se slo­ži­tý­mi téma­ty, pře­de­vším i pro­to, že se Guadagnino rád ve své tvor­bě zamě­řu­je na růz­né for­my sexu­a­li­ty.

Obvinění
Zdroj: Amazon MGM Studios

Jinak tomu není ani prá­vě v pří­pa­dě Obvinění, kdy v cen­t­ru dění fil­mu je pře­de­vším obvi­ně­ní ze sexu­ál­ní­ho napa­de­ní. Tlak může vyví­jet i barva ple­ti, homose­xu­ál­ní ori­en­ta­ce a bohat­ství údaj­né obě­ti Margaret v podá­ní Ayo Edebiri,  uči­tel filo­zo­fie Hank v podá­ní Andrewa Garfielda poté samo­zřej­mě obvi­ně­ní odmí­tá a dokon­ce se brá­ní důka­zy, kte­ré mají doká­zat, že si Margaret obtě­žo­vá­ní vymys­le­la. Mezi nimi poté sto­jí Alma, uči­tel­ka Margaret a kole­gy­ně Hanka v podá­ní Julie Roberts. K obě­ma má blíz­ko, pří­pad jí poté začne až pří­liš evo­ko­vat trau­ma­tic­kou udá­lost z její­ho mlá­dí. Alma tak může být do jis­té­ho ohle­du v rám­ci nové­ho pří­pa­du být kon­fron­to­va­ná s minu­los­tí, dost mož­ná se snad­no nabí­zí, aby se vyda­la jis­tou for­mou vykou­pe­ní. Zrovna tou­to ces­tou se nicmé­ně scé­nář Nory Garrett nevy­dá­vá.

Obvinění může snad­no vyvo­lat pocit, že u podob­ných pří­pa­dů čas­to nezá­le­ží na prav­dě, ale na per­spek­ti­vě. Často vel­mi vizu­ál­ní reži­sér Guadagnino se v pří­pa­dě své­ho nové­ho fil­mu drží do jis­té míry zkrát­ka, vět­ší roli zde hra­jí pře­de­vším dia­lo­gy a ver­bál­ní kon­fron­ta­ce postav. Film Guadagnina se poté zřej­mě do jis­té míry poznat poměr­ně snad­no, pro­to­že se v jeho fil­mech čas­to obje­vu­jí nejed­no­znač­né a i vel­mi nesym­pa­tic­ké posta­vy.  Platí to nako­nec i prá­vě o posta­vách v Obvinění, kdy jsou ústřed­ní posta­vy pře­de­vším aka­de­mi­ci, poin­ta nicmé­ně tkví v tom, že je ani vyso­ko­škol­ské vzdě­lá­ní nezba­vu­je ška­tul­ky nezda­rů. Akademici spo­leč­ně v rám­ci fil­mu čas­to vedou deba­ty až vel­mi únav­ným způ­so­bem, kte­rý do jis­té míry půso­bí pře­chyt­ra­le kýčo­vi­tě.  Způsobem, kte­rý ústřed­ní posta­vy vykres­lu­je úmy­sl­ně nabubře­lým tónem, aby bylo násled­ně o to snaz­ší se dostat pod jejich postup­ně roz­pa­da­jí­cí se sko­řáp­ku. Film totiž na ústřed­ních cha­rak­te­rech roz­hod­ně nene­chá­vá nit suchou.

Obvinění
Zdroj: Amazon MGM Studios

Dává v pod­sta­tě napros­tý smy­sl, že se dáv­no před uve­de­ním fil­mu mlu­vi­lo ve spo­ji­tos­ti s ním hlav­ně o Julii Roberts. Ta ve fil­mu totiž sku­teč­ně před­vá­dí svůj nej­lep­ší herec­ký výkon za výraz­ně dlou­hou dobu. Její Alma si svou prá­ci v pod­sta­tě bere i domů, i v sou­kro­mí vede filo­so­fic­ké dis­ku­ze ohled­ně moder­ní­ho užit­ku soci­ál­ních sítí i ohled­ně dal­ších podob­ných cit­li­vých sou­čas­ných témat. A i když dojde na obvi­ně­ní ze sexu­ál­ní­ho napa­de­ní, filo­zo­fo­vá­ní nekon­čí. Středisko nové­ho Guadagninova fil­mu tak nikdy nepů­so­bí jako z reál­né­ho svě­ta, výsled­ná prá­ce se scé­ná­řem vlast­ně půso­bí jako podiv­ný domá­cí úkol z kur­zu psa­ní, kdy by měl někdo napsat #MeToo dra­ma s filo­zo­fic­kým náde­chem a kon­tex­tem aktu­ál­ní spo­leč­nos­ti a její poli­tic­ké korekt­nos­ti. Není těž­ké to v pří­bě­hu Obvinění vidět, byť se dá snad­no argu­men­to­vat, že jako vylo­že­ně aktu­ál­ní komen­tář o spo­leč­nos­ti film nikdy neob­sto­jí, nikdy totiž nejde vylo­že­ně za hra­nu.

Pro Almu v podá­ní Julie Roberts je celá situ­a­ce morál­ně obtíž­ná, pře­de­vším pro­to, že se do jis­té míry musí roz­ho­do­vat mezi tím, zda je jí cen­něj­ší její lid­skost či inte­li­gen­ce. Intelektuálka v podá­ní Roberts se díky nasta­lé situ­a­ci do jis­té míry psy­chic­ky roz­pa­dá. Především v momen­tě, kdy se uka­zu­je, že na prv­ní pohled jed­no­du­chý pří­pad nemu­sí být tak úpl­ně jed­no­du­chý a má mno­hem více vrs­tev. Takových, kte­ré zasa­hu­jí i do sou­kro­mí Almy.  Především i pro­to, že se mohou snad­no roz­pad­nout ilu­ze o zdán­li­vě doko­na­lé stu­dent­ce.

Obvinění
Zdroj: Amazon MGM Studios

Obvinění je (mož­ná úmy­sl­ně) fil­mem, kte­rý za pocho­du úmy­sl­ně nej­spí­še podá­vá více otá­zek než­li odpo­vě­dí. Ohledně sexu­a­lit postav, absen­tu­jí­cích díl­cích v dosa­vad­ní sklá­dač­ce i poten­ci­ál­ních osu­dů postav. Klasický Guadagninův vizu­ál­ní ruko­pis občas vykouk­ne skr­ze dlou­hé a poma­lu ply­nu­lé zábě­ry či blíz­ké zábě­ry na her­ce, jinak nicmé­ně pla­tí, že je jako vizi­o­nář­ský vypra­věč uklid­ně­ný a u Obvinění se mu čas­to daří vyvo­lá­vat až doku­men­tár­ní nádech.  Svým způ­so­bem je poté potě­šu­jí­cí, že samot­né Obvinění odka­zu­je na for­mu sexis­tic­kých klišé, pro­to také se pří­stup k vyprá­vě­ní nej­spí­še nevy­dá­vá zrov­na dva­krát oče­ká­va­nou ces­tou. Různými moti­vy a počtem dějo­vých linií je poté film zby­teč­ně přecpa­ný, kdy se řeší mimo jiné kom­pli­ko­va­né man­žel­ství Almy s psy­chi­at­rem Frederikem v podá­ní Michaela Stuhlbarga či závis­lost Almy na anal­ge­ti­kách.

Právě i skr­ze tyto lin­ky se Alma pro­fi­lu­je při­nej­lep­ším jako anti­hr­din­ka, kte­rá nemá na morál­ních hod­no­tách vylo­že­ně ustlá­no. A to je ješ­tě pořád nut­né čekat do samot­né­ho finá­le, kdy se odha­lí stě­žej­ní část její­ho mla­dí, kte­rá je dle indi­cií do vel­ké míry spouš­tě­čem udá­los­tí celé­ho fil­mu. K nástra­hám spo­je­ný­mi s hnu­tím #MeToo se tak film sku­teč­ně sta­ví výraz­ně odliš­ně než­li mno­ho podob­ných pro­jek­tů. Přitom to pořád má blíz­ko k pro­vo­ka­tiv­ní­mu sním­ku, pro­to­že pořád pat­ří, že je film do vel­ké míry opa­tr­ný. Především v oblas­ti poten­ci­o­nál­ních nástrah ze stran veřej­né­ho vní­má­ní kau­zy a absen­ci ješ­tě vět­ší­ho důra­zu na nejed­no­znač­nost postav (svým způ­so­bem jsou to všich­ni sku­teč­ně soci­o­pa­ti a par­chan­ti). Atmosféře tak musí do vel­ké míry při­spí­vat soun­d­track dvo­ji­ce Atticus Ross a Trent Reznor, kte­ří ovšem mají smůlu v tom, že jejich soun­d­track je čas­to pře­hlu­šen hud­bou, kte­rá zrov­na hra­je v pro­sto­rách, kde se film zrov­na ode­hrá­vá (restau­ra­ce, bary...), to je samo o sobě v rám­ci hudeb­ní dra­ma­tur­gie vel­mi dis­ku­ta­bil­ní vol­ba.

Obvinění
Zdroj: Amazon MGM Studios

Do vel­ké míry moc nesejde na tom, jak moc se řeší roz­dí­ly v soci­ál­ním posta­ve­ní či vztah boha­té čer­né lesbič­ky s trans part­ne­rem. A ani na tom, že scé­nář do vel­ké míry nechá­vá divá­ka tápat a mini­mál­ně na posta­vy Almy a Margaret si nej­spí­še nebu­de snad­né si do kon­ce udě­lat jas­ný názor. Obvinění ve výsled­ku půso­bí jako přes­ně ten film, kte­rý nechá­vá divá­ky úpl­ně tápat, aby ve výsled­ku zále­že­lo pře­de­vším na jeho pohle­du na udá­los­ti fil­mu. V tom­to ohle­du se tak samo­zřej­mě stá­vá zapo­vě­ze­ný všem, kte­ří nejsou schop­ni sebe­men­ší tole­ran­ce vůči LGBTQ+, záro­veň všem, kte­ří nená­vi­dí fil­my, jejichž vní­má­ní je zalo­že­né čis­tě jen na jejich úsud­ku.

Pomalu vyprá­vě­né dra­ma, kte­ré se dle samot­né­ho Guadagnina sna­ží svým způ­so­bem vzdát svou poctu ran­né tvor­bě Woodyho Allena, roz­hod­ně nebu­de pro kaž­dé­ho, dá se poté snad­no obá­vat, zda Guadagnino nebu­de v budou­cích letech tak aktiv­ní, že si začne poma­lu plést kva­li­tu s kvan­ti­tou. Ve srov­ná­ní s jeho posled­ní­mi fil­my pře­ci jen u Obvinění Guadagnino nará­ží na své oči­vid­né hra­ni­ce, na dru­hou stra­nu se na něm dá oce­nit, že se oči­vid­ně sna­ží všech­ny fil­my neto­čit stej­ným způ­so­bem a stří­dá u nich pří­stup k vizu­ál­ní­mu vyprá­vě­ní. Vyložená pohro­ma, kte­rou moh­lo při­je­tí z Benátek snad­no evo­ko­vat, se tak neko­ná, Guadagnino nicmé­ně umí i líp.

julia2
Zdroj: Amazon MGM Studios

Obvinění jde snad­no ozna­čit za už v pod­sta­tě typic­ký film Lucy Guadagniny - pro­vo­ka­tiv­ní, do jis­té míry inte­lek­tu­ál­ně nároč­ný, záro­veň plný nejed­no­znač­ných postav. 10. Guadagninův film kla­de důraz pře­de­vším na dia­lo­gy a psy­cho­lo­gic­kou hloub­ku postav než­li na vizu­ál­ní vyprá­vě­ní, Julia Roberts i Andrew Garfield poté podá­va­jí sil­né herec­ké výko­ny, kte­ré dodá­va­jí fil­mu lid­ský a emo­ci­o­nál­ní roz­měr. Film si nicmé­ně není tak snad­né oblí­bit. Nechává divá­ka tápat, kla­de otáz­ky bez jed­no­znač­ných odpo­vě­dí, nevy­hý­bá se kom­pli­ko­va­ným morál­ním otáz­kám. Obvinění ve finá­le nej­ví­ce pře­ká­ží pře­hna­né  množ­ství moti­vů a pří­bě­ho­vých vrs­tev, přes­to jde tak tro­chu jiné dra­ma o #MeToo ozna­čit ale­spoň za dost zají­ma­vé...

Verdikt: 60%

Natáčení Steve Jobs: Za kulisami s Fassbenderem
3. dubna 2024Natáčení Steve Jobs: Za kulisami s FassbenderemTříaktový film Steve Jobs (2015) byl natočen postupně. Herci strávili na každém dějství čtyři týdny, dva týdny zkoušeli a poté dva týdny natáčeli. Kate Winslet uvedla, že u třetího dějství neměl Michael Fassbender na zkouškách ani…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Steve Jobs: Portrét geniálního vizionáře a jeho turbulentního vztahu s okolím
28. března 2024Steve Jobs: Portrét geniálního vizionáře a jeho turbulentního vztahu s okolímKdyž se Steve Jobs a geniální programátor Steve Wozniak dali do výroby osobních počítačů, byly jejich vztahy kamarádské a budoucnost před nimi vypadala růžově. Počítače měly budoucnost a Jobs to dobře věděl. Wozniak zase uměl představy…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Nech svět světem: Julia Roberts a Ethan Hawke čelí apokalypse
19. prosince 2023Nech svět světem: Julia Roberts a Ethan Hawke čelí apokalypseZáhadná událost uvězní newyorskou rodinu v jejich Airbnb na Long Islandu - spolu s jeho majiteli - ve filmu Nech svět světem který nyní vysílá Netflix. Tento mimořádně dobře zpracovaný thriller od tvůrce seriálu Pan Robot…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Hugo a jeho velký objev - 50 %
20. listopadu 2022Hugo a jeho velký objev - 50 %Režisér Martin Scorsese natočil rodinný film nominovaný na 11 Oscarů, kterým skládá poctu průkopníkům kinematografie. Hrdina jeho snímku Hugo (Asa Butterfield) žije ve 30. letech minulého století na pařížském nádraží, kde se stará o hodiny a…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Vstupenka do ráje: Julia Roberts, George Clooney sabotují lásku na Bali
14. září 2022Vstupenka do ráje: Julia Roberts, George Clooney sabotují lásku na BaliZatrpklý rozvedený pár se spojí na Bali, aby překazil nečekané svatební plány své dcery ve filmu Vstupenka do ráje, který tento týden vstupuje do pražských kin s měsíčním předstihem před americkou premiérou. Vstupenka do ráje je…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství – horizont události Marvelu
28. července 2022Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství – horizont události MarveluFilmfanatic dnes půjde proti trendu. Proti Marvelu. Můžu totiž milovat prvního Iron Mana i většinu filmů z marvelovského universa, ale ani samotný vesmír se nerozpíná donekonečna. Podle teorie by se jednou mohl začít naopak smršťovat. A…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství: Divoká jízda MCU Sama Raimiho
18. května 2022Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství: Divoká jízda MCU Sama RaimihoMultivesmír je vskutku podivný v Doctoru Strangeovi v Multivesmíru šílenství, druhém velkém odklonu MCU po těžkém srdci Eternals Chloé Zhao. Díky laskavosti režiséra Sama Raimiho je z tohoto superhrdinského filmu cítit maniakální a sympatická energie Evil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) – Recenze – 60%
7. května 2022Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) – Recenze – 60%Komiksová postava bývalého špičkového chirurga a superhrdinského čaroděje se dvěma doktoráty Doctora Strange se představila ve stejnojmenném filmu z roku 2016 a od té doby se objevila v celé řadě dalších navazujících snímků ze světa Marvelu. Film s obskurním…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Doctor Strange
4. května 2022Doctor StrangeStephen Strange (Benedict Cumberbatch) je špičkový neurochirurg, který svou nesmírnou arogancí rozčiluje celé své okolí. Zesměšňuje své kolegy a častokrát je ztrapňuje. Pak však jednou ve svém drahém sportovním autě havaruje při cestě na neurologickou konferenci…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství - 90 %
4. května 2022Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství - 90 %Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) za pomoci starých známých a nových spojenců vstupuje do šílených a nebezpečných paralelních světů mnohovesmíru, aby se utkal se záhadným soupeřem... Jméno Sam Raimi bude mít většina filmových fanoušků nejspíš spojeno s…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře