Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti | Batman v Superman: Dawn of Justice [50%]

rp BVS 20305.jpgrp BVS 20305.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Filmová udá­lost roku je tady. Jistě, dalo by se pole­mi­zo­vat, že tím by se dal ozna­čit i sou­boj Captaina a Iron Mana, kte­rý nás čeká zane­dlou­ho, nicmé­ně v hla­vě vět­ši­ny lidí se spí­še zra­ky upí­na­jí smě­rem celo­svě­to­vě zná­mých veli­ká­nů, kte­ří fil­mo­vé plát­no obý­va­jí pod­stat­ně déle, než kole­go­vé od Marvelu. Řeč je samo­zřej­mě o prv­ní fil­mo­vé adap­ta­ci, ve kte­ré pomě­ří své síly muž z oce­li a neto­pý­ří muž z Gothamu. Tahle oče­ká­va­ná komik­so­vá podí­va­ná dneš­ním dnem vstu­pu­je do kin a čeka­jí se od ní vel­ké věci. Daří se poten­ci­ál lát­ky, kte­rá znač­nou část inspi­ra­ce bere v legen­dár­ním Návratu tem­né­ho rytí­ře, zužit­ko­vat napl­no, nebo se reži­sé­ru Zacku Snyderovi nepo­da­ři­lo pře­ko­nat roz­pa­ky z toho­to gla­di­á­tor­ské­ho zápa­su, kte­rý vypa­dal roz­to­div­ně už od prv­ních zábě­rů? Tak či onak, na tenhle film jen tak neza­po­me­ne­te. 

Superman (Henry Cavill) při svém sou­bo­ji s gene­rá­lem Zodem zni­čil znač­nou část měs­ta Metropolis, což si vyžá­da­lo mno­ho obě­tí. Své zná­mé v ten osud­ný den ztra­til také Bruce Wayne (Ben Affleck), kte­rý před lety potí­ral zlo­čin v sou­sed­ním Gothamu coby mas­ko­va­ný Batman. A prá­vě Supermanovo jed­ná­ní v stár­nou­cím mili­ar­dá­ři vyvo­lá potře­bu konat a tak oprá­ší svůj pře­vlek a vydá­vá se po sto­pě zbra­ně, kte­rá mu může pomoct v pří­pad­ném boji s nej­slav­něj­ším mimo­zemš­ťa­nem. Na tuto zbraň má ovšem zálusk i někdo jiný... 

Já chtěl, váž­ně jsem chtěl tomuhle sním­ku fan­dit. Dokonce jsem sle­vil před pro­jek­cí své náro­ky na to, co vlast­ně v kině chci dostat. Přeci jen to není jen o mě ale o všech fanouš­cích a vku­sy tisí­ců lidí se mohou lišit. Nicméně i přes­to je tenhle film jis­tým vlh­kým snem mno­ha komik­so­vých fanouš­ků a pro jiné je to spo­je­ní dvou nej­slav­něj­ších komik­so­vě fil­mo­vých hrdi­nů, kte­ré zná celá pla­ne­ta. A to spo­lu nese jis­tá oče­ká­vá­ní na úro­veň, s jakou by se podob­ná pro­duk­ce, zvláš­tě když je cíle­ná jako pří­má kon­ku­ren­ce stá­le ros­tou­cí­mu Marvelu, měla v kinech pre­zen­to­vat. I pokud však bude­te k novin­ce Batman v Superman: Úsvit spra­ve­dl­nos­ti při­stu­po­vat s čis­tým ští­tem, jed­no je nad slun­ce jas­né. Namísto nastar­to­vá­ní dal­ší­ho fil­mo­vé­ho vesmí­ru tou správ­nou ces­tou je nový film Zacka Snydera spí­še kro­kem zpět, kte­rý může doce­la snad­no zkom­pli­ko­vat růst toho­to uni­ver­za. 
Snyder totiž po rela­tiv­ně cíle­vě­do­mém a pří­mo­čarém Muži z oce­li (kte­rý mimo jiné prá­vě z toho­to důvo­du mno­ho lidí odsu­zo­va­lo) roze­hrá­vá par­tii na dale­ko vět­ším pro­sto­ru. Chce toho zkrát­ka mít ve svém fil­mu hod­ně a při­tom jed­ním vrzem nastar­to­vat celý fil­mo­vý vesmír od DC. To se mu ale moc ve výsled­ku neda­ří a film samot­ný nena­bí­zí moc toho, co by jej z těch­to pře­šla­pů doká­za­lo vyse­kat. 
Po rela­tiv­ně sviž­né ale­spoň do znač­né míry fun­gu­jí­cí úvod­ní hodin­ce, kde se spí­še film zamě­řu­je na civil­ní pro­blémy, spí­še než na glo­bál­ní hroz­by v celo­svě­to­vém měřít­ku, se totiž začne Snyderovi film nesku­teč­ně dro­lit pod ruka­ma. Míra zábě­ru témat, jakou hod­lá fil­mem pokrýt totiž nedo­ká­že jed­not­li­vé hrdi­ny udr­žet pohro­ma­dě a vel­ká část z nich se mění v pro­s­to­du­ché figur­ky, plní­cí naiv­ně svo­ji roli bez jaké­ho­ko­liv dal­ší­ho pro­sto­ru či úlo­hy. Nejhorší pak na tom je to, že podob­ný osud potká i samot­né­ho Supermana, kte­rý se ve fil­mu více­mé­ně jen něko­li­krát mih­ne a spí­še než plno­hod­not­nou posta­vu ve fil­mu při­po­mí­ná spí­še sekun­dár­ní­ho hyba­te­le pří­bě­hu, kte­rý je ve fil­mu vlast­ně jen pro to, aby se ostat­ní měli o čem dvě a půl hodi­ny bavit. Navíc výkon Cavilla v této roli pře­kra­ču­je v závě­ru hra­ni­ci únos­nos­ti a stá­vá se mís­ty až otrav­ným. Zkrátka o tomhle Superman tak úpl­ně není... 
Ale to je jako háze­ní hra­chu o beto­no­vou zeď. Batman v Superman: Úsvit spra­ve­dl­nos­ti zachá­zí se svý­mi hrdi­ny jako s plyt­ký­mi figur­ka­mi bez hloub­ky, kde veš­ke­ré sna­hy vybo­čo­vat půso­bí nesku­teč­ně umě­le a hlou­pě. Což jen pod­tr­hu­je před­sta­vo­vač­ka všech zby­lých čle­nů Justice League, kte­rá pat­ří suve­rén­ně k tomu nej­hor­ší­mu co tahle předra­že­ná hloupost divá­kům v kině nabíd­ne. Nejdůležitější ovšem je, že celý film táh­ne ke dnu roz­to­div­ně prken­ný scé­nář, kte­rý svo­jí sna­hou o dospě­lost, váž­nost a seri­oz­nost témat půso­bí spí­še humor­ně, než že by byl zají­ma­vý. Postavy a jejich pro­blémy jsou vám více­mé­ně šumák a když už vás zaujmou, je to spí­še v tom nega­tiv­ním slo­va smys­lu. Viz nesku­teč­ně na ner­vy jdou­cí Jesse Eisenberg v podiv­ně pře­pra­co­va­né podo­bě hlav­ní neme­sis muže zítř­ka. V otrav­nos­ti mu nicmé­ně zdat­ně sekun­du­je i tře­ba Holly Hunter. Naopak pro sebe si film kra­de Ben Affleck, kte­ré­ho skvě­lé­ho Batmana limi­tu­je pou­ze špat­ný scé­nář Chrise Terria a Davida S. Goyera, kte­rý jeho poje­tí role nedá­vá plný pro­stor. Není ovšem pochyb o tom, že dostane-li jeho sólov­ku sce­náris­tic­ky na sta­rost někdo schop­ný, uvi­dí­me od této ver­ze posta­vy ješ­tě vel­ké věci.          
Co je ovšem hlav­ní pro­blém fil­mu je jeho zby­teč­nost a otrav­nost. Zack Snyder se roz­ho­dl napě­cho­vat do dvou a půl hodi­ny oprav­du mno­ho, nicmé­ně spí­še než jeho nápa­di­tí Watchmeni se zde opa­ku­je situ­a­ce se sním­kem Sucker Punch. V momen­tě kdy se akce roz­je­de ve vět­ším (mimo Batmanovy sólo akce s pár padou­chy), pro­mě­ní se s těží fun­gu­jí­cí komik­sov­ka v digi­tál­ní bor­del, kte­rý pře­de­vším v závě­reč­né čás­ti má do pře­hled­nos­ti hod­ně dale­ko. To co vizu­ál­ně vypa­da­lo ve fil­mu sluš­ně je zahná­no do extré­mu tako­vým způ­so­bem, že to až otra­vu­je, všech­no bou­chá, hla­si­tě explo­du­je a bli­ká a divák se necí­tí úpl­ně dob­ře, pro­to­že ho to ve výsled­ku vlast­ně moc nako­nec ani neza­jí­má. V závě­ru pak k not­né­mu pomr­ká­vá­ní v prů­bě­hu celé­ho fil­mu při­da­jí tvůr­ci ote­vře­né dve­ře pro dal­ší pokra­čo­vá­ní jak vra­ta do stodo­ly a jde­me na titul­ky.   
Podivné je to ve výsled­ku vlast­ně ve všem a hudeb­ní strán­ka není roz­hod­ně vyjím­kou. I když totiž nemá být ten­to film přímým pokra­čo­vá­ním Muže z oce­li ani nola­no­vy tri­lo­gie o Batmanovi, nebrá­ní to Hansi Zimmerovi recyklo­vat sta­ré nápa­dy a moti­vy, v pří­pa­dě Supermanových par­tů pak téměř beze změ­ny. Jistě u Batmana mu u toho pomá­há Tom Holkenborg, nic pře­vrat­né­ho či nové­ho radě­ji neče­kej­te. Potěší tak ve výsled­ku snad jen motiv Wonder Woman, kte­rý se závě­rem fil­mu při­ne­se do depre­siv­ní smě­si důvěr­ně zná­mé­ho ale­spoň tro­chu čer­stvé­ho vzdu­chu, tak­že výsled­ný mix není tak vylo­že­ně tra­gic­ký jak by se na prv­ní pohled moh­lo zdát.
A to je bohu­žel tak asi všech­no. Čekáte-li od Batman v Superman: Úsvit spra­ve­dl­nos­ti vel­ké věci, čeká­te nej­spí­še mar­ně. Místo prvotříd­ní­ho klá­ní dvou nej­zná­měj­ších hrdi­nů, jehož výsled­kem bude vytvo­ře­ní prvotříd­ní­ho super­hr­din­ské­ho týmu, vás čeká v kině dvou­ho­di­no­vé plá­cá­ní na mís­tě,  v důvěr­ně zná­mých tem­ných, suro­vých a mož­ná až pře­hna­ně váž­ných kuli­sách moder­ních komu­ik­so­vých adap­ta­cí, zakon­če­né půl­ho­di­no­vým digi­tál­ním maglaj­zem, kte­rý nábo­jem, napě­tím a pře­hled­nos­tí zamr­zl někde na úrov­ni komik­so­vek deva­de­sá­tých let. Zkrátka vizit­ka nepří­liš vhod­ná pro to, co měla být komik­so­vá udá­lost posled­ních let. Pokud tohle měla být ode­zva DC Comics na kon­ku­ren­ci, pak není divu, že je kon­ku­ren­ce někde úpl­ně jin­de. Chyba jed­no­du­še není na vašem při­jí­ma­či. 

Batman v Supermanovi: Úsvit prů­měr­nos­ti a zby­teč­nos­ti. Zack Snyder nato­čil za nesku­teč­né pení­ze nesku­teč­ný film. Jen ne asi tako­vý, jak mno­ho fanouš­ků dou­fa­lo. Z toho­hle klá­ní svě­tozná­mých komik­so­vých hrdi­nů se nako­nec v kině sta­la digi­tál­ní fraš­ka, kte­rá se sna­ží být o toli­ka věcech, až vlast­ně není o ničem. Znásilňování komik­so­vých před­loh, káno­nu a zaha­lo­vá­ní vše­ho do obla­ku odpor­né­ho digi­tál­ní­ho balas­tu, to jsou jen někte­ré z věcí, díky kte­rým vám zůsta­ne BvS v hla­vě ješ­tě něja­kou dobu. Jediným vítě­zem z toho vše­ho je tak nako­nec snad jen Ben Affleck, jehož Batman by v schop­něj­ších rukou mohl být zatra­ce­ně zají­ma­vá vari­an­ta této posta­vy. Takhle ale ne. Dvě a půl hodi­ny otrav­ných postav, postup­ně se hrou­tí­cí atmo­sfé­ry, něko­li­ka vylo­že­ně špat­ných momen­tů a to vše jen pro­to, abys­te si u pře­pá­le­né­ho závě­ru moh­li říci, že ten začá­tek vlast­ně tak špat­ný ve svět­le toho vše­ho nebyl. Pokud vám tohle sta­čí od něče­ho, co mělo všech­ny před­po­kla­dy pro­to, být nej­zá­sad­něj­ší komiksár­nou za dlou­hé roky, tak smě­le do toho. 

20% Akce

20% Digitální bor­del

20% Prázdné posta­vy

20% Dva nej­slav­něj­ší super­hr­di­no­vé 

20% Scenáristická mizé­rie 

Batman v Superman: Úsvit spra­ve­dl­nos­ti
(Batman v Superman: Dawn of Justice, Batman vs. Superman: Úsvit spra­vod­li­vos­ti)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2016, 151 min

Režie: Zack Snyder
Předloha: Jerry Siegel (komiks), Joe Shuster (komiks), Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)
Scénář: Chris Terrio, David S. Goyer
Kamera: Larry Fong
Hudba: Hans Zimmer, Junkie XL
Hrají: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Jesse Eisenberg, Diane Lane, Laurence Fishburne, Jeremy Irons, Holly Hunter, Gal Gadot, Tao Okamoto, Ray Fisher, Jason Momoa, Jena Malone, Ezra Miller, Scoot McNairy, Bailey Chase, Callan Mulvey, Michael Cassidy, Christina Wren, Harry Lennix, Dan Amboyer, Nicole Forester, Sammi Rotibi, Ele Bardha, Brian Boland, Rebecca Buller, Gordon Michaels, Jalene Mack, Jay Adams, Joe Cipriano, Marko Caka, Sal Lopez, Michael Shannon, Will Blagrove, Abigail Kuklis, Walbert Beltran, Harley Wallen, Jeffrey Dean Morgan

Kostýmy: Michael Wilkinson

Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
Česko V kinech od: 24.03.2016 Freeman Ent.
Slovensko V kinech od: 24.03.2016 Continental
USA V kinech od: 25.03.2016 Warner Bros. US


http://www.csfd.cz/film/344871-batman-v-superman-usvit-spravedlnosti/
http://www.imdb.com/title/tt2975590/


Podívejte se na hod­no­ce­ní Batman v Superman: Úsvit spra­ve­dl­nos­ti na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzu
1. listopadu 2025Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzuNezaslouží si snad Kníže temnoty věčnou lásku? To je otázka, která je jádrem Drákuly: Příběh lásky, který se po letním uvedení ve Francii a dalších zemích (americká premiéra je plánována na únor příštího roku) objeví tento…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Boží úlet - Keanu Reeves je anděl
31. října 2025Boží úlet - Keanu Reeves je andělArji (Aziz Ansari) rozhodně nežije život, o jakém snil. Fakticky nežije život, o jakém by kdokoli snil. Věčně je bez peněz, a tak musí přespávat v autě a přivydělávat si jako příležitostný brigádník. Většinu času přitom posluhuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gambler
29. října 2025Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gamblerLord Freddy Doyle (Colin Farrell), britský hráč vysokých sázek, se skrývá v Macau, kde tráví dny hazardem a pitím, zatímco se potýká s rostoucími dluhy. Jeho minulost ho neustále dohání, což ohrožuje jeho pokus o nový…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?
24. října 2025Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?Na Spojené státy někdo vypálí balistickou střelu. Američané se zběsile snaží vypátrat, kdo je za útok zodpovědný, a připravit adekvátní reakci... Kathryn Bigelow možná nepatří mezi nejaktivnější filmařky, ale na seznamu nejtalentovanějších režisérek se pravidelně objevuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračování
24. října 2025Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračováníChainsaw Man se poprvé dostává na velká plátna v epickém, akcí nabitém dobrodružství, které navazuje na velmi populární anime sérii. Hlavní postava Denji pracoval jako lovec démonů pro jakuzu, aby splatil dluh, který zdědil po rodičích, dokud ho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografii
24. října 2025Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografiiObjevte pět legendárních filmů, které v roce 1957 změnily tvář filmu – od intenzivního soudního dramatu přes filozofickou existenční výpravu po kritiku válečných konfliktů a satiru moderní společnosti. Tyto snímky jsou nejen osobními studií lidské povahy,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedie
23. října 2025Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedieMichelle (Emma Stone), vlivná ředitelka velké farmaceutické firmy, má oprávněný pocit, že jí leží svět u nohou. Bohužel to trvá, jen dokud se neprobudí na špinavé matraci v cizím sklepě, spoutaná, s oholenou hlavou a celá pomazaná podivným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce Springsteena
23. října 2025Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce SpringsteenaFilm Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma od 20th Century Studios zachycuje vznik Springsteenova alba „Nebraska“ z roku 1982, kdy byl mladým hudebníkem na prahu globální slávy a snažil se smířit s tlakem úspěchu a vyrovnat se svou minulostí. Album,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Stvůry – průměrná detektivka
22. října 2025Stvůry – průměrná detektivkaJiž zítra 23. října 2025 vstupuje do kin snímek Stvůry, který Jan Těšitel natočil s mírnými úpravami podle knižní předlohy Kristýny Trpkové – kniha se jmenuje malinko jinak, a to Stvůra. Drama láká na známé tváře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomí
15. října 2025Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomíPrázdná chodba stanice metra se ve filmu Exit 8, který měl letos premiéru na festivalu v Cannes a nyní se díky festivalu Be2Can hraje v pražských kinech, mění v klaustrofobické bludiště MC Eschera. Tento roztodivný snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře