Velkofilmy nejsou v evropských poměrech ničím zase tolik obvyklým. A když už na ně dojde, většinou se jedná spíše o zpracování nějaké historické látky, spíše než klasický blockbuster. Před dvěma lety slavil komerční úspěch se svým válečným dramatem Stalingrad Fjodor Bondarčuk a nyní se podobnou cestou vydává polský tvůrce Jan Komasa se svým snímkem Město 44, který odkrývá osudu polského povstání ve Varšavě v roce 1944.
Stefan Zawadzki (Józef Pawlowski) slíbil své matce, že se nebude zapojovat do ozbrojených povstání, které se začínají postupně formovat proti německé okupaci, jelikož nechtěla aby dopadl jako jeho otec, který přišel ve vojenské službě o život. Svůj slib však nedodržuje díky problémům v práci, které mu způsobí povýšený německý důstojník. Rozhodne se proto přidat do odboje, který má v plánu povstat proti německým utlačitelům a doufat, že této situace využijí ruské vojenské složky, které se nacházejí nedaleko hlavního města. Tenhle tah však polákům nevychází a to, co v ze začátku vypadalo jako krátké několikadenní povstání se mění ve válečné peklo, které propuká v ulicích metropole.
Jistě, chápu ten úmysl. Každý národ rád vzdá hold důležitým momentům své historie. A dojemné válečné velkofilmy jsou něčím, co tuhle službu dělá téměř samo. Ne vždy to ovšem dopadá tak jak by mělo. Bohužel i to je případ snímku Město 44. Jan Komasa se pokusil o jakýsi mezibod mezi klasickými temnými válečnými dramaty, které diváky dusí hutnou atmosférou a explictiními výjevy hrůz války, a moderní akcí napěchovanou a efektní válečnou podívanou, která se jakoby snaží jít naproti mladším generacím, které chce oslovit především řemeslnou stránkou věci. Bohužel, po zdařilé úvodní třicetiminutovce ztrácí kontakt s tím, co se snaží prodat divákům a film začíná motat páté přes deváté.
Což je docela zásadní problém. Když totiž chcete vyprávět příběh o hrdinosti polských občanů, kteří se rozhodli napříč přesile postavit německému útlaku, je třeba udržovat alespoň nějaký kontakt s hrdiny. Když ovšem velkou část filmu strávíte honěním vlastního ocasu a pořád dokola prodáváte to samé, začne být docela problém se nějak emocionálně investovat do děje filmu. Ano, umírají zde nevinní lidé, umírají zde děti a všechno je to strašně dojemné a závažné. Bohužel je to spíše už tak z kontextu, spíše než by se vás film o tom snažil přesvědčit přirozenou cestou. Místo toho vám předhazuje explicitní záběry na lidské utrpení, na oběti různých věkových kategorií a nechybí samozřejmě i pohlédnutí na trpějící další generaci.
Nechybí ale také nutné zpomalovačky v akčních sekvencích, akcent na romantické příběhy na pozadí války a řízně efektní záběry podporující akční sekvence. Když ale Komasa zachází ještě o krok dále a servíruje divákům milenecký pár v přímé linii palby, zatímco kolem nich proletují kulky jako splašení motýli, nebo v kanálové sekvenci dobarvuje atmosféru dubstepem, hlava trochu přestává chápat pro koho vlastně tenhle film má být.
Město 44 je dostatečně velkolepá válečná podívaná, která se však ztrácí v tom, co se vlastně snaží být. Efektnost tu je, válečná i emocionální vyhrocenost také, avšak to vše se ztratí po pár desítkách minut a zbytek filmu dokoukáte už jen víceméně ze setrvačnosti. Mohlo to dopadnout podstatě hůře, avšak žádný zázrak od téhle polské produkce rozhodně nečekejte. Spíše jen předvídatelný válečný pokus, který vyšel tak napůl.
Město 44 neví moc o čem vlastně chce být. Zda li pravdivá a hutně atmosferická výpověď o hrůzách, které si polský odboj prožil během nacistické okupace, nebo o stylové akční podívané, která se snaží zalíbit pokud možno všem. Jan Komasa natočil na evropské poměry rozhodně zajímavý snímek, kterému kazí dojem především jeho mnohotvárnost, která mu po úvodní půlhodině celkem drasticky podrazí nohy.
Koktejl:
25% Válka 25% Romance a dubstep 50% Boj za svobodu
Město 44 (Miasto 44, City 44, Mesto 44) Drama / Válečný Polsko, 2014, 127 min Režie: Jan Komasa Scénář: Jan Komasa Kamera: Marian Prokop Hudba: Antoni Komasa-Łazarkiewicz
Hrají: Max Riemelt, Zofia Wichłacz, Tomasz Schuchardt, Michał Żurawski, Monika Kwiatkowska, Krzysztof Stelmaszyk, Bartosz Porczyk, Marcin Korcz, Józef Pawłowski, Anna Próchniak, Maurycy Popiel, Jaśmina Polak, Antoni Królikowski, Wojciech Solarz, Stanisław Penksyk, Tadeusz Chudecki
Nevhodný mládeži do 12 let Česko V kinech od:26.03.2015 CinemArt Slovensko V kinech od:26.03.2015 Barracuda Movie Polsko V kinech od:19.09.2014 Kino Świat http://www.csfd.cz/film/382123-mesto-44/ http://www.imdb.com/title/tt3765326/
21. srpna 2015 Cesta vzhůru - ROZHOVORY S TVŮRCI - RADEK JAROŠ (1964) Nejúspěšnější český vysokohorský lezec patřící mezi světovou špičku Patnáctý horolezec na světě a první Čech, který vystoupil na všech čtrnáct světových osmitisícovek bez použití kyslíku, […] Posted in Rozhovory
16. srpna 2016 Howling: New Moon Rising (1995) Pokud máte rádi country, jste tu správně! Jestliže ovšem očekáváte hororovou podívanou, tak od toho dejte ruky pryč. Tohle je totiž nejhorší díl celé této vlkodlačí série… […] Posted in Horory
10. června 2021 Probuzení (2021) Awake Quiet Place a Bird Box wanna be, ale bohužel to nestačí ani na průměrný Silence s netopýry. Ze všech žánrových příbuzných je Awake nejhorší a tedy i nejzbytečnější. A kdo dá tomuhle […] Posted in Krátké recenze
27. července 2019 Slunovrat (Midsommar) – Recenze – 70% Slunovrat je druhým filmem talentovaného amerického režiséra a scenáristy Ariho Astera, jenž debutoval loni se snímkem Děsivé dědictví. A stejně jako u Děsivého dědictví i zde platí, že […] Posted in Filmové recenze
19. září 2016 Witch, The (2015) Chtěli si vybudovat nový lepší domov, ale v těchto temných končinách na ně čeká jenom ZLO. V polovině 17. století vyčlení obyvatelé puritánské kolonie ze svého středu […] Posted in Horory
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře