X-Men: Apokalypsa | X-Men: Apokalypse [50%]

rp DF 04972.jpgrp DF 04972.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
X-Men pat­ří mezi komik­so­vě fil­mo­vé stá­li­ce, kte­ré dopo­moh­ly tomu­to kdy­si pod­ce­ňo­va­né­mu žán­ru tam, kde dnes je. Velký podíl na jejich úspě­chu měl při jejich zro­du reži­sér Bryan Singer, kte­rý se po pau­ze před dvě­ma lety ke znač­ce vrá­til, v hyb­rid­ním pokra­čo­vá­ní X-Men: Budoucí minu­lost. Nyní na prá­vě ten­to sní­mek nava­zu­je již šes­tou řado­vou mutan­tí týmov­kou, ve kte­ré svě­řen­ce Charlese Xaviera pro­vě­ří jeden z jejich nej­vět­ších nepřá­tel, sil­ný a vše­moc­ný Apocalypse.  A ať už byl záměr tvůr­ců s fil­mem a jeho názvem jaký­ko­liv, je prá­vě pro výsled­ný pro­dukt poměr­ně pad­nou­cí. Čekáte-li totiž pokra­čo­vá­ní na úrov­ni pře­de­šlých dílů, bude­te v sálech kin doce­la nepří­jem­ně zkla­má­ni. 

Poté, co se Charlesovi (James McAvoy) ve spo­lu­prá­ci s Wolverinem z budouc­nos­ti (Hugh Jackman) poda­ři­lo změ­nit budouc­nost, pokra­ču­je časo­vá rovi­na mla­dých mutan­tů jiným smě­rem. Mutanti jsou vše­o­bec­ně zná­mou sou­čás­tí lid­ské spo­leč­nos­ti a panu­je mír. Tahle situ­a­ce ovšem trvá jen do momen­tu, kdy se díky náho­dě pro­bou­zí po hiber­na­ci pra­dáv­ný egypt­ský mutant En Sabah Nur (Oscar Isaac), kte­rý se roz­hod­ne s pomo­cí něko­li­ka vyvo­le­ných mutan­tů vyhla­dit oby­čej­né lidi z povrchu Země. A jedi­ný, kdo jej může zasta­vit, je prá­vě Profesor X se svý­mi stu­den­ty...

Je to smut­né. Člověk, kte­rý byl u zro­du znač­ky, jen aby mu ji sním­kem X-Men: Poslední vzdor Brett Ratner totál­ně pohřbil, se díky čás­teč­né­mu restar­tu rukou Matthewa Vaughna dostal zpět ke kor­mi­d­lu a vypa­da­lo to, že série nemů­že být v lep­ších rukou. Opak je ovšem prav­dou. Namísto pro­myš­le­né­ho a skvě­le fun­gu­jí­cí­ho fil­mu totiž i sám Singer sklouzá­vá k for­mu­li Posledního vzdo­ru a utá­pí celou sérii hod­ně podob­ným způ­so­bem, jako se to poved­lo Rattnerovi. A z toho­hle se bude dostá­vat jen vel­mi těž­ko. 
Když už se mu totiž daří i rela­tiv­ně zave­de­né a fun­gu­jí­cí posta­vy zre­du­ko­vat spí­še na frag­men­ty jejich minu­lých osob­nos­tí a k tomu při­dat nové ver­ze sta­rých zná­mých, kte­ré ovšem těž­ce nefun­gu­jí, zadě­lá­vá si tu někdo na prů­ser. Jistě, napří­klad Michael Fassbender ve svém malém pro­sto­ru fun­gu­je podob­ně dob­ře jako ve svých pře­de­šlých šta­cích v této sérii a ostat­ně celá úvod­ní dva­ce­ti­mi­nu­tov­ka fil­mu je poměr­ně pre­ciz­ním láka­dlem na zby­tek fil­mu. Jenže po ní jako­by se film zlo­mil a všech­no začne jít hod­ně rych­le do kop­ru. 
Začíná to s nový­mi mutan­ty, ze kte­rých znač­ná část pří­liš nepře­svěd­či­la. Nejvíce mar­kant­ní je to v pří­pa­dě Sophie Turner, kte­rá oči­vid­ně neu­mí pří­liš hrát a její ztvár­ně­ní Jean posu­nu­je i Famke Janssen do herec­ké extra­li­gy. Není to ovšem pří­pad jen hrdi­nů, ostat­ně Psylocke Olivie Munn je herec­ky beze­spo­ru tím nej­hor­ším, co film může nabíd­nout. Když už pak po slib­ném úvo­du před­vá­dí nija­ký výkon i sám Oscar Isaac v titul­ní padouš­ské roli je pak těž­ké se u fil­mu nějak výraz­ně bavit. Největší podíl na oné nija­kos­ti má ovšem scé­nář a samot­né zpra­co­vá­ní. Zatímco dia­lo­gy povět­ši­nou půso­bí jak prázd­ná tvr­ze­ní, samot­ný vývoj děje je tak podiv­ně line­ár­ní a nyní, pár hodin po pro­jek­ci mám vcel­ku pro­blém si vyba­vit ale­spoň pár scén z toho, co film před­ve­dl. 
Výjimkou z toho­to tvr­ze­ní je opět scé­na Quicksilvera, kte­rá o něko­lik svo­jí zábav­nos­tí pře­vy­šu­je coko­liv ostat­ní, co film za ty dvě a půl hodi­ny divá­kům ser­ví­ru­je. Alespoň vzdá­le­ně se jí pak při­bli­žu­je scé­na sou­bo­je mys­lí dvou hlav­ní sil v rám­ci fil­mu. Vše ostat­ní ovšem tak nějak zapa­dá do nud­né šedi digi­tál­ní­ho bor­de­lu a nud­né cho­re­o­gra­fie tako­vým způ­so­bem, že i když pro­ti sobě boju­je hned něko­lik výraz­ných hrdi­nů, vás to bude zkrát­ka nudit. Tvůrci jako­by si neby­li vědo­mi, kde spo­čí­vá síla mutant­ské­ho týmu a před­vá­dí nesou­ro­dou nezá­bav­nou akci, kte­rá spí­še než na efekt jeden na meta odka­zy s sebe­u­vě­do­mě­ní, což tak tro­chu nefun­gu­je. Jistě, scé­ny, kde je kom­plet­ně digi­tál­ní destruk­ce vypa­da­jí pře­kva­pi­vě sluš­ně, v momen­tě kdy na scé­nu vstou­pí ovšem kdo­ko­liv jiný (jako tře­ba v pří­pa­dě scén se Storm), jejich kva­li­ta letí str­mě dolů. Kdo by čekal základ­ní nedo­stat­ky digi­tál­ních tri­ků ve fil­mu s roz­poč­tem sever­ně od dvě stě mili­o­nů...  
Ve výsled­ku tak jedi­ným prv­kem kte­rý si vylo­že­ně zaslou­ží pochva­lu (nad opět pre­ciz­ně zmák­nu­té­ho Quicksilvera) je John Ottman za svo­ji hudeb­ní kuli­su fil­mu. Jeho soun­d­track dává vzpo­me­nout na pre­ciz­ní kom­po­zi­ci k dru­hé­mu dílu této série, kte­rou variu­je s řád­ně epic­ký­mi prv­ky, díky kte­rým film vaši pozor­nost ale­spoň čás­teč­ně udr­ží pozor­nost i v momen­tech, kdy se všich­ni zúčast­ně­ní jinak sna­ží vás uspat, pří­pad­ně pře­svěd­čit k odcho­du z kina. Místy ješ­tě potě­ší pár momen­tů, nicmé­ně i ony poku­sy o to být humor­ný v rám­ci série (odka­zy na vlast­ní his­to­rii skr­ze jiné kul­tur­ní arte­fak­ty) zkrát­ka úpl­ně nefun­gu­jí, zvláš­tě když Singer ten­to­krá­te ser­ví­ru­je beze­spo­ru jeden z nej­slab­ších dílů série, zatím­co se vysmí­vá napří­klad samot­né­mu Poslednímu vzdo­ru. Ha, ha ha. Ne. 
Noví X-Meni jsou zkrát­ka prů­švih, proč cho­dit kolem hor­ké kaše. Bryan Singer nato­čil mizer­né pokra­čo­vá­ní, kte­ré­mu se daří zabít to, co posled­ní dva fil­my budo­va­ly, podob­ně jako se kdy­si poda­ři­le Brettu Ratnerovi v pod­sta­tě zabít sta­rou gar­du. Rádoby vel­ko­le­pý film v cel­ku neba­ví, nudí a ona akce, kte­rá by film měla držet nad vodou, mu ješ­tě pomá­há díky svým kva­li­tám ke dnu. Pár momen­tů film sice má, Quicksilver Evana Peterse je opět boží a hudeb­ní dopro­vod pum­pu­je ty správ­né emo­ce do divá­ků, nicmé­ně na dvě a půl hodi­ny balas­tu a zma­ru to je zatra­ce­ně málo, aby vás to pře­svěd­či­lo ke kou­pi líst­ku za dvě kila.              
      

Bryan Singer doká­zal pro novou sérii přes­ně to, co mu Brett Ratner před lety udě­lal s jeho původ­ní. Apokalypsa je hod­ně zma­ře­nou sna­hou o to být vel­ko­le­pý při nástu­pu jed­no­ho z nej­o­su­do­věj­ších padou­chů pro hrdi­ny, kte­rá kon­čí dří­ve než začí­ná. Nudná a podiv­ně vypa­da­jí­cí akce s množ­stvím digi­tál­ní­ho bor­de­lu, mizer­né herec­ké výko­ny, jak v rám­ci týmu, tak mezi padou­chy (pře­de­vším Sophie Turner a Olivia Munn, nicmé­ně ve dvou tře­ti­nách pře­kva­pi­vě i Oscar Isaac), a podiv­né dvě a půl hodi­ny ve spo­leč­nos­ti něče­ho, co zkrát­ka neba­ví a spí­še roz­či­lu­je svo­jí nedo­ta­že­nos­tí. John Ottman sice tomu vše­mu dodá­vá tu správ­nou epic­kou kuli­su, ale kde nic není, ani smrt nebe­re. Tohle je zkrát­ka prů­švih (apo­ka­ly­psa, chcete-li), kte­rý dost dob­ře může sérii nasmě­ro­vat vstříc dal­ší­mu restar­tu. 

30% Nuda

30% Digitální bor­del
20%
Pár dob­rých nápa­dů a Quicksilver

20% Zmar

X-Men: Apokalypsa
(X-Men: Apocalypse)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2016, 143 min

Režie: Bryan Singer
Scénář: Michael Dougherty, Dan Harris, Simon Kinberg, Bryan Singer
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: John Ottman

Hrají: James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Oscar Isaac, Rose Byrne, Evan Peters, Josh Helman, Sophie Turner, Tye Sheridan, Lucas Till, Kodi Smit-McPhee, Ben Hardy, Alexandra Shipp, Lana Condor, Olivia Munn, Monique Ganderton, Fraser Aitcheson, Ally Sheedy, Anthony Konechny, Lukas Penar, Joanne Boland, Manuel Tadros, T.J. McGibbon, Tómas Lemarquis, Stan Lee, Stephen Bogaert, John Bourgeois, Dan Lett, Shawn Campbell, Joe Cobden, John Ottman, Željko Ivanek, Hugh Jackman, Jason Deline
Producenti: Simon Kinberg, Hutch Parker
Střih: Michael Louis Hill, John Ottman


Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
Česko V kinech od: 19.05.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 19.05.2016 CinemArt SK
USA V kinech od: 27.05.2016 20th Century Fox

http://www.csfd.cz/film/358916-x-men-apokalypsa/
http://www.imdb.com/title/tt3385516/


Podívejte se na hod­no­ce­ní X-Men: Apokalypsa na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzu
1. listopadu 2025Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzuNezaslouží si snad Kníže temnoty věčnou lásku? To je otázka, která je jádrem Drákuly: Příběh lásky, který se po letním uvedení ve Francii a dalších zemích (americká premiéra je plánována na únor příštího roku) objeví tento…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Boží úlet - Keanu Reeves je anděl
31. října 2025Boží úlet - Keanu Reeves je andělArji (Aziz Ansari) rozhodně nežije život, o jakém snil. Fakticky nežije život, o jakém by kdokoli snil. Věčně je bez peněz, a tak musí přespávat v autě a přivydělávat si jako příležitostný brigádník. Většinu času přitom posluhuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gambler
29. října 2025Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gamblerLord Freddy Doyle (Colin Farrell), britský hráč vysokých sázek, se skrývá v Macau, kde tráví dny hazardem a pitím, zatímco se potýká s rostoucími dluhy. Jeho minulost ho neustále dohání, což ohrožuje jeho pokus o nový…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?
24. října 2025Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?Na Spojené státy někdo vypálí balistickou střelu. Američané se zběsile snaží vypátrat, kdo je za útok zodpovědný, a připravit adekvátní reakci... Kathryn Bigelow možná nepatří mezi nejaktivnější filmařky, ale na seznamu nejtalentovanějších režisérek se pravidelně objevuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračování
24. října 2025Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračováníChainsaw Man se poprvé dostává na velká plátna v epickém, akcí nabitém dobrodružství, které navazuje na velmi populární anime sérii. Hlavní postava Denji pracoval jako lovec démonů pro jakuzu, aby splatil dluh, který zdědil po rodičích, dokud ho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografii
24. října 2025Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografiiObjevte pět legendárních filmů, které v roce 1957 změnily tvář filmu – od intenzivního soudního dramatu přes filozofickou existenční výpravu po kritiku válečných konfliktů a satiru moderní společnosti. Tyto snímky jsou nejen osobními studií lidské povahy,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedie
23. října 2025Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedieMichelle (Emma Stone), vlivná ředitelka velké farmaceutické firmy, má oprávněný pocit, že jí leží svět u nohou. Bohužel to trvá, jen dokud se neprobudí na špinavé matraci v cizím sklepě, spoutaná, s oholenou hlavou a celá pomazaná podivným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce Springsteena
23. října 2025Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce SpringsteenaFilm Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma od 20th Century Studios zachycuje vznik Springsteenova alba „Nebraska“ z roku 1982, kdy byl mladým hudebníkem na prahu globální slávy a snažil se smířit s tlakem úspěchu a vyrovnat se svou minulostí. Album,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Stvůry – průměrná detektivka
22. října 2025Stvůry – průměrná detektivkaJiž zítra 23. října 2025 vstupuje do kin snímek Stvůry, který Jan Těšitel natočil s mírnými úpravami podle knižní předlohy Kristýny Trpkové – kniha se jmenuje malinko jinak, a to Stvůra. Drama láká na známé tváře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomí
15. října 2025Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomíPrázdná chodba stanice metra se ve filmu Exit 8, který měl letos premiéru na festivalu v Cannes a nyní se díky festivalu Be2Can hraje v pražských kinech, mění v klaustrofobické bludiště MC Eschera. Tento roztodivný snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře