Polednice dvéře zlehka odmyká a strach proběhne celým domem až k matce, která si neví rady se svým dítětem, ani sama se sebou. Postava z Erbenovy balady má v sobě stále dost tajemna, které působí i v současné době. Jen je potřeba nalézt to správné místo a správné lidi. Pak se může dostavit nepříjemný pocit, že se v každou chvíli stane nějaké neštěstí, tolik podobné závěru tragické básně. Michal Samir se nechal inspirovat známou baladou a napsal scénář situovaný do současné vesnice, která působí na první pohled jako klidné místo k žití. Zdání však klame a zlatavé lány obilí jsou jen ševelící kulisou pro osobní tragedie. Stejně jako v Erbenově baladě je hlavní postavou Eliška a její dcera Anetka. Mladá maminka v sobě ukrývá trpkou životní zkušenost a k ní se postupně přidávají další trable. Aneta situaci nijak neusnadňuje a obě si postupně „brnkají na nervy“. Jejich snaha vybudovat příjemný společný domov nějak nevychází. Podmínky pro život v osamoceném domku, kde na člověka padá tíseň z každého koutu, se nezlepšují a narůstající stres si v pravou chvíli vybere svou daň.
Karel Jaromír Erben napsal Polednici v polovině 19. století. Poměrně krátký text v sobě obsahuje stupňované napětí a tragický konec řadí tuto baladu k nejznámějším textům české literatury. Postava Polednice je spojována s určitou vizuální představou a ztělesňuje neznámé zlo, které si člověk může k sobě sám přivolat. Samir využil známou baladickou postavu nejen jako určitý symbol tajemného zla, ale dal jí lidskou tvář nešťastné Mrázové s vlastním tragickým osudem. Eliška se snaží pomatené Mrázové nějak zbavit, ale nebezpečnější pro ni jsou však vlastní myšlenky a představy. Dalším depresivním prvkem je nehostinné prostředí domku, kde se Eliška s dcerou ubytuje. Ještě že se občas u Elišky zastaví upovídaný soused Poláček. Ten už se dokázal se životem na vesnici vypořádat po svém, stejně jako jeho stejně upovídaná žena. Manželé Poláčkovi jsou příjemným zpestřením ubíjejícího vesnického klidu a tvoří tak kontrast k manželské dvojici Mrázových. Starosta Mráz působí jako hodný medvídek, který to v podstatě myslí s každým dobře. Ve skutečnosti je to člověk nešťastný, který si neví rady se svou ženou. Oba se trápí tragickou událostí, která se stala v minulosti a připomíná tragickým koncem opět literární předlohu.
Režisér Jiří Sádek si pro realizaci filmu zvolil dramatické vyprávění s prvky hororu. Záběry kamery, využití světla, střih i použitá hudba ve svém celku vytvářejí trvalý dojem, že se bude dít něco nepatřičného a tajemného. Tím pádem mnohé scény působí neklidně s příslibem něčeho napínavého. Ale skutečný efekt se dostaví jen ve vypjatých dramatických scénách a těch zas tolik není.
Při výběru herců do šesti stěžejních rolí měli režisér a producent Matěj Chlupáček šťastnou ruku. Šestice herců tvoří tři sehrané dvojice, které spojují situace i způsob hereckého projevu. Největší prostor dostala dvojice Anna Geislerová v roli Elišky a Karolína Lipowská v roli Anetky. Obě umí pracovat s emocemi a ve vypjatých momentech působí věrohodně. Jejich reakce jdou až do afektu a dodávají celému příběhu potřebnou energii. Karolína Lipowská dokázala svým temperamentem stačit své starší herecké kolegyni, které se soustředila víc na vnitřní proměnu. Oběma herečkám však vypjaté chvíle sednou. Role manželů Poláčkových si doslova vychutnali herci Marie Ludvíková a Jiří Štrébl. Spolu tvoří výbornou dvojici samorostů, kteří si našli svůj přístup k životu a nic už je nevyvede z míry. Poláčkovi mají v sobě prvky nechtěné komiky a současně působí lidsky a opravdově. To manželé Mrázovy, v podání Zdeňka Muchy a Daniely Kolářové, nosí v sobě pokoru i ukrývané tajemství dávné tragedie. Tu prezentuje zejména Daniela Kolářová bez zbytečného přehrávání a její výstraha řečená zastřeným hlasem je nádherně děsivá.
Film je plný drobných záhad, které na sebe občas navazují a někdy se vytratí do neurčita. Opakované dlouhé záběry navozují pocit očekávání, ale buď se nic závratného nekoná, nebo situace přejde do běžného rytmu. Je patrné, že autoři filmu hledají různé způsoby, jak docílit neočekávané dramatické změny. Formálně působí vše dobře, ale schází hlubší propracování postav a propojení vzájemných vztahů.
Celkově působí film jako pokus o neobvyklý pohled na problematiku vztahu matky a dítěte s prvky hororu. Příběh však má slabá místa a nevyřešené situace, které uzavírá příjezd autobusu na zastávku v polích. Takové neurčité zakončení působí stejně rozpačitě jako pohřeb pani Mrázové.
Nejnovější komentáře