Atlas mraků | Cloud Atlas [90%]

rp cloud atlas ver2.jpgrp cloud atlas ver2.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Atlas mra­ků
http://www.csfd.cz/film/290326-atlas-mraku/
http://www.imdb.com/title/tt1371111/

Alternativní názvy: Atlas mra­kov, Cloud Atlas


Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
V kinech ČR od: 22.11.2012 EEAP Film Distr.
V kinech SR od: 22.11.2012 Magic Box

Drama / Mysteriózní / Sci-Fi
Německo / USA / Hong Kong / Singapur, 2012, 172 min

Režie: Tom Tykwer, Lana Wachowski, Andy Wachowski
Scénář: Tom Tykwer, Lana Wachowski, Andy Wachowski
Hudba: Johnny Klimek, Tom Tykwer, Reinhold Heil
Hrají: Tom Hanks, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Hugh Grant, Halle Berry, Susan Sarandon, Ben Whishaw, Jim Broadbent, Keith David, James D’Arcy, Xun Zhou, Du-na Bae, Alistair Petrie, Götz Otto, David Gyasi, Robert Fyfe, Zhu Zhu, Mya-Lecia Naylor

Bratři Wachovští, tedy nyní již sou­ro­zen­ci Wachovští jsou pode­psá­ni pod jed­nám z nej­kul­to­věj­ších sním­ků něko­li­ka posled­ních dekád, Matrix. Před čtyř­mi lety pak při­šli se Speed Racerem, adap­ta­cí japon­ské man­gy, kte­rá jim reno­mé poně­kud pošra­mo­ti­la, podob­ně jako jí před­chá­ze­jí­cí dvě pokra­čo­vá­ní samot­né­ho Matrixu. Nyní ale autor­ská dvo­ji­ce hlá­sí návrat kte­rý při­pra­vi­li spo­lu s němec­kým reži­sé­rem Tomem Tykwerem. Atlas mra­ků, adap­ta­ce prý nezfil­mo­va­tel­né­ho best­selle­ru se od začát­ku pro­fi­lo­va­la jako jedi­neč­ný sní­mek. Jak tedy tato ambi­ci­oz­ní a skvě­le obsa­ze­ná ces­ta napříč věky dopadla?
Šest růz­ných pří­bě­hů, ode­hrá­va­jí­cích se v růz­ných časech, růz­ným hrdi­nům a přes­to jsou vzá­jem­ně spo­lu pro­po­je­ny. V roce 1894 mla­dý práv­ník Adam Ewing zaři­zu­je na ost­ro­vech v Pacifiku obcho­dy pro své­ho tchá­na. Zatímco se sna­ží pomo­ci uprchlé­mu maor­ské­mu otro­ko­vi Atuovi, jeho samot­né­ho trýz­ní exo­tic­ký para­zit na ces­tě domů a nevy­pa­dá to s ním nej­lé­pe. V roce 1936 mla­dý skla­da­tel Robert Frobisher začí­ná pra­co­vat u reno­mo­va­né­ho kla­si­ka Vyvyana Ayrse. Během jeho stá­že vytvá­ří jed­no z nej­lep­ších sym­fo­nií všech dob, kte­rá se však díky jeho cha­rak­te­ru a spo­le­čen­ským pro­blé­mům nikdy nedo­sta­ne k širo­ké veřej­nos­ti.   O dva­cet sedm let poz­dě­ji, novi­nář­ka Louisa Rey vyšet­řu­je sho­dou náhod na upo­zor­ně­ní býva­lým pří­te­lem skla­da­te­le Frobishera nový druh jader­né­ho reak­to­ru nad­ná­rod­ní spo­leč­nos­ti, kte­rý je záměr­ně upra­ven tak aby vytvo­řil kata­stro­fál­ní  scé­nář a zabil tisí­ce lidí.  V sou­čas­nos­ti pak lite­rár­ní edi­tor Timothy Cavendish řeší finanč­ní nou­zi, kte­rou se roz­hod­ne řešit obrá­ce­ním se na své­ho bra­t­ra. Ten má ale své­ho nezod­po­věd­né­ho sou­ro­zen­ce dost a naplá­nu­je na něj pomstu. V roce 2144 je pak jed­na z umě­le vyrá­bě­ných slu­žek, Sonmi-451, osvo­bo­ze­na ze své­ho pře­dem sta­no­ve­né­ho zaje­tí a je pro­puš­těn na svo­bo­du. Když však zjiš­ťu­je v jakém sta­vu se nachá­zí okol­ní spo­leč­nost, roz­hod­ne se jed­nat. 106 let po Pádu, v roce 2321, mezi zbyt­ky pře­ži­vších z řad lid­ské rasy, dva jedin­ci z soci­ál­ně oddě­le­ných sku­pin, domo­rod­ce Zachary žijí­cí pri­mi­tiv­ním živo­tem  a Meronym z řádu Jasnozřivých, posled­ních zbyt­ků moder­ní lid­ské civi­li­za­ce, se vydá­va­jí na ces­tu do hor, kde má být dlou­ho pouš­tě­ná sta­ni­ce Atlas mra­ků, pomo­cí kte­ré chce Meronym vyslat zprá­vu k někte­ré z vesmír­ných kolo­nií, kte­ré se lid­stvu poda­ři­ly před Pádem zalo­žit.

Myslím, že vydat­něj­ší úvod­ní odsta­vec nasti­ňu­jí­cí o co ve sním­ku jde tu ješ­tě nebyl a asi už ani nebu­de. Je to zejmé­na dáno tím, že Atlas mra­ků je zkrát­ka jedi­neč­ný film, kte­rý co se týče obsáh­los­ti, zkrát­ka nemá kon­ku­ren­ci. Tohle tvr­ze­ní se ve zbyt­ku člán­ku obje­ví ješ­tě něko­li­krát, tak­že bys­te si na něj měli zvyk­nout. Wachovští s Tykwerem sice nepři­ná­še­jí podob­nou revo­lu­ci jako v pří­pa­dě jejich nej­zná­měj­ší­ho sním­ku, přes­to je Atlas v mno­ha ohle­dech pro­pra­co­va­ný stej­ně a i když nepři­ná­ší doslo­va revo­lu­ci žán­ru nebo fil­mu jako tako­vé­ho, posu­nu­je hra­ni­ce fil­mo­vé­ho vyprá­vě­ní zase o kus dál. Pokud totiž Fontána Darrena Aronofskyho doká­za­la vyprá­vět vzá­jem­ně pro­po­je­né tři pří­běhy, kte­ré v pod­sta­tě vyprá­vě­ly o tom samém jen z růz­ných pohle­dů ovliv­ně­ných dobou, Atlas mra­ků sta­ví na podob­ném prin­ci­pu, nicmé­ně šes­ti odliš­ný­mi pří­běhy, kte­ré spo­lu sdí­lí nejen jed­not­li­vé prv­ky, pro­po­je­né arche­ty­py a vzá­jem­ně se ovliv­ňu­jí. Zároveň se také dopl­ňu­jí a pomo­cí vyprá­vě­ní šes­ti pří­bě­hů sou­čas­ně divák odkrý­vá detai­ly i z těch pří­bě­hů, kte­ré zrov­na sedí na stří­dač­ce. 

Trochu hůře se na tenhle pří­stup k lát­ce zvy­ká, pro­to může být úvod­ní čtvr­ti­na sub­jek­tiv­ně poně­kud slab­ší, nicmé­ně když se divák pono­ří do hlu­bin vrstve­né­ho pří­bě­hu, celá vlna podo­ben­ství, odka­zů a vyprá­vě­ní jak emo­ce­mi, obra­zem i hud­bou jej jed­no­znač­ně strh­ne. Pokud se tak u někte­ré­ho fil­mu hodí uvést, že se to nedá popsat ale musí se to vidět, pak je to prá­vě tenhle sní­mek. Už dlou­ho se mi totiž nesta­lo, aby mě něja­ký film držel napja­té­ho až s husí kůží více jak polo­vi­nu svo­jí dél­ky, zvláš­tě pak u sním­ku, kte­rý má tři hodi­ny. Nejde o to, že je toho v Atlasu jed­no­du­še tolik, že nestí­há­te pořád­ně vní­mat co vše se na vás valí, natož vůbec pře­mýš­let nad tím, že bys­te se zača­li nudit. Celé tři hodi­ny totiž ute­čou tak rych­le, že se až bude­te divit jak. 
A kdy­by Atlas mra­ků pře­ci jen měl mít něja­ké slab­ší chvil­ky, jed­no­du­še si jich nevšim­ne­te, pro­to­že se na vás bude valit jeden z nej­o­so­bi­těj­ších soun­d­trac­ků za posled­ní roky. Nebudu tu samo­zřej­mě tvr­dit, že se jed­ná o bez­chyb­ný film, nicmé­ně drob­nos­ti a nedo­ko­na­los­ti jsem více než ochot­ný v cel­ko­vém dojmu pomi­nout a řídit se ten­to­krát srd­cem, niko­liv rozu­mem. Když totiž pomi­nu svou dlou­ba­vou pova­hu na všem hle­dat něco špat­né­ho, Atlas mra­ků mě i přes oprav­du vel­ká oče­ká­vá­ní z mojí stra­ny vylo­že­ně nezkla­mal, nao­pak ješ­tě v mno­hém pře­kva­pil. Silné herec­ké obsa­ze­ní, kte­ré je vytě­žo­vá­no oprav­du do posled­ní kap­ky je totiž jako více než vydat­ný základ pro postup­né odha­lo­vá­ní osu­do­vé­ho pří­bě­hu lid­ské rasy napříč věky. Jednotlivé pří­běhy jsou pak od sebe hod­ně odliš­né, nicmé­ně díky sdí­le­ným moti­vům na sebe vol­ně i zpět­ně nava­zu­jí a i jejich žánro­vá roz­díl­nost není nijak ruši­vá. 

Není tedy revo­lu­ce jako revo­lu­ce. Zatímco autor­ská tro­ji­ce z toho­to atla­su lid­ské civi­li­za­ce nevy­táh­la dal­ší sil­ně revo­luč­ní sní­mek, poda­ři­lo se ji dotáh­nout do kin nároč­ný, oprav­du kom­plex­ní sní­mek, kte­rý více než běž­ný bloc­kbus­ter při­po­mí­ná svo­ji atmo­sfé­rou a pře­dá­vá­ním posel­ství divá­ko­vi sil­ně arto­vou zále­ži­tost. O to více je pak ško­da, že se film nepo­ved­lo pro­dat šir­ší­mu pub­li­ku a tahle ody­sea skon­čí pro tvůr­ce v čer­ve­ných čís­lech. A to je u tak­to jedi­neč­né­ho fil­mu zatra­ce­ně vel­ká ško­da. A dvo­ji­tá ško­da pro tvůr­ce, neboť po ne zrov­na pří­vě­ti­vě při­ja­tém Speed Racerovi je to pro ně dru­há komerč­ní rána v řadě.  

Vy bys­te ale nemě­li dát na to, co kdo říká a pře­svěd­čit se o kva­li­tách sním­ku sami. Zaručeně to bude záži­tek, kte­rý si jen tak v kině nezo­pa­ku­je­te. Pokud navíc budou kina plnit laci­né srá­go­ry o blýs­ka­jí­cích se upí­rech a nao­le­jo­va­ných vlkod­la­cích, zatím­co tako­vé­to ambi­ci­oz­ní sním­ky skon­čí díky nim ve stí­nu, je něco špat­ně nejen na fil­mo­vém prů­mys­lu ale i v hla­vě prů­měr­né­ho divá­ka. O to víc pak zamr­zí, když se člo­věk podí­vá, jak se k lát­ce sta­vě­ly stu­dia a jaké úsi­lí tvůr­ci vyda­li, aby lát­ku dosta­li na plát­na kin. Atlas mra­ků je totiž mini­mál­ně dle mého napros­to ukáz­ko­vým sním­kem, kte­rý je doslov­ným spo­je­ním arto­vé­ho sním­ku a bloc­kbus­te­ru. To vše za pří­tom­nos­ti her­ců těch nej­zvuč­něj­ších jmen a nej­o­sl­ni­věj­ších výko­nů, režij­ních jis­tot za kame­rou, půso­bi­vých vizu­á­lů pod­ma­ni­vé hud­by a chytla­vé­ho scé­ná­ře, kte­rý vás zane­chá po třech hodi­nách v němém úža­su, jak něco tako­vé­ho může fun­go­vat dohro­ma­dy.    

PS. Ať už si říká o mas­kách kdo chce co chce, stej­ně je nikdy všech­ny nepo­zná­te.

Wachovští s Tykwerem a jejich ody­sea lid­ské rasy. Atlas mra­ků je jed­no­znač­ně jed­ním z nejam­bi­ci­oz­něj­ších a jed­ním z nej­ví­ce kom­plex­ních sním­ků za dlou­hou dobu. Revoluce ala Matrix se sice ten­to­krát neko­ná, nicmé­ně autor­ská tro­ji­ce při­ná­ší do detai­lu vypra­co­va­nou stu­dii lid­ské­ho poko­le­ní plnou půso­bi­vých obra­zů, skvě­lých her­ců, výteč­né hud­by a režij­ní jis­to­ty. Atlas mra­ků je roz­hod­ně sním­kem, kte­rý se opla­tí vidět na vlast­ní oči na vel­kém plát­ně. V hor­ším pří­pa­dě ztra­tí­te tři hodi­ny své­ho živo­ta. V tom lep­ším a více prav­dě­po­dob­ném pří­pa­dě pak dosta­ne­te sil­ný sní­mek, kte­rý nabí­zí to nej­lep­ší z bloc­kbuste­ro­vé i arto­vé tvor­by, pre­ciz­ně namí­cha­né do třech hodin, posta­ve­né na šes­ti odliš­ných pří­bě­zích, sple­te­ných a pro­po­je­ných do jed­no­ho vrstve­né­ho obra­zu, kte­rý vás jed­no­du­še ohro­mí. Skvělá hud­ba tomu pak dodá nádech napros­to neo­by­čej­né­ho sním­ku. 

 Hodnocení: 90%
Koktejl: 
25% Herecké obsa­ze­ní
25% Originalita
25% Materiál na šest fil­mů vměst­na­ný do třech hodin s grá­cií
25% Jistota v kaž­dém ohle­du

Podívejte se na hod­no­ce­ní Atlas mra­ků na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře