Podstata právnického thrilleru, v němž proti sobě stojí vrah Athony Hopkins a žalobce Ryan Gosling, je dokonale vystižena již ve sloganu provázejícím tento film – „Střelil jsem svoji ženu. Dokaž to.“
Právnické snímky tvoří zajímavou odnož filmového průmyslu. Samozřejmě i zde najdeme nepovedené kousky, ale vesměs se jedná o dobré filmy, protože takový právnický thriller je založený na slovech, na přesvědčování a síle argumentů, musí mít promyšlený scénář a kvalitní herce, přičemž se vše odehrává v atraktivním prostředí soudní síně, kde je třeba (alespoň pokud se bavíme o americké jurisdikci) naklonit si porotu složenou z prostých občanů. Z těchto důvodů patří právnické filmy mezi mé oblíbené. A novinka Okamžik zlomu, ačkoli se z ní asi neposadíte na zadek, jim ostudu rozhodně neudělá.
Willy Beachum je mladý, úspěšný a arogantní asistent státního návladního, který se právě chystá přejít k mnohem lukrativnější práci. Přijme tedy poslední triviální případ – Ted Crawford střelil svou nevěrnou manželku do hlavy a ta je nyní v komatu, policie má jeho zbraň i podepsané doznání, vše se tedy zdá být pouhou formalitou. Ted Crawford však není hloupý a rozhodně nedá svou kůži lacino. Poté co trvá na tom, že se bude hájit sám a tváří se jako práva neznalý amatér, vytahuje na světlo trumfy a Willyho vzrůstající bezmoc si královsky užívá.
Okamžik zlomu je filmem pro dva herce, jejichž vzájemná konfrontace je tím nejlepším, co zde můžete vidět. Athony Hopkins se pro role ledově klidných, částečně zvrácených a hlavně vychytralých „hajzlů“ narodil. Jeho Ted v mnohém připomene Hopkinsovu nejslavnější postavu – Hannibala Lectera, hlavně v tom, jak si se svým protivníkem pohrává a má z toho upřímnou radost. Protihráčem je mu Ryan Gosling, kterému role mladého ambiciózního právníka padne jako ulitá. Obě postavy jsou zajímavě napsané, a rozhodně nejsou nějak šablonovitě jednoduché. Vedle toho film nastolí např. i otázku, zdali je správné zfalšovat důkazy, když víme, že obžalovaný je vinen a potřebujeme to dokázat.
Kromě výborných scén vzájemných střetů ústředních postav najdeme však ve filmu i scény, které působí jako vata. Prakticky zbytečnou se jeví celá linie s Willyho novým zaměstnáním a milostným vztahem. Ačkoli je základní zápletka filmu dobrá, na dvouhodinový celovečerák tak úplně nestačí. Kromě důmyslné psychologické hry mezi hrdiny tu jde vlastně už jen o to, kam se poděla vražedná zbraň. Film tudíž působí chvílemi trochu „natahovaně“ a přes některé nesporně dobré scény mu v druhé půli lehce dochází dech. Okamžik zlomu je zkrátka velmi dobře zvládnutým filmem, ale ve výsledku nepřináší nic výjimečného, v dané chvíli zaujme, ale kromě dvou kvalitních herců v zajímavých rolích v něm není nic, kvůli čemu byste si ho zapamatovali.
Slušný právnický thriller, který ale rychle upadá v zapomnění, protože nenabízí vlastně nic zvláštního. Scény konfrontace Hopkinse s Goslingem jsou vynikající, zbytek pak už bohužel působí trochu jako vata. Celkově tedy velmi silné tři hvězdičky především za zajímavou postavu Hopkinsova vraha, který si patřičně užívá bezmoc obžaloby.
Naše hodnocení:
0
Vložil Andrea Zahradníková, 7. Červen 2007 - 0:00
Nejnovější komentáře