Brněnský kouč, psychoterapeut, poradce pro osobní rozvoj, vysokoškolský pedagog a lektor vydal v Gradě v řadě Pedagogika knihu Osobnostní a sociální rozvoj. Pomoci by měla hlavně pedagogům a studentům, připravujícím se na dráhu učitelů a těm, koučům, terapeutům a pomáhajícím profesím.
Za stěžejní přínos knihy pokládám výchozí myšlenku autora, že na úplném začátku nestojí pedagog, tedy ten, kdo provází vzděláním, ale člověk. Aby se mohl zcela stoprocentně věnovat ostatním, musí nejprve poznat sama sebe. Budoucí průvodce tedy potřebuje průvodce a tím by měla být Sojákova kniha.
Osobnostní a sociální rozvoj se v posledních letech vyučuje na vysokých školách nejen s pedagogickým zaměřením, na toto téma vznikají bakalářské a diplomové práce, odborných, knižně vydaných prací je však dosud jako šafránu. Možná za to může nejednoznačnost pojmu osobnostně sociální rozvoj, obsáhlost a možná dosud jistá neukotvenost tématu, které se nachází někde na pomezí pedagogiky, psychologie a sociologie. Na vině může být také fakt, který Soják zmiňuje, a sice, že „Na osobnostní a sociální rozvoj pedagogů, možná i obecně v oblasti rozvoje soft skills, je v naší společnosti stále nazíráno s určitým despektem a z hlediska druhořadého významu ve vzdělávání a přípravě pedagogů a dalších odborníků v pomáhajících profesích.“
V publikaci Petr Soják píše více o pocitu a zkušenosti z vedení zejména stávajícíc generace studentů narozených po sametové revoluci, než o teorii osobnostního a sociálního rozvoje. Nechybí tedy jeho úvahy a názory na literaturu, týkající se daného tématu.
Kniha je rozčleněna do kapitol, věnujícím se základním otázkám osobnostního a sociálního rozvoje. Autor se věnuje například Kompetenci jako řemeslu a umění, Smyslu osobnostního a sociálního rozvoje při studiu pedagogiky a jeho využití v praxi, vývoji výukového předmětu osobnostní a sociální rozvoj, vlivu skupiny, reflexi nebo pravidlům pokory lektora osobnostně sociálního rozvoje.
Lépe pochopit, o čem vlastně autor píše a o čem vlastně osobnostní a sociální rozvoj vlastně je a jeho přínosy pro budoucí pedagogy pomůže kapitola nazvaná vtipně Něco málo buchet na cestu aneb Metodické náměty. Petr Soják v ní vlastně nabízí lektorům a učitelům osobnostně sociálního rozvoje témata na celkem tři semestry výuky. „V celé koncepci je důraz kladen na učení prožitkem a na práci v malých skupinách. Úkolem lektora je vést a facilitovat skupinu programem. To, jak se v rámci průběhu jednotlivých setkání a celého průběhu studia účastníci vzdělávají, je však plně v jejich kompetenci a zodpovědnosti,“ vysvětluje autor knihy s tím, že „jakýkoli následný osobnostní růst či změna se odráží ve změně vnímání, myšlení, jednání nebo chování s následnou možnou změnou emočního prožívání každého jedince zvlášť s rozličným přijetím a výsledkem…“ Techniky, které Soják nabízí jako cesty k osobnostně emočnímu růstu mají podoby skupinových her, vybízejí však k sebepoznání, sebereflexi, sebepojetí, uvědomění hierarchie hodnot a dalších sociálních dovedností.
- Autor: Petr Soják
- Žánr: naučná literatura
- Rok vydání: 2018
- Nakladatelství: Grada
- Počet stran: 205
- Hodnocení: 100 %
Knihu si můžete zakoupit na stránkách Grada.cz za 299 Kč.
Nejnovější komentáře