Scénář k filmu „Okno do dvora“ (1954), který napsal John Michael Hayes, vycházel z povídky Cornella Woolriche „Musela to být vražda“ z roku 1942. Tato spolupráce se pro oba stala důležitým zlomem. Pro Hitchcocka znamenala začátek jeho nejúspěšnějšího období, a to jak z hlediska kritiky, tak z hlediska komerčního. Pro Hayese to znamenalo, že se dostal do světa áčkových režisérů, hvězd a rozpočtů a začal dlouholetou spolupráci s Paramount Pictures. Navzdory Hitchcockově pověsti martýria dostal Hayes obrovskou tvůrčí svobodu a společně vytvořili jedno z nejtrvalejších děl kinematografie.
Za práci na filmu „Okno do dvora“ si on i Hitchcock vysloužili nominaci na Oscara. Ani jeden z nich si domů Oscara neodnesl, ale Hayes za svůj scénář obdržel cenu Edgar Award od amerických spisovatelů detektivek. Jejich styly a temperamenty se propojily a Hayes se stal autorem dalších tří Hitchcockových filmů - „Chyťte zloděje“ (1955), „Potíže s Harrym“ (1955) a „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1956). Když však Hayes úspěšně napadl Hitchcocka kvůli sporu o kredit, jejich vztah náhle skončil.
V roce 1990 se otázka, komu patří filmová práva na původní Woolrichovu povídku, dostala před Nejvyšší soud Spojených států v případu Stewart v. Abend. Ačkoli autorská práva k filmu „Okno do dvora“ v roce 1954 získala produkční společnost Patron Inc. založená Hitchcockem a hvězdou filmu Jamesem Stewartem, pozdější držitel práv odmítl uznat předchozí dohody o právech. V důsledku toho se Stewart a Hitchcockova pozůstalost zapojili do sporu u Nejvyššího soudu. Jeho výsledek vedl k tomu, že Sheldon Abend, účastník sporu, byl uveden jako producent remaku filmu „Okno do dvora“ z roku 1998. (Wikipedia/IMDb)
Všechno nejlepší k narozeninám, Johne Michaele Hayesi!
Nejnovější komentáře