
Mezi autory „historické rekonstrukce“ nade vší pochybnost patří režiséři jako Paul Greengrass, Ari Folman a nově i Ital Daniele Vicari, jehož film Diaz: Neuklízej tu krev tematizuje kočkování mezi policisty a aktivisty během summitu zemí G8, který hostilo italské město Janov. V červenci 2001 se tam sešlo rekordně na 175 tisíc demonstrantů a tento počet byl v historii summitů G8 překonán jen jednou (v roce 2005 v Gleneagles protestovalo na 225 tisíc demonstrantů). Příběh Diazu začíná šířením zprávy o zabití aktivisty Carla Giulianiho během demonstrace. Do Janova se kvůli tomu vypravuje italský novinář celostátního deníku a shodou okolností se ve městě během napjatých dní ocitá ještě mezinárodní obchodník a zatoulaný důchodce. Každý z nich tu tráví čas z jiných pohnutek, ale kroky všech tří vedou do školy Armanda Diaze, hlavního sídla aktivistů z Genoa social forum, kde musí strávit noc, protože všechny janovské hotely mají z pochopitelných důvodů plno. Vicari zapojuje do vyprávění ještě mnoho vedlejších postav, všímá si jak mnohonárodnostního seskupení aktivistů včetně nežádoucích radikálů anarchistické skupiny zvané „Black Bloc“, tak přípravy násilné policejní razie v Diazu. Na to, že se jedná o film bez hlavní postavy a velkého příběhu, působí všechno kupodivu soudržně, přehledně a poutavě.
Nyní už prozradím, že nejděsivější je film v sekvenci zobrazující nerovný střet mezi ozbrojenými těžkooděnci a nic netušící mládeží obývající budovu Diazu. Výsledkem razie, která byla zamýšlena jako zátah proti anarchistům z „Black Blocu“, bylo nemilosrdné zmlácení každého, na koho tým těžkooděnců v budově narazil (vyjádřeno čísly: 87 zraněných, 93 zatčených). S každou ránou obušku se Vicari vystavuje námitkám, že jeho rekonstrukce působí zaujatě, černobíle, exploatačně nebo nevímjak ještě. Z dostupných svědectví přitom nic nevylučuje, že se razie takhle odehrát mohla (!) a k falšování důkazů (Molotovovy koktejly, jejichž nálezem měla být razie ospravedlněna, nastražil ve škole přímo jeden z policistů.) dokonce existují doznání. Sami tvůrci čerpali z výpovědí a soudních záznamů odvolacího soudu, před nímž vedle „zasahujících“ policistů stanuli i dozorci z kasáren Bolzaneto, kde byli zatčení z Diazu vystaveni „nelidskému a ponižujícímu chování“ (italský trestní zákon nezná pojem týrání). I když zdrcující dopad, který snímek nesporně má, chceme tvrdošíjně odmítat, protože chováme nějaké blíže neurčené politické předsudky, díky nimž umíme zůstat cyničtí, smysl Vicariho rekonstrukce lze spatřit aspoň v tom, že nás vede k obecnému zamyšlení nad povahou násilí. Podle filosofky Hannah Arendtové „násilí není schopno řeči.“ Demonstranty, kteří do Janova přijeli, aby byl u příležitosti summitu slyšet jejich hlas, umlčela policie smrští úderů. Tváří v tvář násilí jejich protest ztratil na hlase. Ocitli se napospas lidem, jejichž nejspíš jedinou kvalifikací pro práci policisty je neohlížející se surovost.
Jen v několika momentech se Vicari mohl mírnit při zdůrazňování bestiálnosti policistů a zachovat svému filmu punc neprvoplánově šokujícího thrilleru. Vzpomínám si na americký film z roku 2007, který běžel v českých kinech pod názvem Vzpoura v Seattlu. Jeho režisér Stuart Townsend se pokusil rekonstruovat antiglobalizační protesty proti zasedání Světové obchodní organizace (WTO) v roce 1999 v Seattlu a zachytit tak počátek celosvětového antiglobalizačního hnutí. Také vtahoval do děje mnoho postav, ale na rozdíl od Diazu odsunul násilí jako vedlejší motiv a natočil přinejlepším dobré vztahové drama završené titulkovanou obžalobou WTO jako viníka mnoha ekologických krizí. Při sledování Diazu zůstává smysl autorova počínání jasný i bez protestního dovětku.
Po účasti na projekci Diazu loni na festivalu v Karlových Varech už nemám důvod k obavám z filmů inspirovaných takzvanými „skutečnými událostmi“. Nahradila je obava z toho, že jednoho dne můžu ležet ve spacáku mezi hodnými, neučesanými a tři dny nemytými Rychlými šípy, kteří budou zničehonic masakrováni zlými, sadistickými Vonty v uniformách. Byť je to vize černobílá jak filmy Sergeje Ejzenštejna…



















(4,91 z 5)