Ti, co mají v oblibě epické příběhy opravdové lásky zasazené do kulis koncentračního tábora, by si určitě neměli nechat ujít tuto knižní novinku Porcelán z Dachau od spisovatelky Sarah Freethyové.
Samotná kniha je zasazena do dvou časových linií, kdy se první z nich odehrává napříč Evropou od Výmarské republiky 20. let přes temný a třpytivý Berlín 30. let, a druhá naopak započíná svou cestu v Americe 21. století, aby se záhy mohla přemístit na Evropský kontinent.
Stěžejní příběh celé knihy se začíná odvíjet v oslnivém Berlínu roku 1929, kdy se potkávají dva mladí lidé, jež v sobě nacházejí zalíbení, aniž by tušili, že v budoucnu bude v jejich životě hrát zásadní roli „otázka původu“.
Cestu k sobě tak nachází mladičký židovský architekt Max a krásná, uznávaná avantgardní umělkyně Betina. A i když spolu plánují společnou budoucnost, propaganda nacistického hnutí je daleko silnější, a vyžádá si to i svou bolestnou daň.
Max je bohužel jako Žid zatčen a poslán do koncentračního tábora v Dachau, kde na něj dohlíží ředitel bývalé porcelánky, ale hlavně jej před smrtí ochraňují šikovné ruce, neboť dokáže vyrábět nádherně propracované porcelánové figurky, jež se líbí i vysokým nacistickým vůdcům.
Betina, jež se mezitím stala manželkou krutého nacistického vůdce Karla Holze a matkou malé holčičky se snaží ze všech sil pomoci Maxovi a vysvobodit ho tak z tábora smrti, kde je svědkem jeho utrpení. Společně plánovali, že utečou, ale osud byl proti nim...
Smrt v Dachau často přicházela bez ohlášení, neprovázely ji žádné obřady, které by odchodu ze světa dodaly na důstojnosti. Žádné pohřby, žádný čas na truchlení. Bezmezná krutost tu byla každodenní realitou; nikdo nevěděl, kdy mu přímo před očima vyhasne další život. Konec býval rychlý a měl tolik podob, že ho vězni přijímali s patetickou odevzdaností
Jednotlivé kapitoly tohoto stěžejního příběhu se pravidelně prolínají s kapitolami ze současnosti, tedy po roce 1993. Betina je již bohužel po smrti a odpověď na zásadní otázku, kdo byl otcem její dcery Clary, si tak vzala s sebou do hrobu.
Clara prohrábla obsah krabic, ale nenašla nic, co by se týkalo života před odchodem do Ameriky. Pátrala pohledem po posledních pokladech člověka, který jí jako jediný mohl odpovědět na nejpalčivější otázku; kdo byl její otec.
Clara se proto vydává přes oceán pátrat po svém původu a hlavně identitě svého vlastního otce, jehož jí matka z neznámých důvodů po celý život tajila. Po boku má svojí milovanou dceru, jež jí je nejen velkou oporou, ale i pomocnicí na cestě v hledání historických faktů.
Postupným pátráním se nám odkrývají jednotlivé indicie celého příběhu, a my tak máme možnost nahlédnout do života dvou mladých lidí s nezdolnou láskou, touhou po společném štěstí, snaze čelit všem nástrahám a příkořím osudu na místě, kde smrt nezná s nikým žádné slitování...
Kniha je velmi čtivá a ihned vtáhne do děje. Při čtení samotného příběhu jsem byla velmi zvědavá, jak to s naší zamilovanou dvojicí nakonec dopadne, a popravdě takový konec jsem vůbec nečekala! Autorka mi oním zakončením „příběhu o velké lásce“ doslova úplně vyrazila dech a já to musela tak trochu rozdýchávat... několikrát jsem se dokonce i vracela a říkala si: „A to jako opravdu?“
„Porcelán z Dachau“ je nejen příběh o velké lásce, odvaze, úsilí a odhodlání, ale dává nám také možnost nahlédnout do dvou naprosto odlišných a navzájem si dost kontrastujících prostředí, kdy na jedné straně barikády máme „nacistickou smetánku“ využívající na maximum života v blahobytu, bohatství a nejrůznějších kratochvílích; a na straně druhé pak skrz koncentračního tábora i utrpení, bídu, bolest a všudypřítomnou smrt neptající se, kdy může znova udeřit.
Autorku chválím za skvělé čtení, jež nikdy neomrzí a vždy nám připomene, co je v našich životech nejdůležitějších, a to vážit si jeden druhého, svých blízkých a opatrovat si je jako největší poklad na světě....
Když „ŠOA“ skončila, mnoho těch, kdo ji přežili, si přálo jen dožít své životy a zapomenout. těžko jim to mít za zlé. Bohužel to ale znamená, že my, jejich děti a vnoučata, teď stojíme před náročným úkolem, znovu objevit jejich příběh a nenechat ho upadnout v zapomnění. Troufám si tvrdit, že je to úkol zcela nezbytný. Pokud nedokážeme tyto příběhy pochopit a podělit se o ně s ostatními, odsoudíme budoucí generace k opakování stejných chyb.
PORCELÁN Z DACHAU
Napsala: Sarah Freethyová
Překlad: Ludvík Pouzar a Jan Sládek
Vydalo Nakladatelství JOTA , s.r.o.
V Brně, roku 2024
Vydání první
Počet stran: 368
ISBN: 978-80-7689-356-6
Nejnovější komentáře