Nevhodný mládeži do 12 let V kinech ČR od: 22.11.2012 EEAP Film Distr. V kinech SR od: 22.11.2012 Magic Box
Drama / Mysteriózní / Sci-Fi Německo / USA / Hong Kong / Singapur, 2012, 172 min Režie: Tom Tykwer, Lana Wachowski, Andy Wachowski Scénář: Tom Tykwer, Lana Wachowski, Andy Wachowski Hudba: Johnny Klimek, Tom Tykwer, Reinhold Heil Hrají: Tom Hanks, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Hugh Grant, Halle Berry, Susan Sarandon, Ben Whishaw, Jim Broadbent, Keith David, James D’Arcy, Xun Zhou, Du-na Bae, Alistair Petrie, Götz Otto, David Gyasi, Robert Fyfe, Zhu Zhu, Mya-Lecia Naylor
Bratři Wachovští, tedy nyní již sourozenci Wachovští jsou podepsáni pod jednám z nejkultovějších snímků několika posledních dekád, Matrix. Před čtyřmi lety pak přišli se Speed Racerem, adaptací japonské mangy, která jim renomé poněkud pošramotila, podobně jako jí předcházející dvě pokračování samotného Matrixu. Nyní ale autorská dvojice hlásí návrat který připravili spolu s německým režisérem Tomem Tykwerem. Atlas mraků, adaptace prý nezfilmovatelného bestselleru se od začátku profilovala jako jedinečný snímek. Jak tedy tato ambiciozní a skvěle obsazená cesta napříč věky dopadla?
Šest různých příběhů, odehrávajících se v různých časech, různým hrdinům a přesto jsou vzájemně spolu propojeny. V roce 1894 mladý právník Adam Ewing zařizuje na ostrovech v Pacifiku obchody pro svého tchána. Zatímco se snaží pomoci uprchlému maorskému otrokovi Atuovi, jeho samotného trýzní exotický parazit na cestě domů a nevypadá to s ním nejlépe. V roce 1936 mladý skladatel Robert Frobisher začíná pracovat u renomovaného klasika Vyvyana Ayrse. Během jeho stáže vytváří jedno z nejlepších symfonií všech dob, která se však díky jeho charakteru a společenským problémům nikdy nedostane k široké veřejnosti. O dvacet sedm let později, novinářka Louisa Rey vyšetřuje shodou náhod na upozornění bývalým přítelem skladatele Frobishera nový druh jaderného reaktoru nadnárodní společnosti, který je záměrně upraven tak aby vytvořil katastrofální scénář a zabil tisíce lidí. V současnosti pak literární editor Timothy Cavendish řeší finanční nouzi, kterou se rozhodne řešit obrácením se na svého bratra. Ten má ale svého nezodpovědného sourozence dost a naplánuje na něj pomstu. V roce 2144 je pak jedna z uměle vyráběných služek, Sonmi-451, osvobozena ze svého předem stanoveného zajetí a je propuštěn na svobodu. Když však zjišťuje v jakém stavu se nachází okolní společnost, rozhodne se jednat. 106 let po Pádu, v roce 2321, mezi zbytky přeživších z řad lidské rasy, dva jedinci z sociálně oddělených skupin, domorodce Zachary žijící primitivním životem a Meronym z řádu Jasnozřivých, posledních zbytků moderní lidské civilizace, se vydávají na cestu do hor, kde má být dlouho pouštěná stanice Atlas mraků, pomocí které chce Meronym vyslat zprávu k některé z vesmírných kolonií, které se lidstvu podařily před Pádem založit.
Myslím, že vydatnější úvodní odstavec nastiňující o co ve snímku jde tu ještě nebyl a asi už ani nebude. Je to zejména dáno tím, že Atlas mraků je zkrátka jedinečný film, který co se týče obsáhlosti, zkrátka nemá konkurenci. Tohle tvrzení se ve zbytku článku objeví ještě několikrát, takže byste si na něj měli zvyknout. Wachovští s Tykwerem sice nepřinášejí podobnou revoluci jako v případě jejich nejznámějšího snímku, přesto je Atlas v mnoha ohledech propracovaný stejně a i když nepřináší doslova revoluci žánru nebo filmu jako takového, posunuje hranice filmového vyprávění zase o kus dál. Pokud totiž Fontána Darrena Aronofskyho dokázala vyprávět vzájemně propojené tři příběhy, které v podstatě vyprávěly o tom samém jen z různých pohledů ovlivněných dobou, Atlas mraků staví na podobném principu, nicméně šesti odlišnými příběhy, které spolu sdílí nejen jednotlivé prvky, propojené archetypy a vzájemně se ovlivňují. Zároveň se také doplňují a pomocí vyprávění šesti příběhů současně divák odkrývá detaily i z těch příběhů, které zrovna sedí na střídačce.
Trochu hůře se na tenhle přístup k látce zvyká, proto může být úvodní čtvrtina subjektivně poněkud slabší, nicméně když se divák ponoří do hlubin vrstveného příběhu, celá vlna podobenství, odkazů a vyprávění jak emocemi, obrazem i hudbou jej jednoznačně strhne. Pokud se tak u některého filmu hodí uvést, že se to nedá popsat ale musí se to vidět, pak je to právě tenhle snímek. Už dlouho se mi totiž nestalo, aby mě nějaký film držel napjatého až s husí kůží více jak polovinu svojí délky, zvláště pak u snímku, který má tři hodiny. Nejde o to, že je toho v Atlasu jednoduše tolik, že nestíháte pořádně vnímat co vše se na vás valí, natož vůbec přemýšlet nad tím, že byste se začali nudit. Celé tři hodiny totiž utečou tak rychle, že se až budete divit jak.
A kdyby Atlas mraků přeci jen měl mít nějaké slabší chvilky, jednoduše si jich nevšimnete, protože se na vás bude valit jeden z nejosobitějších soundtracků za poslední roky. Nebudu tu samozřejmě tvrdit, že se jedná o bezchybný film, nicméně drobnosti a nedokonalosti jsem více než ochotný v celkovém dojmu pominout a řídit se tentokrát srdcem, nikoliv rozumem. Když totiž pominu svou dloubavou povahu na všem hledat něco špatného, Atlas mraků mě i přes opravdu velká očekávání z mojí strany vyloženě nezklamal, naopak ještě v mnohém překvapil. Silné herecké obsazení, které je vytěžováno opravdu do poslední kapky je totiž jako více než vydatný základ pro postupné odhalování osudového příběhu lidské rasy napříč věky. Jednotlivé příběhy jsou pak od sebe hodně odlišné, nicméně díky sdíleným motivům na sebe volně i zpětně navazují a i jejich žánrová rozdílnost není nijak rušivá.
Není tedy revoluce jako revoluce. Zatímco autorská trojice z tohoto atlasu lidské civilizace nevytáhla další silně revoluční snímek, podařilo se ji dotáhnout do kin náročný, opravdu komplexní snímek, který více než běžný blockbuster připomíná svoji atmosférou a předáváním poselství divákovi silně artovou záležitost. O to více je pak škoda, že se film nepovedlo prodat širšímu publiku a tahle odysea skončí pro tvůrce v červených číslech. A to je u takto jedinečného filmu zatraceně velká škoda. A dvojitá škoda pro tvůrce, neboť po ne zrovna přívětivě přijatém Speed Racerovi je to pro ně druhá komerční rána v řadě.
Vy byste ale neměli dát na to, co kdo říká a přesvědčit se o kvalitách snímku sami. Zaručeně to bude zážitek, který si jen tak v kině nezopakujete. Pokud navíc budou kina plnit laciné srágory o blýskajících se upírech a naolejovaných vlkodlacích, zatímco takovéto ambiciozní snímky skončí díky nim ve stínu, je něco špatně nejen na filmovém průmyslu ale i v hlavě průměrného diváka. O to víc pak zamrzí, když se člověk podívá, jak se k látce stavěly studia a jaké úsilí tvůrci vydali, aby látku dostali na plátna kin. Atlas mraků je totiž minimálně dle mého naprosto ukázkovým snímkem, který je doslovným spojením artového snímku a blockbusteru. To vše za přítomnosti herců těch nejzvučnějších jmen a nejoslnivějších výkonů, režijních jistot za kamerou, působivých vizuálů podmanivé hudby a chytlavého scénáře, který vás zanechá po třech hodinách v němém úžasu, jak něco takového může fungovat dohromady.
PS. Ať už si říká o maskách kdo chce co chce, stejně je nikdy všechny nepoznáte.
Wachovští s Tykwerem a jejich odysea lidské rasy. Atlas mraků je jednoznačně jedním z nejambicioznějších a jedním z nejvíce komplexních snímků za dlouhou dobu. Revoluce ala Matrix se sice tentokrát nekoná, nicméně autorská trojice přináší do detailu vypracovanou studii lidského pokolení plnou působivých obrazů, skvělých herců, výtečné hudby a režijní jistoty. Atlas mraků je rozhodně snímkem, který se oplatí vidět na vlastní oči na velkém plátně. V horším případě ztratíte tři hodiny svého života. V tom lepším a více pravděpodobném případě pak dostanete silný snímek, který nabízí to nejlepší z blockbusterové i artové tvorby, precizně namíchané do třech hodin, postavené na šesti odlišných příbězích, spletených a propojených do jednoho vrstveného obrazu, který vás jednoduše ohromí. Skvělá hudba tomu pak dodá nádech naprosto neobyčejného snímku.
Podívejte se na hodnocení Atlas mraků na Kinoboxu.
Hodnocení: 90%
Koktejl:
25% Herecké obsazení 25% Originalita 25% Materiál na šest filmů vměstnaný do třech hodin s grácií 25% Jistota v každém ohledu
1. června 2018 Soutěž o Steam klíče (Moon Hunters + Jalopy + Hacknet) Klíče získá získá nejlepší "hláška" v bublině obrázku na facebooku. Trvání soutěže: 1.6.2018 - 14.6.2018 Soutěž byla zařazena do největšího českého katalogu soutěží o ceny […] Posted in Soutěže
24. března 2022 Mnichov: Na prahu války – Britové nepoužívají zrcadlo Film není učebnicí dějepisu. To bych rád připomenul, než se pustíme do recenze snímku, který reflektuje jeden z nejvíce traumatických okamžiků našich novodobých dějin. Mnichov: Na prahu […] Posted in Filmové recenze
23. ledna 2019 #1898: Vlad 1: Můj bratr Igor - 65 % Vlad 1: Můj bratr Igor (Vlad: Igor, mon frère)Vydalo nakladatelství BB/art v pevné vazbě v roce 2002. Původně v této podobě vyšlo jako "Vlad: Igor, mon frère" v roce 2000. České vydání má […] Posted in Recenze komiksů
7. října 2019 Tiché doteky – Recenze – 50% Film celovečerně debutujícího režiséra a scenáristy Michaela Hogenauera, natočený s Eliškou Křenkovou v hlavní roli a s nizozemskými herci v rolích vedlejších, vypráví […] Posted in Filmové recenze
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře