Četníci ze Znojma
Daktyloskopie, mechanoskopie a další výdobytky kriminalistiky. Volné pokračování série Četníci z Luhačovic
Četníci z Luhačovic byli zasazeni do euforické doby po vzniku republiky, doprovázenou řadou přehmatů, hledáním i nadějí. V pokračování se tvůrci zaměří na dobu, kdy nová republika čelila hluboké krizi. Konec roku 1920 přinesl silnou vlnu deziluze z politických i hospodářských poměrů. Krize vyvrcholila ozbrojeným pokusem o bolševický převrat. Přesunem děje do Znojma se navíc otevírá hlavní téma celého seriálu: česko-německé vztahy, které dynamicky ovlivňovaly život Republiky Československé v podstatě po celou dobu její existence. Diváci se mohou těšit na případy inspirované dobovými událostmi v nově vzniklém pohraničí, jehož existence od základů změnila politickou, ale i sociální situaci, které zpřetrhalo staleté vazby a jen více či méně neúspěšně roubovalo nové. Součástí dobového procesu „odněmčení“ Znojma byl i plán na zrušení místní městské policie, kterou měla – jako v jednom z prvních měst RČS – nahradit česká státní policie, kontrolovaná i placená z Prahy. Tento plán byl kvůli rozpočtovým limitům možné realizovat až od roku 1922. Od voleb 1920 se tak více než rok a půl vědělo, že místní policie končí. Její práci v řešení i jinak nepříslušných případů převzalo četnictvo, v rámci něhož bylo ono „odněmčení“ čerstvě dokončeno. Právě v tomto období se bude děj seriálu odehrávat.
Minisérie je studií lidského charakteru a jednání ve vyhrocených situacích, kdy otázka morálky a chování hrdiny není zdaleka jednoznačná. Střet jedince se soukolím systému má navíc v případě Herce propracované pozadí společensko-politických dobových událostí, které tragicky zamíchají s osudy všech hlavních postav. Postaví je před fatální rozhodnutí, jakou cenu budou ochotni zaplatit za to, když se smíří s tím, že budou dál součástí diktatury, nebo jí naopak budou čelit, a kolik této vzpouře budou schopni, zejména z vlastního svědomí, obětovat. „Divákům přiblížíme příběh antihrdiny, který není černobílý. V činech hlavní postavy nacházíme motivace, které ji svým způsobem ospravedlňují anebo pro nás dělají její konání pochopitelnější, lidštější,“ prozrazuje režisér Peter Bebjak a kreativní producentka Kateřina Ondřejková dodává: „Televizní minisérie Herec je velký a nadčasový příběh. Je o tom slabém, ale i silném v nás. Je to příběh, který pouze nesoudí, ale dává divákovi pochopit motivace chování jednotlivých postav. Těch kladných i těch záporných. Herec má silné scénáře, které napsali Petr Bok a Pavel Gotthard, a já osobně se velmi těším, že se znovu pracovně potkávám s Peterem Bebjakem (režie), Martinem Žiaranem (kamera), Markem Kráľovským (střih) a dalšími členy štábu, se kterými jsem pracovala na minisérii Spravedlnost.“
Nejnovější komentáře